få spotify att skicka okodat ljud?

Permalänk
Medlem

få spotify att skicka okodat ljud?

kan jag få spotify att skicka okodat ljud till min förstärkare via spdif?
Jag får vlc att göra det på vissa filmer, xbmc gör det på det (ifs bara testat 720p filmer).
Eller spotify kanske redan gör det, för ljud kommer det, men ingen indikator på förstärkaren visar något som den gör med film och så.

Kan någon sprida lite ljus över situationen?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd

Ikonerna som har med film att göra indikerar ju funktioner för film och liknande, typ Dolby Digital eller DTS eller så. Musik från Spotfy har förstås inget av detta och således tänds inte ikonerna.

Permalänk
Medlem

Att ingenting tänds på förstärkaren visar att ljudet är okodat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det finns en klient som kan skicka okomprimerad/okodad signal (Bit Perfect) från Spotifykonton. Klienten heter Fidelify och laddas hem från http://www.fidelify.net/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ikonerna som har med film att göra indikerar ju funktioner för film och liknande, typ Dolby Digital eller DTS eller så. Musik från Spotfy har förstås inget av detta och således tänds inte ikonerna.

JO det har jag märkt! Så det ska inte visas något på förstärkaren? är det datorn eller förstärkaren som avkodar ljudet nu?

Skrivet av zki:

Det finns en klient som kan skicka okomprimerad/okodad signal (Bit Perfect) från Spotifykonton. Klienten heter Fidelify och laddas hem från http://www.fidelify.net/.

Okej ska testa detta tack!
Tycker det blev bra mycket bättre ljud, högre och fylligare. men duktigt buggig spelare.. Kan man inte få allt ljud i windows att skickas bitperfekt? Har något svagt minne av att jag har hört ngt om något som hette wasapi eller något?
hjläp!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Du får ren PCM från datorn och det är två "avkodningar": 1. Ogg till PCM i datorn. 2. PCM till Analogt i förstärkaren. Eftersom Spotify endast har två kanaler kan man skicka PCM till förstärkaren (något som inte fungerar om det är för många kanaler i film då bandbredden i SPDI/F inte räcker till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Du får ren PCM från datorn och det är två "avkodningar": 1. Ogg till PCM i datorn. 2. PCM till Analogt i förstärkaren. Eftersom Spotify endast har två kanaler kan man skicka PCM till förstärkaren (något som inte fungerar om det är för många kanaler i film då bandbredden i SPDI/F inte räcker till).

har jag det nu? Eller behöver jag göra något för att få till detta?

så ser mina inställningar ut.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Fidelify är ett underbart program! Men det är buggit som fan. Kan inte gå in på en av mina playlists? alla utom två funkar.. Mysko.

Det jag söker, är något som gör att ALLT ljud går motorvägen till förstärkaren. Fiinns det? det som kommer från internet, spotify, allt..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

har jag det nu? Eller behöver jag göra något för att få till detta?
http://i.imgur.com/DpvwTaG.png

så ser mina inställningar ut.

Ja, om du får ljud nu så fungerar det som det ska. PCM är grundformatet för SPDI/F och det är därför inga ytterliga ikoner tänds på din förstärkare. Om du endast hade haft en extern stereo DAC, så hade andra format (AC3 / Dobly Digital, DTS etc.) än PCM givit brus i utgången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Ja, om du får ljud nu så fungerar det som det ska. PCM är grundformatet för SPDI/F och det är därför inga ytterliga ikoner tänds på din förstärkare. Om du endast hade haft en extern stereo DAC, så hade andra format (AC3 / Dobly Digital, DTS etc.) än PCM givit brus i utgången.

Skrivet av zki:

Det finns en klient som kan skicka okomprimerad/okodad signal (Bit Perfect) från Spotifykonton. Klienten heter Fidelify och laddas hem från http://www.fidelify.net/.

Du har inget tips hur jag kan få bitperfekt ljud på hela windows?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Du har inget tips hur jag kan få bitperfekt ljud på hela windows?

Jag tror tyvärr inte att det går.

Permalänk
Medlem

Testar Fidelify just nu och det sjuka är att volymen är märkbart högre än när jag använder den vanliga Spotifyklienten. Någon som har någon aning om varför?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Testar Fidelify just nu och det sjuka är att volymen är märkbart högre än när jag använder den vanliga Spotifyklienten. Någon som har någon aning om varför?

haha måste testa

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av zki:

Jag tror tyvärr inte att det går.

gud vad tråkigt.. Då fiidelify buggar rejält för mig och saknar bra ljud när jag ser anime i webbläsaren.,.

Skrivet av Jilted82:

Testar Fidelify just nu och det sjuka är att volymen är märkbart högre än när jag använder den vanliga Spotifyklienten. Någon som har någon aning om varför?

för volymkontrollen i spotify/windows är dålig så den drar ner ganska mkt..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att ställa in windows på 44,1khz 24bit för Spotify.

All musik mastras i 44,1khz (CD-standard), så 48khz är helt fel.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det bästa du kan göra är att ställa in windows på 44,1khz 24bit för Spotify.

All musik mastras i 44,1khz (CD-standard), så 48khz är helt fel.

hmm okej. .Tråkigt! menmen..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av zki:

Det finns en klient som kan skicka okomprimerad/okodad signal (Bit Perfect) från Spotifykonton. Klienten heter Fidelify och laddas hem från http://www.fidelify.net/.

tråkigt att denna client buggar ur fullständigt får det bara att fungerar första gången efter en omstart av datorn så slutar programet att fungera... :/

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Nån gång får vi nog wasapi stöd direkt i spotify, förstår inte varför de inte bara kan implementera det. Måste ju vara busenkelt för insatta.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Nån gång får vi nog wasapi stöd direkt i spotify, förstår inte varför de inte bara kan implementera det. Måste ju vara busenkelt för insatta.

Det skulle öka supportärendena med tvåtusen procent då alla newbs skulle klanta till det och inte förstå vad som är fel!

Dom borde släppa en Pro-version, helst med lossless (16 bit, 44,1 kHz räcker) för oss som bryr oss om ljudkvalité.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

tråkigt att denna client buggar ur fullständigt får det bara att fungerar första gången efter en omstart av datorn så slutar programet att fungera... :/

samma här :/

Skrivet av 2000+:

Nån gång får vi nog wasapi stöd direkt i spotify, förstår inte varför de inte bara kan implementera det. Måste ju vara busenkelt för insatta.

Precis, så jävla svårt kan det inte vara!

Skrivet av heatm:

Det skulle öka supportärendena med tvåtusen procent då alla newbs skulle klanta till det och inte förstå vad som är fel!

Dom borde släppa en Pro-version, helst med lossless (16 bit, 44,1 kHz räcker) för oss som bryr oss om ljudkvalité.

Jo kanske. men lägg den djupt in i inställningar och sen försöker du aktivera den kommer du få upp stor varningsruta om vad det handlar om och vad som kan gå fel.

Ja eller så!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Ja så länge standard inställningen är något som fungerar så ser jag inget problem med att kunna välja dels vilken ljudenhet man vill använda och vilket protokoll (WASAPI, DirectSound) men som sagt kanske med en fet varning eller under någon "advanced" flik som svensson aldrig kommer kolla på.... De flesta känner ju inte ens till "enable high quality streaming".

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av Sweex:

kan jag få spotify att skicka okodat ljud till min förstärkare via spdif?
Jag får vlc att göra det på vissa filmer, xbmc gör det på det (ifs bara testat 720p filmer).
Eller spotify kanske redan gör det, för ljud kommer det, men ingen indikator på förstärkaren visar något som den gör med film och så.

Kan någon sprida lite ljus över situationen?

Symbolerna på förstärkaren talar om att det är kodat ljud du får från filmer. Dts, Dolby Digital osv = kodat.

Spotify stöder varken Wasapi eller asio, eller andra metoder för att skicka en direkt ljudström, men du kan ändå få det mer eller mindre bitperfekt.

Ställ in ljudkortet på 44,1 kHz i "Shared Mode" (16 eller 24 bit spelar ingen roll)
Sätt alla volymreglage i Spotify/Windows på max.
Aktivera "High quality streaming" i Spotifys inställningar, och stäng av "Set the same volume level for all tracks" på samma ställe.

Bra ljud från anime i webbläsare kan du glömma, det är inga inställningars fel, utan att det helt enkelt är kassa ljudströmmar som sänds, det brukar vara mp3-kodat i 64-112kbps.

Edit: Att avaktivera alla ljudförbättringar, som inlägget nedan visar, glömde jag helt att nämna. Också ett viktigt steg.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Det går inte att få bitperfekt ljud ur datorn per definition om man passerar mixern och blandar något, man blir alltså tvungen att bara tillåta ett program i taget om man vill ha det, spotify är ju redan lossykodat så det är inte direkt nån bra utgångspunkt, men stäng av alla ljudförbättringar i win och ev hjälpprogram till ljuddelen och se till att ha nivåkontrollerna på 100% så blir det väldigt nära bitperfekt, omsamplingar och bitdjupsförändringar sker med väldigt liten ljudpåverkan i win 7 så det är ett ickeproblem men man kan ju låsa utgången på 16/44 om man vill, det passar ju den mesta musiken bra och inget på spotify är bättre.
Det som förstör mest brukar vara "ljudförbättrings program" och efter det alla typer av nivåändringar, spotify har tex normalisering aktivt som förval, och normalisering finns även i ljuddrivers och i win, hur olika ljudkort styrs får man leta reda på för respekteive modell, men i win finns en inställning som stänger av dsperna i win.
Tänk också på at program som tex skype kan ändra nivåerna om det är aktiverat, men å andra sidan så finlyssnar nog ingen på musik och pratar i skype samtidigt eller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.