Permalänk

Ny kylning till överklockad processor?

Hejsan!

Jag har precis för första gången vågat överklocka min Intel Core i5 3570k (Ivy bridge). Börjar nu dock vid 100% load nå lite högre temps och vill ha bättre kylning, jag har blivit rekommenderad denna: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Nu till min fundering, sedan tidigare erfarenheter så har det varit svårt att få bort den gamla kylaren från processorn p.g.a (kan inte hitta ordet, men "massan" man stryker på mellan kylpastan och processorn) och har nästan fått ta i med volt för att ta bort den. Jag undrar nu om det finns någon bättre lösning på problemet?

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Hejsan!

Jag har precis för första gången vågat överklocka min Intel Core i5 3570k (Ivy bridge). Börjar nu dock vid 100% load nå lite högre temps och vill ha bättre kylning, jag har blivit rekommenderad denna: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Nu till min fundering, sedan tidigare erfarenheter så har det varit svårt att få bort den gamla kylaren från processorn p.g.a (kan inte hitta ordet, men "massan" man stryker på mellan kylpastan och processorn) och har nästan fått ta i med volt för att ta bort den. Jag undrar nu om det finns någon bättre lösning på problemet?

Tack på förhand!

Haha nog det bästa jag läst idag
Det är Kylpasta du syftar på. om inte jag har gjort en enorm miss i min dator.
aja för att få bort kylaren är det väl bara att köra tex Prime95 i några minuter så du gör kylpastan varm och sedan stänga av datorn, och kvickt ta bort kylflänsen från CPU:n

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vrid på kylaren och dra upp samtidigt så kommer det vara lättare för kylaren att lossna. Att bara dra upp den så finns risken att processorn sitter fast i kylaren och pinnarna på moderkortet kan skadas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Hejsan!

Jag har precis för första gången vågat överklocka min Intel Core i5 3570k (Ivy bridge). Börjar nu dock vid 100% load nå lite högre temps och vill ha bättre kylning, jag har blivit rekommenderad denna: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Nu till min fundering, sedan tidigare erfarenheter så har det varit svårt att få bort den gamla kylaren från processorn p.g.a (kan inte hitta ordet, men "massan" man stryker på mellan kylpastan och processorn) och har nästan fått ta i med volt för att ta bort den. Jag undrar nu om det finns någon bättre lösning på problemet?

Tack på förhand!

Nu finns det säkert bättre metoder än den jag använder men. Jag tar kaffefilter samt T-röd/sprit. Blöt kaffefiltret lätt fuktigt i ena kanten och börja försiktigt att gnugga. Gör om och om tills allt är borta, eller då du åtminstone är nöjd! (Fungerar bra enl. mig)

Permalänk
Medlem

Den kylaren är grymt bra för priset iaf.
Har du problem å ta lös kylaren så belasta datorn hårt tills du får upp ordentlig värme på processorn, sen stänger du snabbt av datorn och tar lös kylaren.
Kylpastan är bra mycke mer lättflytande när den är varm så då går de lättare att få loss den från processorn.

Glöm inte att lossa på push pinsen först innan du tar lös den bara

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Hehe

Nått nytt varje dag
Men tack för hjälpen!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Ja försök stressa burken lite så du värmer upp pastan, gärna en bit över 60 grader eller så. Det är viktigt att du rengör IHS:en (processorns värmefördelningsplåt) ordentligt innan du sedan lägger på ny kylpasta. Kemisk bensin eller t-röd fungerar för detta ändamål. Applicera sedan ett tunt kryss av din nya pasta och pressa sedan ut den med din nya kylare (det finns andra sätt att göra på, men detta brukar fungera bra). Se till att spänna ordentligt bara. Kylaren du länkar är rätt prisvärd, men ska du klocka högt finns ju bättre grejer för några hundralappar till.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX