Corsairs "quiet" fläktar, inte alls så "quiet".

Permalänk
Medlem

Corsairs "quiet" fläktar, inte alls så "quiet".

Ville göra om lite i datorn, vilket öppnade för en 140mm chassiefläkt, och i samma veva tänkte jag byta CPU-fläkt då mina noctuas låter lite när de börjar varva. Valen föll på Corsiar AF140QE och SP120QE. Riktiga skitfläktar om man vill ha en tyst dator! Har varit med om "tickande" fläktar förut, men alla dessa lät DRRRRRR. Kollade även clip på Youtube där man tydligt kunde höra motorljudet om man drog upp volymen lite. Missnöjd på fler punkter också, gummibustningarna är rena rama skämtet mot Noiseblocker MF-reference, medföljande resistorer har för låg resistans så de knapt sänker farten alls, och med 3st seriekopplade resistorer så blev fläkthastigheterna helt felavlästa i bios, och de behövdes 2 resistorer för att få ner dem under 600rpm med lägsta möjliga hastighet ställd i bios. De får väl duga till någon kompis datorbygge, men min burk kommer de aldrig att monteras i.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Måste vara fel på dina köpte två 120 quiet stycket idag mina låter inget alls förutom luft ljudet använder dom på en radiator

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Inaktiv

Kör på Gentle Typhoons. Runt 800 varv så tycker jag att det är ok

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du upplever det. Jag har 2st 120mm quiet H50 och en 140 quiet på chassit. Jag kör med fläktkontroller och på lägsta hastiget så hörs dom ingenting. Full fart så hörs det tydligt vindbrus (hur man ska uttrycka sig.) Det vrider jag upp när jag spelar och har hörlurar på mig, då bryr jag mig inte så mycket.

Likadant alla som har problem med Corsairs nätagg. Har haft ett HX1000w i 3.5år utan problem tills den gav upp för någon månad sen. Bytte till AX860i och den är knäpptyst. Men flera klagar på missljud (coilwhine). Måste haft jäkla tur eller så är jag döv....

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kör på Gentle Typhoons. Runt 800 varv så tycker jag att det är ok

Ja, Gentle Typhoon är en i mina ögon bättre fläkt än SP120, dock "tjuter" vissa. Körde med de på min kylare innan mina noctuas, bytte pga att jag har mer styrmöjligheter med PWM och noctuafläktarna fungerar i ett bredare spann.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

min corsiar af140 är helt knäpptyst på 5 volt, på 7 hörs dom lite och på full fart hörs dom en del, men samtidigt så flyttar dom mycket luft och det är nog luftflödet som låter igenom gallren.

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem

Inga fel på minna SP120 fläktar heller. kör dom dock i runt 60% men dom är i minna öron riktigt tysta. Och då har jag haft i stort sätt alla sorters märken och fläktar.

http://www.youtube.com/watch?v=SHH6LD0kXGk

NB, GT, Corsair, Be quiet!, FD osv osv.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

vid 22sec när du går nära fläktarna hör man tydligt ljudet som jag syftar på. Kanske inte hörs så tydligt på filmen i och med miccen, och så kanske du har högre bakgrundsbrus i ditt rum än vad jag har i min cementkällare

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

vid 22sec när du går nära fläktarna hör man tydligt ljudet som jag syftar på. Kanske inte hörs så tydligt på filmen i och med miccen, och så kanske du har högre bakgrundsbrus i ditt rum än vad jag har i min cementkällare

Ja, det är ju helt upp till var och en att avgöra såklart. Även om jag tycker de är extremt tysta. Iaf när man har chassit på. men iofs. jag har en pump i lådan som överröstar det mesta.

Men klart de bästa fläktarna jag har haft. Fortsatt, i mitt tycke.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Även Noctuafläktar framhävs som överdrivet tysta, när de i själva verket kräver väldigt god vibrationsisolering från chassit för att komma ner i acceptabel tystnadsgrad. I jämförelse med Fractal Design är Noctuas fläktar både högljudda och oerhört dyra. Någon extra CFM kan jag faktiskt vara utan, tror inte deras fläktbladsdesign är så mycket bättre än konkurrenternas.

Det samma gäller såklart för de allra flesta tystnadsprodukterna. Sist Zalman var riktigt tysta jämfört med standardfläktar var väl typ 2004...

Normal fläkt med sleeve bearing, gummipluppar istället för skruvar och låga varvtal (<750rpm för 120mm-fläktar) är ett svårslaget recept för tystnad, så länge fläktmotorn inte tickar, tjuter osv.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Ville göra om lite i datorn, vilket öppnade för en 140mm chassiefläkt, och i samma veva tänkte jag byta CPU-fläkt då mina noctuas låter lite när de börjar varva. Valen föll på Corsiar AF140QE och SP120QE. Riktiga skitfläktar om man vill ha en tyst dator! Har varit med om "tickande" fläktar förut, men alla dessa lät DRRRRRR. Kollade även clip på Youtube där man tydligt kunde höra motorljudet om man drog upp volymen lite. Missnöjd på fler punkter också, gummibustningarna är rena rama skämtet mot Noiseblocker MF-reference, medföljande resistorer har för låg resistans så de knapt sänker farten alls, och med 3st seriekopplade resistorer så blev fläkthastigheterna helt felavlästa i bios, och de behövdes 2 resistorer för att få ner dem under 600rpm med lägsta möjliga hastighet ställd i bios. De får väl duga till någon kompis datorbygge, men min burk kommer de aldrig att monteras i.

Använde du adaptern som följde med till fläktarna? dom blir mycket tystare

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockztar:

Använde du adaptern som följde med till fläktarna? dom blir mycket tystare

Upp till 3st samtidigt. Felet ligger inte i hastigheten utan sjävla motorn eller lagret som ger ifrån sig missljud.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Även Noctuafläktar framhävs som överdrivet tysta, när de i själva verket kräver väldigt god vibrationsisolering från chassit för att komma ner i acceptabel tystnadsgrad. I jämförelse med Fractal Design är Noctuas fläktar både högljudda och oerhört dyra. Någon extra CFM kan jag faktiskt vara utan, tror inte deras fläktbladsdesign är så mycket bättre än konkurrenternas.

Tycker alla noctuas produkter låter mycket vid högre RPM, och det som riktigt utmärker dem är ljudkaraktären. Ta te.x Nexus Real Silent, den låter väldigt diffust och dovt, medans noctua låter mer som en ton. Fractals äldre fläktar (de med få blad) verkar vara helt OK, men de nya med flera blad verkar ticka. Även om en fläkt på papper är "tyst" så är det ända relevanta hur tyst den verkligen uppfattas.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Det är nog väldigt subjektivt vad man tycker är "tyst och inte tyst" bland tysta fläktar.

Jag köpte Noctuafläktar och blev förvånad över att dom lät så pass mycket i höga varvtal. Dom har ett högfrekvent ljud vid höga varvtal som jag stör mig på, till skillnad mot Fractals fläktar som "susar" mer när dom snurrar igång - vilket låter mer behagligt. Nu sitter Noctuafläktarna på min H80i, så dom behöver inte snurra så pass fort så att det hörs tur nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssa87:

"Måste haft jäkla tur eller så är jag döv...."

Hehe Garva lite åt den komentaren ;D Måste nog ha riktigt dålig humor eller så e ja riktigt trött XD

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro