Permalänk

Uppdaterade BIOS - datorn startar inte

Tjenare!

Som titeln lyder, jag uppdaterade BIOS då jag hört att man ska göra det ibland... jag använde @BIOS Utility och när allt var klart och jag startade om datorn hörs ett pip, jag kollade i manualen och det stog att ett pip betyder att allt fungerar fint. Sedan när Loading Operating System kommer upp på skärmen startar datorn om.

Har googlar runt lite och letat efter lösning utan resultat så jag vänder mig till er

Moderkort: Gigabyte GA-P67A-D3-B3
Processor: Intel i5 2500k (oklockad)
RAM: Vengeance LP 8GB 1600MHz
Nätaggregat: XFX Pro Series 750W 80+ Bronze
Grafikkort: MSI GeForce GTX 670

Min gissning är att det är något med processorn som strular kanske?

Uppskattar all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Får du någon blåskärm eller något slags felmeddelande? Kan vara så enkelt som att inställningarna i BIOS nollställts vid flashningen och du ställa in som det var från början igen.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BIOS på samma sätt med @BIOS, tog du rätt rev?

Permalänk
Medlem

Kommer du in i BIOS måste du välja "Load Optimized Defaults" som manualen säger.

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Får du någon blåskärm eller något slags felmeddelande? Kan vara så enkelt som att inställningarna i BIOS nollställts vid flashningen och du ställa in som det var från början igen.

Ingen bluescreen eller något felmeddelande, jag har testat med fail safe defaults men samma sak händer och jag ser ingen riktig skillnad på inställningarna nu jämfört med innan uppdateringen.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Kommer du in i BIOS måste du välja "Load Optimized Defaults" som manualen säger.

Får testa det när jag kommer hem då, återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Glöm inte ställa tillbaka SATA på AHCI om du kört det innan.

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att läsa när sådant här händer då det i värsta fall kan bli ny köp av moderkort om man lyckats göra totalt fel.
Många säger att dom använt sig av Bios uppdatering via deras eget verktyg och inte via BIOS vilket säkert fungerar men inte är rekommenderat. Alltid dubbelkolla o trippelkolla så man verkligen har rätt version och sedan flasha bios via USB är ju säkrast.

Testa annars o kör hard reset på BIOS. Vända batteriet ut o in en stund o vänta sådär 10 - 15 min.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Glöm inte ställa tillbaka SATA på AHCI om du kört det innan.

Låter som SATA kontrollern har ställt om sig till IDE-mode. Ändra tillbaks i BIOS.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Gigabyte har ju dual BIOS, så bara byta vid uppstart.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Glöm inte ställa tillbaka SATA på AHCI om du kört det innan.

Det tänkte jag inte på att kolla, bra förslag. Kollar det direkt när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Anders:

Det tänkte jag inte på att kolla, bra förslag. Kollar det direkt när jag kommer hem!

Glömde själv bort det nyligen när mitt bios återställdes, blev lite konfunderad när jag inte kom in i Windows.

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS så att du bootar på rätt HDD. Alltså den som har operativsystemet. Allt är ju "nollat" i BIOS:et efter flashningen. Bootar du från fel HDD så får du meddelandet: Loading Operating System, som kommer upp på skärmen och datorn bootar om igen. Jag har flera HDD i mitt system och brukar missa detta.

Permalänk
Skrivet av Hillan67:

Kolla i BIOS så att du bootar på rätt HDD. Alltså den som har operativsystemet. Allt är ju "nollat" i BIOS:et efter flashningen. Bootar du från fel HDD så får du meddelandet: Loading Operating System, som kommer upp på skärmen och datorn bootar om igen. Jag har flera HDD i mitt system och brukar missa detta.

Det har jag redan ändrat

Permalänk
Skrivet av Madz:

Uppdaterade BIOS på samma sätt med @BIOS, tog du rätt rev?

Vad menar du med det?

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Glömde själv bort det nyligen när mitt bios återställdes, blev lite konfunderad när jag inte kom in i Windows.

Händer samma sak fortfarande, datorn stängs av och startas om nästan direkt när Loading Operating System skärmen kommer upp. :/

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Kommer du in i BIOS måste du välja "Load Optimized Defaults" som manualen säger.

Testade precis, händer samma sak.

Permalänk
Skrivet av karjix:

Så tråkigt att läsa när sådant här händer då det i värsta fall kan bli ny köp av moderkort om man lyckats göra totalt fel.
Många säger att dom använt sig av Bios uppdatering via deras eget verktyg och inte via BIOS vilket säkert fungerar men inte är rekommenderat. Alltid dubbelkolla o trippelkolla så man verkligen har rätt version och sedan flasha bios via USB är ju säkrast.

Testa annars o kör hard reset på BIOS. Vända batteriet ut o in en stund o vänta sådär 10 - 15 min.

Ja jag får väl testa det om inget annat fungerar

Permalänk
Skrivet av karjix:

Så tråkigt att läsa när sådant här händer då det i värsta fall kan bli ny köp av moderkort om man lyckats göra totalt fel.
Många säger att dom använt sig av Bios uppdatering via deras eget verktyg och inte via BIOS vilket säkert fungerar men inte är rekommenderat. Alltid dubbelkolla o trippelkolla så man verkligen har rätt version och sedan flasha bios via USB är ju säkrast.

Testa annars o kör hard reset på BIOS. Vända batteriet ut o in en stund o vänta sådär 10 - 15 min.

Vadå vända batteriet ut och in?? Man brukar plocka ur batteriet,har dock aldrig hört att någon vänt på det?

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Camel-en:

Gigabyte har ju dual BIOS, så bara byta vid uppstart.

Hur menar du?

Permalänk
Medlem

dual bios, funkar så om huvud bioset går sönder eller flashas fel. Återställer en backup bios huvud biosen. Så det verkar inte vara något fel på din bios flashning. Kan vara fel Rev. Då behöver du bara flasha en ny bios med rätt Rev.

Permalänk
Skrivet av eviltrix:

dual bios, funkar så om huvud bioset går sönder eller flashas fel. Återställer en backup bios huvud biosen. Så det verkar inte vara något fel på din bios flashning. Kan vara fel Rev. Då behöver du bara flasha en ny bios med rätt Rev.

Och hur gör jag det?

Permalänk

Googlade lite, om jag ska ladda ner en ny version av BIOS ska jag ladda ner F7 härifrån www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3800#bios ? Sen lägga över det på ett USB minne eller bränna på en CD?

Permalänk

Har nu testat allt som sagts här men inget verkar hjälpa, ser ut som att det blir att skaffa nytt mobo...

Tack ändå för all hjälp!