Permalänk
Medlem

Ser min överklockning bra ut?

Tror jag äntligen fått rätt på min överklockning.
Bilden är klickbar

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Tempraturerna är ingen fara men du lär köra prime95 i minst 10h för att verkligen se att du har stabil överklock.
Helst ska du köra i 24h för att vara säker.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk

Du får ju köra längre än en min

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IntelCorei5:

Tror jag äntligen fått rätt på min överklockning.
Bilden är klickbar
http://img407.imageshack.us/img407/2043/namnlsgw.png

Uploaded with ImageShack.us

Ganska hög volt på processorn? Jag ligger på 4,4 Ghz men med 1.295 i volt till processorn. Har kört Prime95 stabilt i 12 timmar med de värderna.
Har du haft lägre spänning men fått BSOD?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Lite hög Volt eller ? 1.408 står det ? mer än 1.375 är väl inte rekommenderat ?

Jag kör 4,4 med 1,24 V på min 2600K

Ja och sedan bör den klara ett par timmar i Prime95, helst 4+

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar. Jo jag kommer köra prime95 över natten.
Volten har jag inte ändrat alls. Hur ska jag göra för att dra ner den då?
Mobo asus p8z77 v lx.
Volten stiger vid stress men sjunker annars ner.
Tempsen är som dem är då vi har datorn i samma rum som kaminen;)
Men den stiger heller inte.
Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av IntelCorei5:

Tack så mycket för era svar. Jo jag kommer köra prime95 över natten.
Volten har jag inte ändrat alls. Hur ska jag göra för att dra ner den då?
Mobo asus p8z77 v lx.
Volten stiger vid stress men sjunker annars ner.
Tempsen är som dem är då vi har datorn i samma rum som kaminen;)
Men den stiger heller inte.
Mvh

Om du inte ändrat volten och den ligger på 1.4V så kör du antagligen med någon Automatisk inställning för överklockning ? dessa har ofta onödigt hög spänning.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IntelCorei5:

Tack så mycket för era svar. Jo jag kommer köra prime95 över natten.
Volten har jag inte ändrat alls. Hur ska jag göra för att dra ner den då?
Mobo asus p8z77 v lx.
Volten stiger vid stress men sjunker annars ner.
Tempsen är som dem är då vi har datorn i samma rum som kaminen;)
Men den stiger heller inte.
Mvh

Har du använt mjukvara för att klocka upp processorn?

Rekommenderat är att gå in i BIOS och sköta allting. Förmodligen har du i BIOS aktiverat att spänningen ökar i takt med att du krämar på processorns hastighet. När man är uppe på de hastigheter du är nu kan spänningen (och därmed också värmeutvecklingen) bli mycket hög.

I ditt BIOS har du en speciell överklockningsdel där du kan ändra inställningarna, volt, m.m.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Om du inte ändrat volten och den ligger på 1.4V så kör du antagligen med någon Automatisk inställning för överklockning ? dessa har ofta onödigt hög spänning.

Skrivet av Najk:

Har du använt mjukvara för att klocka upp processorn?

Rekommenderat är att gå in i BIOS och sköta allting. Förmodligen har du i BIOS aktiverat att spänningen ökar i takt med att du krämar på processorns hastighet. När man är uppe på de hastigheter du är nu kan spänningen (och därmed också värmeutvecklingen) bli mycket hög.

I ditt BIOS har du en speciell överklockningsdel där du kan ändra inställningarna, volt, m.m.

Jag har enbart använt mig utav Bios vid OC.
Det gula visar 0.060
Jag bifogar en bild på hur det ser ut på den del jag antar det är som man ändrar detta:

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag ingen anledning att köra Prime i 12 timmar.
Datorn kommer aldrig i närheten av full load längre en ett par timmar
Min klock på 5,2 ghz klarade sig i ett par timmar i Prime, räcker gott och väl!

Edit: Tycker din volt ser väldigt hög ut för en multip på 44
kör du på auto vcore eller manuellt?

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebu:

Personligen ser jag ingen anledning att köra Prime i 12 timmar.
Datorn kommer aldrig i närheten av full load längre en ett par timmar
Min klock på 5,2 ghz klarade sig i ett par timmar i Prime, räcker gott och väl!

Edit: Tycker din volt ser väldigt hög ut för en multip på 44
kör du på auto vcore eller manuellt?

Det är det jag hoppades bilden ovan visar. Jag vill få ner volten lite.
Men vet ej vart jag ska ändra den.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Lagom volt på den du! Min i5a är inte mycket att hänga i granen då den kräver 1.32 för 4500MHz. Testa sätt offset till 0.005 och testa dig fram till vilken Load-Line Calibration nivå du kan använda, börja med medium (25%)

Föresten, klockar du med turbo eller har stängt av det?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Lagom volt på den du! Min i5a är inte mycket att hänga i granen då den kräver 1.32 för 4500MHz. Testa sätt offset till 0.005 och testa dig fram till vilken Load-Line Calibration nivå du kan använda, börja med medium (25%)

Föresten, klockar du med turbo eller har stängt av det?

Ja jag gillar heller inte volten ska testa ändra offset nu.
Men load-line calibration? Vart hittar jag det?

Turbo är på.

Edit har nu ändrat allt det du nämnde.
Nu ser det ut så här när jag kör prim95

Uploaded with ImageShack.us
Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Fick nu när jag startade prime95 blåskärm.
Börjar bli tunnhårig nu;)
Edit.
Startat om datorn och kör nu Prime95 felfritt ännu iaf.
Mvh

Edit2:
Blir något fel nu i prime95 också. Kolla bilden nedan:

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Har försökt ta bilder från mitt bios. inte så bra men man ser ju vad jag gjort och inte gjort.
Kanske kan ni se vad som är fel av dessa. Tar gärna fler bilder om så önskas.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning?

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk

Vill du sänka V-core eller? Om du får fel i prime så är det läge att höja, höj då offset till 10 ist för 5. Vill du sänka v-core så ändra offset mode sign till - ist för +.

Skulle lämna allt annat förutom möjligen LLC på auto.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, kolla om du kan få ner volten lite till - Det är rätt hög volt, men så är det ju med vissa processorer, min behöver nästan så där mycket (1.3911 vid 4.6).

Alla CPUer är otroligt individuella, satt och klockade för en vecka sen och polarn kunde köra samma klocks som mig, fast med exact 0.1v mindre, hela tiden. Hatar honom.

Nåväl, att du crashar efter att du sänkte volten är ju att du ger för lite volt.

Jag måste köra min load line calibration på högre än dig, men med lite mindre volt. Har massor av vDroop jag.

Problemet med hög LLC och offset, är ju att man kan sänka volten så mycket att man crashar i idle och det spikar för högt under load.

Försök om du kan, se till att du hamnar under 1.4v även under full load, det är alltid att föredra, även om temperaturerna är bra, för de är dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vill du sänka V-core eller? Om du får fel i prime så är det läge att höja, höj då offset till 10 ist för 5. Vill du sänka v-core så ändra offset mode sign till - ist för +.

Skulle lämna allt annat förutom möjligen LLC på auto.

Skrivet av Ernesto:

Det ser bra ut, kolla om du kan få ner volten lite till - Det är rätt hög volt, men så är det ju med vissa processorer, min behöver nästan så där mycket (1.3911 vid 4.6).

Alla CPUer är otroligt individuella, satt och klockade för en vecka sen och polarn kunde köra samma klocks som mig, fast med exact 0.1v mindre, hela tiden. Hatar honom.

Nåväl, att du crashar efter att du sänkte volten är ju att du ger för lite volt.

Jag måste köra min load line calibration på högre än dig, men med lite mindre volt. Har massor av vDroop jag.

Problemet med hög LLC och offset, är ju att man kan sänka volten så mycket att man crashar i idle och det spikar för högt under load.

Försök om du kan, se till att du hamnar under 1.4v även under full load, det är alltid att föredra, även om temperaturerna är bra, för de är dem.

Tack så mycket. Så i det stora hela så är det enbart offset som jag ska pilla med nu för att ha en stabil klock? Exakt vad gör offset vid en oc?

Tack för er hjälp.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Offset är hur mycket mer eller mindre volt du tycker att processorn skall ha. jämfört med vad den försöker dra.

Man brukar först klocka manuellt med fast volt för att hitta sweetspot, sen byter man till offset, startar datorn, kör igång prime eller liknande. Då ser du vad datorn vill dra för volt. Om den drar mindre än vad du behöver för stabil, ger du offset +, annars offset - så den inte drar onödigt mycket.

LLC, load line, gör att under load ger den extra ström, för att motverka att det blir mindre ström under load (helt normalt) - Ju lögre LLC, desto mindre extra volt ger den.

Problemet om man har hög LLC, är ju att man då ger processorn så lite extra offset volt, att man crashar i idle, då inte LLC sparkar in, men det blir ju även åt andra hållet - Om man behöver mycket volt under load, och har för låg LLC, så måste man ju ha så hög idle volt för att parera droopen när det blir load.

Typ så.

Det du behöver pilla på är offset och LLC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vill du sänka V-core eller? Om du får fel i prime så är det läge att höja, höj då offset till 10 ist för 5. Vill du sänka v-core så ändra offset mode sign till - ist för +.

Skulle lämna allt annat förutom möjligen LLC på auto.

Jag skulle inte rekommendera LLC på auto dock, bara prova sig fram.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Enligt senaste Prime95 bilden har du error samt med 1,304 i volt, testa en försiktig höjning typ 1,32, tycker det räcker med 2-3 timmar i prime95,
dock i kombination 6-8 vändor i Intel burn test (inte samtidigt med prime95) både på standard och maxium, blir det errorfritt är det ok.

Skulle du få nån enstaka blåskärm tex vid vanligt användande, gå upp ett snäpp till i volt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Jag skulle inte rekommendera LLC på auto dock, bara prova sig fram.

Nä inte om man vet vad LLC är, men är man ganska ny så just leave it alone.

Permalänk
Medlem

Jag har spenderat en tid nu framför datorn och lagt in lite nya ändringar som ni tipsat om i denna tråd. Nu blir klocken dock inte mer än 3,4??
Matat in 4,5 i bios... Nån som har en aning?

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Ett sista försök att få rätt på detta så visar jag nu lite bättre bilder på hur allt ser ut fast den stannar på 3,5 ghz..

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk

Stängt av turbo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Stängt av turbo?

Turbo mode är enabled.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Var väl lite väl mycket auto på dom där bilderna, tex AI overklock tuner, och CPU ratio

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Var väl lite väl mycket auto på dom där bilderna, tex AI overklock tuner, och CPU ratio

CPU ratio ska va Auto, det är icke turbo cpu ration.

AI Overclock tuner bör du dock ändra till XMP eller manual, skulle rekommendera XMP så slipper du meka med minnes hastigheten.

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Jag har nu ändrat AI overcklock till manuell.
Dock får jag inte upp prollen över 3,5 Ghz. Kör jag prime95 och även intels program så stanar den på 3,5 Ghz.
Nån som vet vad det kan bero på? Är det någon annan inställning?
Det har ju gått bra tidigare men nu stannar den där.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.