Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 eller Corsair h80i

Hejsan!

Har både Noctua NH-D14 och Corsair h80i

vilken presterar bäst av dom ?

Min build just nu

Chassi: Cooler Master Storm Trooper
CPU: i7 2600k (planerar inte att klocka)
Minne: 8GB Corsair
Grafikkort: asus 660TI

Samt ett litet problem - satt å gjorde ren datorn från damm
å hade Vatten kylaren brevid mig - å rocka knuffa ner den i golvet ( föll ca 75cm i linoleum golv )
blev en liten väldigt liten bula på kyl blocket samt några flänsar - skulle detta göra så att den presterar sämre ?
Se bild

(Flänsarna)

(kanten på kylarn)

ursäkta för dålig mobil kamera .

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

En skada på flänsarna gör inget. Bara luften strömmar igenom

Visa signatur

NZXT H440W | ASUS MAXIMUS VII FORMULA | Intel Core i7 4790K | HyperX Savage 8GB 2400Mhz XMP
| Samsung 850 EVO 250GB SSD | EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

Hejsan!

Har både Noctua NH-D14 och Corsair h80i

vilken presterar bäst av dom ?

Min build just nu

Chassi: Cooler Master Storm Trooper
CPU: i7 2600k (planerar inte att klocka)
Minne: 8GB Corsair
Grafikkort: asus 660TI

Samt ett litet problem - satt å gjorde ren datorn från damm
å hade Vatten kylaren brevid mig - å rocka knuffa ner den i golvet ( föll ca 75cm i linoleum golv )
blev en liten väldigt liten bula på kyl blocket samt några flänsar - skulle detta göra så att den presterar sämre ?
Se bild

(Flänsarna)

http://forumbilder.se/CDD07/img-20130222-155551.jpg

(kanten på kylarn)

http://forumbilder.se/CDD07/img-20130222-155608.jpg

ursäkta för dålig mobil kamera .

Har du båda e det ju bara att prova vilken som e bäst...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Avstängd

Om du har båda testa dig fram och bestäm dig utifrån det!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

Har du båda e det ju bara att prova vilken som e bäst...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Heskeytime:

Om du har båda testa dig fram och bestäm dig utifrån det!

jo , har tänkt på det - men dock så Plasten samt Kyl pastan kvar på Corsair H80 samt alla delarna till den är obruten förpackning tänkte ev

Sälja den Så tänkte höra med folk först om dom visste något...

Men eftersom ni säger mer eller mindra att testa mig fram ? Så antar jag dom är ganska lika ? eller?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Om du inte ska överklocka spelar det absolut ingen roll, förutom att noctuan tar mer plats.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Om du inte ska överklocka spelar det absolut ingen roll, förutom att noctuan tar mer plats.

Men om ? nån gång i framtiden kanske man klockar?

Om inte ligger dom på samma temps?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Men om ? nån gång i framtiden kanske man klockar?

Om inte ligger dom på samma temps?

Isåfall är nog Noctua bättre, kompakta vattenkylare är inget att hänga i granen så att säga.
I bästa fall kanske de ligger nära i temp men ljudnivå är lägre på luft.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

D-14 ska vara marginellt bättre i kylprestanda om du har det med alla fläktar och liknande. I min erfarenhet lättare att hålla den tyst också, samt att den inte dammar igen lika lätt, men det är helt upp till dig.

Visa signatur

i7 4790k @ stock, 16gig ram @1866mhz, GTX TITAN @ stock kylare 1000ghz; Soundblaster Zx som driver AKGQ701/ATH-M50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Isåfall är nog Noctua bättre, kompakta vattenkylare är inget att hänga i granen så att säga.
I bästa fall kanske de ligger nära i temp men ljudnivå är lägre på luft.

Skrivet av Grayson:

D-14 ska vara marginellt bättre i kylprestanda om du har det med alla fläktar och liknande. I min erfarenhet lättare att hålla den tyst också, samt att den inte dammar igen lika lätt, men det är helt upp till dig.

Tack för svaren Blir noctuan då !

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk

Har en noctua nh-d14! Otroligt tyst tillskillnad från sluten vk, sen kyler den bättre, håller min sval i 4.7ghz

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 kyler några grader bättre, använder mycket tystare fläktar av mycket högre kvalité, den är mer driftsäker till följd av mindre rörliga delar och är med god marginal min rekommenderade kylare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Kyler Noctuan även bättre än H100i?

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebu:

Kyler Noctuan även bättre än H100i?

NH-D14 är väldigt mycket tystare än H100, du kan klocka lika långt, H100 kyler lite bättre men ska man få tyst på den måste man byta fläktarna och då har man lagt 1200kr på en kylare som låter en klocka lika långt som en för 650kr. Vilken kylare som är bäst i det fallet tycker jag är ganska tydligt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

NH-D14 är väldigt mycket tystare än H100, du kan klocka lika långt, H100 kyler lite bättre men ska man få tyst på den måste man byta fläktarna och då har man lagt 1200kr på en kylare som låter en klocka lika långt som en för 650kr. Vilken kylare som är bäst i det fallet tycker jag är ganska tydligt.

Håller med dig, men samtidigt är det lite småkul att kunna säga att man har vattenkylning.. Även om den är sluten
Kör med en Noctua i min burk nu, hör den inte överhuvudtaget, men den tar sjuk plats, får inte plats med stickorna.

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem

Tänk på att en vattenkylare inte kyler andra komponenter på moderkortet utan endast det som vattenblocket sitter på. Detta kan göra ganska stor skillnad för hela datorsystemets temps. Som ett ex. så had ejag när jag körde H60 en nordbrygga som så gott som alltid låg runt 90 grader. Nu när jag har en Thermalright luftkylare så ligger den temperaturen på 65 grader. Detta påverkar även andra komponenter som minnen och liknande och hela systemets prestanda. Cpu-tempen är inte det enda som är viktigt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.