Permalänk

Automatiskt överklockning OC GENIE II

Tja sweclockers, Hade tänkt överklocka min proccesor (i5 3570k) för att få lite mer kräm så man kan livestreama bättre. Eftersom jag inte har den bästa kunskapen om hur man överklockar så hade jag tänkt använda mig av automatisk överklockning (OC GENIE II) någon som vet om det funkar bra ?. Kommer jag tjäna mycket prestanda genom att klocka den till 4ghz ? .

PC specs
8GB RAM
CPU intel core i5 3570k
XFX 7870
120gb ssd corsair
300 GB HDD
600 w Cooler master

Permalänk
Skrivet av Vredeskaninen:

Tja sweclockers, Hade tänkt överklocka min proccesor (i5 3570k) för att få lite mer kräm så man kan livestreama bättre. Eftersom jag inte har den bästa kunskapen om hur man överklockar så hade jag tänkt använda mig av automatisk överklockning (OC GENIE II) någon som vet om det funkar bra ?. Kommer jag tjäna mycket prestanda genom att klocka den till 4ghz ? .

PC specs
8GB RAM
CPU intel core i5 3570k
XFX 7870
120gb ssd corsair
300 GB HDD
600 w Cooler master

En större e-penis kommer du allt tjäna.

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Skrivet av Vredeskaninen:

Tja sweclockers, Hade tänkt överklocka min proccesor (i5 3570k) för att få lite mer kräm så man kan livestreama bättre. Eftersom jag inte har den bästa kunskapen om hur man överklockar så hade jag tänkt använda mig av automatisk överklockning (OC GENIE II) någon som vet om det funkar bra ?. Kommer jag tjäna mycket prestanda genom att klocka den till 4ghz ? .

PC specs
8GB RAM
CPU intel core i5 3570k
XFX 7870
120gb ssd corsair
300 GB HDD
600 w Cooler master

Gå in i bios och sätt multiplikatorn på 44 sedan sätt volten på 1.180 och minnena på 1600mhz och kolla om det funkar Skulle inte använda medföljande program.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Gå in i bios och sätt multiplikatorn på 44 sedan sätt volten på 1.180 och minnena på 1600mhz och kolla om det funkar Skulle inte använda medföljande program.

Blir det verkligen en stabil klock på stockkylaren ?

Permalänk
Avstängd

Tycker medföljande program till Asus (TurboEvo) klockar stabilt och bra men det blir varmt. Men kan man leva med lite värme så duger de där programmen. Kör själv o-klockat nuförtiden för har fortfarande inte stött på någon situation där jag behöver 20% snabbare CPU.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Oc genie är den sämst skiten någonsin, testade det själv på min 2500k och den gick från 3.3 till 3.4 :lol:, så nä du kommer med största sannolikhet inte tjäna ett skit på det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

kör du stock,då kan det bli skadligt varmt?

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredeskaninen:

Blir det verkligen en stabil klock på stockkylaren ?

Överklocka inte med en stockkylare...Och tänk inte ens tanken på de då du också har en Ivy Bridge...Köp en eftermarknadskylare istället

Permalänk
Skrivet av Vredeskaninen:

Blir det verkligen en stabil klock på stockkylaren ?

Nej, men köp en denna kylare så ska det funka ifall du har vettig luftströmning. '

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148002-cooler_master_...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Men visst borde 4ghz räcka för stockkylare ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vredeskaninen:

Men visst borde 4ghz räcka för stockkylare ?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte gå på 4ghz med stock direkt. Ha turbo igång. Då drar den upp till 3,8ghz om denna kraft krävs.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av filipcombat:

Gå in i bios och sätt multiplikatorn på 44 sedan sätt volten på 1.180 och minnena på 1600mhz och kolla om det funkar Skulle inte använda medföljande program.

Inte en chans att det fungerar. Alldeles för låg spänning. ViD för i5 3570k Stock ligger oftast över 1.2V så att sänka spänningen brukar oftast ha dålig effekt.

Skrivet av Vredeskaninen:

Blir det verkligen en stabil klock på stockkylaren ?

Inte det minsta. Dessutom fungerar OC Genie så att den drar i gång överklockning till 4.2GHz om man bara klickar på knappen/ i UEFI.
Håller du på och ändrar i OC Genie inställningarna så kan du lika gärna göra det manuellt.
#12616980
Det finns ganska bra riktlinjer i denna posten jag har skrivit.
Undvik att överklocka med stockkylaren dock. Den kommer inte må bra av det.

Har svårt att tro att den kommer gå över 105°C och börja throttla dock men du kommer få obekvämt höga temperaturer med stockkylaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Nej, men köp en denna kylare så ska det funka ifall du har vettig luftströmning. '

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148002-cooler_master_...

Rekommenderar den ! Aldrig över 45 grader med min AMD i 4.3 GHz , Det är bra mycket bättre att överklocka via bios MEN du måste köpa en ny kylare om du inte vill ha en CPU i 80 grader

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Skulle inte gå på 4ghz med stock direkt. Ha turbo igång. Då drar den upp till 3,8ghz om denna kraft krävs.

Men är applikationen flertrådig blir bonusen desto mindre.

Ts, nej du kan inte överklocka det minsta med en stock-kylare, stock-kylaren klarar ju fan knappt av att kyla processorn som den är.

Du borde titta på lite billigare tornkylare t.ex Hyper 212 evo, med den kylaren kommer du kunna klocka till 4GHz utan några problem.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte en chans att det fungerar. Alldeles för låg spänning. ViD för i5 3570k Stock ligger oftast över 1.2V så att sänka spänningen brukar oftast ha dålig effekt.

Jåså? Har kört min med 1.168v i ett x antal timmar utan några problem. Ja, alla är inte lika bra osv. Men man lär sig alltid något nytt!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av filipcombat:

Jåså? Har kört min med 1.168v i ett x antal timmar utan några problem. Ja, alla är inte lika bra osv. Men man lär sig alltid något nytt!

Jag kan köra stock i 1.125V undervoltning, 1.165 är standard. och Strax över 1.22 krävs för 4.2GHz sedan stiger det kraftigt. Fast jag har även pedantiska stresstester så inte helt omöjligt att folk sitter på lite lägre spänningar och det fungerar bra med kanske en krash var tredje månad som inte direkt kan kopplas till en instabilklockning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin