Permalänk

Köpa server!

Hej!

Idag tänkte jag på att hosta en egen minecraft server! Som jag och mina kompisar kan köra på!
Jag är relativt ny med servrar osv. Så nu skulle jag uppskatta lite förslag på servrar. Jag har en budget på ca 3000 - 5000 kr.
Men jag vet inte heller hur mycket som krävs för att hosta en minecraft server.

Jag hoppas på lite lovande responser

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daniel3131:

Hej!

Idag tänkte jag på att hosta en egen minecraft server! Som jag och mina kompisar kan köra på!
Jag är relativt ny med servrar osv. Så nu skulle jag uppskatta lite förslag på servrar. Jag har en budget på ca 3000 - 5000 kr.
Men jag vet inte heller hur mycket som krävs för att hosta en minecraft server.

Jag hoppas på lite lovande responser

Det första du måste veta är hur många ni ska kunna köra på servern. Största flaskhalsen kommer vara bandbredd om det är många användare. Nästa prioritet efter det är RAM. Inget under 8GB, gärna 16GB. Därefter klarar du dig med i stort sett vilken CPU som helst i mid-end sortimentet, en i5 quad kanske.

Permalänk

Tack för snabbt svar

Skulle du kunna länka lite hemsidor som säljer sådana servrar?
Vi är ca 4 - 8 pers som ska spela på servern. Men då är väl det inte så krävande för servern? ^^,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daniel3131:

Tack för snabbt svar

Skulle du kunna länka lite hemsidor som säljer sådana servrar?
Vi är ca 4 - 8 pers som ska spela på servern. Men då är väl det inte så krävande för servern? ^^,

Blir nog billigast att bara bygga ihop nått eget kit på inet eller webhallen.
4-8 spelare då klarar du dig med 8GB RAM lätt. Bandbredd för 8 spelare borde räcka med ca 8/8Megabit.

Permalänk

Du kan ju också hyra en? Blir lättare, sen kommer ni antagligen tröttna inom sin tid, och då är det skönt att slippa känna att man kläckt ut 5000 på något man inte behöver längre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp det är bättre att hyra servrar, av min erfarenhet där dom har lånat maskiner här så har dom tröttnat ändå så lägg ut så lite som möjligt

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk

Själv rekommenderar jag Mpserv. Vi var nog 4-5 stycken och kunde köra på den billigaste utan lagg i vanilla. Om du skriver ABSOLUTELY som rabbat kod får du det 20% billiagre

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk

Men dock hade jag också planer på att använda servern till annat sen när man har tröttnat på minecraft.
Men vilken servern skulle man kunna köpa om man vill ha den till minecraft och senare till att hosta 1.6 på?

Permalänk
Skrivet av daniel3131:

Men dock hade jag också planer på att använda servern till annat sen när man har tröttnat på minecraft.
Men vilken servern skulle man kunna köpa om man vill ha den till minecraft och senare till att hosta 1.6 på?

Du kan hosta 1.6 på en hyrd också,

Visa signatur
Permalänk

Fast jag vill ju inte hyra någon server? :S

Permalänk
Medlem

Jag föreslår det här:
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/56729

ca 3800kr utan hårddisk. Lämplig storlek på den får du välja själv.

Båda CPU och moderkort stödjer Intels VT-d, kan vara intressant om du vill virtualisera i framtiden.

Kan för övrigt säga att chassit är grymt. Tejpa fläkthålet på sidoplåten så kommer du aldrig ha damm i maskinen.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Skrivet av JZ0NiC:

Jag föreslår det här:
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/56729

ca 3800kr utan hårddisk. Lämplig storlek på den får du välja själv.

Båda CPU och moderkort stödjer Intels VT-d, kan vara intressant om du vill virtualisera i framtiden.

Kan för övrigt säga att chassit är grymt. Tejpa fläkthålet på sidoplåten så kommer du aldrig ha damm i maskinen.

Tack dude ^^, Detta skall nog fixas

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Jag föreslår det här:
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/56729

ca 3800kr utan hårddisk. Lämplig storlek på den får du välja själv.

Båda CPU och moderkort stödjer Intels VT-d, kan vara intressant om du vill virtualisera i framtiden.

Kan för övrigt säga att chassit är grymt. Tejpa fläkthålet på sidoplåten så kommer du aldrig ha damm i maskinen.

Chassit är micro-ATX medans moderkortet är ATX så det där lär ju inte passa.

Edit
Såg nu lite längre ner att moderkortet är 24.4cm(L) x 24.4cm(W) Micro-ATX Form Factor, lite lustigt att det står ATX i namnet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Chassit är micro-ATX medans moderkortet är ATX så det där lär ju inte passa.

Edit
Såg nu lite längre ner att moderkortet är 24.4cm(L) x 24.4cm(W) Micro-ATX Form Factor, lite lustigt att det står ATX i namnet dock.

Noterade det också men det är felmärkt hos webhallen bara.
http://www.msi.com/product/mb/H77MA-G43.html#/?div=Basic

"Form Factor: M-ATX"

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."