Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med fläkt till processor!

Hallow gott folk på Sweclockers, är helt ny här så förlåt om denna tråden är på fel stället etc etc

Nu ska jag bygga min egen dator och för tillfället har jag valt en i5 3570k som processor men har stora problem med att välja en bra fläkt. Tänkte inte klocka denna processor till att börja med. Senare kan jag tar den till 3,8 GHZ inte helt säker dock men mm.. Finns det någon bra fläkt som ni kan tipsa om ska kyla bra men ändå inte låta för mycket!?, Kör med ett R4 chassi om det nu har någon inverkan

Kan inget om datorer så ni får ursäkta mig på den fronten aswell..! MVH BamBoyah!

Förlåt tänkte inte på en länk till datorn.. http://www.inet.se/kundvagn/visa/3031881/dator-d

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BamBoyah:

Hallow gott folk på Sweclockers, är helt ny här så förlåt om denna tråden är på fel stället etc etc

Nu ska jag bygga min egen dator och för tillfället har jag valt en i5 3570k som processor men har stora problem med att välja en bra fläkt. Tänkte inte klocka denna processor till att börja med. Senare kan jag tar den till 3,8 GHZ inte helt säker dock men mm.. Finns det någon bra fläkt som ni kan tipsa om ska kyla bra men ändå inte låta för mycket!?, Kör med ett R4 chassi om det nu har någon inverkan

Kan inget om datorer så ni får ursäkta mig på den fronten aswell..! MVH BamBoyah!

denna har jag hört ska vara bra: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
men en budget hade varit bra så man vet vad du vill lägga.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BamBoyah:

Hallow gott folk på Sweclockers, är helt ny här så förlåt om denna tråden är på fel stället etc etc

Nu ska jag bygga min egen dator och för tillfället har jag valt en i5 3570k som processor men har stora problem med att välja en bra fläkt. Tänkte inte klocka denna processor till att börja med. Senare kan jag tar den till 3,8 GHZ inte helt säker dock men mm.. Finns det någon bra fläkt som ni kan tipsa om ska kyla bra men ändå inte låta för mycket!?, Kör med ett R4 chassi om det nu har någon inverkan

Kan inget om datorer så ni får ursäkta mig på den fronten aswell..! MVH BamBoyah!

Förlåt tänkte inte på en länk till datorn.. http://www.inet.se/kundvagn/visa/3031881/dator-d

Själv valde jag en Noctua NH-U12P SE2 till mitt bygge. Den kostar en dryg femhundring. Otroligt bra byggkvalitet och paketet inkluderar det mesta man kan tänkas behöva (2 fläktar, Low-noise/Ultralow-noise adaptrar, kylpasta mm)

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare och ger tummen upp för Noctua NH-U12P SE2. Den har gett mig mycket nöje.
Edit: Värt att tillägga är att man inte kan ha ramminnen med höga kylflänsar med den här kylaren då den sträcker sig över minnena. Vanliga låga minnen är det som fungerar.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk

Angående din varukorg så är de minnena du valt ganska meningslösa, ger kanske 2-3% (om ens det) mer prestanda i spel. Bättre att köra med vengance lp 1600mhz minnen.

Angående fläkt så måste du bestämma dig om du vill köra med slutet vattensystem eller luftkylare. Själv kör jag en antec kühler 620 och tycker den funkar klockrent.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Angående din varukorg så är de minnena du valt ganska meningslösa, ger kanske 2-3% (om ens det) mer prestanda i spel. Bättre att köra med vengance lp 1600mhz minnen.

Angående fläkt så måste du bestämma dig om du vill köra med slutet vattensystem eller luftkylare. Själv kör jag en antec kühler 620 och tycker den funkar klockrent.

Vill helst inte ha en vattenkylare!

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk
Skrivet av BamBoyah:

Vill helst inte ha en vattenkylare!

Då har du ett utmärkt val här ovanför, tänk bara på att ta LP minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

CM Evo är mkt bra för en liten peng. Men man måste ha LP minnen, annars tar dom i fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iokioc:

CM Evo är mkt bra för en liten peng. Men man måste ha LP minnen, annars tar dom i fläkten.

Jag har den fläkten utan LP minnen. Men det är precis att det går. Annars en tyst och bra fläkt som funkar bra när man överklockar

Visa signatur

i9 9900K 5GHz AVX 1.26V LLC 7 | 16GB | Strix 2080 Super OC

Permalänk
Medlem

Här har du den kanske bästa Luftkylaren på marknaden, de flesta testsighter har denna som referens vid tester av andra kylare.
Den är en testvinnare helt enkelt.[Generationen innan denna vann swec's test 2011)

http://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow-...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3044951

ändrade lite smått i kundvagnen t ex billigare dvd brännare billigare minnen på 1600 mhz och även modulärt nätagg på 630W be quiet's nätagg så det kommer funka bra ^^ tog arctic coolings freezer i30 billig och ska då prestera bra för sitt pris du kommer säkerligen upp över 4.0 ghz med rätt inställningar på volt osv utan några större problem ^^
har deras freezer 13 pro och den fick då bra betyg på diverse sidor bland annat sweclockers för att vara prisvärd :3

http://www.bit-tech.net/hardware/2012/04/03/arctic-freezer-i3... (detta är nog öppen testbänk så räkna med att temperaturen i datorn stiger med några grader som mest 15c skulle jag tro pga grafikkortets värme osv men håller den sig under 75c vid spelande efter ett par timmar så ska du inte oroa dig så mkt :3) den temperaturen är inte så farlig för den direkt men såklart lägre är ju bättre heh ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Då har du ett utmärkt val här ovanför, tänk bara på att ta LP minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tog dessa.. http://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Dom du menade eller ? tack så mycket annars!

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3044951

ändrade lite smått i kundvagnen t ex billigare dvd brännare billigare minnen på 1600 mhz och även modulärt nätagg på 630W be quiet's nätagg så det kommer funka bra ^^ tog arctic coolings freezer i30 billig och ska då prestera bra för sitt pris du kommer säkerligen upp över 4.0 ghz med rätt inställningar på volt osv utan några större problem ^^
har deras freezer 13 pro och den fick då bra betyg på diverse sidor bland annat sweclockers för att vara prisvärd :3

http://www.bit-tech.net/hardware/2012/04/03/arctic-freezer-i3... (detta är nog öppen testbänk så räkna med att temperaturen i datorn stiger med några grader som mest 15c skulle jag tro pga grafikkortets värme osv men håller den sig under 75c vid spelande efter ett par timmar så ska du inte oroa dig så mkt :3) den temperaturen är inte så farlig för den direkt men såklart lägre är ju bättre heh ^^

Som sagt är värdelös på datorer så fattade inte särskilt mycket av detta svaret.. Men Tack så mycket för att du tog din tid att hjälpa mig, men jag är nöjd med min nuvarande DVD brännare och min hårddisk!. Förstår inte riktigt skillnaden på dessa 2 nätagg heller;/

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk

Offtopic.
Appropå GPU:n, har du sett detta erbjudande? http://www.dustinhome.se/product/5010645937/gigabyte-geforce-...

Visa signatur

CPU: i5 3570K [Antec 620 V4]| GPU: MSI GTX 770 4GB OC TwinFrozr | MOBO: Gigabyte GA-Z77M-D3H |
PSU: be quite! L8 630W | RAM: Corsair Vengenace Quad 4x4Gb @ 1600Mhz | HDD: WD CG 2TB @ 5400RPM | SSD: Corsair Force 3 F120 120GB | LÅDA: FD Define Mini | SKÄRM: Dell S2340L

Permalänk
Skrivet av BamBoyah:

Tog dessa.. http://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Dom du menade eller ? tack så mycket annars!

Bra. Med stora luftkylare är det stor chans att dom tar i minnena om man inte köper LP (Low profile). Men vattenkylning spelar det ingen roll.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Bra. Med stora luftkylare är det stor chans att dom tar i minnena om man inte köper LP (Low profile). Men vattenkylning spelar det ingen roll.

Ah jag förstår.. Men detta funkar bra then i guess. eftersom du skrev Bra.:)

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk
Medlem

Undrar vad man ska köpa för cpu kylare om man HAR höga minnen? Inte sluten vattenkylning då utan fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Undrar vad man ska köpa för cpu kylare om man HAR höga minnen? Inte sluten vattenkylning då utan fläkt.

Vilken som. Fast om man vill kunna montera den får man nog såga lite i minnena.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vilken som. Fast om man vill kunna montera den får man nog såga lite i minnena.

Ja, de var ju de som jag ville med frågan.. Att slippa såga och kunna montera den också. Fyller lite funktion liggandes bredvid. Finns de någon fläkt som är så pass högt ifrån att de fungerar ändå. Infon på respektive tillverkares hemsida är oftast usel vad gäller detta (vad de passar till och inte). Visst, de var en miss av mig att inte läsa på om detta innan jag köpte systemet men gjort är gjort. Sorry känns som jag kapar en tråd här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petttsson:

Offtopic.
Appropå GPU:n, har du sett detta erbjudande? http://www.dustinhome.se/product/5010645937/gigabyte-geforce-...

Eftersom priset på just 660ti på Inets hemsida inte besvärar mig så värst mycket så behöver jag ingen rea + vill beställa allt i 1 paket!

Tack ändå Petttsson

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolbur:

Håller med tidigare talare och ger tummen upp för Noctua NH-U12P SE2. Den har gett mig mycket nöje.
Edit: Värt att tillägga är att man inte kan ha ramminnen med höga kylflänsar med den här kylaren då den sträcker sig över minnena. Vanliga låga minnen är det som fungerar.

Skrivet av Zwerk:

Själv valde jag en Noctua NH-U12P SE2 till mitt bygge. Den kostar en dryg femhundring. Otroligt bra byggkvalitet och paketet inkluderar det mesta man kan tänkas behöva (2 fläktar, Low-noise/Ultralow-noise adaptrar, kylpasta mm)

Men med denna fläkten kommer jag kunna klocka i5an till cirka 3.8 utan att tempen höjs för mycket eller.

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BamBoyah:

Men med denna fläkten kommer jag kunna klocka i5an till cirka 3.8 utan att tempen höjs för mycket eller.

Kan bara säga att jag klockade min i7 till 4.4 med den utan några större problem. Vet inte hur det brukar bli, särskilt inte för andra processorer då det var min första överklockning.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, de var ju de som jag ville med frågan.. Att slippa såga och kunna montera den också. Fyller lite funktion liggandes bredvid. Finns de någon fläkt som är så pass högt ifrån att de fungerar ändå. Infon på respektive tillverkares hemsida är oftast usel vad gäller detta (vad de passar till och inte). Visst, de var en miss av mig att inte läsa på om detta innan jag köpte systemet men gjort är gjort. Sorry känns som jag kapar en tråd här.

Kylflänsarna fyller ingen funktion när de sitter på heller så såga på

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BamBoyah:

Men med denna fläkten kommer jag kunna klocka i5an till cirka 3.8 utan att tempen höjs för mycket eller.

Ja, den kyler på väldigt bra så det är inga problem.