Permalänk
Medlem

Push & Pull, hur?

Hej SweC, som jag skrivit i en tidigare tråd ska ska jag nästa vecka köpa Corsair H80i. För att lättare kunna beskriva mitt "problem" så ska jag klargöra mina tidigare konfigurationer:

Två 120-fläktar inblås i fronten
En 140-fläkt utblås på sidan
Ljuddämpad fläktplats i toppen.

Corsair H80i är planerad att köras i Pusch & Pull där bak. Observera att jag till både chassit OCH H80i kommer använda/använder Fractal Design Silent R2, jag vet att dessa fläktar inte kommer bilda någon orkan för H80i Men det ska vara tillräckligt då jag även är väldigt kräsen med ljudnivå

Nu till mitt "problem": Man brukar ju köra inblås vid Push & Pull, skulle jag med mina konfigurationer kunna köra utblås på Push & Pull för H80i och genom detta få acceptabla värden vad gäller temperatur i både chassi och CPU?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej SweC, som jag skrivit i en tidigare tråd ska ska jag nästa vecka köpa Corsair H80i. För att lättare kunna beskriva mitt "problem" så ska jag klargöra mina tidigare konfigurationer:

Två 120-fläktar inblås i fronten
En 140-fläkt utblås på sidan
Ljuddämpad fläktplats i toppen.

Corsair H80i är planerad att köras i Pusch & Pull där bak. Observera att jag till både chassit OCH H80i kommer använda/använder Fractal Design Silent R2, jag vet att dessa fläktar inte kommer bilda någon orkan för H80i Men det ska vara tillräckligt då jag även är väldigt kräsen med ljudnivå

http://i46.tinypic.com/28s6jag.jpg

Nu till mitt "problem": Man brukar ju köra inblås vid Push & Pull, skulle jag med mina konfigurationer kunna köra utblås på Push & Pull för H80i och genom detta få acceptabla värden vad gäller temperatur i både chassi och CPU?

Skit i inblås. Ger lite lägre temperaturer på cpu:n men allt annat kommer oftast gå lite varmare. Så länge du har bra luftflöde kommer utblås fungera hur bra som helst.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Som ovan redan sagt typ.
Det ska vara positivt luftflöde dvs du tar in lite mer luft än ut, och det kan ge några grader mindre temperatur om man kör insug, men om man har hyfsat luftflöde i resten av chassit vilket du har så ska det inte göra så mycket köra som utsug du får en bättre overall temp i datorn iaf.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Skit i inblås. Ger lite lägre temperaturer på cpu:n men allt annat kommer oftast gå lite varmare. Så länge du har bra luftflöde kommer utblås fungera hur bra som helst.

Skrivet av BaZZe:

Som ovan redan sagt typ.
Det ska vara positivt luftflöde dvs du tar in lite mer luft än ut, och det kan ge några grader mindre temperatur om man kör insug, men om man har hyfsat luftflöde i resten av chassit vilket du har så ska det inte göra så mycket köra som utsug du får en bättre overall temp i datorn iaf.

Tack för snabba svar Okej ni tror inte att processorn kommer ta allt för mycket stryk alltså eftersom varmare luft kommer att strömma över radiatorn?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för snabba svar Okej ni tror inte att processorn kommer ta allt för mycket stryk alltså eftersom varmare luft kommer att strömma över radiatorn?

Ne skulle inte ens säga det e märkbart, som sagt att ta kall luft utifrån kyler effektivare, varmare luft inifrån lådan kylare ju mindre effektivt därmed kommer du ha en overall högre temp på processorn men en lägre temp allmän i chassit.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Ne skulle inte ens säga det e märkbart, som sagt att ta kall luft utifrån kyler effektivare, varmare luft inifrån lådan kylare ju mindre effektivt därmed kommer du ha en overall högre temp på processorn men en lägre temp allmän i chassit.

aha hur tror du att det kommer skilja sig rent ljudnivåmässigt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

aha hur tror du att det kommer skilja sig rent ljudnivåmässigt?

Troligen kommer det bli lite lägre ljudnivå med utblås. Du måste tänka på att ditt grafikkort dumpar en hel del värme i chassit och då är det ingen fördel med inblås. Blir liksom kaka på kaka.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kör h80:n som utblås, hade dock vänt på fläkten i sidan så att den suger in luft istället för att suga ut.

Permalänk
Medlem

Eller kör dubbla utblås i fronten så får du ut den varmluft som fläktarna till radiatorn och graffet dumpar i lådan. Då kan du även köra sidofläkten som inblås för att tillföra kallare luft till graffet. Innebär det att du måste montera bort ljuddämpande frontpanel är det kanske inte värt det. Eller om du är rädd för att din HDD/SSD tar skada av varmare luft inifrån lådan (känns orimligt).

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Kör radiatorn på utblås, bakåt. Så länge inte temperaturen på processorn går för högt är det bäst för övriga komponenter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kribol01:

Eller kör dubbla utblås i fronten så får du ut den varmluft som fläktarna till radiatorn och graffet dumpar i lådan. Då kan du även köra sidofläkten som inblås för att tillföra kallare luft till graffet. Innebär det att du måste montera bort ljuddämpande frontpanel är det kanske inte värt det. Eller om du är rädd för att din HDD/SSD tar skada av varmare luft inifrån lådan (känns orimligt).

Inte optimalt. Utblåsfläktar alstrar mer oljud än inblås, därför vill man helst ha dom längst bak. Du kommer även få massor damm i lådan. Dessutom finns det inga fläktar längst upp där framme och det kommer troligen bildas värmefickor där (iofs inte så kritiskt då man inte har nåt värmekänsligt där).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Inte optimalt. Utblåsfläktar alstrar mer oljud än inblås, därför vill man helst ha dom längst bak. Du kommer även få massor damm i lådan. Dessutom finns det inga fläktar längst upp där framme och det kommer troligen bildas värmefickor där (iofs inte så kritiskt då man inte har nåt värmekänsligt där).

hm... tänkvärt..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Sen en till lite fundering:

Men brukar ju oftast montera radiatorn så att slangarna sitter "undersidan" av radiatorn, men det finns väl inget negativt med att sätta radiatorn "upp-o-ner" så att slangarna hamnar i taket?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ingen som har lust att svara på min sista fråga?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Sen en till lite fundering:

Men brukar ju oftast montera radiatorn så att slangarna sitter "undersidan" av radiatorn, men det finns väl inget negativt med att sätta radiatorn "upp-o-ner" så att slangarna hamnar i taket?

Skrivet av YamahaDGX630:

Ingen som har lust att svara på min sista fråga?

TROR det inte finns något "upp och ner" på en radiator.. har sett några som sätter radiatorn med slangarna mot toppen och några som har tvärt om. Sen finns det några som sätter de i taket..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

TROR det inte finns något "upp och ner" på en radiator.. har sett några som sätter radiatorn med slangarna mot toppen och några som har tvärt om. Sen finns det några som sätter de i taket..

Tack

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag tror bara inte riktigt säker..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av Sh1ft:

Kör h80:n som utblås, hade dock vänt på fläkten i sidan så att den suger in luft istället för att suga ut.

Håller med här, Fläkten i sidan kommer göra ett mkt bättre jobb som insug då den kommer blåsa luft på grafikkort/moderkort.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Här har du en som har pumpen på "fel håll"..
http://www.sweclockers.com/galleri/10658-omsnyggnation
Men det ville du inte se kom jag på..
Här är det 2 som har radiatorn på "fel håll"
http://www.sweclockers.com/galleri/10996-cooler-master-seidon...
http://www.sweclockers.com/galleri/7930-corsair-obsidian-650d...

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Håller med här, Fläkten i sidan kommer göra ett mkt bättre jobb som insug då den kommer blåsa luft på grafikkort/moderkort.

Men om man har den fläkten som insug då får man la mer damm i chassit? eller? kan ha fel Men känns lite så. Tror han inte vill ha in så mycket damm i chassit.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Skippa fractal fläktarna på radiatorn. Sätt motstånd på de medföljande fläktarna så får du garanterat bättre temps. Sätt den som utelåst annars dumpar du all värme i chassiet istället för utanför.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Men om man har den fläkten som insug då får man la mer damm i chassit? eller? kan ha fel Men känns lite så. Tror han inte vill ha in så mycket damm i chassit.

Om datorn står på golvet och det inte sitter nåt filter där så kommer den suga in lite damm där ja.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Skippa fractal fläktarna på radiatorn. Sätt motstånd på de medföljande fläktarna så får du garanterat bättre temps. Sätt den som utelåst annars dumpar du all värme i chassiet istället för utanför.

Om man sätter ett motstånd på fläktarna så snurrar de i mindre varvtal och då flyttar den mindre luft.. Och då får du sämre temps? eller?

Skrivet av H4nsson:

Om datorn står på golvet och det inte sitter nåt filter där så kommer den suga in lite damm där ja.

Ja, och FD mini har inget luftfilter där.. om inte han har satt på det själv. men vet inte om han har datorn på golvet eller ej.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Om man sätter ett motstånd på fläktarna så snurrar de i mindre varvtal och då flyttar den mindre luft.. Och då får du sämre temps? eller?

Ja, och FD mini har inget luftfilter där.. om inte han har satt på det själv. men vet inte om han har datorn på golvet eller ej.

den står på en liten bänk

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Om man sätter ett motstånd på fläktarna så snurrar de i mindre varvtal och då flyttar den mindre luft.. Och då får du sämre temps? eller?

Ja, och FD mini har inget luftfilter där.. om inte han har satt på det själv. men vet inte om han har datorn på golvet eller ej.

när kommer den att suga in mer dam? om jag sätter h80i på utblås?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

den står på en liten bänk

Okej, då är det ingen fara.

Skrivet av YamahaDGX630:

när kommer den att suga in mer dam? om jag sätter h80i på utblås?

Nej, om man har en fläkt som blåser in luft i chassit* så blåser det in luft i chassit*. Men om du har en fläkt som utblås kommer det aldrig in damm.

*chassi: datorlådan

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

jag funderar själv på att prova att ta bort ljudisoleringen i sidan och den mittersta i taket och då har insug 2 fram,dörr - insug h80i pushpull och utblås mitten tak

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

jag funderar själv på att prova att ta bort ljudisoleringen i sidan och den mittersta i taket och då har insug 2 fram,dörr - insug h80i pushpull och utblås mitten tak

Vilket chassi? FD define r3/r4?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Om man sätter ett motstånd på fläktarna så snurrar de i mindre varvtal och då flyttar den mindre luft.. Och då får du sämre temps? eller?

Nu har jag inga bevis men min känsla och erfarenhet säger att även med motstånd så kommer Corsair SP fläktarna flytta mer luft än Fractals då de har bättre statistik tryck och är designade för just radiatorer. Och fractals är "vanliga" chassifläktar.
Som sagt, det är vad jag tror inte vad jag vet.
Har haft Fractals och de flyttar inte mycket luft. Har H80 med Corsair SP fläktar nu å kyler helt ok trots motstånd å höra knappt.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Vilket chassi? FD define r3/r4?

Define R4 fast på min sons define R3 så har jag antec khuler 620 som enda utblås och 2 fläktar i fronten - jag kan inte riktigt mäta nått i min burk än då jag saknar grafikort - jag hade ju den datorn föru och det kändes inte riktigt optimalt. efter mycker surfande på andra sider så verkar komben jag nämde va den bästa har du tålamod å vänta en månad så ska du få resultat med temp och ljudnivåer. ska beställa fläktarna och ett headset nu och grafikortet på nästa löning.
ska nog beställa detta nu R2 fläktarna till dörren och tak och Cougar till h80i : http://www.inet.se/kundvagn/visa/3051023/2013-03-01

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P