Nybörjare till vattenkylning! Hur vet jag vad som passar mitt chassi?

Permalänk
Inaktiv

Nybörjare till vattenkylning! Hur vet jag vad som passar mitt chassi?

Hej allesammans!

Jag är oerhört sugen på att införskaffa vattenkylning till min PC och jag har kollat på tiotals videor om hur jag ska gå till väga men det jag inte förstår är, hur vet jag vilken vattenkylare jag ska köpa, så den passar mitt chassi osv och har ni några tips på några riktigt bra kylare? P.S, har inte tänkt att använda destillerat vatten, utan någon slags annan kylningsvätska.

Alla tips uppskattas!

Mitt chassi är: NXZT Zero 2

Tack på förhand alla SweClockers!

Permalänk
Medlem

Det vi behöver veta är först och främst vad du är beredd att betala, och exakt vilka komponenter du ska kyla.

Jag rekommenderar också att du skaffar ett bättre chassi om du tänker bygga ett eget vattenkylningssystem, det finns inga bra ställen att montera en någorlunda stor radiator i ditt nuvarande chassi.

Permalänk
Medlem

Jojo, du har kollat in ett tiotal videos men... har du sökt i forumet?

Custom vattenkylning är inte som att stoppa kontakten i vägguttaget. Det finns många olika typer av radiatorer m.m, så det är ju inte mer än att hitta plats i chassit och mäta vad som ryms.
Om inte annat kan man lägga en på baksidan och utsidan med hjälp av lite standoffs.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160608:

Hej allesammans!

Jag är oerhört sugen på att införskaffa vattenkylning till min PC och jag har kollat på tiotals videor om hur jag ska gå till väga men det jag inte förstår är, hur vet jag vilken vattenkylare jag ska köpa, så den passar mitt chassi osv och har ni några tips på några riktigt bra kylare? P.S, har inte tänkt att använda destillerat vatten, utan någon slags annan kylningsvätska.

Alla tips uppskattas!

Mitt chassi är: NXZT Zero 2

Tack på förhand alla SweClockers!

om man ska ha riktig vattenkylning så köper man chassi anpassat för just vattenkylning vilket ditt gamla chassi inte är, sen undrar jag varför du ska köra vattenkylning? det kostar riktigt mycket och om man inte har 100% koll kan väldigt mycket gå fel..

du kommer antagligen få bygga om ditt chassi på egen hand för att få in radiatorer + fläktar i den

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sugen kan man alltid vara men vattenkylning är inte något man bara slänger på, det kräver en hel del tid, pengar och tanke för att det skall bli bra.
Kylaren/Radiatorn köper du beroende på vad du har plats med samt hur effektivt det skall kyla.
Skall du kyla cpu/gpu/minne/nord/syd brygga, finns en del som kyler mekaniska diskar och till och med din nätdel.
Börja med att berätta vad du skall kyla, vilka komponenter, vilka krav du har, vilken budget du vill lägga på det.
Hur mycket vill/kan du modifiera ditt chassi om det behövs?

Som första system rekommenderar jag dest vatten till att börja med och nästa gång du skall bygga om systemet kan du använda annan sorts vätska (vad du nu menar med detta)

Börja med att fundera på detta.

mvh
deranger

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

sen undrar jag varför du ska köra vattenkylning? det kostar riktigt mycket och om man inte har 100% koll kan väldigt mycket gå fel..

Konstigt tankesätt. Skrämma iväg folk som att det vore explosiva grejer. Hade du inte provat nån gång att stoppa på dig kläder så hade du sprungit naken där ute, helt säkert.

Hur ska man lära sig nånting utan att experimentera? Det är nyttigt att låta hjärnbarken jobba.

Enda risken med vattenkylning är ett läckage. Vilket kan ske om man inte har dubbel kollat sina kopplingar t ex. Pumpar pumpen vätskan i systemet och fläktarna fungerar på radiatorn samt att blocket på processorn är korrekt monterat, så finns det inget egentligen som kan gå galet bara det finns vatten i systemet. Ah, givetvis så bör det mesta utav luften vara borta från systemet.

Permalänk
Medlem

Sitter och skissar för fullt på ett STORT chassi som jag kommer sätta in antingen en 480 radiator eller två stycken 240. Bara att modifiera chassit (Många speciella saker skall göras) kommer ta ungefär 1-2 månader. Sen kan jag börja montera komponenterna, testköra så att ingen utav komponenterna är DOA, för börjar du direkt kasta på vattenkylning och då bryter eventuell garanti så spelar det ingen roll om komponenten var DOA eller ej...Sen kommer jag testköra hela vatten systemet UTANFÖR datorn, bara för att vara på extra säkra sidan då vi snackar om komponenter och kringutrustning för ca 45-50 tusen...

Det kommer bli mitt första vattenkylningsprojekt. så mitt tips är; Låt det ta sin tid, tänk igenom saker mer än en gång och läs på så kommer det nog gå bra !

Permalänk
Inaktiv

Specifikationer:

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bitar
Moderkort: Gigabyte GA-790XT-USB3
CPU: AMD Phenom II X6 1055T Processor (6 CPUs) - 2.8 GHz
GPU: Gigabyte GeForce GTX 470
RAM: 16GB (oskäker om ni behöver mer detaljerad information om minnet)

Skrivet av Marcusk:

Det vi behöver veta är först och främst vad du är beredd att betala, och exakt vilka komponenter du ska kyla.

Jag rekommenderar också att du skaffar ett bättre chassi om du tänker bygga ett eget vattenkylningssystem, det finns inga bra ställen att montera en någorlunda stor radiator i ditt nuvarande chassi.

Budgeten min är rätt signifikant, 20 000kr är vad jag skulle kunna lägga på datorn men jag antar att det inte kommer upp i den summan. Det jag tänkt att kyla är min GPU och CPU. Jag antog att mitt chassi inte skulle duga. Rekommendationer är välkomna, jag ska titta runt lite mer på chassi, inklusive inom SweClockers.

Skrivet av GooGeL:

Jojo, du har kollat in ett tiotal videos men... har du sökt i forumet?

Custom vattenkylning är inte som att stoppa kontakten i vägguttaget. Det finns många olika typer av radiatorer m.m, så det är ju inte mer än att hitta plats i chassit och mäta vad som ryms.
Om inte annat kan man lägga en på baksidan och utsidan med hjälp av lite standoffs.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Jo jag förstår att det inte är så enkelt, det är därför jag försöker göra så mycket research som möjligt innan jag bestämmer mig för att införskaffa något. Om jag inte är helt och cyklar så finns det passiva och aktiva radiatorer? Då aktiva anses vara snäppet bättre (?) men använder fläktar vilket må inte vara önskvärt av alla pga oväsen.

Skrivet av Oliver91:

om man ska ha riktig vattenkylning så köper man chassi anpassat för just vattenkylning vilket ditt gamla chassi inte är, sen undrar jag varför du ska köra vattenkylning? det kostar riktigt mycket och om man inte har 100% koll kan väldigt mycket gå fel..

du kommer antagligen få bygga om ditt chassi på egen hand för att få in radiatorer + fläktar i den

Vad skulle du uppskatta att vattenkylningsystem kostar? Trodde jag hade en resonabel siffra i huvudet men passar nu på att fråga. Vattenkylning är något jag funderar på eftersom jag skulle vilka klocka min CPU samt GPU, vilket jag inte kan göra med fabrikshårdvara, då till exempel min CPU, när jag kör spelet "Natural Selection 2" blir upp till 70 (!) grader varm. CPU:er har en tendens att dö vid 80 grader? Vill helt enkelt få ut så mycket FPS som möjligt och förhindra att mina komponenter går sönder pga otillräcklig kylning.

Skrivet av deranger:

Sugen kan man alltid vara men vattenkylning är inte något man bara slänger på, det kräver en hel del tid, pengar och tanke för att det skall bli bra.
Kylaren/Radiatorn köper du beroende på vad du har plats med samt hur effektivt det skall kyla.
Skall du kyla cpu/gpu/minne/nord/syd brygga, finns en del som kyler mekaniska diskar och till och med din nätdel.
Börja med att berätta vad du skall kyla, vilka komponenter, vilka krav du har, vilken budget du vill lägga på det.
Hur mycket vill/kan du modifiera ditt chassi om det behövs?

Som första system rekommenderar jag dest vatten till att börja med och nästa gång du skall bygga om systemet kan du använda annan sorts vätska (vad du nu menar med detta)

Börja med att fundera på detta.

mvh
deranger

Jag hade tänkt att kyla GPU och CPU. Funderar på att införskaffa i5-3570K Processor men mina nuvarande specifikationer kan du finna överst i inlägget. Jag är förmodligen inte kapabel till att göra några störa modifieringar till chassit. Budgeten är rätt signifikant, runt 20 000kr men jag förväntar mig inte att det ska komma upp i dessa summor.

Destillerat vatten var jag motvillig att använda pga, att just vatten leder ström. De andra kylvätskor som kan köpas leder inte ström och vid läcka ej förstör komponenter. Dessutom behövs inte lika mycket underhåll läggas ner på "icke-vatten kylvätskor" då dessa i sig själva är anti-rost och dödar alger. Har jag korrekt, varför rekommenderas destillerat vatten till mitt första bygge?

Permalänk

Har inget att tillägga, Vattenkylning må mara det mest fräna man kan slänga in i en dator men det gäller att veta vad man gör. Någon gång måste ju dock vara den första.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Testköra utanför lådan och omonterat är bara bökigt. Vem säger inte att ett tätt system utanför chassit inte springer läck efter montering, efter att du har bökat med allting?

Jag skruvar på allt. Fyller vatten i system och letar då samtidigt uppenbara läckage när jag luftar. Sen när den större delen utav luft är borta så låter jag systemet gå ett litet tag. Då tar jag en tops och drar runt alla kopplingar för att se ifall det är nå vätska runt i kring dom. Eller så tar man med fingret och känner på läppen.

Permalänk

om du har 20k så kan det ju vara läge att uppgradera cpu och gpu till nått lite nyare ocvh modärnae och endå köpa vattenkylning?

Tex ett gtx 670/680 eller hd7970. Samt en 3770k eller 3570k processor.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160608:

Specifikationer:

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bitar
Moderkort: Gigabyte GA-790XT-USB3
CPU: AMD Phenom II X6 1055T Processor (6 CPUs) - 2.8 GHz
GPU: Gigabyte GeForce GTX 470
RAM: 16GB (oskäker om ni behöver mer detaljerad information om minnet)

Budgeten min är rätt signifikant, 20 000kr är vad jag skulle kunna lägga på datorn men jag antar att det inte kommer upp i den summan. Det jag tänkt att kyla är min GPU och CPU. Jag antog att mitt chassi inte skulle duga. Rekommendationer är välkomna, jag ska titta runt lite mer på chassi, inklusive inom SweClockers.

Jo jag förstår att det inte är så enkelt, det är därför jag försöker göra så mycket research som möjligt innan jag bestämmer mig för att införskaffa något. Om jag inte är helt och cyklar så finns det passiva och aktiva radiatorer? Då aktiva anses vara snäppet bättre (?) men använder fläktar vilket må inte vara önskvärt av alla pga oväsen.

Det är du som ställer kraven på vad du vill ha. Passiva radiatorer är ju stora som ett vanligt element typ. Fördelen med 1-3x120 / 140, som kyls med fläktar, är ju att du kan gömma dom inne i chassit, bara det är tillräckligt stort eller har tillräckligt med möjlighet att svälja ett sådant efter lite moddning.
Dock behöver man en uns till kylingskapacitet helst om man nu vill kyla även GPU'n.

Köp bara en bra pump, så som Laing D5. EK har t ex toppar som gör den mindre fulsnygg samt så kan du välja vilken typ av koppling du vill ha på den. Har du extremt mycket att pumpa igenom så finns det även toppar som seriekopplar två D5'or.
EK har även kit för att montera pumpen direkt under en reservoar ifall man vill göra det också. D5'an har också 5st lägen som ökar/sänker hur mycket den pumpar och låter. Inte nämnvärt högljudd ändå iofs fast den är på max med hjälp utav lite isolering under den.

http://www.coolingstuff.se/p/776/ek-d5-x-res-140-csq-acetal
http://www.coolingstuff.se/p/117/ek-d5-x-top-csq---acetal
http://www.coolingstuff.se/p/820/ek-d5-dual-top-2-loops---bla...

http://www.coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top D5. Utan sin vanilla topp dock.

För övrigt, Cooling stuff killen brukar svara lika snabbt på blixen om man har frågor.

Permalänk
Medlem

Känns ju jäkligt lustigt att du ska lägga 20k på din nuvarande burk. Köp en ny dator först, det kan du ju göra för hälften, då kommer du inte ha några problem att spela dina spel. Hela vitsen med destillerat vatten (avjoniserat) är ju just att det inte leder ström speciellt bra längre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160608:

Budgeten min är rätt signifikant, 20 000kr är vad jag skulle kunna lägga på datorn men jag antar att det inte kommer upp i den summan. Det jag tänkt att kyla är min GPU och CPU. Jag antog att mitt chassi inte skulle duga. Rekommendationer är välkomna, jag ska titta runt lite mer på chassi, inklusive inom SweClockers.

Corsair 800D/900D
NZXT Switch 810
SilverStone Temjin TJ07B-W
SilverStone Temjin TJ11B-W

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

la ihop ett paket på inet http://www.inet.se/kundvagn/visa/3053117/2013-03-02 någon mer kunnig kan ju kolla igenom det och kontrollera anslutningar och om jag ev missat något, valde det chassi jag själv har (dock annan färg) och jag kan bekräfta att det finns bra med plats för 240 radiator i botten och 120 bak

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Testköra utanför lådan och omonterat är bara bökigt. Vem säger inte att ett tätt system utanför chassit inte springer läck efter montering, efter att du har bökat med allting?

Jag skruvar på allt. Fyller vatten i system och letar då samtidigt uppenbara läckage när jag luftar. Sen när den större delen utav luft är borta så låter jag systemet gå ett litet tag. Då tar jag en tops och drar runt alla kopplingar för att se ifall det är nå vätska runt i kring dom. Eller så tar man med fingret och känner på läppen.

Sant det kan börja läka efter allt bökande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

la ihop ett paket på inet http://www.inet.se/kundvagn/visa/3053117/2013-03-02 någon mer kunnig kan ju kolla igenom det och kontrollera anslutningar och om jag ev missat något, valde det chassi jag själv har (dock annan färg) och jag kan bekräfta att det finns bra med plats för 240 radiator i botten och 120 bak

Skulle föreslå att du kikar på en D5 pump med 3:e parts top.
T.ex.
Pump: http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...
Top: http://www.inet.se/produkt/5322127/ek-d5-x-top-csq-acetal

Alternativt en kombinerat top/res:
http://www.coolingstuff.se/p/776/ek-d5-x-res-140-csq-acetal

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3