Western Digital börjar sälja förlängd garanti för hårddiskarna Green och Blue

Permalänk
Melding Plague

Western Digital börjar sälja förlängd garanti för hårddiskarna Green och Blue

Turerna kring garantitider för hårddiskar tar en ny vändning när Western Digital börjar sälja ett års extra garanti för hårddiskar i serierna Green och Blue.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite trist att man måste "köpa" det dock.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Otroligt missvisande rubrik, om man måste köpa något så är det inte garanti!
Då är det att jämföras med försäkring!

Permalänk
Entusiast

Smart tänkt, eller ja, som vanligt.

1000 pers betalat 59kr, 20 diskar går sönder

profit profit profit

Sen glömmer hälften att aktivera garantin, WD går plus ännu mer

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett sätt att tjäna pengar utan att faktiskt göra nånting ...

Permalänk
Medlem
Citat:

WD Care och WD Care Express kostar 59 respektive 99 kronor inklusive moms, vilket även täcker fraktkostnader vid en eventuell retur av en trasig hårddisk.

Det är ju ingen garanti, det är ju en OnOff-försäkring. Kom igen. :annoyed:

Permalänk
Medlem

Hoppas Seagate kommer med något liknande snart.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Synd att dom ska ge sig in i sånt här lurendrejeri.

Jag har en WD Green som jag är otroligt nöjd med, kanske inte den snabbaste men den är hur tyst som helst och blir inte alls varm. Perfekt som lagringsdisk med andra ord.

Permalänk
Medlem

riktigt bra priser, jämför med t.ex. dell som ville ha 1200 kr för ett års förlängd garanti för en 7000kr dator

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls det är lurendrejeri? De som känner att de vill ha det är beredda att betala lite extra för det, de som inte tycker det gör inte det, WD går eventuellt i vinst om diskarna inte går sönder, kunden blir nöjd över att de valde extra lång garanti om den går sönder. Alla vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker inte alls det är lurendrejeri? De som känner att de vill ha det är beredda att betala lite extra för det, de som inte tycker det gör inte det, WD går eventuellt i vinst om diskarna inte går sönder, kunden blir nöjd över att de valde extra lång garanti om den går sönder. Alla vinner.

Att kalla det garanti är lurendrejeri, det är en typ av förlängd försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att kalla det garanti är lurendrejeri, det är en typ av förlängd försäkring.

Men med mindre skydd, en garanti/warranty skyddar bara mot tillverkningsfel, en försäkring skyddar ofta mot att du råkar tappa den i golvet och liknande.

Och om inga tillverkningsfel är upptäckta efter två år så lär inga dyka upp efter tre heller

Permalänk
Medlem

Red då ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Är det verkligen nån som skickar disken till tillverkaren?
Känns som väldigt mkt mer jobb än vad det är värt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Red då ?

Har väl redan 4 års garanti eller något?
EDIT: 3 år var det visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Är det verkligen nån som skickar disken till tillverkaren?
Känns som väldigt mkt mer jobb än vad det är värt.

Jag skickade min OCZ Vertex 2 som slutade fungera utan anledning till tillverkarna. Kostade mig kanske en timme i arbetsinsats och en 30-40 i porto. Dom har lovat mig en ny OCZ Agility 3, om detta fungerar så är jag nöjd iaf.

Permalänk
Medlem

Hur tänker de egentligen, när man måste köpa "garantin" i fysisk butik? De diskar jag köpt i butik de senaste 4 åren går i bästa fall upp till 2, av totalt kanske 25 diskar. Detta skulle ju kunna vara tillval även i en webbutik.

Permalänk
Medlem

När jag läste rubriken tyckte jag det lät väldigt schyst, när jag börjar läsa i artikeln inser jag snabbt att det inte är någon garanti utan en "plus-försäkring" som säljs. 50kr på en hårddisk som kostar ~700kr... Inte värt det.

Permalänk
Medlem

Det skall ingå från början, herregud.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Visst är det bra... men ett försäljningstrick som många andra..

Permalänk
Medlem

"It used to come standard".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ptja.. Varor köpta i sverige har vi 3års reklamationsrätt på, oavsätt vad företaget eller butikskedjan försöker ljuga om.
http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/tele-tv-och-intern...

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Den går vi inte på

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Inte WD Red då? Och vad är det där med fysiska butiker? Nej det var lite tråkigt tycker jag. Dessutom är det ju knappast pengarna som är grejen när 3 eller 4 TB brinner upp. Datan på en sån disk tar ju år att återskapa om det ens är möjligt. Alla har ju inte råd att köra raid liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Ptja.. Varor köpta i sverige har vi 3års reklamationsrätt på, oavsätt vad företaget eller butikskedjan försöker ljuga om.
http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/tele-tv-och-intern...

Då ska du kunna påvisa att det är ett tillverkningsfel för att kunna hävda reklamationsrätt!

Garanti=Skicka in vanligt till tillvärkaren

Reklamations rätt=Upp till dig att bevisa att det är tillvärkningsfel!

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem

Gillar förtydligandet (2+1) år, haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Smart tänkt, eller ja, som vanligt.

1000 pers betalat 59kr, 20 diskar går sönder

profit profit profit

Sen glömmer hälften att aktivera garantin, WD går plus ännu mer

Det är så försäkringar fungerar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GanX:

Då ska du kunna påvisa att det är ett tillverkningsfel för att kunna hävda reklamationsrätt!

Garanti=Skicka in vanligt till tillvärkaren

Reklamations rätt=Upp till dig att bevisa att det är tillvärkningsfel!

Går varan sönder utan påverkan (och att företaget inte kan visa att du misshandlat varan eller liknande) inom 3 år så räknas det som ursprungsfel när det gäller elektronik (dvs tillverkningsfel). Självklart kan de dra igång en process, men skulle säga att det är ytterst ovanligt att du blir tvungen att försöka bevisa något.

Exempel, hade en plasmatv som fick ett grönt långt streck mitt i skärmen efter 2år och 9månader. Jag ringde tillverkaren, påtalade att jag ville reklamera, de hämtade tv'n, en vecka senare ringde en kille och sa att jag skulle få en ny tv pga panelfel, efter ytterliggare 1 vecka hade jag en helt ny tv. Garantin på tv'n som jag reklamerade efter 2år och 9mån vart hela 1 år.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Går varan sönder utan påverkan (och att företaget inte kan visa att du misshandlat varan eller liknande) inom 3 år så räknas det som ursprungsfel när det gäller elektronik (dvs tillverkningsfel). Självklart kan de dra igång en process, men skulle säga att det är ytterst ovanligt att du blir tvungen att försöka bevisa något.

Exempel, hade en plasmatv som fick ett grönt långt streck mitt i skärmen efter 2år och 9månader. Jag ringde tillverkaren, påtalade att jag ville reklamera, de hämtade tv'n, en vecka senare ringde en kille och sa att jag skulle få en ny tv pga panelfel, efter ytterliggare 1 vecka hade jag en helt ny tv. Garantin på tv'n som jag reklamerade efter 2år och 9mån vart hela 1 år.

Då var det ett känt fel för tillverkaren! Riktigt skyst behandling måste jag säga. Jag provade hävda reklamations rätten på en skärm (LG) som helt dött utan yttrepåvärkan efter 1,5år. Fick kalla handen och som svar att jag var tvungen att påvisa vad som var fel, samt att visa att det var tillverkningfel.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av GanX:

Då var det ett känt fel för tillverkaren! Riktigt skyst behandling måste jag säga. Jag provade hävda reklamations rätten på en skärm (LG) som helt dött utan yttrepåvärkan efter 1,5år. Fick kalla handen och som svar att jag var tvungen att påvisa vad som var fel, samt att visa att det var tillverkningfel.

Kan meddela att detta gällde en tv från LG. Jo, ganska vanligt fel på plasmaskärmar oavsett tillverkare. Tyvärr så har det ofta att göra med de personer man har att göra med, vem man får prata med när man felanmäler, vem som felsöker skärmen osv.

På min far's samsung tv sprack hela frontglaset i små små bitar över hela skärmen när han satt och tittade på travet, detta var 3 månader efter han köpt tv'n. Serviceteknikern påstod att det var omöjligt att detta kunde hända utan yttre påverkan, ändå så hände det just utan påverkan. Spänningar i glas är inte helt ovanligt, förmodligen en liten springa någon stans som tillslut gav vika efter ett antal uppvärmingar/nedkylningar. Tillslut efter många turer så bytte Netonnet ut hans tv.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....