Oj då har jag redan klockat sönder datorn? :D

Permalänk

Oj då har jag redan klockat sönder datorn? :D

Hejsan jag jag har en gammal klenod från 2003
Hadde inget att göra i kväll så tänkte se om man kunde ge den lite mer krydda för att se hur mycket den stod pall.
Moderkortet är någon form av msi atx moderkort från stenålden.
Cpu någon form av amd athlon tror jag 1.3ghz orginal
multiplikaton inställd på auto
mhz frekvensen höjder jag från 100 till 108mhz fungera då fint.
Efter det höjder jag frekvensen igen från 108 till 111mhz totalt 1480mhz
då var det något som seglade vidare för datorn förbereder uppstart men genom gång i bios men efter det när han ska läsa in oprativet så bli skärmen helt svart. Men grafikortet fortsätter skicka signal till skärmen men ingen bild. Så gör den varje gång jag starta datorn.
Han läser in allt i bios som det ska men sen när han ska bota windows då händer inte ett skit Oo

Någon har som har nått förslag på vad felet kan vara har provat med orginal setup men det hjälper inte har även nollat bios hjälper inte.

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

CMOS ?
Ta ut batteriet på moderkortet i några sec sen stoppa in det igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Resetta biosen kanske.

Permalänk

jepp nolla bios i mitt fall innerbär=samma sak som resettat biosen tror det är hårdisken som har seglat vidare ska försöka fixa det med system repration

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk

det är lugnt var bara oprativet som seglade vidare försökte göra repration på systemet men det hadde tappat en del filer bara att köra om skiten igen Denna gången hoppas jag på att kunna ta död på processorn innan hårdisken ge sig

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk

Okwj då har man löst det problemmet han tappar filer ur oprativet så man får köra ett lite annorlunda race.
jag klockar till biosen rasa då när jag har hittat den punkten. Ja då håller jag ribban där sen installera jag om oprativet då fungera det.

Men nu är det så att jag har kommit till en gräns som jag inte har lyckats klocka mer. Den gränsen går vid 117x13=1521mhz med vcore 1,620 har provat 1.750v men det är ingen skillnad höjer jag till 118x13= 1534mhz allså en ökning på 13mhz.
Ja då får jag 2 fel 1 den laddar inte upp biosen utan kommer bara en blinkande markör andra felet den ladda inte ordentligt utan uppladdningsfasen flyter ihop när datorn testa av komponenterna innan man får förfrågan om bios läget.
Är inte alls nöjd med klockningsresultatet har ju bara lyckats klocka i runda slänga 200mhz mer än orginal som är på 1300mhz
Vill plåga cpun mera ju typ som att trimma bilen eller mopeden det ska gå in det sista samma sak men cpun skulle vilja klocka den till den glödja och bara längtar efter döden (sophuset)

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Avstängd

gissar på att det kan vara nån gammal duron eller nått och när du ökar fsb låser den inte pci osv vilket göra den till en tråkig överklockare och börjar fucka upp filer när ide delen inte hinner med
men på vissa kort kunde man låsa pci med så kanske går att klocka den mer om du läser på lite om mobbot och har lite tur
kan ju ev vara minnet som tar stop med så kanske lär sänka minnes hastigheten för att få ur mer mhz

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Kan inte direkt sänka mines hastighetern bara volten den provade att köra så lågt som möjligt men det hjälpte inte.
Troligtvis är det som du säger moderkortet är från 2003/02/24 så det finns nog lite käppar i hjulen. Tror med att det härja lite med hårdisken.
Men man kan ju tycka att bios delen bode han ju kunna läsa in utan problem om man inte går längre under klockning.
118x13 det är ju då som det händer grejer läser inte in biosen redigt men det kanske har med att han inte klara av riktigt att läsa in dom övriga komponeterna riktigt som hårdisk alternativt minnerna.

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk

Nähä det verka som det inte var prollen som sviktade den här gången. Utan det var moderkort skit moderkort. Nog för det är lättare att klocka med detta allt är upplåst men fatta inte vad msi tänkte när dom blandade in hårdiskarna i klockningen.
Det är bara att konstatera det var sämre för hahahahhaa

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk

status uppdatering
Kan till lägga att det blev en antal om installationer och nu verka det som att moderkortet har kila inte riktigt säkert.
Men efter jag stängt av och satt på den några gånger via nätdelen så sviktade dvd spelare och vill inte installera oprativet som det ska ena drivrutinskonflikten efter den andra avlöser varandra.

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

När jag läser din text har jag en Stockholmsdialekt från Söder i huvudet.