Permalänk
Medlem

Byta kylpasta på H80i

Hej!

Ska köpa Corsair H80i nästa vecka och vill ha svar på följande:

Har denna kylpasta http://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta-..., Skulle jag tjäna något på att byta ut den förapplicerade kylpastan till den jag har på tub?

Förstår att det isådana fall handlar om enstaka grader, men det är alltid något

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det kan nog bli någon grads skillnad

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Byt för bövelen inte kylpastan från den som sitter förapplicerad!
Har precis testat den föraplicerade, MX-2 och Silver 5 pastan som sägs vara "den bästa".
Ångrar mig något FRUKTANSVÄRT att jag tog bort original och ersatte den med annat, har sökt runt men kan inte hitta samma pasta som var föraplicerad.

Enda sättet är för mig att köpa en ny H80i med förapplicerad pasta.

Nedan kommer rätt mycket men intressanta siffror.

Corsair H80I med ORIGINAL FÖRAPPLICERAD PASTA
4011mHz Multiplier 40, vald volt 1.260 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
54
52
53
47
IDLE 1.260 volt
34
30
30
24

Corsair H80I med ORIGINAL FÖRAPPLICERAD PASTA
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
60
58
55
50
IDLE
glömt dokumentera detta

Corsair H80I med Arctic Cooling MX-2 pasta
4011mHZ Multiplier 40 autovolt 1.272 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
63 grader
66 grader
65 grader
56 grader
IDLE autovolt pendlar ca 0.996-1.068volt
40
40
39
37

Corsair H80I med Arctic Cooling MX-2 pasta
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
72
70
67
61
IDLE autovolt pendlar ca 0.996-1.092 volt
39
37
36
30

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4011mHz Multiplier 40, autovolt 1.272 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
63
69
68
61
IDLE autovolt pendlar ca 0.984-1.140 volt
39
36
33
27

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
68
75
73
65
IDLE autovolt pendlar ca 0.984-1.140 volt
41
38
39
34

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på HÖGSTA fläkthastighet
63
71
69
62
IDLE autovolt pendlar ca 0.984-1.140 volt på HÖGSTA fläkthastighet
38
33
31
26

Kör fortfarande med originalfläktarna som följde med H80i, dom väsnas och skall bytas ut mot 2 st som flödar 109cfm styck i en push och pull-montering!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Losgard:

Byt för bövelen inte kylpastan från den som sitter förapplicerad!
Har precis testat den föraplicerade, MX-2 och Silver 5 pastan som sägs vara "den bästa".
Ångrar mig något FRUKTANSVÄRT att jag tog bort original och ersatte den med annat, har sökt runt men kan inte hitta samma pasta som var föraplicerad.

Enda sättet är för mig att köpa en ny H80i med förapplicerad pasta.

Måhända att du applicerade pastan fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Måhända att du applicerade pastan fel.

Köpa ny kylare är bättre än att applicera kylpastan rätt, förstår du väl!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Måhända att du applicerade pastan fel.

Skrivet av Kvickstick:

Köpa ny kylare är bättre än att applicera kylpastan rätt, förstår du väl!

Är inte så duktig på sådant här så jag valde att göra enligt alternativet som verkar vara minst chans att misslyckas med.
Tycker mig ha följt alla monterings-tips till 100%, finns någon bättre metod än "riskorns-metoden", och förklara i så fall utförligt hur jag skall gå till väga så skall jag göra enligt era tips och sen komma tillbaka med temperaturer.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losgard:

Byt för bövelen inte kylpastan från den som sitter förapplicerad!
Kör fortfarande med originalfläktarna som följde med H80i, dom väsnas och skall bytas ut mot 2 st som flödar 109cfm styck i en push och pull-montering!

Skrivet av Kvickstick:

Köpa ny kylare är bättre än att applicera kylpastan rätt, förstår du väl!

Skrapade genast bort den torkade grå play doh degen från min H100, använder min egna kylpasta
https://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta...

Passa på och köp två ännu kraftfullare fläktar :), mer än dubbla CFM gentemot 109. Montera på en shroud mellan var fläkt och radiatorn så får du optimalt luftflöde
http://www.amazon.com/gp/product/B008NZSUPQ/ref=sr_1_8?ie=UTF...

Skrivet av Losgard:

Är inte så duktig på sådant här så jag valde att göra enligt alternativet som verkar vara minst chans att misslyckas med.
Tycker mig ha följt alla monterings-tips till 100%, finns någon bättre metod än "riskorns-metoden", och förklara i så fall utförligt hur jag skall gå till väga så skall jag göra enligt era tips och sen komma tillbaka med temperaturer.

Mvh

Bara kleta ut det med tuben, behöver inte vara något konstverk..
På desktop processorer sitter det ovanpå processorn en heatspreader. En fastlimmad kopparbit ofta täckt med aluminium eller vad det nu är för metall.
Under den här sitter det dålig kylpasta så att det är inte så viktigt hur man sprider kylpastan ändå.. processorer utan den här heatspreadern eller mobila produkter är det dock lite viktigare att täcka hela ytan.

Edit: stavfel.

Permalänk
Medlem

Hehe, orkar tyvärr inte citera alla som svarat. Men jag är verkligen tacksamma för alla som svarat Ni har alla fått en "like" var Och jag vet nu att jag INTE kommer byta kylpasta

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Skrapade genast bort den torkade grå play doh degen från min H100, använder min egna kylpasta
https://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta...

Passa på och köp två ännu kraftfullare fläktar :), mer än dubbla CFM gentemot 109. Montera på en shroud mellan var fläkt och radiatorn så får du optimalt luftflöde
http://www.amazon.com/gp/product/B008NZSUPQ/ref=sr_1_8?ie=UTF...

Bara kleta ut det med tuben, behöver inte vara något konstverk..
På desktop processorer sitter det ovanpå processorn en heatspreader. En fastlimmad kopparbit ofta täckt med aluminium eller vad det nu är för metall.
Under den här sitter det dålig kylpasta så att det är inte så viktigt hur man sprider kylpastan ändå.. processorer utan den här heatspreadern eller mobila produkter är det dock lite viktigare att däcka hela ytan.

Har lagt en beställning på fläktarna så det blir Scythe glidestream 1900rpm pwm om man skall vara exakt. 109 cfm får duga för mig, gissar på att medföljande flödar högst hälften.
Tänkte att jag skall försöka täta mellan fläktar och radiatorn på något vis när jag fått fläktarna, vad är en shroud i datorsammanhang?
Skall bortse från riskorns-metoden och göra som dom rekommenderar på arctic silvers hemsida och återkomma med resultat imorgon.

Skrivet av YamahaDGX630:

Hehe, orkar tyvärr inte citera alla som svarat. Men jag är verkligen tacksamma för alla som svarat Ni har alla fått en "like" var Och jag vet nu att jag INTE kommer byta kylpasta

Hoppas du blir nöjd, h80i'ns kyleffekt är en herrejössesupplevelse när man har haft en originalluftkylare innan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losgard:

Har lagt en beställning på fläktarna så det blir Scythe glidestream 1900rpm pwm om man skall vara exakt. 109 cfm får duga för mig, gissar på att medföljande flödar högst hälften.
Tänkte att jag skall försöka täta mellan fläktar och radiatorn på något vis när jag fått fläktarna, vad är en shroud i datorsammanhang?
Skall bortse från riskorns-metoden och göra som dom rekommenderar på arctic silvers hemsida och återkomma med resultat imorgon.

Hoppas du blir nöjd, h80i'ns kyleffekt är en herrejössesupplevelse när man har haft en originalluftkylare innan!

Låter toppen de! Kommer för övrigt köra push & Pull med Fractals Silent-fläktar

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losgard:

Har lagt en beställning på fläktarna så det blir Scythe glidestream 1900rpm pwm om man skall vara exakt. 109 cfm får duga för mig, gissar på att medföljande flödar högst hälften.
Tänkte att jag skall försöka täta mellan fläktar och radiatorn på något vis när jag fått fläktarna, vad är en shroud i datorsammanhang?
Skall bortse från riskorns-metoden och göra som dom rekommenderar på arctic silvers hemsida och återkomma med resultat imorgon.

Hoppas du blir nöjd, h80i'ns kyleffekt är en herrejössesupplevelse när man har haft en originalluftkylare innan!

En shroud verkar på det sättet att den eliminerar det döda området där motorn sitter i mitten på fläkten och tillåter även att fläkten kan alstra en starkare luftström eftersom den får lite mer rum att arbeta på. Ljudnivån sänks även ytterligare.
Hade ingen lust att köpa nya fläktar från de jag fick med min H100 så att jag tog sönder två fläktar som fick bli shrouds, mao två tomma fläktar med enbart ramen så att det blir en slags tunnel. Det blev markant starkare tryck genom kylflänsarna gentemot utan de två shrouds.

Mer info:
http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_purpose_of_fan_shroud
Svårt att hitta en utförlig förklaring, men det sägs att den verkar likadant som en vindtunnel

Shrouds i massor finns även att köpa om man inte vill ta sönder fläktar
http://www.frozencpu.com/cat/l2/g30/c429/list/p1/Liquid_Cooli...

Permalänk
Medlem

Sedär ja!
Mina fläktar sitter så tight inpå radiatorn att det endast är en springa på cirkus 0.25-0.5mm på sin höjd, tänkte sätta dubbelhäftande skumgummitejp sen som en slags packning för att sluta helt tätt, det bygger för mycket om man skall använda ordentliga kåpor.

Har även tagit loss kylaren och tittat hur det såg ut på processorn med riskorns-metoden, gjorde en lite större sträng än ett riskorn och det ser ändå lite torrt ut, som många videos visar så flyter silver 5 pastan inte ut så jättebra. Bild enligt nedan!

Efter att jag kört en sträng rakt över processorn, men börjat och slutat ca 5mm från kanterna så fick jag en temperatursänkning på runt 10 grader vid full load lite beroende på vilken kärna man jämför med

Dagens mätning

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
kylpasta enligt arctics egna monteringsanvisningar för silver 5 pastan
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
63
66
65
57
IDLE autovolt pendlar ca 0.984-1.140 volt
36
31
31
24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losgard:

Byt för bövelen inte kylpastan från den som sitter förapplicerad!
(wall of text)

Hm, även om jag inte vill uttala mig om din eller TS kylpasta, så kan jag kommentera ditt resultat.

För det första, hur länge hade systemen använts innan testerna med respektive pasta?
Enligt min erfarenhet uppnår de god prestanda först efter att ha värmts på under några dagars bruk.
Detta borde dock variera kraftigt beroende på pastans kemiska sammansättning.

Sen angående det här med riskornsmetoden.. Den är snabbast, och ger utan tvekan bäst resultat vägt mot mängden nedlagd tid. Den är dessutom ganska felsäker, så man kan be tolvåringarna på forumet att göra så, så slipper man att de har sönder skiten pga okunnighet.
Att applicera ett riskorn med kylpasta är dock inte bästa metoden. Den förlitar sig på att trycket från monteringen ska fördela pastan.
Det fungerar sådär om man använder en mer trögflytande pasta såsom Arctic Silver 5. Hur MX-2 är har jag ingen erfarenhet av.

Det du vill uppnå med kylpastan är att få ett så tunt lager som möjligt, som täcker 100% av CPUns värmefördelare, och där kontaktytan efter montering är helt och hållet fri från luftbubblor. Luft har i sammanhanget en termisk ledningskapacitet som kan likställas vid noll. Det är här riskornsmetoden har sin starka sida, vid korrekt montering kan luftbubblor inte skapas.

Nackdelen med riskornsmetoden är att man har dålig koll på hur tjockt lager pasta som läggs över ytan, samt pastans exakta utbredning.
Man vill som sagt ha ett riktigt tunt lager pasta. Koppar har upp emot åtta hundra gången högre termisk ledningskapacitet än kylpasta.

Den "ultimata" metoden är den svåraste och mest tidskrävande, nämligen att för hand spackla in ett så tunt, jämt och heltäckande lager som möjligt.
Det är svårt då risken för luftbubblor är mycket stor. Men med en korrekt utförd spackling kan man vara säker på att kylpastelagret är så tunt som möjligt, samtidigt som täckningen över värmefördelaren är hundraprocentig. Den mycket stora risken för luftbubblor gör dock att jag inte kan rekommendera detta till de som är så osäkra att de behöver fråga..

Permalänk
Medlem

Jag har blivit rekommenderad att kleta ut pastan med fingret och att få lagret så pass tunt att texten på processorn nätt och jämt syns.

Vad jag sett på videos på youtube ser det ut som att dom alltid får in luft när dom gör såhär dock.
Riskornet kan jag nog hålla med om att det blir dåligt fördelat, jag har inte tagit loss kylaren mer idag efter att ha monterat arctic silver 5 pastan, det är en trög pasta som du säger.
Idag gjorde jag som sagt som arctic själva vill att man gör när man applicerar silver 5 pastan och fick då ner tempen 10 grader.

Värt att nämna är att ingen av pastorna bränt in vid uppmätningarna så resultaten borde vara relativt jämna och korrekta.

Alla rekommenderar olika sätt och tekniker, sen om dom själva har testat olika metoder, pastor och mätt upp temperaturer vet jag inte.

Jag tog saken i egna händer och provade i praktiken vad som påverkar vad, och valde att presentera mina resultat här i tråden, ser ingen annan som har siffror att visa, enbart kommentarer om att jag gjort fel.

Hade varit kul att titta på andras resultat, och vad ni kommer fram till med olika pastor och olika appliceringsmetoder.

Permalänk
Medlem

Dagens resultat.

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4011mHz Multiplier 40, autovolt 1.272 volt
arctic silver 5 utspacklad i ett tunt lager
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet med nya fläktarna
70
76
60
51

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4011mHz Multiplier 40, autovolt 1.272 volt
arctic silver 5 utspacklad i ett tjockt lager
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet med nya fläktarna
63
68
68
63

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losgard:

Jag har blivit rekommenderad att kleta ut pastan med fingret och att få lagret så pass tunt att texten på processorn nätt och jämt syns.

Vad jag sett på videos på youtube ser det ut som att dom alltid får in luft när dom gör såhär dock.
Riskornet kan jag nog hålla med om att det blir dåligt fördelat, jag har inte tagit loss kylaren mer idag efter att ha monterat arctic silver 5 pastan, det är en trög pasta som du säger.
Idag gjorde jag som sagt som arctic själva vill att man gör när man applicerar silver 5 pastan och fick då ner tempen 10 grader.

Värt att nämna är att ingen av pastorna bränt in vid uppmätningarna så resultaten borde vara relativt jämna och korrekta.

Alla rekommenderar olika sätt och tekniker, sen om dom själva har testat olika metoder, pastor och mätt upp temperaturer vet jag inte.

Jag tog saken i egna händer och provade i praktiken vad som påverkar vad, och valde att presentera mina resultat här i tråden, ser ingen annan som har siffror att visa, enbart kommentarer om att jag gjort fel.

Hade varit kul att titta på andras resultat, och vad ni kommer fram till med olika pastor och olika appliceringsmetoder.

Peta på kylpastan bör du inte göra, ditt skinn och fett samt rester av vad du har hållit i kletas fast i kylpastan..händer att man ibland har tunn olja på fingrarna om man skruvat i datorn från diverse verktyg eller delar.
Visst ...damm, luft o din andedräkt hamnar på kylpastan men man kan iaf försöka så gott som möjligt hålla den ren.

Finns en hel drös med mängder om rätt och fel metoder...få verkar enas om vad som är rätt eller fel också

Permalänk
Medlem

Allt bör väl inte läsas bokstavligt talat, det är klart att jag inte kletar ut rakt med fingret utan handske.
Använde ett bankomatkort som jag torkade av med isopropanol, jag tvivlar dock på att man hade märkt någon skillnad på om en kletar ut med bart finger gentemot en som kletar ut med gummihandske på fingret.

Jag tror dock att min processor inte är plan, när jag spacklade ut det tunna lagret så var det ett område där kylaren inte hade nuddat pastan ens, skall se om jag orkar plana den imorgon.

Kanske skulle starta en egen tråd.

Permalänk