Står inför ett I-landsdilemma... Apple eller Samsung?

Permalänk

Står inför ett I-landsdilemma... Apple eller Samsung?

Tjena!

Jag tänkte ställa en fråga här till er teknikentusiaster. Jag har sedan ett antal år tillbaka använt mig utav apples iPhones, av modellerna 3GS, samt 4S (som jag har för tillfället). Igår var jag på hockey, och lyckades vinna en tävling, där priset var en Samsung Galaxy S3. Min första tanke var att sälja, eftersom jag är nöjd med min iPhone, men sedan har tanken att använda den istället växt fram.

Jag har bilden utav att Android är "krångligare" och osmidigare att använda, men jag kanske har helt fel. Jag har kollat på ett antal recensioner och jämförelser, och har insett att S3an är en riktigt bra telefon. Det jag är osäker på dock är användarvänligheten och enkelheten. Är det enkelt att lära sig android, som inbiten Appleanvändare? Självklart är det upp till individen själv i slutändan, men jag skulle ändå vilja höra mig för lite vad ni tycker och tänker kring detta.

Tack på förhand!
/Jeppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rossonero:

Tjena!

Jag tänkte ställa en fråga här till er teknikentusiaster. Jag har sedan ett antal år tillbaka använt mig utav apples iPhones, av modellerna 3GS, samt 4S (som jag har för tillfället). Igår var jag på hockey, och lyckades vinna en tävling, där priset var en Samsung Galaxy S3. Min första tanke var att sälja, eftersom jag är nöjd med min iPhone, men sedan har tanken att använda den istället växt fram.

Jag har bilden utav att Android är "krångligare" och osmidigare att använda, men jag kanske har helt fel. Jag har kollat på ett antal recensioner och jämförelser, och har insett att S3an är en riktigt bra telefon. Det jag är osäker på dock är användarvänligheten och enkelheten. Är det enkelt att lära sig android, som inbiten Appleanvändare? Självklart är det upp till individen själv i slutändan, men jag skulle ändå vilja höra mig för lite vad ni tycker och tänker kring detta.

Tack på förhand!
/Jeppe

Android är inte ett dugg svårt att lära sig använda, skräddarsytt och fungerande från start precis som IOS. Möjligheten att customiza din telefon lite mer finns ju alltid med Android om du vill lägga in egna ROMS, flasha osv. Likt jailbreaka till iPhone. Men nej, det är inte svårt att lära sig, sen har framför allt Samsung ett av dom bättre egna interfacen enligt min mening. Ge den en chans vet ja

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt att lära sig använda android. Skulle säga att det är lättare än de Iphones jag knappat på. Har dock inte gått från Iphone till Android. Men dock från telefon med ring och sms funktion till en android utan besvär.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ha valt Apple. Snyggare, får plats i fickan, snabbare och stilren. Men kostar dock mycket mer än samsung

Permalänk
Medlem

Alla pekleksaksoperativ fungerar mer eller mindre identiskt, så att byta från iOS till Android eller tvärtom är en no-brainer.

Ok, lite annars är det med Windows Phone, men principen är densamma. Pek-och-lek.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Beror på vad du är ute efter, det är två ganska olika telefoner. Om du vill surfa, titta på film osv så är detta mycket skönare på en stor skärm som på den hos en s3 (4.8" vs 3.5" på 4S) IMO. Men om du vill ha en liten telefon i fickan som kan användas med en hand så är 4S ett bättre val.

Annars; sälj galaxy S3 och sedan iphone 4S, så får du råd med htc one eller galaxy s4 (när den nu släpps i mars).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Alla pekleksaksoperativ fungerar mer eller mindre identiskt, så att byta från iOS till Android eller tvärtom är en no-brainer.

Ok, lite annars är det med Windows Phone, men principen är densamma. Pek-och-lek.

Jag tycker det är stor omställning att gå från Iphone till Andriod, alla små saker som man ska kolla upp vad de heter osv.

Jag har en Nexus 4 och en Iphone4 som jag använder, jag har nog svårt att välja bort den ena av dem. Du får gå på magkänsla helt enkelt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

kolla om det är 4G versonen av S3an då hade jag bytt iaf.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Tack för alla tips! Jag ska ta mig en ordentlig funderare innan jag bestämmer mig!

Permalänk

Ifall du vill ha en mobil som ser bra ut estetiskt, inte är gjord av plast samt har störst utbud på vettiga appar finns det nog inte så många val. Men vad du nu har för krav, så fråga inte folk och framförallt inte här på Swec, utan ta dig en titt i en butik och jämför själv vad du känner.
Villen telefon & ekosystem tilltalar dig mest? Det finns såklart en kostnadsfaktor inblandad. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rossonero:

Tack för alla tips! Jag ska ta mig en ordentlig funderare innan jag bestämmer mig!

mobilen känns å låter gammal...tyvärr.

om jag hade varit dig så hade jag haft kvar ifånen tills nästa ifån kommer. Köp inte 5an, den är misslyckad tycker JAG.

bättre sälja av mobilen medans den fortfarande är lite het på marknanden. Jag sålde min iphone 3GS för 1700kr för några månader sedan. Så iphonen har bättre andrahands värde. Så sälj den vid nyköp utav den nya iphonen å sälj galaxyn nu. Vad förlorar du på du vann ju mobilen.

ifån 4S kan du köra länge på ändå. Den är underbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Sälj telefonen och köp en Nezus 4 om du vill testa andriod.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Jag skulle nog ha valt Apple. Snyggare, får plats i fickan, snabbare och stilren. Men kostar dock mycket mer än samsung

Du glömde nog ett "Jag tycker att" i din mening.

Permalänk
Medlem

Skulle sälja den mesamma. Vet sock ej vem jag avskyr så mycket jag skulle sälja den till. Men smaken är som baken. Tudelad och stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

bättre sälja av mobilen medans den fortfarande är lite het på marknanden. Jag sålde min iphone 3GS för 1700kr för några månader sedan. Så iphonen har bättre andrahands värde.

Du hittade någon lättlurad stackare, en 3GS är värd ca 500 kr nu... Men om någon vill köpa min för 1700 kr kan de höra av sig.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Kan du lära dig iOS kan du lära dig Android. En dag eller två med pillande så kommer du att känna dig som hemma. Du kommer garanterat att älska skärmen om du är van vid en fjutt-skärm på 3.5"

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast

Jag började med iPhone 3G och har nu iPhone 4. När min mossa hade skaffat sig en S3a kom hon till mig och frågade hur man gör ditten och datten. Utan att någonsin ens ha hållit i en Android telefon kunde jag visa henne det mesta.

Smartphone som smartphone, kan man en så är de andra inga problem.
Sen finns det ju en hel del grejer att lära sig men inget som gör det svårt att byta.

Permalänk

Jag kör själv iOS och Android parallellt då jag har två telefoner och har gjort så i några år. Idag har jag en iPhone 4S, Nexus 4 och en Nexus 7 platta och min åsikt är att 4S:en är något för liten men Nexusen är på tok för stor, för mig ligger bekvämlighetsgränsen vid 4 tum sen måste man börja sträcka på fingrarna, använda två händer osv när man navigerar systemet, t.ex. ligger flikknappen i Chrome asdumt högst uppe åt höger där jag inte riktigt når. Annars rent operativsystemvis så ligger de rätt nära idag, iOS känns fortfarande något stabilare och man råkar aldrig ut för att en app i bakgrunden har drainat batteriet eller liknande eftersom att systemet inte låter dig göra fel (därav något mer begränsat) men flyt och liknande ligger idag väldigt jämt och Android hackar/laggar nästan aldrig längre. En fördel med iOS är att apparna i AppStore håller generellt en mycket högre standard än de i Market men det finns mer frihet i Market. Jag kan inte säga att iOS är bättre än Android eller vice versa, det beror helt på vad man är ute efter, välbeprövad stabilitet där man i stort sätt inte kan göra fel och p.g.a. det mer inlåst eller frihet med mer skit mellan guldkornen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag kör själv iOS och Android parallellt då jag har två telefoner och har gjort så i några år. Idag har jag en iPhone 4S, Nexus 4 och en Nexus 7 platta och min åsikt är att 4S:en är något för liten men Nexusen är på tok för stor, för mig ligger bekvämlighetsgränsen vid 4 tum sen måste man börja sträcka på fingrarna, använda två händer osv när man navigerar systemet, t.ex. ligger flikknappen i Chrome asdumt högst uppe åt höger där jag inte riktigt når. Annars rent operativsystemvis så ligger de rätt nära idag, iOS känns fortfarande något stabilare och man råkar aldrig ut för att en app i bakgrunden har drainat batteriet eller liknande eftersom att systemet inte låter dig göra fel (därav något mer begränsat) men flyt och liknande ligger idag väldigt jämt och Android hackar/laggar nästan aldrig längre. En fördel med iOS är att apparna i AppStore håller generellt en mycket högre standard än de i Market men det finns mer frihet i Market. Jag kan inte säga att iOS är bättre än Android eller vice versa, det beror helt på vad man är ute efter, välbeprövad stabilitet där man i stort sätt inte kan göra fel och p.g.a. det mer inlåst eller frihet med mer skit mellan guldkornen.

Om du drar från ena kanten kan du byta flik, så slipper du sträcka dig till flikknappen
De appar som finns i både Appstore och Play håller samma standard, men eftersom begränsningen för vilka appar som får finnas är mindre i Play är det klart att det finns mycket skit men också helt okända appar som är helt briljanta.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

Om du drar från ena kanten kan du byta flik, så slipper du sträcka dig till flikknappen
De appar som finns i både Appstore och Play håller samma standard, men eftersom begränsningen för vilka appar som får finnas är mindre i Play är det klart att det finns mycket skit men också helt okända appar som är helt briljanta.

Jo det känner man ju till men flikmissbrukare som man är har man sällan under 20-30 flikar i telefonen och då är swiping inte så hjälpsamt. Jag håller med dig om att det helt klart finns guldkorn dock är det mycket svårare att hitta dem än att hitta motsvarande app av liknande kvalitet i AppStore. Men som sagt det är ett val man måste ta, genom att släppa in mer så hamnar det ju automatiskt in mer skit.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rossonero:

Tjena!

Jag tänkte ställa en fråga här till er teknikentusiaster. Jag har sedan ett antal år tillbaka använt mig utav apples iPhones, av modellerna 3GS, samt 4S (som jag har för tillfället). Igår var jag på hockey, och lyckades vinna en tävling, där priset var en Samsung Galaxy S3. Min första tanke var att sälja, eftersom jag är nöjd med min iPhone, men sedan har tanken att använda den istället växt fram.

Jag har bilden utav att Android är "krångligare" och osmidigare att använda, men jag kanske har helt fel. Jag har kollat på ett antal recensioner och jämförelser, och har insett att S3an är en riktigt bra telefon. Det jag är osäker på dock är användarvänligheten och enkelheten. Är det enkelt att lära sig android, som inbiten Appleanvändare? Självklart är det upp till individen själv i slutändan, men jag skulle ändå vilja höra mig för lite vad ni tycker och tänker kring detta.

Tack på förhand!
/Jeppe

låt mig gissa, du var på LHC?
ont: båda är bra telefoner, och android är varken krångligare eller osmidigare än ios i mitt tyckte, jag kör android i jobbtelefonen och iphone privat. Du bör kunna få iallfalla runt 2000kr för din iphone om den är i bra skick så jag hade bytt till samsungen då det är roligt med ny teknik, S3 är dessutom en mycket bra telefon

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR