Permalänk
Medlem

Byta fläktar på en H100i kylare

Tjena!

Går det att sätta på 4 st http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf...
På radiatorn till H100i kylaren? Följer ju bara med 2 st original, så jag vet inte om det går att koppla mer än 2 fläktar än.

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Ja men ganska onödigt, 2 räcker gott och väl!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Ska klocka upp cpun ganska ordentligt, var rädd att vattentempen skulle bli rätt hög då datorn är i gång så gott som 24/7

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nebu:

Ska klocka upp cpun ganska ordentligt, var rädd att vattentempen skulle bli rätt hög då datorn är i gång så gott som 24/7

Om du ska köra 4 fläktar så kommer det på sin höjd göra några enstaka graders skillnad på CPUn i förhållande till om du kör med 2 fläktar. Personligen så väger inte den högre ljudnivån från 2 extra fläktar upp den minimala skillnaden i temperaturer. Om det är värt för dig får du bedöma själv.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebu:

Ska klocka upp cpun ganska ordentligt, var rädd att vattentempen skulle bli rätt hög då datorn är i gång så gott som 24/7

Om man ser det ur ett fysikaliskt perspektiv är Push/Pull väldigt ineffektivt i förhållande till att du faktiskt dubblerar ljudnivån.

Du får ner ditt Delta T från kanske 35°c till 32-33°c, pungar ut med runt 300:- för två nya fläktar(600:- för att byta ut Stockfläktarna) och i slutändan kommer du fråga dig om det verkligen var värt det. Jag har kommit fram till att om inte min H100i räcker för det jag behöver göra så kommer jag inte uppgradera fläktarna, utan istället ge mig in på anpassad/hembyggd vattenkylning.

Flaskhalsen i H100i är varken pumpen eller fläktarna, utan det är radiatorn som är för liten/för tunn för att kunna ge bättre temperaturer. Om du vill göra något för att förbättra temperaturerna så kan jag isf rekommendera att du jobbar på att effektivisera ytan fläktarna lyckas flytta luften genom flänsarna. Ett välkänt knep är att skapa distanser mellan fläkt och radiator, för att minimera blockeringen av fläktmotorn på radiatorn. Detta gör man enklast genom att ta två gamla fläktar, och kapa bort fläktarnas innandöme, sätta dem mellan dina fläktar och radiatorn. Denna mod brukar ge ungefär samma vinst som Push/Pull ger på smala radiatorer.

En liten tankeställare är att Corsair bundlar två fläktar till H80i, precis som till H100i. Det beror antagligen på att till skillnad från H100i så har H80i en mycket tjockare radiator, vars kylningsförmåga ökar rätt rejält, till skillnad från mer slimmade radiatorer.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om man ser det ur ett fysikaliskt perspektiv är Push/Pull väldigt ineffektivt i förhållande till att du faktiskt dubblerar ljudnivån.

Du får ner ditt Delta T från kanske 35°c till 32-33°c, pungar ut med runt 300:- för två nya fläktar(600:- för att byta ut Stockfläktarna) och i slutändan kommer du fråga dig om det verkligen var värt det. Jag har kommit fram till att om inte min H100i räcker för det jag behöver göra så kommer jag inte uppgradera fläktarna, utan istället ge mig in på anpassad/hembyggd vattenkylning.

Flaskhalsen i H100i är varken pumpen eller fläktarna, utan det är radiatorn som är för liten/för tunn för att kunna ge bättre temperaturer. Om du vill göra något för att förbättra temperaturerna så kan jag isf rekommendera att du jobbar på att effektivisera ytan fläktarna lyckas flytta luften genom flänsarna. Ett välkänt knep är att skapa distanser mellan fläkt och radiator, för att minimera blockeringen av fläktmotorn på radiatorn. Detta gör man enklast genom att ta två gamla fläktar, och kapa bort fläktarnas innandöme, sätta dem mellan dina fläktar och radiatorn. Denna mod brukar ge ungefär samma vinst som Push/Pull ger på smala radiatorer.

En liten tankeställare är att Corsair bundlar två fläktar till H80i, precis som till H100i. Det beror antagligen på att till skillnad från H100i så har H80i en mycket tjockare radiator, vars kylningsförmåga ökar rätt rejält, till skillnad från mer slimmade radiatorer.

Tack för ett välformulerat svar!
Tyvärr har jag nu bytt till H80i med Corsair SP 120mm quite edition fläktar,.
Både tystare och svalare än innan

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebu:

Tack för ett välformulerat svar!
Tyvärr har jag nu bytt till H80i med Corsair SP 120mm quite edition fläktar,.
Både tystare och svalare än innan

Vilken kylare hade du innan?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.