Permalänk
Medlem

Val av ram minne, hjälp

Hej!
Kan tänka mig att det kommer upp en å annan tråd om detta men hoppas det är lugnt med en till.

Det är så att mor och far har en väldigt gammal burk hemma, sitter 512mb ram i den så den är rätt seg att använda. Så kom på tanken att man kanske skulle trycka i lite till/byta ut och få den lite snabbare.
Så problemet jag har är vad i hellsike ska man ha för minne. Har försökt läsa mig till osv men ju mer jag läser ju värre blir det. Har aldrig varit insatt i minnen tidigare. Det jag lyckats förstå är att ett moderkort stödjer ddr/ddr2 eller ddr3 men sen är det typ stop. :S

Så behöver hjälp med att hitta nått billigt minne som man eventuellt kan tryck i burken.

En bild på vad det sitter för minnen i burken och vad det är för moderkort då det kan vara till hjälp. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Det är ddr2. Det står tydligt de kan vara rätt dyra då de inte tillverkas mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Det är ddr2. Det står tydligt de kan vara rätt dyra då de inte tillverkas mer.

Hur är det med hastighet osv? Spelar det någon roll eller fungerar alla ddr2 på de moderkortet?

Permalänk
Medlem

De dom sitter i är 533 mhz. Kolla om det finns lediga platser på moderkortet. Mini stx kan ha 2 istället för 4 minnes platser.

Permalänk
Medlem

Köper du snabbare tex 800mhz klockas de ner till 533mhz om du har de andra i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

De dom sitter i är 533 mhz. Kolla om det finns lediga platser på moderkortet. Mini stx kan ha 2 istället för 4 minnes platser.

Har jag tyvärr ingen möjlighet till att göra i nuläget då jag inte är hemma hos mor och far.

Rent spontant, skulle dessa fungera i burken?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86649

Hoppas det är okej med prisjakt länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Köper du snabbare tex 800mhz klockas de ner till 533mhz om du har de andra i.

Okej, det är så det funkar alltså. Trodde inte de skulle fungera av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Ja det kommer gå bra. Men innan du beställer kolla hur många platser som finns. Då kan du slänga de gamla och sätta in 2 nya 1gb eller 2x2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Ja det kommer gå bra. Men innan du beställer kolla hur många platser som finns. Då kan du slänga de gamla och sätta in 2 nya 1gb eller 2x2gb

Okej okej, det enda sättet å kolla de är att öppna burken och titta antar jag?

Är det bättre och köpa ett par med 800Mhz istället för 533? Gör det skillnad prestanda mesigt och finns det någon gräs vad moderkortet klarar och sköts det automatiskt eller funkar det inte alls då om man har för snabba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r1kkie:

Okej okej, det enda sättet å kolla de är att öppna burken och titta antar jag?

Är det bättre och köpa ett par med 800Mhz istället för 533? Gör det skillnad prestanda mesigt och finns det någon gräs vad moderkortet klarar och sköts det automatiskt eller funkar det inte alls då om man har för snabba?

Japp bara att öppna burken.

Vet ej vad ditt mobo stödjer men kör du på 533 minnen. Du kommer inte märka myckt skillnad i prestanda med 800mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Japp bara att öppna burken.

Vet ej vad ditt mobo stödjer men kör du på 533 minnen. Du kommer inte märka myckt skillnad i prestanda med 800mhz.

Okej okej. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r1kkie:

Okej okej. Tack så mycket för hjälpen!

Inga problem lycka till. Och skrov här igen om du behöver mer hjälp