LG strömmar Ultra HD via trådlöst nätverk

Permalänk
Melding Plague

LG strömmar Ultra HD via trådlöst nätverk

Högupplöst video står på menyn när koreanska LG presenterar Wireless Ultra HD Transmission, en teknik för att strömma UHD-video trådlöst från portabla enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju knappt det ens går att strömma BD-film trådlöst i praktiken (även med AC), så jag ser inte en chans i världen att det här påhittet skulle kunna hålla annat än medioker kvalité som bäst. Det luktar tjurbajs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fungerar det utanför labbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är ju knappt det ens går att strömma BD-film trådlöst i praktiken (även med AC), så jag ser inte en chans i världen att det här påhittet skulle kunna hålla annat än medioker kvalité som bäst. Det luktar tjurbajs.

Nu har inte jag testat det här i praktiken men den teoretiska hastigheten i 802.11n borde väl räcka gott och väl? Står ju inte vilket protokoll som används heller, kan ju vara något annat också.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Nu har inte jag testat det här i praktiken men den teoretiska hastigheten i 802.11n borde väl räcka gott och väl? Står ju inte vilket protokoll som används heller, kan ju vara något annat också.

och hur många gånger når man ens en bråkdel av den teoretiska hastigheten utanför labb? med den praktiska hastigheten folk faktiskt får ut fungerar knappast blu-ray att streamas trådlöst, knappt ens hårdare komprimerad hd-film (läs h.264 mkv).

tror inte heller så mycket på detta, känns som att komprimeringsartefakterna kommer vara olidliga isåfall

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tror det när jag ser det.
Men när jag ser det kommer jag antagligen häpna.

Vill ha ett mäktigt trådlöst nätverk hemma som klarar skicka alla data oavsett form riktigt snabbt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

vilka avstånd lyckades man göra det på?

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk

Funkar alldeles utmärkt att streama t.ex HDTV kanaler på 10-15mbit här över 802.11n till andra sidan lägenheten.
Funkar det inte så har man dåligt optimerade nätverk och/eller datorer/routrar.
Om man nu inte bor riktigt taskigt till då förstås och har en massa störningar runtomkring från grannar.
4K däremot med h265 tror jag därför inte är helt omöjligt men det är klart det kanske blir lite tungt med full bitrate från BD skivor.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jobba på med DLNA istället för att börja med en ny standard!!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Avstängd

troligen streamat med nya H.265 codecen som kräver halva bitraten mot H.264
http://en.wikipedia.org/wiki/High_Efficiency_Video_Coding

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Inaktiv

Netflix lanserade väl Super HD som tydligen är vanlig full HD. Samma i detta fall vad gäller Ultra HD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Funkar alldeles utmärkt att streama t.ex HDTV kanaler på 10-15mbit här över 802.11n till andra sidan lägenheten.
Funkar det inte så har man dåligt optimerade nätverk och/eller datorer/routrar.
Om man nu inte bor riktigt taskigt till då förstås och har en massa störningar runtomkring från grannar.
4K däremot med h265 tror jag därför inte är helt omöjligt men det är klart det kanske blir lite tungt med full bitrate från BD skivor.

HDTV-kanaler är extremt komprimerade 720P material. Med andra ord inte på något sätt bra eller jämförbart med mindre komprimerad Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Netflix lanserade väl Super HD som tydligen är vanlig full HD. Samma i detta fall vad gäller Ultra HD?

Ultra HD är konsumentversionen av 4K. 4k är 4096*2160, 4K Ultra HD är 3840*2160.

Permalänk

Vi löser framtidens problem - LG

Visa signatur

Andy Rooney - "Datorer gör det enklare att göra en massa saker, men de flesta saker de förenklar behövs inte göras alls."
________
https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Entusiast

Jo för jag brukar ju ha 4K filmer på min surfplatta. Tar inte alls upp mycket plats och är fullt nödvänligt på en 1280x720 platta.

Hade det inte varit smartare att fixa teknik för att strömma det online eller från en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Comhem kör med 720p och 1080i iallafall, hur komprimerat det är vet jag inte dock.

Om nån kör 720i så skulle jag bli förvånad, de flesta kör 720p eller 1080i, och då tänker jag på America och SVT som exempel, vet inte hur Tv4 och Tv3 kör men det skulle förvåna mig om dem inte kör samma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blargmode:

Jo för jag brukar ju ha 4K filmer på min surfplatta. Tar inte alls upp mycket plats och är fullt nödvänligt på en 1280x720 platta.

Hade det inte varit smartare att fixa teknik för att strömma det online eller från en dator?

Poängen var ju att man skulle kunna streama 4k filmen FRÅN plattan till TV'n.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon56869:

Poängen var ju att man skulle kunna streama 4k filmen FRÅN plattan till TV'n.

Ja precis? Varför skulle jag slösa mitt ganska snävt begränsade utrymme på plattan till en 4K film när det enda användningsområdet är att kunna streama det till en TV?

Permalänk

Har för mig att det rekommenderas att sändas i progressiv signal i hd kvalité då detta ansågs bättre än ex 1080i inom eu/ebu. Därför valde just SVT att sända i 720p, däremot sänder de andra svenska kanalerna i 1080i om jag inte missminner mig... Går säkert googla upp någonstans, men sedan sist jag kollade så var det inga europeiska tv kanaler som sände i 1080p, då detta tar för mycket plats helt enkelt..

Att strömma en hd tv signal är som någon redan påpekat inte alls samma grej som att strömma en bd film som har MINST den dubbla bandbredden. Lägg till en jobbig film i 3d, och du har ytterliggare ett par mbit info. Säger som andra sagt...jag skulle vilja se denna teknik demonstreras hemma hos mig och inte i något pressmeddelande. Tror fortfarande att vi är några år från att strömma sådana sändningar trådlöst utan problem.

Kuriosa: Min nuvarande lappis har världens sämsta trådlösa nätverkskort (atheros), och jag får problem med att strömma hd signaler till den genom nätverket från min linux dekoder. Min 6 år gamla lappis hade dock inga sådana problem. Konstigt att ett 5-6 år gammalt intel wifi kort klarar både 2,4-5ghz, medan mitt nya atheros endast klarar 2,4, och dessutom inte verkar vilja stöda AES, trots att det skall det.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

HDTV-kanaler är extremt komprimerade 720P material. Med andra ord inte på något sätt bra eller jämförbart med mindre komprimerad Blu-Ray.

Mina HD kanaler jag streamar är 1080i iaf bortsett från SVT då.
Sen skulle jag inte kalla 10-15mbit extremt komprimerat för 1080i heller.
Men jag kan överföra i nästan 10mb/s trådlöst och en Bluray ligger på kanske ca 4-5mb/s.
Sen skulle jag tro att TVn den komprimerar ner det själv så det lär ju inte streama i Bluray kvalite från TVn.
Utmaningen är att optimera allt med minst störningar då det kan komma nån enstaka störning iibland självklart men oftast så fungerar det bra. Över gammal standard som 802.11g däremot så funkar det skit.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Adam901:

Om nån kör 720i så skulle jag bli förvånad, de flesta kör 720p eller 1080i, och då tänker jag på America och SVT som exempel, vet inte hur Tv4 och Tv3 kör men det skulle förvåna mig om dem inte kör samma.

Vem har pratat om 720i? Det finns inte ens som en standard. Men dom flesta HD kanaler kör med 1080i det är väl bara SVT jag sett köra 720p. Räknar inte med marknätet då eftersom dom komprimerar ner allting extremt mycket.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

När kommer ninja hd?