Permalänk

Poängen med att overclocka?

Halloj. Jag är lite sådär halvt orutinerad på datorer. Jag förstår inte poängen med att overclocka sina processorer? De går väl sönder mycket fortare då? Eller har jag fel?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Plutoniumxx:

Halloj. Jag är lite sådär halvt orutinerad på datorer. Jag förstår inte poängen med att overclocka sina processorer? De går väl sönder mycket fortare då? Eller har jag fel?

Det är bara om, man går över viss Volt asså ström till prosseron eller grafikkoret. eller klockar sönder.

Klocka gör man för att få snabbare dator och tex jag tycker det är roligt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Plutoniumxx:

Halloj. Jag är lite sådär halvt orutinerad på datorer. Jag förstår inte poängen med att overclocka sina processorer? De går väl sönder mycket fortare då? Eller har jag fel?

Genom att överklocka får man ut mer prestanda för sina pengar. Det är som sagt också riktigt roligt

Det gäller förstås att hålla koll på spänningen och temperaturen vid överklockning.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Halloj. Jag är lite sådär halvt orutinerad på datorer. Jag förstår inte poängen med att overclocka sina processorer? De går väl sönder mycket fortare då? Eller har jag fel?

poängen med att trimma en bil?

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Halloj. Jag är lite sådär halvt orutinerad på datorer. Jag förstår inte poängen med att overclocka sina processorer? De går väl sönder mycket fortare då? Eller har jag fel?

Vad är poängen med att ha en bil som går snabbare än 120km/h?

Överklocka gör man för extra prestanda när det behövs och så länge processorn är sval och inte går över den rekommenderade volten håller den länge

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja, är man okunnig och klockar sönder sina komponenter så kan inte jag heller se poängen Lär man sig däremot hur man klockar på rätt sätt så kan man tjäna grymt mycket prestanda

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken:

poängen med att trimma en bil?

Kunde inte sagt det bättre själv.
Och sen är det ju en viss underhållning i det hela också

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vad är poängen med att ha en bil som går snabbare än 120km/h?

Överklocka gör man för extra prestanda när det behövs och så länge processorn är sval och inte går över den rekommenderade volten håller den länge

Detdär med hastighetsbegränsningen som du tar upp som exempel stämmer knappast..? Finns väl ingen direkt gräns för hur fort din dator får göra beräkningar eller?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

för det mesta är det praktiskt taget ofarligt och ger inget extra slitage så länge man ökar med måtta
har du uplåst multiplier köper slöaste cpu i serien klockar den till snabbaste modellen i samma serie så slits den inte mer än om du hade köpt snabbaste modellen

även om man klockar skiten ur dom och håller koll på temepen och volten så dödar man dom inte
resten av delarna i datorn kommer vara utslitna av ålder långt före cpu´n skulle ge upp och poängen med det är som sagts man får högre prestanda gratis och det är roligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ferrat:

Faktiskt mindre poäng med att trimma en bil iom att du är fortfarande begränsad av de hastighetslagar som gäller

Men om man trimmar bilen och åker till autobahn så är det samma som att ta bort vsync ingame! Gasa på^^

Prestanda är skönt att ha och runt 100fps ger ett flyt som känns

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plutoniumxx:

Halloj. Jag är lite sådär halvt orutinerad på datorer. Jag förstår inte poängen med att overclocka sina processorer? De går väl sönder mycket fortare då? Eller har jag fel?

Så du ser inte poängen med att få gratis prestanda över den du har köpt? Sedan så är det inte överklockningen i sig som gör att ev. en processor kan gå sönder utan håller man den inom vissa gränser (volt och temperaturer) så kommer den inte att gå sönder. Om den nu inte har någon defekt.

Skrivet av Blargmode:

Tyskland.

Så man ska åka till Tyskland varje dag för att kunna köra på Autobahn för att få ut full prestanda ur sin bil?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är bara om, man går över viss Volt asså ström till prosseron eller grafikkoret. eller klockar sönder.

Klocka gör man för att få snabbare dator och tex jag tycker det är roligt.

Spänning*

Som redan tagits upp, gratis prestanda eller helt enkelt för att kanske få prollen att prestera bättre så att man slipper uppgradera tidigare:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, är man okunnig och klockar sönder sina komponenter så kan inte jag heller se poängen Lär man sig däremot hur man klockar på rätt sätt så kan man tjäna grymt mycket prestanda

Fast det går ju typ inte att klocka sönder för alla inbyggda säkerhets funktioner som överhettningsskydd osv kommer ju slå på innan det ger upp.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fast det går ju typ inte att klocka sönder för alla inbyggda säkerhets funktioner som överhettningsskydd osv kommer ju slå på innan det ger upp.

Det stämmer att det finns inbyggda funktioner som sköter detta, men det är knappast nåt jag litar på att det fungerar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Plutoniumxx:

Halloj. Jag är lite sådär halvt orutinerad på datorer. Jag förstår inte poängen med att overclocka sina processorer? De går väl sönder mycket fortare då? Eller har jag fel?

WM i lustigheter, vad sägs om att svara på hans fråga istället för att irra runt i liknelser? Humor i all ära men försök också göra ert inlägg till ett svar på hans fråga?

1, Dels överklockas det för att uppnå mer prestanda, när man vill eller behöver ett par extra procent. Det kan göra stor skillnad, i både spel och andra sammanhang.

2, Dels finns det ett tävlingsmoment, det uppmäts rekord i överklockning (även med samma modell så kan det finnas stor skillnad).

3, Dels finns det en ren hobbyentusiasm i att överklocka då det är en teknisk utmaning, speciellt i högre ligor med alternativa kylmedel.

Vad det gäller slitage så ja, tillverkarna testar och utlovar en viss livslängd om man håller sig inom toleranser men det är väldigt individuellt så det är svårt att säga med säkerhet. Överklockar du och använder datorn lika mycket som en person som inte överklockar så är chansen att du sliter mer större. Men det kan också gå rätt bra, beroende på kvaliteten på delar, överklockningen i sig, nyttjandegrad av dator etc..

Hoppas du blir nöjd med svaret.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Det stämmer att det finns inbyggda funktioner som sköter detta, men det är knappast nåt jag litar på att det fungerar.

Inte jag heller då jag har fått en 990x till 104 grader den trottla inte ens.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Curemylife:

Spänning*

Som redan tagits upp, gratis prestanda eller helt enkelt för att kanske få prollen att prestera bättre så att man slipper uppgradera tidigare:)

Jag uttryckte mig fel med ström

Men för mycket spänning / volt är inte bra sänker livslängden på prollen / GPU

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte jag heller då jag har fått en 990x till 104 grader den trottla inte ens.

Ja du ser Kanske låter som att jag tycker dessa funktioner är totalt värdelösa Det tycker jag inte. Men jag ville bara förklara att när i alla fall JAG överklockar, så håller jag mig till de gränser jag läst mig till, istället för att lita på att dessa funktioner slås på när gränsen överskridits

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Säkrare omkörningar

OT:
tekniskt sett så får du inte köra om i fortare än hastighetsgränsen heller när du kör om... men, polis och alla skiter i stortsett i det.

ändå gången det straffas är om du ska köra om samtidigt som du och den du kör om åker förbi en hastighetskamera (om du nu inte kör om i 250km/h, det tycker inte polisen om dock)

topic:
det är ekonomiskt, effektivt och roligt.

t.ex. 7970 grafikkort kan klockas till monster.
de flesta cpuerna kan klockas till monster.

sitter t.ex. på en 2.8gz i7 orginal (i7 930) vilket inte är jätte hög hastighet.
MEN
bara för att jag klockat den tll 3,5gz (det klarar 4,0gz , men det räcker med 3,5 atm, har inget behov av snabbare) så är den stark nog att fortfarande hållas i klass med alla nyare CPU'erna
och då är den ändå ~3år gammal !!

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Det är bara om, man går över viss Volt asså ström till prosseron eller grafikkoret. eller klockar sönder.

Klocka gör man för att få snabbare dator och tex jag tycker det är roligt.

Måste bara få klaga lite här, då det är så många tekniska termer som trillat ur kanoten:
Det är bara om, man går över viss spänning asså volt till prosseron eller grafikkoret. eller klockar sönder.
Det är bara om, man går över viss volt asså effekt till prosseron eller grafikkoret. eller klockar sönder.

Det är bra om man håller sig nära originalspänningen på processorn (exempelvis 1.4 volt). Gör man inte det så kan processorn gå sönder, antingen av värme eller på grund av att spänningen helt enkelt är för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Halloj. Jag är lite sådär halvt orutinerad på datorer. Jag förstår inte poängen med att overclocka sina processorer? De går väl sönder mycket fortare då? Eller har jag fel?

Exempel 1:
Låt säga att man vill uppgradera, då är det alltid något som flaskar (presterar sämre) och istället för att köpa nytt kan man överklocka för att jämna ut skillnaden och spara pengar.

Exempel 2:
Man ligger på gränsen till spelbar prestanda men man vill inte/har inte råd att uppgradera så kan man överklocka för att komma upp i fps för att spara pengar.

Exempel 3:
Vissa komponenter som överklockar bra ger liknande prestanda som någon annan dyrare som klockar sämre (bättre i standardfrekvens men likvärdig överklockad)

Exempel 4:
Alla har inte sina datorer till spel, vid rendering, folding osv. vinner man ganska mycket på en bra överklock.

Exempel 5:
Om man har t.ex. en upplåst processor tycker jag är det onödig slöseri med pengar om man inte överklockar. Annars kan man lika gärna köpa en låst variant och spara pengar. Likadant med moderkort och grafikkort med bra funktioner och kylare.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Halloj. Jag är lite sådär halvt orutinerad på datorer. Jag förstår inte poängen med att overclocka sina processorer? De går väl sönder mycket fortare då? Eller har jag fel?

kort och gott: gratis prestanda
sen kan det vara en hobby/sport/livsstil

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Nu har detta med bilar spårat ur lite och hamnat offtopic, vill göra en kommentar ändå...;)att trimma en bil enbart för att den ska "gå snabbare än 120km/h" är inte det syftet jag har med det hela, jag är ute efter rå kraft i accerelationen. Det är det jag gillar när det kommer till trimmning av bil.

ontopic; att klocka sin dator är kul, du får ur mer prestanda ur dina komponenter, man kan spara pengar genom att köpa något billigare och sedan klocka det, eller om du t.ex. efter ett tag inser att din dator inte riktigt håller måttet längre, då kan man prova överklocka för att se om man kan behålla datorn ett tag till osv.. finns mycket... du kan läsa på om det och se om du fattar tycke helt enkelt.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av Asken:

poängen med att trimma en bil?

Nja nej.

Att trimma en bil är dyrt och man får inte mycket ut av det. Att trimma en processor/gpu är billigt och man får ut gratisprestanda i många fall.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad från offtopic*

Så, eftersom folk struntade i min varning trimmar jag tråden och hoppas på bättre resultat med denna "klockning". Håll er inom topic, mkay?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Detdär med hastighetsbegränsningen som du tar upp som exempel stämmer knappast..? Finns väl ingen direkt gräns för hur fort din dator får göra beräkningar eller?

jodå, jag menar att man vill ha högre hastigheter för att bli klar med något snabbare eller kunna köra saker på högre FPS, samma sak med att kunna bränna iväg med en bil i 200 på autobahn

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag uttryckte mig fel med ström

Men för mycket spänning / volt är inte bra sänker livslängden på prollen / GPU

Var bara så att du kunde ändra, förstod att du bara gjorde en miss:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."