Utvecklare ratar Nintendos spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

I min mening är det bra. Konsoler så som Xbox och PS har varit något av en märklig idé, en platform som försöker vara PC men samidigt inte alls kan vara det. Konsoler är för casuals, och casuals är den största marknaden och det har gjort att samma spel har utvecklats till både konsol och PC vlket har gett oss kassa portar och nerdummade spel.

Om mobil och surfplatteplatformen snor de flesta casuals så kan man hoppas att konsoler blir mindre och mindre värt att utveckla till. Mobila platformar är något som är väldigt annorlunda gämnfört emot en PC, ungefär på samma vis som Nintendos platformar är väldigt olik PC.

Min poäng är: Om mobilt tar över efter konsoler så borde vi får två olika marknader åtskillda från varandra. PC och mobil, som inte konkurrerar med varandra.

Vad är argumentet för att konsoler är för "casuals" och PC inte skulle vara det? Skulle tippa på att de som använder PC:n till att spela och som samtidigt kan kallas "hardcore" är en försvinnande liten minoritet. Kollar man vilka spel som toppar försäljningslistorna för konsolerna så är det ju inte Farmville kloner direkt. Vad som sedan gör valfritt "skjut skallen av alla" FPS till PC till smartare spelupplevelser än Journey, Heavy Rain, Flower, Ni No Kuni etc kan man ju också debattera.

Om mobil och surfplatteplattformarna kommer sno åt sig de flesta "casuals" så är det nog så att det är PC:n som den ser ut idag som kommer få stryka på foten. När nu mer och mer av det som PC:n främst har använts för går att sköta med en surfplatta ,dvs casualspel, surf, ordbehandling mm så finns det mindre och mindre anledningar för en konsument utan datorintresse att skaffa en stor och dyr PC. Jag tror inte heller att den så kallade hardcore marknaden för PC kommer att vara tillräckligt lönsam för att rädda kvar PC:n som den är idag.

Dessutom börjar ju konceptet med en kraftfull uppgraderingsbar PC att bli ganska förlegad. Fler och fler tjänster flyttar online och körs inte ens på den lokala hårdvaran, även spel. Snart räcker det med en simpel klient att streama tjänsterna till. Varför skall man då kosta på datorn svindyra och ineffektiva grafikkretsar och processorer som ändå aldrig riktigt uppnår sin fulla potential?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nintendo har inte gjort mycket vettigt sen 80 talet direkt.. ständigt efter sony och microsoft och så lär det väl stanna..

Efter i prestanda ja. När det gäller tjäna pengar på spel så är de ljusår före.

Permalänk
Medlem

Angeånde de låga siffrorna för konsoller. Det beror helt enkelt på att det är galna kostnader bara för ett devkit och sen tillkommer kostnader för att publicera spelen på konsollerna + extra kostnader för varenda patch och dlc.
Små utvecklare har inte en chans att släppa spel på de platformarna.

Därför Ouya fått så hög % också. Kostar ingenting att utveckla till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Det jag tyckte var anmärkningsbart i graferna var ju hur högt steambox låg, 45% av utvecklarna var intresserade av den. Om intresset verkligen är så stort lär det ju komma massor av spel för linux i framtiden.

Billigare utveckling till PC helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Om mobil och surfplatteplattformarna kommer sno åt sig de flesta "casuals" så är det nog så att det är PC:n som den ser ut idag som kommer få stryka på foten. När nu mer och mer av det som PC:n främst har använts för går att sköta med en surfplatta ,dvs casualspel, surf, ordbehandling mm så finns det mindre och mindre anledningar för en konsument utan datorintresse att skaffa en stor och dyr PC.

Inte enligt statistik och trender (se underlag för artikeln nedan). Det verkar som om PC som spelplattform har lite av ett uppsving just nu på bekostnad av konsollerna). Detta vet även Microsoft och Sony. Därav att de:

1. Satsar på film, musik och annan underhålling som prioriterat område för nästa generations konsoller.

2. Väljer att basera sig på X86 och PC-komponenter för att:
a. Hålle nere utvecklingskostnaderna på en mer prispressad marknad.
b. Sänka kostnad och förenkla för spelutvecklare.
c. Dra nytta av PC-utvecklare och enklare porta titlar (tex Indie-utvecklare).

Både analyser och agerande ifrån MS och Sony ger fullt stöd för denna trend.

Däremot så håller jag helt med att PC är påväg bort som dominerande IT-verktyg. Iaf för privatpersoner. Själv skriver jag detta på min iPad, och numera så använder jag nog min iPad 90% och dator 10% av tiden (privat - jobbmässigt är det omvänt förhållande).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Avser grafen antal utvecklare eller mängd pengar? Kan tänka mig att mer pengar spenderas på att utveckla spel till konsoler än till webb-baserade spel?