Bygga en serverdator?? tipsa...

Permalänk
Medlem

Bygga en serverdator?? tipsa...

Tjenare, 01vikkar här :).
Men, nån som kan tipsa om nå bra delar, tänkt bygga server dator som kan ha igång flera serverar med kanske 20-26 spelare på, Lagg fritt
Ja tipsa lite och så inte för dyr bara xD...

Spelen blir nog: Cs, minecraft, FTB-Feed The Beast (minecraft mod) och terraria, nån hemsida kanske
Minecraft=Bukkit* 20-26 spelare server men Terraria servern jag kanske det bara behöver vara 6-10 spelare och kanske 10-15 eller lite mer på Ftb och cs-Cs:s kanske 26, Helst ganska strömsnål, och den ska vara i gång 24/7.

Permalänk
Medlem

Du bör nog specifiera ungefär vad för sorts av spel servrarna ska vara till för.
På det sättet blir det lättare att tipsa

Glöm inte heller att du behöver en relativt stabilt och snabbt nätverk förutom en bra server.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av 01vikkar:

Tjenare, 01vikkar här :).
Men, nån som kan tipsa om nå bra delar, tänkt bygga server dator som kan ha igång flera serverar med kanske 20-26 spelare på, Lagg fritt
Ja tipsa lite och så inte för dyr bara xD...

Vad för spel ska du använda servern till, budget, vad har du för uppkoppling, fiber/adsl, vad för operativ ska du köra?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnti:

Vad för spel ska du använda servern till, budget, vad har du för uppkoppling, fiber/adsl, vad för operativ ska du köra?

Det blir nog Cs, minecraft, FTB-Feed The Beast (minecraft mod) och terraria, nån hemsida kanske

Permalänk
Medlem

Har 100 mb upp och 30 ner, brukar få 80-70 upp och ungefär 30 på ner, Jag har Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Vad för spel ska du använda servern till, budget, vad har du för uppkoppling, fiber/adsl, vad för operativ ska du köra?

Nja har ingen budget, kanske runt 4.000 eller 3.000 eller nått sånt eller nått bra och billigt

Permalänk
Medlem

Riktigt billigt: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3046202/budget

Vill du ha mer kraft så släng bara i 8GB mer internminne så du har 16GB totalt,
en annan cpu, dock kan du behålla moderkortet.
Beroende på hur mycket du behöver så kan du antingen köra på en i3 3225 eller kanske i5 3450.
Bara förslag. Sen kanske du kan skaffa en större hdd om du har behov, fast tror 1TB räcker lagom
för servrar osv. Mindre är dock onödigt pga priserna.

Edit: Kör på en cpu med integrerad grafik, det är bäst då du inte behöver dedikerat för servers
och du sparar en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Riktigt billigt: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3046202/budget

Vill du ha mer kraft så släng bara i 8GB mer internminne så du har 16GB totalt,
en annan cpu, dock kan du behålla moderkortet.
Beroende på hur mycket du behöver så kan du antingen köra på en i3 3225 eller kanske i5 3450.
Bara förslag. Sen kanske du kan skaffa en större hdd om du har behov, fast tror 1TB räcker lagom
för servrar osv. Mindre är dock onödigt pga priserna.

Edit: Kör på en cpu med integrerad grafik, det är bäst då du inte behöver dedikerat för servers
och du sparar en del.

Nice men jag kanske kollar upp ett annat chassi, behöver hyfsad bra kylning för den ska vara 24/7
Spelar inte deräkt nån stor råll vad det är för chassi, jag tänkte kolla upp nått billigare eller nått, eller det kanske är det bästa för server dator :P.
spelar ingen roll om den låter mycket eller nått sånt.. :P, Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av 01vikkar:

Nice men jag kanske kollar upp ett annat chassi, behöver hyfsad bra kylning för den ska vara 24/7
Spelar inte deräkt nån stor råll vad det är för chassi, jag tänkte kolla upp nått billigare eller nått, eller det kanske är det bästa för server dator :P.
spelar ingen roll om den låter mycket eller nått sånt.. :P, Tack

Det chassit är ljuddämpat, medföljer 2st stora fläktar. Det har fått bra kritik
och kyler bra. Dessutom så har dessa cpu'er jag hade som förslag väldigt låg strömförbrukning.
Vilket i sin tur leder till lägre temperaturer. Dock så skulle jag nog köpt en annan kylare
om jag var du och inte använda det som följer med då dom ofta är dåliga. I början
är dom väl dugliga men efter ett tag så blir dom sämre.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3046303
mitt lilla bidrag :3
tog en 500 gb disk som är 3.5 tum
1866 mhz minnen
quadcore som du kan överklocka när det finns behöv till det annars kan du stänga av en eller två st kärnor för de mindre krävande grejerna ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det chassit är ljuddämpat, medföljer 2st stora fläktar. Det har fått bra kritik
och kyler bra. Dessutom så har dessa cpu'er jag hade som förslag väldigt låg strömförbrukning.
Vilket i sin tur leder till lägre temperaturer. Dock så skulle jag nog köpt en annan kylare
om jag var du och inte använda det som följer med då dom ofta är dåliga. I början
är dom väl dugliga men efter ett tag så blir dom sämre.

Ok , men vet du nån bra kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3046303
mitt lilla bidrag :3
tog en 500 gb disk som är 3.5 tum
1866 mhz minnen
quadcore som du kan överklocka när det finns behöv till det annars kan du stänga av en eller två st kärnor för de mindre krävande grejerna ^^

Nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 01vikkar:

Har 100 mb upp och 30 nelitrukar få 80-70 upp och ungefär 30 på ner, Jag har Fiber

Du menar inte tvärt om? 100 ner och 30 upp ska det nog vara. Via fiber har jag aldrig sätt så konstiga hastigheter att du har markant högre uppladdningshastighet.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Du menar inte tvärt om? 100 ner och 30 upp ska det nog vara. Via fiber har jag aldrig sätt så konstiga hastigheter att du har markant högre uppladdningshastighet.

Tror det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3046303
mitt lilla bidrag :3
tog en 500 gb disk som är 3.5 tum
1866 mhz minnen
quadcore som du kan överklocka när det finns behöv till det annars kan du stänga av en eller två st kärnor för de mindre krävande grejerna ^^

Skulle inte tagit en AMD APU då dom har bra grafik istället för riktigt bra cpu, visst dom är inte dåliga men
eftersom grafiken inte kommer behöva vara något speciellt så är det ett bättre drag med en Intel som är starkare.
En 500GB eller mindre hdd idag är ganska onödigt, för mindre än 100kr mer får du 1TB
Förresten TS om du ska köra med minnen med över 1333Mhz så måste du själv fixa så dom kör i den hastigheten
dom kan köra i eftersom minnen med 1600Mhz och uppåt endast är testade att kunna köra så högt
och dom ligger egentligen som standard i 1333Mhz så du får manuellt fixa det i BIOS

Skrivet av 01vikkar:

Ok , men vet du nån bra kylare

http://www.inet.se/filter?CategoryId=140&properties.Index=0&p...

Här har du ett flertal olika kylare som fungerar på alla Intel cpu'er med 1155 socket.
Ett exempel ur dem är: http://www.inet.se/produkt/5322050/arctic-cooling-freezer-i30
Väldigt bra enligt omdömena du kan se, och ingen allt för saftig prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Skulle inte tagit en AMD APU då dom har bra grafik istället för riktigt bra cpu, visst dom är inte dåliga men
eftersom grafiken inte kommer behöva vara något speciellt så är det ett bättre drag med en Intel som är starkare.
En 500GB eller mindre hdd idag är ganska onödigt, för mindre än 100kr mer får du 1TB
Förresten TS om du ska köra med minnen med över 1333Mhz så måste du själv fixa så dom kör i den hastigheten
dom kan köra i eftersom minnen med 1600Mhz och uppåt endast är testade att kunna köra så högt
och dom ligger egentligen som standard i 1333Mhz så du får manuellt fixa det i BIOS

http://www.inet.se/filter?CategoryId=140&properties.Index=0&p...

Här har du ett flertal olika kylare som fungerar på alla Intel cpu'er med 1155 socket.
Ett exempel ur dem är: http://www.inet.se/produkt/5322050/arctic-cooling-freezer-i30
Väldigt bra enligt omdömena du kan se, och ingen allt för saftig prislapp

Är det inte bra att ha en riktigt snabb hård disk till server datorer eller ja. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av 01vikkar:

Är det inte bra att ha en riktigt snabb hård disk till server datorer eller ja. .

Möjligtvis, men då ska du ha SSD i så fall om det ska bli någon skillnad och det kan bli dyrt.
Har du mycket pengar att punga ut är det bara att tuta och köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Möjligtvis, men då ska du ha SSD i så fall om det ska bli någon skillnad och det kan bli dyrt.
Har du mycket pengar att punga ut är det bara att tuta och köra

Men siktar nog* mer på CPU
Det är väll bra med en bra CPU,
HDD kanske är bra :P,
Jag tänkte alla 1-3Tb hårddiskar är inte så snabba
Oj haha du skrev til mini.. xD
Men vet du nått bra OS, spesielt os för servrar

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite random och så och hittade

1. Memory limits and unstable Windows 7 ( 64Bit)
Starter: 8GB
Home Basic: 8GB
Home Premium: 16GB
Professional: 192GB
Enterprise: 192GB
Ultimate: 192GB

Permalänk
Medlem

För jag tänkte med lagg.. hadde en gammal dator som jag hadde en Minecraft server på, det var lag när man högg block tog det ett tag innan droppet kom och samma sak när man skulle droppa nånting genom att trycka Q..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 01vikkar:

Men siktar nog* mer på CPU
Det är väll bra med en bra CPU,
HDD kanske är bra :P,
Jag tänkte alla 1-3Tb hårddiskar är inte så snabba
Oj haha du skrev til mini.. xD
Men vet du nått bra OS, spesielt os för servrar

Antingen kör du Windows eller så kör du en Linux dist som Ubuntu/Mint eller något annat.
Dock så måste dom spelen du ska ha server på finnas till Linux om du ska köra det.
Minecraft finns, men om dom andra gör det vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Antingen kör du Windows eller så kör du en Linux dist som Ubuntu/Mint eller något annat.
Dock så måste dom spelen du ska ha server på finnas till Linux om du ska köra det.
Minecraft finns, men om dom andra gör det vet jag inte.

Då kör jag Win 64 bit (nån bra Version)

Permalänk
Medlem

Vet du nå bra delar som är inne?

Permalänk
Medlem

är Windows Server 2008 R2 bra? För servrar? Vet nån??
Eller v2012

Permalänk
Medlem

Kör stenhårt på att lägga pengarna på bra processor och mycket minne, då har du allt som krävs då det är detta krav som ställs på en spelserver.

Ssd, ljudkort, grafikkortet osv är egentligen helt onödigt.

Permalänk
Medlem

Tips: oavsett vad du väljer för prylar till din server så kika rund lite på nätet innan du beställer, Inet är inte billigast på allt längre och har i min mening inte heller bäst service längre (till skillnad från 2008-2009 då dom var helt överlägsna). Säger inte att dom är dåliga el nåt utan bara att det finns konkurrens och det skulle kunna löna sig att kika runt om du har tur? Kanske nån kör någon större rea tex, fynd varor or whatever. Sen finns det ju alltid begagnat om du kan tänka dig det?

Vid köp av hårddisk skulle jag personligen kika på nån disk som är tänkt att gå 24/7 hela tiden. Ta WD som ett ex, välj en Red el bättre disk över en green osv.. även om det kostar nån hundring mer. Ju fler som är beroende av servern ju tråkigare om du råkar ut för et ras. Ifall du vill köra raid sama sak, välj en disk du vet fungerar bra för ändamålet.

Vad gäller OS såg jag häromdagen nån som sålde engelskspråkiga Win licenser svinbilligt på nätet, återkommer med länk om jag lyckas hitta det igen, gör ett försök iaf! Ifall du som mig är dålig på andra OS än just Win 7 så skulle iaf inte jag ge mig på win server.

oups glömde bort, ifall du köper tex en billigare modern Intel propp och inte kommer överklocka så varför köpa annan kylare? Måste datorn vara knäpptyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 01vikkar:

är Windows Server 2008 R2 bra? För servrar? Vet nån??
Eller v2012

Kör du 2008 r2. Mycket bättre enligt mig! Gillar varken det nya visual studio 2012 eller någon annan programvara från 2012 av Microsoft.

Kör på 2008 r2.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Supermicro - server moderkor
Tyan - server moderkort

Vet inte vilken budget du har. Men om du vill titta på server moderkort för dubbla processorer etc.

Edit: ok glöm det, dom korten kostar säkert 4-7K.

Skrivet av 01vikkar:

Nja har ingen budget, kanske runt 4.000 eller 3.000 eller nått sånt eller nått bra och billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 01vikkar:

är Windows Server 2008 R2 bra? För servrar? Vet nån??
Eller v2012

Jag kör Windows Server 2008 R2. Funkar riktigt bra, och tar inte alls mkt RAM!

Dock så är det viktigaste i din server hårdvaran.. speciellt CPU, HDD och ram.
Moderkort, nätagg osv är inte lika viktigt.

Har du pengarna så försök skaffa en intel i7 2600k / 3770k.
Har du mer pengar än så så skulle jag satsa på antingen en Intel Xeon eller en AMD Opteron, dom båda är server CPU's
Snabba minnen är bra att ha, och i ditt fall skulle jag köra på MINST 16Gb.
Och en SSD på 256Gb räcker ganska långt!

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Tips: oavsett vad du väljer för prylar till din server så kika rund lite på nätet innan du beställer, Inet är inte billigast på allt längre och har i min mening inte heller bäst service längre (till skillnad från 2008-2009 då dom var helt överlägsna). Säger inte att dom är dåliga el nåt utan bara att det finns konkurrens och det skulle kunna löna sig att kika runt om du har tur? Kanske nån kör någon större rea tex, fynd varor or whatever. Sen finns det ju alltid begagnat om du kan tänka dig det?

Vid köp av hårddisk skulle jag personligen kika på nån disk som är tänkt att gå 24/7 hela tiden. Ta WD som ett ex, välj en Red el bättre disk över en green osv.. även om det kostar nån hundring mer. Ju fler som är beroende av servern ju tråkigare om du råkar ut för et ras. Ifall du vill köra raid sama sak, välj en disk du vet fungerar bra för ändamålet.

Vad gäller OS såg jag häromdagen nån som sålde engelskspråkiga Win licenser svinbilligt på nätet, återkommer med länk om jag lyckas hitta det igen, gör ett försök iaf! Ifall du som mig är dålig på andra OS än just Win 7 så skulle iaf inte jag ge mig på win server.

oups glömde bort, ifall du köper tex en billigare modern Intel propp och inte kommer överklocka så varför köpa annan kylare? Måste datorn vara knäpptyst?

Nope den kan låta så mycket den vill xD