Qualcomm tillkännager globalt fungerande LTE-modem

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm tillkännager globalt fungerande LTE-modem

Idag tvingas mobiltelefontillverkarna att anpassa sina modeller efter de många 4G/LTE-standarderna. Detta ska Qualcomm råda bot på med sitt kommande modem RF360.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kanske iphone 6 nu får 4g i sverige

Permalänk
Medlem

*SKÄMT/IRONI*
Medan minst hälften av alla mobiltillverkare går över till detta så lär väl Apple sitta kvar och greja med sina egna lösningar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jävligt imponerande minst sagt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Jobbigt för Qualcomm att dom ska behöva göra en så komplicerad lösning.

Hela världen borde används samma LTE standard med samma frekvens.

Ein volk! Ein frequenz!

Permalänk
Medlem

Låter nästan för bra men vi får väl se framöver om det visar sig vara klockrent eller bara prat

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Gött mos! Mindre strul :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Medan minst hälften av alla mobiltillverkare går över till detta så lär väl Apple sitta kvar och greja med sina egna lösningar

Vad jag vet så kör Apple på just Qualcomm så de kommer nog att gå över till detta så slipper de ha två olika versioner under tillverkning.
Så 4G är nog inte omöjligt till hösten.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

kanske iphone 6 nu får 4g i sverige

Och vet du vad, det beror för det första på operatörerna och inte på Apple att det inte fungerar i Sverige, men det kommer under våren till iPhone 5 då operatörerna har tillstånd sedan årsskiftet att köra på 1800MHz bandet, så det hänger inte på Apple alls...för det andra så kommer 5S först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skäggig legend

Hela tjatet om att iPhone 5 "inte" har LTE osv... (btw: jo, med telenor - typ)

Jag tycker det är rent av SKIT av Apple, men samtidigt skiter jag blankt i det. Klart man vill ha all teknik som finns - kom igen, vi är nördar!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

En bra lösning. Problemen är omöjliga att lösa på annat sätt då militär/polis/räddningstjänst i de olika länderna har olika frekvens för sina komunikationssystem, och dem byter man ogärna ut bara för att folk ska få ha lite snabbare leksaker (jämförelsevis, alltså).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vompen:

Medan minst hälften av alla mobiltillverkare går över till detta så lär väl Apple sitta kvar och greja med sina egna lösningar

Apple använder redan Qualcomms chip, sluta kom med rent ut sagt idiotiska uttalanden för att du inte gillar ett visst företag.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd

"Med detta kommer en ny dynamisk antenn, som kan justera prestanda och energiåtgång efter rådande förhållanden eller hur en användare faktiskt håller i enheten."

Nu slipper vi alltså höra: "You're holding it wrong."

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

"Med detta kommer en ny dynamisk antenn, som kan justera prestanda och energiåtgång efter rådande förhållanden eller hur en användare faktiskt håller i enheten."

Nu slipper vi alltså höra: "You're holding it wrong."

Precis. Death grip is no more

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Medan minst hälften av alla mobiltillverkare går över till detta så lär väl Apple sitta kvar och greja med sina egna lösningar

Du menar Apple som var bland de första ut med ett (då ännu ej lanserat) qualcom lte-chip som stödde tre olika frekvensband? Eller menar du något annat Apple?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Vad jag vet så kör Apple på just Qualcomm så de kommer nog att gå över till detta så slipper de ha två olika versioner under tillverkning.
Så 4G är nog inte omöjligt till hösten.

Oh, I didn't actually know that

Skrivet av SebboD:

Apple använder redan Qualcomms chip, sluta kom med rent ut sagt idiotiska uttalanden för att du inte gillar ett visst företag.

Jag vet inte men du såg tydligen inte skämtet/ironin i mitt inlägg? Det var menat som ett skämt eftersom att Apple väldigt ofta brukar skippa vissa standarder som typ resten av världen använder xd so so, get out of the seriousity-box

Skrivet av Teddis:

Du menar Apple som var bland de första ut med ett (då ännu ej lanserat) qualcom lte-chip som stödde tre olika frekvensband? Eller menar du något annat Apple?

Skickades från m.sweclockers.com

Menar äpplet på trädet! Nej men som jag svara på en annans citat, mitt inlägg var ett skämt xd inget allvarligt eller något som bör tas seriöst med det

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir standard så man kan köpa mobiler från utlandet , från var som helst utan att behöva tänka på frekvensbanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Och vet du vad, det beror för det första på operatörerna och inte på Apple att det inte fungerar i Sverige, men det kommer under våren till iPhone 5 då operatörerna har tillstånd sedan årsskiftet att köra på 1800MHz bandet, så det hänger inte på Apple alls...för det andra så kommer 5S först

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket obildat struntprat. Operatörerna samt PTS i Sverige anpassar inte sina 4G frekvenser efter en tillverkares telefoner, oavsett hur överhypade de är. Det är tvärt om Apples telefoner som inte har stöd för Svenska 4G nätet. Att påstå något annat är pinsamt.

4G var först i världen i Sverige på våra frekvenser och det kommer fortsätta byggas stort på våra frekvenser. Läser du licensyttrandena runt 1800 bandet i Sverige så ser du att det frigörs för att vara ett strategiskt och teknikneutralt band som skall följa med utvecklingen av framtida teknik. I klartext betyder det att det inte kommer bli ett 4G nät på 1800 bandet i Sverige som täcker hela Sveriges yta. Det kommer slängas upp någon 1800 4G basstation här och där i gränslandet till tätorter men inte nog för att ens täcka dessa. Orsaken är att 1800 bandet ligger som ett mellanting i hastighetspotential och räckvidd mellan nuvarande 800 bandet och 2600 bandet. Det är således ett komplement till nuvarande frekvenser som byggs för att täcka ytor där det inte är kostnadseffektivt med 2600 men 800 inte riktigt räcker till för den kapacitet man vill erbjuda räknat mot kundunderlag/befolkningsmängd.

Varför?

  • För att den tid och kostnad som det kräver att bygga ut 4G storskaligt på 1800 bandet överstiger värdet.

  • Innan du ens har börjat bygga på detta så kommer nästa generations telefoner vara ute som stödjer samtliga band.

  • Det är inte rimligt kostnadsmässigt att bygga 4G på multipla frekvensband på samma yta.

  • 2600 kommer fortsätta byggas ut i de tätast befolkade områdena av Sverige då frekvensen trots sin korta räckvidd erbjuder högsta möjliga hastigheter. 800 bandet kommer fortsätta byggas i glesare befolkade områden pga sin långa räckvidd trots sin lägre hastighet. 1800 kommer pusslas in där emellan där det blir kostnadseffektivt kontra befolkningsmängd och täckyta.

  • När sedan 5G släpps i framtiden så lämnar licensen för 1800 bandet öppet för operatörerna att byta tekniken på denna frekvens till 5G för att stödja detta nät.

  • "Men operatörerna säger ju att de skall bygga i sina pressmeddelanden!" Ja men de nämner inte hur mycket då planerna för 1800 bandet funnits redan innan Apple släppte sin iPhone 5, det kallas PR.

Sitter du med en av Apples iPhone 5, som alla Svenska operatörer sorterar in som en 3G telefon, som inte har stöd för alla svenska 4G frekvenser, så kommer du i framtiden i bästa fall endast att få 4G täckning på vissa mycket begränsade ytor i Sverige, som ett lapptäcke som kan till exempel vara enstaka gator i vissa städers förorter. Om Apple öppnar för svenska 1800 bandet i framtida uppdateringar för sina telefoner. Något de gjorde för danska nätet nyligen.

Bättre än så blir det inte tills Apple släpper en telefon som stödjer samtliga tre av de svenska 4G frekvenserna.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Vilket obildat struntprat. Operatörerna samt PTS i Sverige anpassar inte sina 4G frekvenser efter en tillverkares telefoner, oavsett hur överhypade de är. Det är tvärt om Apples telefoner som inte har stöd för Svenska 4G nätet. Att påstå något annat är pinsamt.

4G var först i världen i Sverige på våra frekvenser och det kommer fortsätta byggas stort på våra frekvenser. Läser du licensyttrandena runt 1800 bandet i Sverige så ser du att det frigörs för att vara ett strategiskt och teknikneutralt band som skall följa med utvecklingen av framtida teknik. I klartext betyder det att det inte kommer bli ett 4G nät på 1800 bandet i Sverige som täcker hela Sveriges yta. Det kommer slängas upp någon 1800 4G basstation här och där i gränslandet till tätorter men inte nog för att ens täcka dessa. Orsaken är att 1800 bandet ligger som ett mellanting i hastighetspotential och räckvidd mellan nuvarande 800 bandet och 2600 bandet. Det är således ett komplement till nuvarande frekvenser som byggs för att täcka ytor där det inte är kostnadseffektivt med 2600 men 800 inte riktigt räcker till för den kapacitet man vill erbjuda räknat mot kundunderlag/befolkningsmängd.

Varför?

  • För att den tid och kostnad som det kräver att bygga ut 4G storskaligt på 1800 bandet överstiger värdet.

  • Innan du ens har börjat bygga på detta så kommer nästa generations telefoner vara ute som stödjer samtliga band.

  • Det är inte rimligt kostnadsmässigt att bygga 4G på multipla frekvensband på samma yta.

  • 2600 kommer fortsätta byggas ut i de tätast befolkade områdena av Sverige då frekvensen trots sin korta räckvidd erbjuder högsta möjliga hastigheter. 800 bandet kommer fortsätta byggas i glesare befolkade områden pga sin långa räckvidd trots sin lägre hastighet. 1800 kommer pusslas in där emellan där det blir kostnadseffektivt kontra befolkningsmängd och täckyta.

  • När sedan 5G släpps i framtiden så lämnar licensen för 1800 bandet öppet för operatörerna att byta tekniken på denna frekvens till 5G för att stödja detta nät.

  • "Men operatörerna säger ju att de skall bygga i sina pressmeddelanden!" Ja men de nämner inte hur mycket då planerna för 1800 bandet funnits redan innan Apple släppte sin iPhone 5, det kallas PR.

Sitter du med en av Apples iPhone 5, som alla Svenska operatörer sorterar in som en 3G telefon, som inte har stöd för alla svenska 4G frekvenser, så kommer du i framtiden i bästa fall endast att få 4G täckning på vissa mycket begränsade ytor i Sverige, som ett lapptäcke som kan till exempel vara enstaka gator i vissa städers förorter. Om Apple öppnar för svenska 1800 bandet i framtida uppdateringar för sina telefoner. Något de gjorde för danska nätet nyligen.

Bättre än så blir det inte tills Apple släpper en telefon som stödjer samtliga tre av de svenska 4G frekvenserna.

Är inte insatt, gillar att du tar dig tid att förklara, finfint. Mer sånt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vompen:

Oh, I didn't actually know that

Jag vet inte men du såg tydligen inte skämtet/ironin i mitt inlägg? Det var menat som ett skämt eftersom att Apple väldigt ofta brukar skippa vissa standarder som typ resten av världen använder xd so so, get out of the seriousity-box

Menar äpplet på trädet! Nej men som jag svara på en annans citat, mitt inlägg var ett skämt xd inget allvarligt eller något som bör tas seriöst med det

Tss, du är ännu en fanatiker som spottar ur dig skitsnack om Apple för att du vill tillhöra någon större grupp, gå och bli religiös istället

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Tss, du är ännu en fanatiker som spottar ur dig skitsnack om Apple för att du vill tillhöra någon större grupp, gå och bli religiös istället

Precis, iPhones är varken storsäljare eller vardagsmat ute i samhället... eller hur var det nu?

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Tss, du är ännu en fanatiker som spottar ur dig skitsnack om Apple för att du vill tillhöra någon större grupp, gå och bli religiös istället

"Fanatiker som vill tillhöra en större grupp"? För mig låter detta som standard Apple användare. Jag har länge reagerat över folks relation till sin Apple telefon. För många är det lite mer än en smartphone, det är en hel livsstil för en del. Många verkar bygga upp nån slags identitet runt det faktum att de använder Apples produkter. Ganska sorgligt faktiskt.. Har man inget annat att bygga upp sin personliga identitet på än de prylar man använder så bör man nog stanna upp och fundera över sin situation.

Det ska erkännas att jag inte är helt opartisk. Jag använder för närvarande en HTC One X. Anledningen till att det blir Android är till viss del vana och det faktum att det känns som att man är rättså fri när det gäller vad man vill göra med sin telefon. Då tänker jag exempelvis på att flytta filer till/från telefonen utan behov av programvara. Jag kan alltså lägga in min musik utan krångel och jag kan plocka bilder och filmklipp från min telefon hur jag vill. Precis som jag tycker att det borde vara. Varför har jag en HTC då? Tja det beror väl mest på att One X lanserades precis innan Samsung Galaxy S3. Men såhär i efterhand så är jag glad att jag inte väntade och köpte en S3 trots att den på papperet är maginellt bättre då det är väldigt, väldigt många som har Samsung telefoner och jag gillar att sticka ut ur mängden lite. Jag är väl rätt osvensk i den bemärkelsen. Många i detta land tenderar att föredra att följa strömmen, man skaffar samma prylar som sina kompisar, köper samma bilmärke som sin granne osv. För mig är detta snarare en anledning till att inte köpa än tvärtom

Det här blev i slutändan väldigt offtopic och jag ber om ursäkt men jag behövde väl skriva av mig eller något.

OnT: Extremt intressant med 4G modem som klarar alla standarder. Extra intressant för oss som gillar att resa och gärna skaffar ett "inhemskt" sim-kort för att ringa o surfa under semestern.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Och vet du vad, det beror för det första på operatörerna och inte på Apple att det inte fungerar i Sverige, men det kommer under våren till iPhone 5 då operatörerna har tillstånd sedan årsskiftet att köra på 1800MHz bandet, så det hänger inte på Apple alls...för det andra så kommer 5S först

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror till 100% på Apple, utan att bryta något NDA kan jag säga att det krävs tester samt förhandlingar innan Apple "grönar" enheten.
Det är därför du kan köra med rootad telefon i nätet, nätsidan säger inte ifrån som de gör i USA.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alucius:

Vilket obildat struntprat. Operatörerna samt PTS i Sverige anpassar inte sina 4G frekvenser efter en tillverkares telefoner, oavsett hur överhypade de är. Det är tvärt om Apples telefoner som inte har stöd för Svenska 4G nätet. Att påstå något annat är pinsamt.

4G var först i världen i Sverige på våra frekvenser och det kommer fortsätta byggas stort på våra frekvenser. Läser du licensyttrandena runt 1800 bandet i Sverige så ser du att det frigörs för att vara ett strategiskt och teknikneutralt band som skall följa med utvecklingen av framtida teknik. I klartext betyder det att det inte kommer bli ett 4G nät på 1800 bandet i Sverige som täcker hela Sveriges yta. Det kommer slängas upp någon 1800 4G basstation här och där i gränslandet till tätorter men inte nog för att ens täcka dessa. Orsaken är att 1800 bandet ligger som ett mellanting i hastighetspotential och räckvidd mellan nuvarande 800 bandet och 2600 bandet. Det är således ett komplement till nuvarande frekvenser som byggs för att täcka ytor där det inte är kostnadseffektivt med 2600 men 800 inte riktigt räcker till för den kapacitet man vill erbjuda räknat mot kundunderlag/befolkningsmängd.

Varför?

  • För att den tid och kostnad som det kräver att bygga ut 4G storskaligt på 1800 bandet överstiger värdet.

  • [/*][/*]

  • Innan du ens har börjat bygga på detta så kommer nästa generations telefoner vara ute som stödjer samtliga band.

  • [/*][/*]

  • Det är inte rimligt kostnadsmässigt att bygga 4G på multipla frekvensband på samma yta.

  • [/*][/*]

  • 2600 kommer fortsätta byggas ut i de tätast befolkade områdena av Sverige då frekvensen trots sin korta räckvidd erbjuder högsta möjliga hastigheter. 800 bandet kommer fortsätta byggas i glesare befolkade områden pga sin långa räckvidd trots sin lägre hastighet. 1800 kommer pusslas in där emellan där det blir kostnadseffektivt kontra befolkningsmängd och täckyta.

  • [/*][/*]

  • När sedan 5G släpps i framtiden så lämnar licensen för 1800 bandet öppet för operatörerna att byta tekniken på denna frekvens till 5G för att stödja detta nät.

  • [/*][/*]

  • "Men operatörerna säger ju att de skall bygga i sina pressmeddelanden!" Ja men de nämner inte hur mycket då planerna för 1800 bandet funnits redan innan Apple släppte sin iPhone 5, det kallas PR.

  • [/*][/*]

Sitter du med en av Apples iPhone 5, som alla Svenska operatörer sorterar in som en 3G telefon, som inte har stöd för alla svenska 4G frekvenser, så kommer du i framtiden i bästa fall endast att få 4G täckning på vissa mycket begränsade ytor i Sverige, som ett lapptäcke som kan till exempel vara enstaka gator i vissa städers förorter. Om Apple öppnar för svenska 1800 bandet i framtida uppdateringar för sina telefoner. Något de gjorde för danska nätet nyligen.

Bättre än så blir det inte tills Apple släpper en telefon som stödjer samtliga tre av de svenska 4G frekvenserna.

Vet du vad, det är på Telias nät i Danmark och på Soneras nät i Finland...vet du vad de heter i Sverige?!
Att Apple skulle anpassa sig för det svenska nätet har jag dock svårt att tro då Sverige är en väldigt liten kund för dem och de anpassar sig där de är störst, så som USA och Kina bl.a

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Slayer:

"Fanatiker som vill tillhöra en större grupp"? För mig låter detta som standard Apple användare. Jag har länge reagerat över folks relation till sin Apple telefon. För många är det lite mer än en smartphone, det är en hel livsstil för en del. Många verkar bygga upp nån slags identitet runt det faktum att de använder Apples produkter. Ganska sorgligt faktiskt.. Har man inget annat att bygga upp sin personliga identitet på än de prylar man använder så bör man nog stanna upp och fundera över sin situation.

Det ska erkännas att jag inte är helt opartisk. Jag använder för närvarande en HTC One X. Anledningen till att det blir Android är till viss del vana och det faktum att det känns som att man är rättså fri när det gäller vad man vill göra med sin telefon. Då tänker jag exempelvis på att flytta filer till/från telefonen utan behov av programvara. Jag kan alltså lägga in min musik utan krångel och jag kan plocka bilder och filmklipp från min telefon hur jag vill. Precis som jag tycker att det borde vara. Varför har jag en HTC då? Tja det beror väl mest på att One X lanserades precis innan Samsung Galaxy S3. Men såhär i efterhand så är jag glad att jag inte väntade och köpte en S3 trots att den på papperet är maginellt bättre då det är väldigt, väldigt många som har Samsung telefoner och jag gillar att sticka ut ur mängden lite. Jag är väl rätt osvensk i den bemärkelsen. Många i detta land tenderar att föredra att följa strömmen, man skaffar samma prylar som sina kompisar, köper samma bilmärke som sin granne osv. För mig är detta snarare en anledning till att inte köpa än tvärtom

Det här blev i slutändan väldigt offtopic och jag ber om ursäkt men jag behövde väl skriva av mig eller något.

OnT: Extremt intressant med 4G modem som klarar alla standarder. Extra intressant för oss som gillar att resa och gärna skaffar ett "inhemskt" sim-kort för att ringa o surfa under semestern.

För mig låter de som en standard Samsung användare...eller faktisk som själva Samsung med som bara sprutar ur sig falsk dynga i mot Apple i olika reklamkampanjer, hur många gånger har du sett Apple göra något så barnsligt för att promota sin produkt?! Det tyder bara på osäkerhet från både Samsung och dess användare (ren psykologi)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Trist att varenda tråd som handlar om mobiltelefoner ska spåra ur i nån slags pajkastning.
Glider lite från ämnet då det handlade om ett Qualcomm chip....

Oavsett vad ni alla än står i för läger så är det bra med konkurrens, det driver ju bara utvecklingen framåt.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vompen:

*SKÄMT/IRONI*
Medan minst hälften av alla mobiltillverkare går över till detta så lär väl Apple sitta kvar och greja med sina egna lösningar

"The iPhone 5 supports faster 4G networks thanks to a chip supplied by Qualcomm."

Apple's iPhone 5 uses chips from Qualcomm

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vet du vad, det är på Telias nät i Danmark och på Soneras nät i Finland...vet du vad de heter i Sverige?!
Att Apple skulle anpassa sig för det svenska nätet har jag dock svårt att tro då Sverige är en väldigt liten kund för dem och de anpassar sig där de är störst, så som USA och Kina bl.a

Skickades från m.sweclockers.com

Nu måste du nog utveckla vad det är du syftar på med det första du skriver och hur det är relevant till ämnet, för jag tror inte att du på allvar tror att Sweclockers läsare inte vet vad TeliaSoneras Svenska bolag Telia Sverige heter. Faktum är att LTE stödet för iPhone 5 i Danmark på 1800 bandet gäller även operatören 3 och Telenor, vilket kan läsas på Apples hemsida. Den huvudsakliga utbyggnaden i Danmark har dock initialt skett på samma frekvensband som i Sverige. 2600 och sedan 800.

Men som jag skrev, med nästa generations telefoner som stödjer samtliga LTE frekvenser så spelar det ingen roll vilka frekvenser länder bygger på, annat än lokalt då dessa frekvenser styr vilken maxhastighet du kan köra på basstationerna. Qualcomm är den största leverantören av LTE modem av den här modellen så du lär nog se detta LTE modem även i nästa iPhone.

Däremot så har du fel när det gäller ditt påstående om Apple. Apple ser Sverige som en mycket viktig strategisk marknad. Inte bara på grund av vårt mycket utvecklade mobilnät utan för att vi har så stor täthet av mobiltelefoner per innevånare i landet och vårt stora användande av sociala medier. En stor del av dessa telefoner är också Apple telefoner. Detta visas bland annat i form av att Apple Sverige tilldelats en av de två tjänsterna för strategiska marknadskontakter i Europa. Den andra ligger i Storbritannien sist jag rotade i detta. Dessa personer arbetar mot återförsäljare och operatörer i Europa för att hypa upp Apples produkter och "utbilda" (läs marknadsföra) deras personal i dessa så att återförsäljarna i sin tur kan se till, med stöd av Apple, att stora strategiska ordrar landas. Tex att få in Apple produkter istället får Windows PC i skolor och på stora arbetsplatser där varje arbetare och elev är en framtida Apple kund i deras ögon.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Vad det gäller äldre Qualcomm modem/radio så går de redan att köra med quad-band LTE i Europa dvs alla svenska band 800, 900, 1800 och 2600, och om man verkligen vill även 2100. Stödjer telefonen eller WWAN-kortet inte alla frekvenser/band operatören kör så kommer du få väldigt dålig upplevelse då de krävs en blandning av olika band för att fungera, du får inte täckning annars, även på operatörer som Apple påstår sig stödja så är det inget riktigt stöd för de har helt enkelt inte någon Europeisk variant än, då HSPA+-hårdvara räcker rätt långt är det inte så mycket att tjöta om, de flesta andra säljer mest av deras 3.75G-varianter ändå.

Apple har gjort ett val precis som Google/LG gjorde med Nexus 4. I framtiden kommer de i någon mån behöva olika varianter också, för att hårdvaran stödjer det så betyder det inte att du kan ha 40 band samtidigt och de kräver ett gäng diskreta komponenter också. Det finns heller ingen möjlighet för modemet firmware att ha alla tänkbara frekvenser påslagna i på många marknader bland annat USA måste sånt certifieras och testas, och får dessutom inte störa grejer såklart. Apple släppte helt enkelt iPhone 5 i tre olika grundversioner, två för USA och en för delar av asien, hade de velat hade de kunnat släppa en fjärde och hade de velat få ner olika SKUs hade de kunnat begränsa valmöjligheten bland färg och minne. Ville de vänta så är det väl deras val, jag skulle inte räkna ut varken iPhone 5 eller Nexus 4 pga det. Hade jag verkligen letat LTE-telefon hade jag däremot hittat annat som stödjer alla svenska band och operatörer. Personligen kör jag wifi om jag har något större databehov eller inte orkar med nuvarande nät, VoLTE och allt nytt nät helt baserat på IP kan erbjuda finns helt enkelt inte här än. Köper man en 4G mobil från en operatör så får man ju ändå 3GB data och går typ inte att få mer än 6GB, så ska man använda som modem måste man ändå köpa ett abonnemang för mobilt bredband. Då kan man lika gärna låta marknaden mogna lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Tss, du är ännu en fanatiker som spottar ur dig skitsnack om Apple för att du vill tillhöra någon större grupp, gå och bli religiös istället

Jag hoppas du skämtar? Personliga påhopp i form av orden fanatiker och att jag ska bli religiös, pga att jag skämtar om ett företag?
Om det är någon som spottar ur sig skitsnack så är det ju du själv. Nu skulle jag också kunna vända allt det du skrev tillbaka mot dig själv, men det vore bara lågt Trevlig helg!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+