Ny NAS som klarar Plex (med transcoding för iPad)

Permalänk
Medlem

Ny NAS som klarar Plex (med transcoding för iPad)

Är på jakt efter en NAS som kan köra Plex på och jag vill kunna spela 720p/1080p mkv-filer på min iPad samt över internet på annan ort.

Jag hade satt en maxgräns (helst mindre) på 4000:- och det första jag hittade var den här NAS (då jag haft synology tidigare och varit väldigt nöjd).

Synology DS713+

Men efter att ha läst en hel del så verkar det t.o.m. som att den "kraftfulla" NASen inte orkar transcoding(?) till iPad, vad tror ni?

Funderade lite på att bygga en egen NAS, fördelarna blir lägre pris och mer prestanda. Nackdelarna blir ökad strömförbrukning samt att man inte får den smidigare webkonfigurationen som Synology har.

Här är datorn jag plockat ihop, ni får gärna ändra korgen. Länk

Någon som kan gissa på ett ungefär vad den datorn kommer dra i Watt?

Tack på förhand!

Ps. Jag har redan 2 x 2TB hdd hemma Ds.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du läst detta dokument, https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhqU12yGv_OxdC1V...

Det bekräftar väl egentligen bara det du har läst dig till, att det är svårt att hitta någon färdig NAS-lösning som klarar av att transcoda live.

Permalänk

Skulle tro att den hamnar runt 50:-/mån max i elförbrukning.
Går ju även undervolta lite så minskar mean förbrukningen specielllt då den jobbar hårt.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Nu är min server igång och det blev att jag byggde en egen server istället för att köpa en färdig NAS.

+ Mycket bättre prestanda.
+ Billigare sett till prestanda/krona.

- Får inte Synologys fina webbgränssnitt.
- Dyrare i drift.

Jag köpte följande delar:
Intel Core i5-3470 (3,2ghz quad)
ASUS P8H77-I (mini-itx)
Corsair Vengeance 8GB (2 x 4gb) 1600Mhz DDR3
Corsair CX 430W
Fractal Design Node 304

Totalt: 4135:-

Hårddiskarna hade jag sedan min förra NAS och det är två stycken Seagate 2 TB som jag kör i RAID 0 (3,63 TB).

Tänkte dela med mig lite av hur den presterar i Plex på en 1080p mkv-film (3,5 GB) och det är över ett trådlöst nätverk (resultaten är utan "lagg" i filmen).

Idle: CPU på ca 1-2% och datorn drar ca 42 watt.

En enhet (iPhone) utan transcoding (undertext): CPU på ca 5-10% men gör en spik ibland till typ 40%. Watten är oförändrad från Idle.

En enhet (iPhone) med transcoding: CPU börjar på ca 50% och datorn drar runt 70 watt. Efter ca 2 minuter går CPU ner till ca 10% men hoppar mellan 10% och 50% (45-60 watt) då och då.

Två enheter (iPhone & iPad) utan transcoding: Samma som föregående.

Två enheter (iPhone & iPad) med transcoding: CPU hoppar mellan 20-70% och watten är mellan 50-70.

Tre enheter fungerar också bra med transcoding men lägger man till en fjärde kan det bli lite småhackigt ibland, då är CPU 100%.

När CPU ligger på 100% drar servern 92 watt.

Permalänk
Medlem

Hjälper det att ha ett "riktigt" grafikkort när man transcodar?

Min server just nu har ett ATI Firepro kort i som igentligen inte används alls just nu och jag är väldigt intresserad av att köra plex hemma.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst mig till så handlar transcoding enbart om en bra CPU och allt annat är inte alls lika viktigt.

Permalänk
Medlem

Jag kör airvideo för att streama film osv till min iphone och ipad via 3g nätet. Men det gör jag från: nasen via laptopen. Så laptopen sköter all transcode när det är 3g nät som gäller.
Det fungerar klockrent. Eftersom laptopen inte drar så mycket ström i idle,
Sen kör jag XBMC på ipaden och så låter jag den bara läsa rakt av från min nas när jag har wifi mottagning. Fungerar också klockrent. Och fungerar också om man har riktigt bra mottagning på 3gnätet. Och inte kör allt för stora filer. Men oftast är det ju 720-1080p och det är lite för tungt för 3g nätet att inte transcodea.

Hade helst haft direkt från nasen hela tiden även när jag behöver transcode för att klara 3g nätet. Men denna lösning fungerar bra för att:

Allt som oftast när jag inte har wifi nät och bara 3g nät så är det när jag är ute i vardagliga livet. Och då ligger ändå laptopen hemma och vill jag ha med mer tar jag med ipaden och inte bara telefonen.

Och när jag är ute och reser så har alla hotell eller dom man bor hos nästan alltid bra wifi nät så då kan jag streama direkt från nasen via xbmc istället. Och dom gångerna har jag med laptopen också.
Sen när jag går hemma och gör saker har jag typ altid på något på ipaden via xbmc.
Är så skönt att slippa packa upp varenda tv serie osv för att behöva transcodea och köra via airvideo eller plex. I xbmc slipper man det och man kan spela direkt utan att packa upp.

Så med andra ord löser det sig perfekt.

Jag funderade i samma bana som du först också med en riktig server och låta den göra transcode. Men jag ÄLSKAR synologys gränssnitt så mycket att jag ville ha en sådan NAS igen när jag upgraderade till 4bay och köpte mig en DS411. Så då blev det här en bra lösning.
Är ju inte dyrt att köpa en billig laptop om man inte har det. Som inte drar mycket ström och så kan man lösa det på de här sättet.
Eller så köper man en strömsnål htpc och gör samma sak. Finns många lösningar.
Men som du säger hade det bästa varit om synology nasen palla med direkt

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av Jepqe:

Nu är min server igång och det blev att jag byggde en egen server istället för att köpa en färdig NAS.

+ Mycket bättre prestanda.
+ Billigare sett till prestanda/krona.

- Får inte Synologys fina webbgränssnitt.
- Dyrare i drift.

Jag köpte följande delar:
Intel Core i5-3470 (3,2ghz quad)
ASUS P8H77-I (mini-itx)
Corsair Vengeance 8GB (2 x 4gb) 1600Mhz DDR3
Corsair CX 430W
Fractal Design Node 304

Totalt: 4135:-

Hårddiskarna hade jag sedan min förra NAS och det är två stycken Seagate 2 TB som jag kör i RAID 0 (3,63 TB).

Tänkte dela med mig lite av hur den presterar i Plex på en 1080p mkv-film (3,5 GB) och det är över ett trådlöst nätverk (resultaten är utan "lagg" i filmen).

Idle: CPU på ca 1-2% och datorn drar ca 42 watt.

En enhet (iPhone) utan transcoding (undertext): CPU på ca 5-10% men gör en spik ibland till typ 40%. Watten är oförändrad från Idle.

En enhet (iPhone) med transcoding: CPU börjar på ca 50% och datorn drar runt 70 watt. Efter ca 2 minuter går CPU ner till ca 10% men hoppar mellan 10% och 50% (45-60 watt) då och då.

Två enheter (iPhone & iPad) utan transcoding: Samma som föregående.

Två enheter (iPhone & iPad) med transcoding: CPU hoppar mellan 20-70% och watten är mellan 50-70.

Tre enheter fungerar också bra med transcoding men lägger man till en fjärde kan det bli lite småhackigt ibland, då är CPU 100%.

När CPU ligger på 100% drar servern 92 watt.

Intressant läsning. Har samma funderingar som du.

Vad har du för OS till servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinmurra:

Intressant läsning. Har samma funderingar som du.

Vad har du för OS till servern?

Tackar. Jag kör Windows 7 på den (inte serverversionen). Jag använder RDP från andra enheter när jag ska fixa något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepqe:

Nu är min server igång och det blev att jag byggde en egen server istället för att köpa en färdig NAS.

+ Mycket bättre prestanda.
+ Billigare sett till prestanda/krona.
CUT
Två enheter (iPhone & iPad) med transcoding: CPU hoppar mellan 20-70% och watten är mellan 50-70.

Tre enheter fungerar också bra med transcoding men lägger man till en fjärde kan det bli lite småhackigt ibland, då är CPU 100%.

När CPU ligger på 100% drar servern 92 watt.

Intressant! Funderar på en nästan identisk konfiguration. Har några frågor, ifall du har tid.

1) Hur kommer det sig att du valde just den processorn? De snabbare i5:orna verkar inte skilja så jättemycket i pris. För varma?

2) Har du stockkylaren och låter den isf mycket?

3) Är nätagget bra? Ljudvolym?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ate-bitt:

Intressant! Funderar på en nästan identisk konfiguration. Har några frågor, ifall du har tid.

1) Hur kommer det sig att du valde just den processorn? De snabbare i5:orna verkar inte skilja så jättemycket i pris. För varma?

2) Har du stockkylaren och låter den isf mycket?

3) Är nätagget bra? Ljudvolym?

1. Jag ville ha Ivy bridge. Jag tog den CPUn för den var snabb, rätt strömsnål, sval, okej pris och den fanns i lager

2. Hade stockkylaren tills typ förra veckan. Det var egentligen inget fel på den och rätt tyst men jag ville ha ner tempen lite till vid full load (som det lätt blir med transcoding). Tänkte köpa en Noctua CPU-kylare men det visade sig att precis det moderkortet jag köpte har svårt för kylare som måste fästas på baksidan eftersom vissa komponenter sitter i vägen, så jag rekommenderar ett annat moderkort. Det slutade med att jag köpte en CoolerMaster CPU-kylare (som i för sig också fästs på baksidan) som klämmer lite på komponenterna men den sitter där Tempen sänktes lite ca 3-10 grader och ljudnivån är väl ungefär samma som stock.

3. Nätagget är kanon, jag älskar Corsairs nätaggregat och har haft det i de senaste 5-6 datorerna jag har byggt. Grym kvalitet och väldigt tyst, kommer fortsätta med dem. Modulärt är helt klart värt det när man bygger i så här små chassi. Jag har heller inget grafikkort, ska du ha det kanske du behöver ett med mer kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepqe:

1. Jag ville ha Ivy bridge. Jag tog den CPUn för den var snabb, rätt strömsnål, sval, okej pris och den fanns i lager

2. Hade stockkylaren tills typ förra veckan. Det var egentligen inget fel på den och rätt tyst men jag ville ha ner tempen lite till vid full load (som det lätt blir med transcoding). Tänkte köpa en Noctua CPU-kylare men det visade sig att precis det moderkortet jag köpte har svårt för kylare som måste fästas på baksidan eftersom vissa komponenter sitter i vägen, så jag rekommenderar ett annat moderkort. Det slutade med att jag köpte en CoolerMaster CPU-kylare (som i för sig också fästs på baksidan) som klämmer lite på komponenterna men den sitter där Tempen sänktes lite ca 3-10 grader och ljudnivån är väl ungefär samma som stock.

3. Nätagget är kanon, jag älskar Corsairs nätaggregat och har haft det i de senaste 5-6 datorerna jag har byggt. Grym kvalitet och väldigt tyst, kommer fortsätta med dem. Modulärt är helt klart värt det när man bygger i så här små chassi. Jag har heller inget grafikkort, ska du ha det kanske du behöver ett med mer kraft.

Tack för informativt svar! Jag vill också ha ivy bridge, men tänkte att när priset inte skiljer så mycket kan jag lika gärna köpa en 3570k.

Har kollat på moderkort men inte hittat nåt bättre än det där. Schysst med 6 sataportar. Har inget behov av något lull-lull heller eftersom jag ska köra den som nas. Om jag köper det där tänkte jag sätta dit ett intel-nic på pcie-platsen och köra på det istället pga bättre kompabilitet med linux. Inget grafikkort men definitivt modulärt nätagg, ska ha nåt tyst.

Får fundera lite mer.

Permalänk
Medlem

Kör en liknande setup här hemma, samma moderkort med en i3a.
Burken har aldrig protesterat och funkar utmärkt att serva iphone och ipad med Airvideo eller Plex.
Kör windows för enkelhetens skull, tog typ 1h att "sätta upp" servern.