H80i missljud, är det fel på fläktarna eller firmwire?

Permalänk

H80i missljud, är det fel på fläktarna eller firmwire?

Har precis kopplat in min H80i och får lite missljud från fläktarna. Är typ något knackande ljud som är svårt att förklara.
När jag hade hemma H100i och testkörde den så fick jag inte detta ljud. Så är det fel på fläktarna? Ska man försöka få nya eller bara köpa ett par nya bra fläktar?
Har läst lite om att det kan vara firmwire problem och att dom arbetar med en update. Ska man vänta?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Har precis kopplat in min H80i och får lite missljud från fläktarna. Är typ något knackande ljud som är svårt att förklara.
När jag hade hemma H100i och testkörde den så fick jag inte detta ljud. Så är det fel på fläktarna? Ska man försöka få nya eller bara köpa ett par nya bra fläktar?
Har läst lite om att det kan vara firmwire problem och att dom arbetar med en update. Ska man vänta?

Menar du de fläktarna som kom med i paketet? tror knappas firmware gör så att fläktarna börjar gnissla. Antagligen fel på fläktarna.

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Menar du de fläktarna som kom med i paketet? tror knappas firmware gör så att fläktarna börjar gnissla. Antagligen fel på fläktarna.

Yes fläktarna som kom med. Har fått den uppfattninge att det kan vara firmware när jag läst på annat håll. Men kanske inte är samma missljud dom har.
Är inget gnissel utan mer ett "hackande" ljud eller hur man ska förklara. Försvinner aldrig riktigt men verkar vara mer "besvärligt" på låga varvtal. Ibland öfrsvinner det

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Yes fläktarna som kom med. Har fått den uppfattninge att det kan vara firmware när jag läst på annat håll. Men kanske inte är samma missljud dom har.
Är inget gnissel utan mer ett "hackande" ljud eller hur man ska förklara. Försvinner aldrig riktigt men verkar vara mer "besvärligt" på låga varvtal. Ibland öfrsvinner det

Låter som coil wine. har aldrig köpt premium grejerna ur corsair serien som tex h100i etc. Men när jag köpte H50 och H40 så var båda fläktarna kassa enl mig. bara plast och skit och inte av den bra plasten ens. Bytte ut dom direkt till något mer "silent" och det är alltid mycket bättre. Den corsair fläkten jag har kvar har definitivt coil wine då jag testade den en gång och bara flabbade innan jag la den i en låda för att låta den sammla dam tills något riktigt snuskigt billigt datorbygge kom upp!

Permalänk
Medlem

H80 har haft problem med att pumpen låter, lägg chassit på sidan och se om det försvinner, då är det förmodligen pumpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Double post.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcorc:

Double post.

Fast h80i ska väl ha en bättre och tystare pump än h80. Byt ut de värdelösa corsairfläktarna är mitt tips!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Heskeytime:

Fast h80i ska väl ha en bättre och tystare pump än h80. Byt ut de värdelösa corsairfläktarna är mitt tips!

Du kan ju börja med det han sa och lägga den ner. låter det likadant. då är det byte av fläktarna som gäller!

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Låter som coil wine. har aldrig köpt premium grejerna ur corsair serien som tex h100i etc. Men när jag köpte H50 och H40 så var båda fläktarna kassa enl mig. bara plast och skit och inte av den bra plasten ens. Bytte ut dom direkt till något mer "silent" och det är alltid mycket bättre. Den corsair fläkten jag har kvar har definitivt coil wine då jag testade den en gång och bara flabbade innan jag la den i en låda för att låta den sammla dam tills något riktigt snuskigt billigt datorbygge kom upp!

Det är inte coil wine vad jag har "kunskap" om. Men kanske.

Skrivet av Zcorc:

H80 har haft problem med att pumpen låter, lägg chassit på sidan och se om det försvinner, då är det förmodligen pumpen

Skickades från m.sweclockers.com

Ska testa detta på en gång. Ljudet kommer från raditorn/fläktarna så kan ju va något med luft där då kanske? Ska datorn vara igång antar jag?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Det är inte coil wine vad jag har "kunskap" om. Men kanske.

Ska testa detta på en gång. Ljudet kommer från raditorn/fläktarna så kan ju va något med luft där då kanske? Ska datorn vara igång antar jag?

Yes det måste den. Det är ingen fara. Min dator har kunnat prestera utmärkt upp och ner på så då ska din nog klara sidan Lägg den först ner på en plan yta, när den ligger ner så startar du den. Sedan lyssnar du igen och ser om du hör något ljud.

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Yes det måste den. Det är ingen fara. Min dator har kunnat prestera utmärkt upp och ner på så då ska din nog klara sidan Lägg den först ner på en plan yta, när den ligger ner så startar du den. Sedan lyssnar du igen och ser om du hör något ljud.

Ska testa detta då tack för hjälpen så länge

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Ska testa detta då tack för hjälpen så länge

Posta gärna om du hittar felet!

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Posta gärna om du hittar felet!

Ingen skillnad när jag la den ner iaf =/ ska dra ut fläktarna lite fort och se om det är dom eller inte

Är ju fläktarna iaf blev knäpptyst när jag koppla ur dom =/... Kanske är coilwhine? Ska testa och montera dom utan radiatorn och se om det blir likdant

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Verkar vara massvis med bekymmer med Corsairs vattenkylningar. Är de inte fläkten så är de pumpen eller luft i ledningar. Var sugen som tusan att skaffa en men vågar inte.

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Ingen skillnad när jag la den ner iaf =/ ska dra ut fläktarna lite fort och se om det är dom eller inte

Är ju fläktarna iaf blev knäpptyst när jag koppla ur dom =/... Kanske är coilwhine? Ska testa och montera dom utan radiatorn och se om det blir likdant

Mest troligen billig skit, tyvärr..

Köpte dessa, Scytah Gentu thaaaifooon.

lol, skämt å sido. riktigt bra grejjer för en billig peng. Om du smörar kanske du får en pingvinstång också

http://www.inet.se/produkt/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Skrivet av WEBRUNNER:

Verkar vara massvis med bekymmer med Corsairs vattenkylningar. Är de inte fläkten så är de pumpen eller luft i ledningar. Var sugen som tusan att skaffa en men vågar inte.

Har köpt corsairs billiga vatten pumpar 3 gånger nu. Fläkten e alltid kass men aldrig varit med om problem med pumpen. Men visst finns et pga posts.. Tråkigt.

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Mest troligen billig skit, tyvärr..

Köpte dessa, Scytah Gentu thaaaifooon.

lol, skämt å sido. riktigt bra grejjer för en billig peng. Om du smörar kanske du får en pingvinstång också

http://www.inet.se/produkt/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Har köpt corsairs billiga vatten pumpar 3 gånger nu. Fläkten e alltid kass men aldrig varit med om problem med pumpen. Men visst finns et pga posts.. Tråkigt.

Hur anser du att Scyth fläktarna presterar då?
Lite tråkigt detta då när jag provkörde H100i innan jag bytte till h80'n så va den knöpptyst i både fläktar och pump

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Att köpa Corsair vattenkylning är som att köpa en lott.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Hur anser du att Scyth fläktarna presterar då?
Lite tråkigt detta då när jag provkörde H100i innan jag bytte till h80'n så va den knöpptyst i både fläktar och pump

Dom presterar bra! trouth be told du behöver inte ha världens tromb i fläktarna med vattenkylningen. Det ska räcka, varken om du har utsug eller insug. Dom är dock jätte tysta (vilket man vill ha när det är vatten kylt) och dom har ett ok luftflöde!

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Dom presterar bra! trouth be told du behöver inte ha världens tromb i fläktarna med vattenkylningen. Det ska räcka, varken om du har utsug eller insug. Dom är dock jätte tysta (vilket man vill ha när det är vatten kylt) och dom har ett ok luftflöde!

Skrivet av Hattifnatten:

Att köpa Corsair vattenkylning är som att köpa en lott.

Hjälper inte TS i det här laget. Ge mer tips på vad som kan användas för att lösa problemet.

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Dom presterar bra! trouth be told du behöver inte ha världens tromb i fläktarna med vattenkylningen. Det ska räcka, varken om du har utsug eller insug. Dom är dock jätte tysta (vilket man vill ha när det är vatten kylt) och dom har ett ok luftflöde!

Har haft dessa fläktar i åtanke innan då jag hört mycket "illa" om Corsair h80/100, men jag är inte feg för att testa själv. Värsta fall fungerara det inte^^
Men har lyssnat på många olika coil whine på Ytube osv. Låter inte liknande. Då coil whine låter lite mer sprakande osv. Detta låter nästan lite mera åt att det är obalans i fläktarna...
Är nog inne på att bara beställa 2 nya helt enkelt.
Hur fungerar corsiars egna sp fläktar? Skit dom oxå? Har för mig jag läst att dessa inte går att styra i Corsair Link, sant?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Har haft dessa fläktar i åtanke innan då jag hört mycket "illa" om Corsair h80/100, men jag är inte feg för att testa själv. Värsta fall fungerara det inte^^
Men har lyssnat på många olika coil whine på Ytube osv. Låter inte liknande. Då coil whine låter lite mer sprakande osv. Detta låter nästan lite mera åt att det är obalans i fläktarna...
Är nog inne på att bara beställa 2 nya helt enkelt.
Hur fungerar corsiars egna sp fläktar? Skit dom oxå? Har för mig jag läst att dessa inte går att styra i Corsair Link, sant?

Har aldrig använt Corsair link men jag tänker att sålänge dom är 3 ansluta (dvs 3:e pin som gör att man kan styra fläkten) så bör det la fungera?

http://www.inet.se/produkt/5321757/silverstone-120mm-sst-ap12...

Denna använder jag på mitt chassi. Den pumpar redigt med luft, specielt om du har radiatorn pekandes emot taket. Jag har FT03 chassit http://semiaccurate.com/static/uploads/2010/06_june/ft03_3.jp... och radiatorn sitter längst upp med fläkten. I det lilla chassit är det jävligt bra att min H50 fortfarande håller prollen under 55c i load.

Permalänk

Jag köpte ett H80i ganska snart efter att det släpptes och hade lite problem med det då.
Mer specifikt med firmware.

Är det ett rätt så rasslande men ändå gnisslande ljud?
Låter det fortfarande när du kopplar bort fläktarna från enheten?
(Koppla då fläktarna t.ex i moderkortet/fläktkontroller eller tillfälligt helt av)

För mig rörde det sig som sagt om dålig firmware som följde med enheten som gjorde att vissa pumpar hade jobbiga ljud.
Det fanns ett tag en firmware man kunde ladda ner från Corsairs hemsida och flasha via Corsair Link. Nu har de tyvärr tagit bort den av någon anledning. Efter lite grävande i forumtrådar hos Corsair verkar det som att de gjorde det utan att säga något om varför och om de håller på med ny firmware. Förhoppningsvis kommer det en ny snart igen!

Pumpen är jättekänslig vad gäller strömförsörjningen och är det inte precis de volt som pumpen vill ha så gör den konstiga ljud. Efter jag flashade nya firmwaren försvann det gnisslande/rasslande ljudet och ersattes av ett tystare högfrekventare ljud. Det nya ljudet är inte alls lika jobbigt men det hörs, dock är det fullt möjligt att vänja sig vid. Min dator är väldigt tyst i övrigt så det störde mig fortfarande lite.

När jag kopplar ur fläktarna slutar det låta, både före och efter firmwareuppdateringen.

Min lösning nu är att ha två stycken Noctua NF-F12 som styrs via PWM på moderkortet. Det högfrekventa pumpljudet är borta och datorn är i princip knäpptyst. Däremot låter det som det kanske finns någon luftbubbla i vatten-loopen, men inget man stör sig på. Så man rör sig i rummet och har något för sig hörs inte datorn alls.

Har min h80i i framkant på mitt Define Mini som insug. Fläktarna räcker gott och väl till kylning och så länge fläktarna körs på 700-1100RPM (1400 är max) så låter de i princip inte alls. De behöver heller inte köras på högre hastighet än så, har inte märkt någon större temperaturskillnad.

Permalänk

Efter lite knep o knåp så verkar det inte vara något fel på fläktarna heller. Kopplar jag dom direkt till 12v uttag (molex -> 12 / 5v) så är det bara luftflödet som låter, 5v så är dom knäpptysta. Men när dom sitter på radden och ikopplade i h80i så låter dom lite, fast känns som dom låter mindre nu. Hör inte det knattrande ljudet när jag sitter vid datorn.

Annars är jag sjukt nöjd med kylare. Min FX-8320 på 4.0GHz idlar 3.9 - 4.2*C så rätt mycket lägre än orginal fläkt Får se om jag får mer problem med fläktarna eller så. Isåfall får det bli 2 nya ^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

i modellerna använder vad jag vet en variant på denna http://www.inet.se/produkt/5322228/corsair-air-series-sp120-h... vilket för det mesta är en bra fläkt hyfsat tyst väldigt mycket bättre än deras tidigare dom haft, men man kan ju få dåliga exemplar förstås.

Fast förstår inte riktigt vad som gör det svårt att identifiera om det är fläktarna som låter eller nått annat, bara stanna fläkten några sekunder så märks det ju på en gång.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

i modellerna använder vad jag vet en variant på denna http://www.inet.se/produkt/5322228/corsair-air-series-sp120-h... vilket för det mesta är en bra fläkt hyfsat tyst väldigt mycket bättre än deras tidigare dom haft, men man kan ju få dåliga exemplar förstås.

Fast förstår inte riktigt vad som gör det svårt att identifiera om det är fläktarna som låter eller nått annat, bara stanna fläkten några sekunder så märks det ju på en gång.

Svårt att stanna fläkten som är mellan radiatorn och chassit Men som sagt så har jag lokaliserat att det är något konstigt med fläktarna.
INget ljud när fläktarna är utkopplade. Men ljud med dom igågn. Dock inget ljud om dom är inkopplade direkt i 12v. Så skumt är det.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Mina schyte GTs flummar också ljudmässigt när man undervoltar dom. Försök byta ut dom på garantin.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av scoorch:

Mina schyte GTs flummar också ljudmässigt när man undervoltar dom. Försök byta ut dom på garantin.

vadå flummar när man undervoltar dom? Har inte sagt något om att mina gör det^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Kan ju vara resonans som uppstår när fläktar sitter väldigt nära radiator eller galler, som uppträder när man kör dom under ett visst rpm.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Kan ju vara resonans som uppstår när fläktar sitter väldigt nära radiator eller galler, som uppträder när man kör dom under ett visst rpm.

Jao har varit inne på detta och testat lite olika sätt för att försöka få fram detta fenomen. Men lyckades inte. Men sammtidigt så låter det inte riktigt som resonans heller. Är lite små skumt^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Jao har varit inne på detta och testat lite olika sätt för att försöka få fram detta fenomen. Men lyckades inte. Men sammtidigt så låter det inte riktigt som resonans heller. Är lite små skumt^^

Om inget annat så fick den dig å vara uppe hela natten för att lösa problemet!

Kanske är firmware iaf då? Låter skumt men iofs så har jag aldrig haft i80 heller