Permalänk

i5 3570k klocka hjälp:)

någon som skulle kunna hjälpa en med hur man ska göra när man ska överklocka? vet iallafall att volten ska inte vara för hög på ivy bridge, 1,3/1,4 max? right

vilka är dom viktaste grejerna ja ska höja

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av slashnixx:

någon som skulle kunna hjälpa en med hur man ska göra när man ska överklocka? vet iallafall att volten ska inte vara för hög på ivy bridge, 1,3/1,4 max? right

vilka är dom viktaste grejerna ja ska höja

Lilla Pojk! Lär dig söka!
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Den ligger dessutom KLISTRAD där du postade denna tråden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Testa att börja på 1.250. Sen vet jag inte hur högt du lägger klocken men testa därifrån tills du inte kraschar under stresstest. Men jag skulle nog råda dig att inte gå över 1.350 om du inte har ordentlig kylning eller vet vad du gör. Jag lyckades med 4.6 vid 1.300, testade aldrig gå högre.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Lilla Pojk! Lär dig söka!
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Den ligger dessutom KLISTRAD där du postade denna tråden.

ah såg den efter att ja posta tråden dumma mig! har fåt upp klocken till 4,5 just nu, ska kanske upp till 4,6 men blir de någon så står skilldnad?

har 1.144 V
50-60 grader i prime95
fick precis hardware failure, detected consult stress.txt.

va beror de på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slashnixx:

ah såg den efter att ja posta tråden dumma mig! har fåt upp klocken till 4,5 just nu, ska kanske upp till 4,6 men blir de någon så står skilldnad?

har 1.144 V
50-60 grader i prime95
fick precis hardware failure, detected consult stress.txt.

va beror de på?

Va tror du?

troligen är din processor instabil så du måste höja vcoren mera.

om du inte vet va du håller på med sluta innan du förstär något

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Vi behöver inte vara så aggresiva mot den nya klockaren
Ifall det crashar så betyder det oftast för lite spänning

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Vi behöver inte vara så aggresiva mot den nya klockaren
Ifall det crashar så betyder det oftast för lite spänning

iSw3de har följt din guide;P men nu får ja blåskärm i prime95, kanske ska man höja turbo boosten? den är på 0.35 något, vcore på 0,35 med

Permalänk
Medlem
Skrivet av slashnixx:

iSw3de har följt din guide;P men nu får ja blåskärm i prime95, kanske ska man höja turbo boosten? den är på 0.35 något, vcore på 0,35 med

Du får skriva lite mer,
Spänning, hastighet, temp o.s.v

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Du får skriva lite mer,
Spänning, hastighet, temp o.s.v

Core speed 4,5 mhz
x 45,0 multiplier
bus speed 100 mhz nästan hela tiden, kanske 99 någon gång ibland.
Core voltage1.160 typ, den hoppar den med lite högre, lite lägre
0core 55
1 core 63 65 den här är lite varmare
2core 56-58
3 core 51-53
VID i core temp 1.2159

provade med att höja turbo boosten som du sa i din guide, om den var instabill i prime95 funkade inte. tror fan de måste vara vcore

Permalänk
Medlem

Höj turbo boosten tills det funkar

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Höj turbo boosten tills det funkar

tack för dina svar;P men finns de någon smärtgräns för turboboosten? eller de är att okay höja den högt?;)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av slashnixx:

ah såg den efter att ja posta tråden dumma mig! har fåt upp klocken till 4,5 just nu, ska kanske upp till 4,6 men blir de någon så står skilldnad?

har 1.144 V
50-60 grader i prime95
fick precis hardware failure, detected consult stress.txt.

va beror de på?

Skrivet av slashnixx:

tack för dina svar;P men finns de någon smärtgräns för turboboosten? eller de är att okay höja den högt?;)

VCore + Turbo Boost ofset måste vara under 1.45 eller något sådant enligt intel. Dock är det inte jätteroligt att ha för hög spänning.
Försök hålla den så låg som möjligt.

Vcore 1.160V är så lågt jag kör stock på. Att du ligger runt 1.3V@4.5GHz är troligare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

VCore + Turbo Boost ofset måste vara under 1.45 eller något sådant enligt intel. Dock är det inte jätteroligt att ha för hög spänning.
Försök hålla den så låg som möjligt.

Vcore 1.160V är så lågt jag kör stock på. Att du ligger runt 1.3V@4.5GHz är troligare.

ja värkar ha fåt en rätt så stabil klock värkar de som, kört prime95 i 1 timma nu utan fel osv.

den har kört igenom 1-16 säkert 7-8 gånger.

högsta core #1 uppe i 74 grader resten är under 70

Permalänk

fick hardware failure detected efter 3 timmar och 40 minutes i prime95 stress.txt
på worker 2#

va fan gör ja nu?
startade den 12:19 sen kom de error.

[Wed Feb 20 15:58:24 2013]
Self-test 24K passed!
Self-test 24K passed!
Self-test 24K passed!
FATAL ERROR: Rounding was 0.4968700409, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Permalänk
Medlem

Ja folk har ju sagt upp till 1,45 vcore. Jag hade aldrig gått över 1,35 med en ivy själv, men jag är ju feg som fan också.

74 grader är jävligt varmt för en ivy. Dra ner HWmonitor och kika din vcore max efter både idlande och loadande, har du 1,14vcore och går upp i 74 grader har du vättar i chassit.

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Ja folk har ju sagt upp till 1,45 vcore. Jag hade aldrig gått över 1,35 med en ivy själv, men jag är ju feg som fan också.

74 grader är jävligt varmt för en ivy. Dra ner HWmonitor och kika din vcore max efter både idlande och loadande, har du 1,14vcore och går upp i 74 grader har du vättar i chassit.

o va fan är vättar i chassit?, kör med h100i 2 fläktar.

fractal arc midi

här har ni en bild istället..
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=43241&size=full

Permalänk
Medlem

~1.17V på 4,5ghz?

I mångt och mycket behöver du komma upp i 1.3V för att den klockfrekvensen skall kunna nås.
Sitter själv med 1.260V på 4,2ghz - kommer inte högre utan att höja spänningen.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

~1.17V på 4,5ghz?

I mångt och mycket behöver du komma upp i 1.3V för att den klockfrekvensen skall kunna nås.
Sitter själv med 1.260V på 4,2ghz - kommer inte högre utan att höja spänningen.

men i iSw3de guide så sa den ju att om den var stabil i upstart så sänker man vcore? och om den var instabil i prime95 så höjer man turbo boosten eller har ja fattat de helt wrong? precis därför ja sänkte vcore, var den stabil i upstart så sänkte ja den mer hela tiden, var den instabil så höjde ja den med 0,05

Permalänk
Medlem

Målet är alltid att ha en så låg vcore som möjligt på stabil överklock så hög som möjligt. Jag har aldrig sett 1,15vcore på 4,5ghz (men jag har väl inte sett allt heller).

Hur som haver är det inte ens ett guldkort du fått, det är mer typ platinakort med diamantbling på. Den där jävla processorn kommer nå hur högt som helst med bra kylning, prova att se till att allt sitter som det ska bara, tycker fortfarande 70+ med en så låg vcore är jäääävligt högt.

Permalänk

Känns som att din kylare inte kan sitta som den ska eller att den har på tok fär mycket kylpasta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

70 grader på ivy bridge är inte alls högt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

70 grader på ivy bridge är inte alls högt.

Exakt, Ivy Bridge blir riktigt, riktigt varma.. Så vad ska man göra ;o

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Målet är alltid att ha en så låg vcore som möjligt på stabil överklock så hög som möjligt. Jag har aldrig sett 1,15vcore på 4,5ghz (men jag har väl inte sett allt heller).

Hur som haver är det inte ens ett guldkort du fått, det är mer typ platinakort med diamantbling på. Den där jävla processorn kommer nå hur högt som helst med bra kylning, prova att se till att allt sitter som det ska bara, tycker fortfarande 70+ med en så låg vcore är jäääävligt högt.

ofan så ett riktigt bra kort man har fått tag på med andra ord, hmm vette fan om vattenblocket sitter fel, men ja tror verkligen inte de, för att ja körde när den mit i prick på cpun

men får fortfarande error i prime95 första gången var de efter 3 timmar och 44 minutes, provade sen igen då kom de efter 5timmar och 10 minutes, så va tycker ni, värt att mixtra lite igen i settings? burken är endast en spelmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slashnixx:

ofan så ett riktigt bra kort man har fått tag på med andra ord, hmm vette fan om vattenblocket sitter fel, men ja tror verkligen inte de, för att ja körde när den mit i prick på cpun

men får fortfarande error i prime95 första gången var de efter 3 timmar och 44 minutes, provade sen igen då kom de efter 5timmar och 10 minutes, så va tycker ni, värt att mixtra lite igen i settings? burken är endast en spelmaskin.

Om du har vattenkylning så ska radiatorn vara circus 70c om cpun är 70c. Är radiatorn sval så har du dålig förbindelse mellan cpu och kylare :). Väldigt lätt-testat på vattenkylning. Och ja, jävligt bra chip du fått där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Om du har vattenkylning så ska radiatorn vara circus 70c om cpun är 70c. Är radiatorn sval så har du dålig förbindelse mellan cpu och kylare :). Väldigt lätt-testat på vattenkylning. Och ja, jävligt bra chip du fått där.

Skrivet av slashnixx:

ofan så ett riktigt bra kort man har fått tag på med andra ord, hmm vette fan om vattenblocket sitter fel, men ja tror verkligen inte de, för att ja körde när den mit i prick på cpun

men får fortfarande error i prime95 första gången var de efter 3 timmar och 44 minutes, provade sen igen då kom de efter 5timmar och 10 minutes, så va tycker ni, värt att mixtra lite igen i settings? burken är endast en spelmaskin.

Om felen kommer efter så lång tid brukar det räcka att höja VCoren med 0.05V, tar ju ändå bara 1 minut att göra det vid uppstart

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Om du överlever prime95 i 3 timmar+ skulle jag säga att du är stabil. Jag kör aldrig mer än en cigg och en dusch och min dator är stabil så de räcker o blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Exakt, Ivy Bridge blir riktigt, riktigt varma.. Så vad ska man göra ;o

Montera om IHS:en!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Montera om IHS:en!

Skickades från m.sweclockers.com

jadu, har du själv gjort de föresten;)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slashnixx:

jadu, har du själv gjort de föresten;)?

Japp. Sjönk en hel del. Lätt värt det om man är öite händig och inte bryr sig om garanti eller andrahandsvärde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Dom allra flesta Ivy's går upp till 4,2 på stock volten.

Kör min 3770K på ca 1220mV @4,6Ghz. Och dom tål allt volt bara man håller tempen nere, den är dock inte alls lika stabil som min 2500K över 5Ghz sträcket.

Men fått upp den i 5,3 mha. en H100i hängandes ut genom fönstret, och 4st fläktar på max. Idlar runt 4-6C när det är nån minus ute.

Har sprättat bort IHS, vilket skämt fö, när jag skärt genom limmet som håller IHS mot PCB så ramlade IHS av i princip. lol

http://valid.canardpc.com/2697135