DDC-1T pump högljud eller ej tillräckligt luftat?

Permalänk
Hedersmedlem

DDC-1T pump högljud eller ej tillräckligt luftat?

har nu haft igång min vattenkylning sedan 17:30 det vill säga över 10 timmar. har försökt tippa systemet fram och tillbaka för att få bort det mesta av den luft som finns. men den hörs? fortfarande mest i mitt system :-/ det jag kan se är nästintill mikroskopiska luftbubblor kvar i reservoaren. men dock så är ju tempen bra på load. Furmark @ Prime 95, ~55 Grader GPU (stock klock), 57-59 Grader CPU (stock klock) med en rumstemperatur på runt 21-22 Grader.

kan det vara så att luften som finns kvar orsakar detta ljud?

kan det vara skruvarna mellan min reservoir top och pump som är för hårt spända?

eller är pumpen generellt mer högljudd än andra?

har just nu sneglat på en D5 (VPP655) pump med samma top kombo med reservoir då jag kan justera pumpens hastighet direkt från pump, alternativ bygga någon sorts av box med ljuddämpande material inuti..

Setup.

GTX580 2WAY-SLI
Intel 2500K
Corsair TX850M
360 Rad 30mm tjock
240 rad 40mm tjock
5st 800rpm fläktar
1st fractal 140mm 1000rpm chassifläkt
12st 45 Graders EK böjar
4st 90 Graders EK böjar
samt CPU och 2 GPU block.

det första jag trodde problemet berodde på var vibrationer men den vibrerar inte särskilt mycket och inget jag tror är orsaken.

för att förtydliga det mer så har jag även laddat upp ett videoklipp. ursäktar i förväg för den dåliga kvalitén då det var uppladdat från telefon.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Där är nånting galet. Har du monterat ihop det där verkligen helt rätt?

Den är nästan ljudlös helt orginal. Luften brukar smyga sig ut när man stänger av pumpen/systemet. Om det är rejäla bubblor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GooGeL:

Där är nånting galet. Har du monterat ihop det där verkligen helt rätt?

Den är nästan ljudlös helt orginal.

hmm, jo ja kan tänka mig att det är skruvarna mellan pumptopp och pump som kan vara en aning för hårt spända.

kör med fillport, Dräneringssystem?, sen från res -> pump -> 240rad -> 360rad -> Cpu block -> GPU -> GPU -> res..

får nog tömma systemet imorgon och försöka få det torrt imorgon kväll och lossa skruvarna lite. så dom inte sitter för tajt som jag förmodar att dom gör.. kameran fångar inte riktigt upp ljudet så som det låter då ljudet har en aningen mörkare ton..

EDIT:

körde med en extern nätdel vid påfyllning och stängde av och satte på i jämna mellanrum, pumpen har aldrig gått torrt så att säga.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Ganska svårt att veta när man inte är där. Man ska inte heller dra åt för fosterlandet när det är o-ringar.

EDIT: Aii ok, brukar göra samma sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GooGeL:

Ganska svårt att veta när man inte är där. Man ska inte heller dra åt för fosterlandet när det är o-ringar.

EDIT: Aii ok, brukar göra samma sak.

aha okej, spände fittingarna med handkraft samma med dom gängade ringarna som skruvas på, på fittingarna. lite smått drygt bara när man äntligen efter 12 dagar utan någon hyffsad dator äntligen fått igång skiten.. men men desto mer jag skruvar desto mer lär jag mig hoppas jag.. om det nu inte skulle vara skruvarna mellan top och pump så lär jag nog återkomma i tråden..

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

Låter den för mycket är det förmodligen att du skruvat på toppen fel, gör om och gör rätt är tyvärr enda lösningen. Hoppas den inte står igång nu utan att vara åtgärdad.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Tycker precis som du säger att det låter som om du hade en stor luftbubbla i pumpen.
du säger att du testat att luta chassit för att få ut luft men det ser samtidigt ut som att det fortfarande är rätt mycket bubblor i reservoaren så tror inte du lyckats riktigt. Testa luta chassit ordentligt åt alla håll, gärna i lite ryckiga rörelser samt att slå av/på pumpen när den är i lite olika vinklar så får du förhoppningsvis tyst på den.

Om inte det funkar är det dags att kolla så reservoartoppen är korrekt monterad.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tömmer nu hela systemet på vatten, nu önskade jag att ja hade Quick disconnects :-/ jag återkommer i tråden så fort jag har fått av pumpen.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

Tycker precis som du säger att det låter som om du hade en stor luftbubbla i pumpen.
du säger att du testat att luta chassit för att få ut luft men det ser samtidigt ut som att det fortfarande är rätt mycket bubblor i reservoaren så tror inte du lyckats riktigt. Testa luta chassit ordentligt åt alla håll, gärna i lite ryckiga rörelser samt att slå av/på pumpen när den är i lite olika vinklar så får du förhoppningsvis tyst på den.

Om inte det funkar är det dags att kolla så reservoartoppen är korrekt monterad.

Jag spände om skruvarna mellan pump och reservoartop och ska snart fylla på med ny vätska och om det inte räckte så måste ja lufta den ordentligt ? De små bubblorna i reservoar verkade omöjliga att få ut...

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Ursäkta för trippelpost men pumpen har enligt mina öron tystnat enormt. Har luftat systemet i bara 45min... Tror det hjälpte att lossna lite på skruvarna och lyssna på lanbondens råd att verkligen tippa systemet framo tillbaka så långt det går.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

De små bubblorna försvinner med tiden. Det är ju fint att missljuden försvann.

Permalänk

Knacka på slangar och så med de där små bubblorna så försvinner de. Blir så i början, inget farligt. Jag brukar ta en skruvmejsel och knacka med, sedan kommer du behöva lufta lite till när bubblorna släppt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses