"Åtkomst nekad - Du måste ha administratörsbehörighet för att ändra..."

Permalänk
Medlem

"Åtkomst nekad - Du måste ha administratörsbehörighet för att ändra..."

Uppgraderade precis till Windows 8 och har stått på ett otroligt irriterande problem som jag inte lyckas lösa. Jag har enbart ett konto som självklart har administratörs behörighet men när jag försöker göra några ändringar så klagar den på att jag inte har det.

Jag försöker t.ex. ange kortkommandon till genvägar som jag har liggandes på skrivbordet. Men när jag försöker göra det så kommer en ruta upp med : "Åtkomst nekad - Du måste ha administratörs behörighet för att ändra de här inställngarna:".

Någon vis därute som förstår varför ett operativsystem skulle vilja bete sig på detta viset?

Permalänk
Skrivet av Krukbrun:

Uppgraderade precis till Windows 8 och har stått på ett otroligt irriterande problem som jag inte lyckas lösa. Jag har enbart ett konto som självklart har administratörs behörighet men när jag försöker göra några ändringar så klagar den på att jag inte har det.

Jag försöker t.ex. ange kortkommandon till genvägar som jag har liggandes på skrivbordet. Men när jag försöker göra det så kommer en ruta upp med : "Åtkomst nekad - Du måste ha administratörs behörighet för att ändra de här inställngarna:".

Någon vis därute som förstår varför ett operativsystem skulle vilja bete sig på detta viset?

Enda anledning jag kan hitta är att det just är Windows 8!

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krukbrun:

Uppgraderade precis till Windows 8 och har stått på ett otroligt irriterande problem som jag inte lyckas lösa. Jag har enbart ett konto som självklart har administratörs behörighet men när jag försöker göra några ändringar så klagar den på att jag inte har det.

Jag försöker t.ex. ange kortkommandon till genvägar som jag har liggandes på skrivbordet. Men när jag försöker göra det så kommer en ruta upp med : "Åtkomst nekad - Du måste ha administratörs behörighet för att ändra de här inställngarna:".

Någon vis därute som förstår varför ett operativsystem skulle vilja bete sig på detta viset?

Från och med Windows Vista ändrade Microsoft så att ett administratörskonto skapat vid installation inte är ett konto som har full åtkomst till allting på datorn. Av säkerhetsskäl helt enkelt. Får du inte upp en ruta där du kan klicka på fortsätt eller acceptera då?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krukbrun:

Uppgraderade precis till Windows 8 och har stått på ett otroligt irriterande problem som jag inte lyckas lösa. Jag har enbart ett konto som självklart har administratörs behörighet men när jag försöker göra några ändringar så klagar den på att jag inte har det.

Jag försöker t.ex. ange kortkommandon till genvägar som jag har liggandes på skrivbordet. Men när jag försöker göra det så kommer en ruta upp med : "Åtkomst nekad - Du måste ha administratörs behörighet för att ändra de här inställngarna:".

Någon vis därute som förstår varför ett operativsystem skulle vilja bete sig på detta viset?

Stäng av UAC så försvinner troligen problemet.

http://www.forumswindows8.com/tutorials/disable-uac-windows-8...

OBS! Om du porrsurfar mycket eller i allmänhet klickar på allt som blinkar när du surfar bör du ha UAC påslaget.

"Men är det inte farligt att stänga av UAC?"

Jag har haft det avstängt sedan det infördes och jag har fortfarande alla fingrar kvar och ingen har länsat mitt bankkonto.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Stäng av UAC så försvinner troligen problemet.

http://www.forumswindows8.com/tutorials/disable-uac-windows-8...

OBS! Om du porrsurfar mycket eller i allmänhet klickar på allt som blinkar när du surfar bör du ha UAC påslaget.

"Men är det inte farligt att stänga av UAC?"

Jag har haft det avstängt sedan det infördes och jag har fortfarande alla fingrar kvar och ingen har länsat mitt bankkonto.

Att stänga av UAC skulle jag starkt rekommendera att låta bli, det påverkar mer än man kan tro. En del gamla program är beroende av att UAC är påslaget för att fungera till exempel. Visst kan han testa att slå av UAC och se om det hjälper men det är ingen bra lösning.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att stänga av UAC skulle jag starkt rekommendera att låta bli, det påverkar mer än man kan tro. En del gamla program är beroende av att UAC är påslaget för att fungera till exempel. Visst kan han testa att slå av UAC och se om det hjälper men det är ingen bra lösning.

Jag har också nitiskt stängt av UAC ända sedan det infördes och har aldrig stött på det minsta problem.
Orka dubbelgodkänna minsta lilla inställning eller installation!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att stänga av UAC skulle jag starkt rekommendera att låta bli, det påverkar mer än man kan tro. En del gamla program är beroende av att UAC är påslaget för att fungera till exempel. Visst kan han testa att slå av UAC och se om det hjälper men det är ingen bra lösning.

Ja, man bör såklart notera hur program beter sig före och efter. Jag har dock stött på fler program som betett sig skumt med UAC på än av. Särskillt om man är inloggad som en domänanvändare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

Att stänga av UAC skulle jag starkt rekommendera att låta bli, det påverkar mer än man kan tro. En del gamla program är beroende av att UAC är påslaget för att fungera till exempel. Visst kan han testa att slå av UAC och se om det hjälper men det är ingen bra lösning.

Anledningen till att jag stängde av UAC från början är att en del gamla program inte alls fungerade med det igång. Sen är det ganska skönt att slippa Windows ihärdiga popuper "Är du säker på att du vill köra den här filen?" Det är väll klart som fan att jag vill köra den, annars hade jag inte kört den.

Men visst, det innebär ju en viss säkerhetsrisk, men sunt förnuft i kombination med antivirus-program kommer man långt på.

Permalänk
Avstängd

Dessutom går det inte att köra Windows 8-appar om man stänger av UAC.

http://www.online-tech-tips.com/windows-8/ott-explains-uac-us...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag fann lösningen på problemet. Om det är en bugg i win 8 eller ej vet jag inte men om jag hade programmet i fråga öppet (i det här fallet chrome) och högerklickade på genvägen för att lägga till ett kortkommando så vägrade den. Men om jag däremot stängde ner programmet och provade samma sak så fungerade det fint.

Tack ändå för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Dessutom går det inte att köra Windows 8-appar om man stänger av UAC.

http://www.online-tech-tips.com/windows-8/ott-explains-uac-us...

Jag kör Weather + Reader appen utan problem med UAC avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag kör Weather + Reader appen utan problem med UAC avstängt.

Alla appar jag har provat har funkat utan UAC på iallafall, både köpta och gratis appar.

Permalänk

Senkommet inlägg

Ursäkta trådnekromantin, men den här tråden kom upp bland de första posterna i Google för det här problemet, så jag tror det är apropås med lite extra info och några synpunkter.

Först synpunkterna:

För det första, jag hoppas ni inser att ni började filosofera kring UAC, istället för att diskutera frågan.

För det andra, till dig (och alla andra som frågar sig samma sak) som undrade varför man ska dubbelbekräfta, klart att man vill köra programmet/filen man just klickat på: operativsystemet kan inte veta om vad den UPPFATTAR som en dubbelklick kommer från dig eller någon som hackat in i systemet, och angett kommandot "bakvägen" så att säga. Så vad UAC gör är att den skickar en förfrågan på ett sätt som den kan vara säker på att du kommer att se. Det är ungefär som när du ringer ett säkerhetsföretag eller supporttjänst som hanterar känslig information, och de ber att få ringa upp dig innan de genomför ändringar eller diskuterar känslig information.

Och till er som säger sig ha stängt av UAC utan skada: ni har antingen haft tur, eller har kanske inte märkt den skada ni åsamkats: om ni inte är ena riktiga krösusar så är nog inte era bankkonton primära måltavlor; era datorer är mer värdefulla som omdirigeringspunkter för hacks, eller som element i ett Botnet.

Bottom Line: Stark rekommendation till alla: Stå ut med UAC, det är ett nödvändigt ont (även om jag personligen anser att den nog kunde ha utformats mycket bättre, mer informationsrik och mindre irriterande).

Nu tillbaka till originalproblemet: Jag har precis uppgraderat till Win 8.1, och har samma problem som OP. Problemet inträffar med filer på två flyttbara hårddiskar (USB 2 anslutningar). Jag har gått in i säkerhetsfliken under filernas egenskaper, och gett mig själv alla upptänkliga rättigheter, men får fortfarande ingen åtkomst. Windows säger att jag måste administratörsbehörighet för att utföra åtgärden, och jag får Fortsätt knappen med skölden på, men när jag klickar på den får jag bara upp en till ruta som säger att jag måste ha behörighet från mig själv för att utföra åtgärden, och den här gången kan jag bara Avbryta eller Försöka igen. Har någon några lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M. Northstar:

Nu tillbaka till originalproblemet: Jag har precis uppgraderat till Win 8.1, och har samma problem som OP. Problemet inträffar med filer på två flyttbara hårddiskar (USB 2 anslutningar). Jag har gått in i säkerhetsfliken under filernas egenskaper, och gett mig själv alla upptänkliga rättigheter, men får fortfarande ingen åtkomst. Windows säger att jag måste administratörsbehörighet för att utföra åtgärden, och jag får Fortsätt knappen med skölden på, men när jag klickar på den får jag bara upp en till ruta som säger att jag måste ha behörighet från mig själv för att utföra åtgärden, och den här gången kan jag bara Avbryta eller Försöka igen. Har någon några lösningar?

Låter som att du behöver sätta ny ägare till filerna: http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc753659.aspx