Öka prestandan på min nya dator, vad kan jag förvänta mig?

Permalänk

Öka prestandan på min nya dator, vad kan jag förvänta mig?

Tjenare!

Som mitt första inlägg här på Sweclockers tänkte jag börja med att fråga angående min nya dator jag byggt. Jag är en riktig rookie när det kommer till överklockning och hur allt fungerar hårdvarumässigt. Ser att det finns oändligt med guider på hur man ska gå tillväga för att kräma ur lite extra ur datorn osv men innan jag lägger ned massvis med timmar på intressant läsning tänkte jag höra med er proffs vad jag på ett ungefär kan förvänta mig att få ut från min hårdvara

Jag använder datorn till lite allt möjligt men mest videoredigering och 2D/3D Grafik. Blir ju en del spelande också mellan varven, måste jag erkänna.

Min tanke är att ha ett så stabilt system som möjligt då datorn används långa stunder åt gången med hög belastning både på GPU och CPU.

Vad kan jag förvänta mig av de komponenter jag har utan att göra något överdrivet och brutalt ingrepp?
Någon som har en liknande hårdvaru konfiguration och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag förväntar mig inga djupgående svar eller exakt hur jag ska gå tillväga utan snarare vilken hastighet jag på ett ungefär kan få ut på CPU, GPU, Minnen osv utan att riskera att skada något

Tacksam för alla svar och tips.

/ Mats

(Information om datorn finns i signaturen)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3930K@4,5GHZ 12MB | MB: Asus Rampage IV Extreme | GPU: Asus GeForce GTX 690 4GB | RAM: KINGSTON 32GB 2400MHZ DDR3 CL11 XMP HYPERX (4x8GB) | Chassi: Obsidian 800D | Kylning (CPU): Corsair H100i | HDD: 2 x Intel 520 240GB SSD (Raid0) | PSU: Corsair AX 860i | Monitor: 2 x DELL U2713HM 27" | OS: Windows 8.1 64 Bit

Permalänk
Medlem

Har själv klockat min 3570k och min gtx 670. Jag vet att jag kan få ut mer av min GPU om jag höjer spänningen.

Just nu har jag fått ut 10-15 mer FPS i spel iaf.

mvh

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk

dra upp clocken på allt utan att öka volten till att börja med! kan vara så att du sitter på ett guld kort!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Genom att överklocka CPU & GPU kan du få ut några procent extra. Det är bara att välja en guide och sätta igång.
Skriv igen om frågor uppstår.

Permalänk
Administrativ avgift

Det enda som kommer flaska där är GPUN men cpu får att få up te 4.2+ beroende på kylning och Gpun borde du få up 10-15% beroende om volten är upplåst?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av MasseBanan:

Tjenare!

Som mitt första inlägg här på Sweclockers tänkte jag börja med att fråga angående min nya dator jag byggt. Jag är en riktig rookie när det kommer till överklockning och hur allt fungerar hårdvarumässigt. Ser att det finns oändligt med guider på hur man ska gå tillväga för att kräma ur lite extra ur datorn osv men innan jag lägger ned massvis med timmar på intressant läsning tänkte jag höra med er proffs vad jag på ett ungefär kan förvänta mig att få ut från min hårdvara

Jag använder datorn till lite allt möjligt men mest videoredigering och 2D/3D Grafik. Blir ju en del spelande också mellan varven, måste jag erkänna.

Min tanke är att ha ett så stabilt system som möjligt då datorn används långa stunder åt gången med hög belastning både på GPU och CPU.

Vad kan jag förvänta mig av de komponenter jag har utan att göra något överdrivet och brutalt ingrepp?
Någon som har en liknande hårdvaru konfiguration och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag förväntar mig inga djupgående svar eller exakt hur jag ska gå tillväga utan snarare vilken hastighet jag på ett ungefär kan få ut på CPU, GPU, Minnen osv utan att riskera att skada något

Tacksam för alla svar och tips.

/ Mats

(Information om datorn finns i signaturen)

Min cpu (som är relativt gammal och överklockningsvänlig) har jag fått ut ca 50% mer av i prestanda. Detta med en corsair h50 kylare, låga fläkthastigheter och utan att höja volten. i7 920 2.6 GHz kör jag nu i 3.9 GHz och det är superstabilt och håller sig under 65 C.

Vad gäller GPU fick jag ut ca 15% mer prestanda på mitt grafikkort (HD5870) med referenskylare efter att ha låtit CCC överklocka kortet automatiskt.

Skulle gissa på att du kommer att få mindre på processorn (kanske runt 25-45%) och ungefär samma på grafiken (10-15%), med tanke på komponenterna.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3