Permalänk

Processorn belastas 24/7, risker?

Jag har börjat folda dygnet runt på min stationära dator, vilket resulterar i att processorn belastas till 100 % nästan dygnet runt. Det enda undantaget är då jag spelar Battlefield 3, då pausar jag folding-klienten temporärt – men då belastas processorn ändå mellan 40-60 % av spelet.

De högsta temperaturerna min processor når är 61-63-66-60 °C (temperatur per kärna), och det sker under natten då jag drar ner hastigheten på mina chassifläktar för att jag ska kunna somna utan problem. Annars brukar temperaturerna ligga kring 51-53-57-50 °C (temperatur per kärna). Min processor är en Intel Core i7 2600 och den är inte överklockad.

Kan detta, på något vis, vara särskilt skadligt eller riskabelt att fortsätta med?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Subdubwise:

Jag har börjat folda dygnet runt på min stationära dator, vilket resulterar i att processorn belastas till 100 % nästan dygnet runt. Det enda undantaget är då jag spelar Battlefield 3, då pausar jag folding-klienten temporärt men då belastas processorn ändå mellan 40-60 % av spelet.

De högsta temperaturerna min processor når är 61-63-66-60 °C (temperatur per kärna), och det sker under natten då jag drar ner hastigheten på mina chassifläktar för att jag ska kunna somna utan problem. Annars brukar temperaturerna ligga kring 51-53-57-50 °C (temperatur per kärna). Min processor är en Intel Core i7 2600 och den är inte överklockad.

Kan detta, på något vis, vara särskilt skadligt eller riskabelt att fortsätta med?

Det kommer du kunna köra 5-10år troligen. Intel har sagt TCase Max till 69.7 eller något liknande för Sandy Bridge.
Intels garanti är visserligen endast 3år men jag kan nog säga säkert att det kommer du långt utprestera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ingen fara överhuvudtaget. Folda på

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det kommer du kunna köra 5-10år troligen. Intel har sagt TCase Max till 69.7 eller något liknande för Sandy Bridge.
Intels garanti är visserligen endast 3år men jag kan nog säga säkert att det kommer du långt utprestera.

TCase? "Tj. Max" är jag bekant med, men inte TCase. Är det möjligtvis den specifierade temperaturen innan processorn riskerar att börja räkna fel pga. temperaturen?

Skrivet av Rickard11:

Ingen fara överhuvudtaget. Folda på

Härligt att höra, det ska jag göra!