Permalänk

kylpasta, för mycket = farligt?

Tjo, har en FX 6200, vad jag har spelar ju i stort sätt ingen roll men nu i detta fallet är den orginal klockad på 3.8Ghz. Då låg jag vanligtvis på 8 grader i standby och 25~30 när jag satt och spelade.
Bara för skojj skull överklockade jag min processor till 4.8 GHz med resultats temperaturer på standby 11~18 grader. När jag spelade med den hastigheten fick jag upp tempen mellan 55~62 grader.

Nu idag, nyss så klockade jag tillbaka aset till 3.8 som är den orginala hastigheten, då har jag ungefär samma temps? Sänktes kanske med 15-20 grader bara.
Tycker det verkar konstigt bara, men jag undrar också vad som skulle hända om jag tar för mycket kylpasta?

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem

dina temps stämmer inte så bra, som jag verkligen hoppas du kan förstå? Då man INTE kan ha lägre temp än i rummet!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

För mycket pasta försämrar värmeöverföringen mellan CPU och kylare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk

Dina temps är ej korrekta, om du inte sitter i ett nollgradigt rum.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

8 grader i standby

Uhm, what?

Permalänk

nej det var då jag fick den för att få så låg temp som möjligt, nu kom jag ner i 15 grader iallafall.
och jag har vattenkyl

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Hur kallt har du i ditt rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

nej det var då jag fick den för att få så låg temp som möjligt, nu kom jag ner i 15 grader iallafall.
och jag har vattenkyl

Om du inte har någon slags aktiv kylning på vattnet så stämmer inte dina siffror.
Antar att du inte har under femton grader i rummet?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

På tal om det där med termisk ledningskapacitet, här är lite siffror för de nyfikna:

Air 0.024
Water 0.58
Thermal grease about 0.5 to 10
Unbranded grease typically 0.8;[1] some silver-and graphite-based greases claim about 9
Aluminum oxide (surface layer on corroded aluminium) 35
Zinc oxide (used in diaper rash ointment) 35
Steel About 40, varies for different types
Sodium Fluoride (primary active ingredient in most toothpastes) 132
Aluminum 220
Copper 390
Silver 420

Som ni ser så är det vansinnigt mycket högre ledningsförmåga för koppar än i kylpastan, så det ska finnas för att ersätta luften, men inte en atom extra (;

Källa

Permalänk
Avstängd

han har en h100

Permalänk
Medlem

Vanligt att AMD's processorer visar fel på idle temps.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kewrabbish:

nej det var då jag fick den för att få så låg temp som möjligt, nu kom jag ner i 15 grader iallafall.
och jag har vattenkyl

Din temp stämmer inte om du inte kyler ditt vattenkit till under rumstemp, såvida du inte sitter i ett rum som är 15 grader eller kallare. Den temp du bör titta på är den gemensamma inte de enskilda kärnorna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ifall du har för mycket kylpasta med silver i så kan det skada processorn då silver leder ström oerhört bra

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mejjan:

ifall du har för mycket kylpasta med silver i så kan det skada processorn då silver leder ström oerhört bra

Om du menar Arctic Silver 5 så leder den inte ström.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)