Permalänk
Medlem

Nya chassifläktar 120mm

Hej!
Jag ska snart köpa nya 120mm fläktar därför att jag tycker att dom jag har nu inte gör sitt jobb. Vad rekommenderar ni om man vill ha in MYCKET luft men ändå hyfsat tyst?

Permalänk
Medlem

budget?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Ingen budget?

Jag tycker scythe slip stream är bra, men de flyttar väl kanske inte MYCKET luft.
Någon noctua, typ http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm borde funka utmärkt om din budget är ganska hög.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

#3 vad betyder PWM ?

Permalänk
Skrivet av manne_36:

#3 vad betyder PWM ?

Fläkten kan kontrolleras genom moderkort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

vad har du för chassi ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Fläkten kan kontrolleras genom moderkort.

Trodde det stod för pulse width(?) modulation. Strömmen skickas i pulser istället för konstan . Går att lösa merom på nätet

Permalänk
Skrivet av Terihan:

Trodde det stod för pulse width(?) modulation. Strömmen skickas i pulser istället för konstan . Går att lösa merom på nätet

Precis, och du kan därmed bestämma hur mycket ström du vill skicka och därför även bestämma hastigheten fläkten ska snurra i. Skickar du konstant ström använder du motstånd för att strypa hastigheten.

Visa signatur

| Låda: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i5 3570K @ 4,4ghz | CPU-Kylare: Corsair Hydro H80i | Grafikkort: Asus Geforce GTX660TI @ 1200mhz | Minnen: 8GB Corsair Dominator Platinum | SSD: Intel 330 Series 180GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W |

Permalänk
Medlem

BitFenix's "Spectre" fläktar är schyssta. Finns både i LED-belyst och i ej LED-belyst version. Jag fnner dem tysta, de ger bra luftflöde i burken och de får väldigt goda recensioner på nätet. CDON.se säljer dem om man står ut med deras värdelösa söksystem.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Skrivet av Terihan:

Trodde det stod för pulse width(?) modulation. Strömmen skickas i pulser istället för konstan . Går att lösa merom på nätet

Skrivet av moetmannen:

Precis, och du kan därmed bestämma hur mycket ström du vill skicka och därför även bestämma hastigheten fläkten ska snurra i. Skickar du konstant ström använder du motstånd för att strypa hastigheten.

Det är helt rätt att PWM står för Pulse Width Modulation. Det som detta gör är att det finns en fjärde ledare till fläkten som en 0/5V styrsignal (det går nästan obefintligt med ström i denna). Denna signal styr en transistor som bryter och sluter den 12V-ledning som ger drivkraften till fläkten (tänk en kran som man öppnar och stänger fort för att ge ett upplevt flöde någon stans mellan helt stängt och helt öppet). Regleringen sker genom att reglera den del av tiden som signalen är 5V jämfört med den tid som signalen är 0V. Detta sker oftast väldigt fort (20kHz) för att eventuell resonans i motorn ska hamna utanför det hörbara registret för människor. Detta är det som många upplever som ett problem med när vanliga 3-pinfläktar ger högfrekventa oljud när de styrs på detta sätt (det är ett billigt sätt att styra fläktar som inte kräver stora kondensatorer) med en kontroller som inte har en tillräckligt snabb styrning.
Fördelen med detta sätt att driva fläktar (förutom det faktum att många moderkort inte har funktioner för spänningsstyrning längre) är att du kan skicka styrsignalen från moderkorten men ta kraften att driva fläkten direkt från nätagget, detta blir ju framförallt ett plus om det är många fläktar som ska drivas då en styrsignal utan problem ska kunna styra minst fem fläktar med rätt anslutningskabel.

Skrivet av nanananaBatman:

BitFenix's "Spectre" fläktar är schyssta. Finns både i LED-belyst och i ej LED-belyst version. Jag fnner dem tysta, de ger bra luftflöde i burken och de får väldigt goda recensioner på nätet. CDON.se säljer dem om man står ut med deras värdelösa söksystem.

De säljs på fler ställen än CDON.com... Jag har lite erfarenhet av 140mm Spectre PRO som har ett skapligt statiskt tryck. Jag har två sådan på 7V för att trycka luft in i min TV-bänk så att HTPC'n får ett luft till luftintagen.
Annars är BeQuiets fläktar något som jag kan rekomendera om det är PWM fläktar som eftersöks. Dessa har dock en lite udda ram som kan ställa till problem om de inte ska monteras som chassifläktar, då vissa kylares ordinarie fästsystem kan ställa till problem.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är förvisso bara 40kr prisskillnad att spara in på mellan BitFenix och Enerman, men jag är övertygad om att de kommer att funka bra båda två. Jag hade själv valt Spectre, just för att jag vet att de är bra redan och jag gillar BitFenix produkter. Det kan ju vara värt att läsa ett par recensioner på nätet för de fläktar du funtar på; det är underbart att det finns folk som engagerar sig så för att framställa sådant connoiseur-material och finsmakar produkters alla aspekter ända in i nästan absurd detalj. Och det finns så nära till hands genom enkla googlesökningar. Så hitta fram lite läsning vetja

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Det är helt rätt att PWM står för Pulse Width Modulation. Det som detta gör är att det finns en fjärde ledare till fläkten som en 0/5V styrsignal (det går nästan obefintligt med ström i denna). Denna signal styr en transistor som bryter och sluter den 12V-ledning som ger drivkraften till fläkten (tänk en kran som man öppnar och stänger fort för att ge ett upplevt flöde någon stans mellan helt stängt och helt öppet). Regleringen sker genom att reglera den del av tiden som signalen är 5V jämfört med den tid som signalen är 0V. Detta sker oftast väldigt fort (20kHz) för att eventuell resonans i motorn ska hamna utanför det hörbara registret för människor. Detta är det som många upplever som ett problem med när vanliga 3-pinfläktar ger högfrekventa oljud när de styrs på detta sätt (det är ett billigt sätt att styra fläktar som inte kräver stora kondensatorer) med en kontroller som inte har en tillräckligt snabb styrning.
Fördelen med detta sätt att driva fläktar (förutom det faktum att många moderkort inte har funktioner för spänningsstyrning längre) är att du kan skicka styrsignalen från moderkorten men ta kraften att driva fläkten direkt från nätagget, detta blir ju framförallt ett plus om det är många fläktar som ska drivas då en styrsignal utan problem ska kunna styra minst fem fläktar med rätt anslutningskabel.

De säljs på fler ställen än CDON.com... Jag har lite erfarenhet av 140mm Spectre PRO som har ett skapligt statiskt tryck. Jag har två sådan på 7V för att trycka luft in i min TV-bänk så att HTPC'n får ett luft till luftintagen.
Annars är BeQuiets fläktar något som jag kan rekomendera om det är PWM fläktar som eftersöks. Dessa har dock en lite udda ram som kan ställa till problem om de inte ska monteras som chassifläktar, då vissa kylares ordinarie fästsystem kan ställa till problem.

Nu lånar jag Mannes tråd lite granna!
Jag upplever just precis det du pratar om. Har en NZXT sentry 2 LCD. Det låter riktigt illa när jag kopplar fläktar till den. Har du ett annat bra alternativ till mig? Den måste vara platt och inte ha några "skruvar" som sticker ut då den ska sitta i fronten på ett fractal R3 chassi..
Tack på förhand!