Permalänk
Avstängd

vattenkyling riskabelt?

Hej har aldrig använt vattenkylning förut så undrar om man har ett slutet vattenkylning system är det stor risk att det rinner och pajar datorn?

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört om nåt slutet system som läckt.
Finns säkert såklart men är nog väldigt ovanligt.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det finns ju alltid en risk att det börjar läcka. men det är inte stor chans att det inträffar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

mitt slutna northq 3590 började pissa vatten vid pumpen

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Har aldrig hört om nåt slutet system som läckt.
Finns säkert såklart men är nog väldigt ovanligt.

Det har ju varit ett antal ffa coolit ALC som läckt på forumet. Risken är dock rätt liten

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Är inte det vattnet avjoneriserat?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Ifall det börjar läcka så tror jag iallafall att dom ersätter upp till 4 eller 5k (corsair)

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Avstängd

Alla företag har sina måndagsex. men generellt brukar sluta vattensystem inte läka så länge du har monterar systemet rätt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Är inte det vattnet avjoneriserat?

Det borde det sannolikt vara och således är ett läckage ingen katastrof.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Köp en rejäl luftkylare istället så slipper du tänka på det och får en överlag mycket bättre kylare. Phanteks PH-TC14PE, Noctua NH-D14, Be Quiet Dark Rock PRO 2, Thermalright Silver Arrow och Arcon presterar bättre än alla 120mm vattenkylare, är tystare och mer driftsäkra. Alla presterar väldigt bra, köp den billigaste eller den du tycker är snyggast.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

även om jag bortser från min personlig erfarenhet så förstår jag inte VARFÖR man ska ha vatten i en dator till att börja med. jag skulle säga större delen av alla användare på sweclockers som har vatten drar endå inte nytta av dom några få grader som faktiskt är skillnaden mellan ett slutet system och bästa luftkylarna. grafikkort: köper man ett grafikkort med eftermarknadskylare på så kyler det så pass bra att man igen inte har något ut som vanlig användare av vatten. Enda gången jag kan förstå om man använder vatten är om man är tre eller fler grafikkort. För det kyler på bra och skapar utrymme mellan grafikkorten

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Är inte det vattnet avjoneriserat?

Möjligen från början men så fort det har snurrat runt i systemet mer än nån vecka så har det plockat upp tillräckligt med joner för att leda tillräckligt. Efter ett par år så leder det förmodligen mer än kranvatten

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

risken är väldigt liten. bara så att du vet luftkylare presterar oftast bättre än sluten vattenkylning och är billigare

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Risken finns, i min mening är det inte värt att köpa det. Du har både pumpen+fläkt vilket resulterar i högre ljudnivå i många fall, det är även dyrare sett till vad det presterar. Nejdu, så-länge man inte investerar i riktig vattenkylning så finns det knappast någon mening med sådana hybrider.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martincool:

även om jag bortser från min personlig erfarenhet så förstår jag inte VARFÖR man ska ha vatten i en dator till att börja med. jag skulle säga större delen av alla användare på sweclockers som har vatten drar endå inte nytta av dom några få grader som faktiskt är skillnaden mellan ett slutet system och bästa luftkylarna. grafikkort: köper man ett grafikkort med eftermarknadskylare på så kyler det så pass bra att man igen inte har något ut som vanlig användare av vatten. Enda gången jag kan förstå om man använder vatten är om man är tre eller fler grafikkort. För det kyler på bra och skapar utrymme mellan grafikkorten

prövade både referens och eftermarknadskylare. GTX580 i sli blir j*kligt varma. många turer då grafikkorten slutade att svara så för mig var det ett ganska enkelt fall, köpa komplett vattenkylning istället. sen är datorer och bilar mitt huvudintresse ursäkta för offt.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Skrivet av To33e:

prövade både referens och eftermarknadskylare. GTX580 i sli blir j*kligt varma. många turer då grafikkorten slutade att svara så för mig var det ett ganska enkelt fall, köpa komplett vattenkylning istället. sen är datorer och bilar mitt huvudintresse ursäkta för offt.

det är ju också om man kör högprestanda kort i sli/cf med överklocks. Jag pratar endå om den vanliga användaren som personen som skapade tråden verkar vara. Och för en normal gamer att använda vatten är bara overkill och medför onödiga risker. jag kör på ett överklockat 7970 å kör bf3 hela dagarna går sällan över 50 grader.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

Hej har aldrig använt vattenkylning förut så undrar om man har ett slutet vattenkylning system är det stor risk att det rinner och pajar datorn?

Jag har ägt både en Antec küler 620 och 920, och när jag skulle plocka isär 920:n för att lägga till en radiator så gick slangen av först och den var väldigt stark(tog i för kung och fosterland). Och 620:n monterade jag på ett AMD HD6850 och det åkte in och ur och monterades om och greja, helt utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har hört talas om att vissa har läckt men det har varit väldigt enstaka fall. och jag tror att Corsair ersatte personen.
Jag förstår faktiskt inte varför man inte vill ha vattenkylning.. kul som f*n att säga till mindre tekniska att man har vatten i datorn och sedan se deras reaktion.
sen ser det nice ut. (både färdigt och sånt man bygger själv).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör inte vatten för att det ska bli svalare (kör med en dubbel radiator på både GPU och CPU). Utan för mig är det framför allt för att få tystare.

Och jag kör nog det mest riskabla sättet. Koppar-rör instoppade i SLI-anslutningar. Har kört systemet i drygt 1 år utan några som helst problem. Visst finns risken, men den är nästan obefintlig om man vet vad man sysslar med.

EDIT:
Vill även tillägga att jag i min låda inte får plats med luft kylning som gör samma sak som mitt vatten system.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Möjligen från början men så fort det har snurrat runt i systemet mer än nån vecka så har det plockat upp tillräckligt med joner för att leda tillräckligt. Efter ett par år så leder det förmodligen mer än kranvatten

Ja det stämmer. Tar tillbaka mitt tidigare påstående att ett läckage skulle vara ofarligt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Inveramsay:

Möjligen från början men så fort det har snurrat runt i systemet mer än nån vecka så har det plockat upp tillräckligt med joner för att leda tillräckligt. Efter ett par år så leder det förmodligen mer än kranvatten

jag har hört att coole rmasters egna vattenkylare med dom as höga pumparna kör med någon procent alkohol.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

jag har hört att coole rmasters egna vattenkylare med dom as höga pumparna kör med någon procent alkohol.

Det är förmodligen glykol i dom men den mesta vätskan kommer vara vanligt vatten eftersom det är ett av de bästa vätskorna för värmetransport. Vattnet kommer ta upp joner oavsett och om något gör glykolen bara att det blir kladdigt när det torkar istället för att inte lämna några spår.

Som ni gissar förstår jag inte riktigt fascinationen med slutna vattensystem. Visst är det förståeligt i vissa sammanhang där man inte får plats med en stor tornkylare eller de bästa systemen som trots allt är lite bättre än luftkylare.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Inveramsay:

Det är förmodligen glykol i dom men den mesta vätskan kommer vara vanligt vatten eftersom det är ett av de bästa vätskorna för värmetransport. Vattnet kommer ta upp joner oavsett och om något gör glykolen bara att det blir kladdigt när det torkar istället för att inte lämna några spår.

Som ni gissar förstår jag inte riktigt fascinationen med slutna vattensystem. Visst är det förståeligt i vissa sammanhang där man inte får plats med en stor tornkylare eller de bästa systemen som trots allt är lite bättre än luftkylare.

det är ju mer att när man har vattenkylning så dumpar man värmen utanför chassit medans en luftkylare gör det i chassit. så chassit blir kallare om man har vattenkylning.

jag tror dom sätter i typ sprit eller något sånt, mest för att döda bakterier eller alger om det skulle uppstå i loopen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inveramsay:

Möjligen från början men så fort det har snurrat runt i systemet mer än nån vecka så har det plockat upp tillräckligt med joner för att leda tillräckligt. Efter ett par år så leder det förmodligen mer än kranvatten

Skulle vilja påstå att det där inte stämmer, testade ledningsförmågan på min vätska, kör den i 10 månader i loopen. Den är fortfarande extremt dålig som ledare, nu kör jag förvisso med filter i loopen. Men det som däremot skulle vara boven i dramat är dammet som ligger på komponenterna. Fast ledningsförmågan är ändå såpass liten att skadorna skulle vara ganska begränsade, om man inte låter det stå igång under längre tid då.

Är man riktigt orolig men ändå måste ha vattenkylning kan man hitta på lite egna lösningar som leder bort vattnet vid läckage.

Skickades från m.sweclockers.com