Permalänk
Medlem

Vilken Vcore på IB vid 4.2 och 4.4

Jag vet att Vcore kan skilja stort från CPU till CPU men ungefär vilken Vcore bör man ha på en IB om man har den klockad i 4.2 respektive 4.4? Just nu verkar Vcore ligga runt 1.2 på Auto när CPUn körs i 4.2 vilket känns lite högt för den klocken, vet att den volten inte kommer skada CPUn men det känns onödigt att ha den högre än vad som behövs.

Permalänk
Medlem

Ha på t.ex 4.2Ghz och sänk spänningen genom offset tills datorn inte går längre, och höj sen tillbaka dit den senast fungerade och där har du din lägsta gräns för den frekvensen.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

Det är väldigt olika, men precis som du säger så låter det högt.

Kör min 3770k på 1,21-1,22 @4,6

Permalänk
Medlem

Som ovan sa varje cpu e unik alla behöver vi olika mycket i volt för att komma upp i olika höga klockfrekvenser.
Så något för hög kanske den är men inte så himla mycket ändå.
Jag kör 3770k@4.5ghz med 1.19V.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cjal:

Jag vet att Vcore kan skilja stort från CPU till CPU men ungefär vilken Vcore bör man ha på en IB om man har den klockad i 4.2 respektive 4.4? Just nu verkar Vcore ligga runt 1.2 på Auto när CPUn körs i 4.2 vilket känns lite högt för den klocken, vet att den volten inte kommer skada CPUn men det känns onödigt att ha den högre än vad som behövs.

Skrivet av thereal_twisted:

Det är väldigt olika, men precis som du säger så låter det högt.

Kör min 3770k på 1,21-1,22 @4,6

Jag har följande:
Stock Undervoltad: 1.125V
Stock Auto: 1.165V
4.2GHz: 1.195V
4.4GHz: 1.265V
4.5GHz: 1.305V
4.6GHz: 1.360V

Detta är det minsta min processor kräver för att vara stabil (stresstestar ordentligt och den går att köra med lägre spänning men krachar förr eller senare. Oftast tar det 24-36h innan jag får error i Prime95 om jag sänker med 0.05V.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har följande:
Stock Undervoltad: 1.125V
Stock Auto: 1.165V
4.2GHz: 1.195V
4.4GHz: 1.265V
4.5GHz: 1.305V
4.6GHz: 1.360V

Detta är det minsta min processor kräver för att vara stabil (stresstestar ordentligt och den går att köra med lägre spänning men krachar förr eller senare. Oftast tar det 24-36h innan jag får error i Prime95 om jag sänker med 0.05V.

Oj, min 2500K behöver inte sådär mkt för 4,6 ens. Jag kör aldrig såna långa stresstest sessioner, är det stabilt till det jag gör. Vilket är ganska mkt tunga prylar som benchmarks osv så är jag nöjd.

Som max får jag upp 3770k i 5Ghz hittils, och det är inte jätte stabilt(går igenom alla cpu tunga benchmarks osv). Trots att temperaturerna är helt under kontroll. Fan min 2500K går ledigt i 5,3Ghz och lite till, .

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har följande:
Stock Undervoltad: 1.125V
Stock Auto: 1.165V
4.2GHz: 1.195V
4.4GHz: 1.265V
4.5GHz: 1.305V
4.6GHz: 1.360V

Detta är det minsta min processor kräver för att vara stabil (stresstestar ordentligt och den går att köra med lägre spänning men krachar förr eller senare. Oftast tar det 24-36h innan jag får error i Prime95 om jag sänker med 0.05V.

Hur länge ska man stresstesta CPUn i Prime95 om man vill ha ett pålitligt resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Hur länge ska man stresstesta CPUn i Prime95 om man vill ha ett pålitligt resultat?

Bättre att stresstesta med Intel Burn test, 6-8 vändor ungefär på standard, samt lika mycket vändor på maximum.
Blir mer varierad belastning.
Med Prime95 så kan man bara säga att den är stabil på hög och jämn belastning, vilket den kan vara hur länge som helst, för att sedan krascha hejvilt bara man från startar ett program från idle.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Kör min 3570k i 1.1V @ 4.3 GHz, om du kollar i tabellen på länken ovan så ser du att jag har ovanligt låg spänning
http://valid.canardpc.com/2665889

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min går på auto i 4.3ghz och vcoren ligger på 1.140v (3570K)

Visa signatur

Chassi: CM 690 II Advanced | CPU: i-5 3570K 3.8 Ghz | CPU Cooler: CM Hyper 212 Evo | GPU: Gigabyte Geforce GTX 670 x3 | PSU: Corsair AX 750W | MB: Gigabyte Z77X-UD5H | SSD: Samsung 830 256gb | RAM: Corsair Vengeance LP 4x4gb | Skärm: 1 Acer 24¨ GD245HQAbid 120Hz | Skärm: 2 LG 22¨ Flatron L222WS | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Razer Diamondback 3G

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Kör min 3570k i 1.1V @ 4.3 GHz, om du kollar i tabellen på länken ovan så ser du att jag har ovanligt låg spänning
http://valid.canardpc.com/2665889

Tror min 3770k skulle fixa det också, hmm aldrig provat så låg klock lol

Men eftersom 4,6 går vid 1,2 så, får väl prova helt enkelt

Permalänk
Medlem

kör min 3770K på 4.6Ghz med 1.275 cpu volt. men den är inte riktigt stabil.. kan krasha i prime efter ett några timmar. Intelburntest kör den utan problem på Max. (32gb ram)

men upplevde stora tempskillnader på 1.300 och 1.275

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Tror min 3770k skulle fixa det också, hmm aldrig provat så låg klock lol

Men eftersom 4,6 går vid 1,2 så, får väl prova helt enkelt

Haha ! Skyller på att jag kör originalkylaren i ett itx-chassie atm, temperaturen blir obehagligt hög direkt jag går högre
Max 78mm hög cpu-kylare ställer till det, blir att klämma in vattenkylning nån gång framöver (med skohorn).

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Oj, min 2500K behöver inte sådär mkt för 4,6 ens. Jag kör aldrig såna långa stresstest sessioner, är det stabilt till det jag gör. Vilket är ganska mkt tunga prylar som benchmarks osv så är jag nöjd.

Som max får jag upp 3770k i 5Ghz hittils, och det är inte jätte stabilt(går igenom alla cpu tunga benchmarks osv). Trots att temperaturerna är helt under kontroll. Fan min 2500K går ledigt i 5,3Ghz och lite till, .

Men då du inte har ett 100% pålitligt resultat så spelar det ju ingen större roll.

Skrivet av cjal:

Hur länge ska man stresstesta CPUn i Prime95 om man vill ha ett pålitligt resultat?

CPU error brukar dyka upp efter ca 12-24h och error på Ram vid överklockning av CPU brukar dyka pp framåt 36-48h. Så runt 2dygn för att vara helt säker och kunna hävda att man har en stabil överklockning

Skrivet av ggustavsson:

Bättre att stresstesta med Intel Burn test, 6-8 vändor ungefär på standard, samt lika mycket vändor på maximum.
Blir mer varierad belastning.
Med Prime95 så kan man bara säga att den är stabil på hög och jämn belastning, vilket den kan vara hur länge som helst, för att sedan krascha hejvilt bara man från startar ett program från idle.

Intel Burn test är för att kolla max temp. Inte beräkningsstabilitet och eventuella CPU errors.
OCCT är att rekommendera även det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Men då du inte har ett 100% pålitligt resultat så spelar det ju ingen större roll.

CPU error brukar dyka upp efter ca 12-24h och error på Ram vid överklockning av CPU brukar dyka pp framåt 36-48h. Så runt 2dygn för att vara helt säker och kunna hävda att man har en stabil överklockning

Intel Burn test är för att kolla max temp. Inte beräkningsstabilitet och eventuella CPU errors.
OCCT är att rekommendera även det.

Det som spelar roll för mig är att datorn aldrig krashar när jag använder den. Alltså jag kör stresstester osv, och folk snackar om degradering av cpu's. Ett sånt extrem stresstest, en last som aldrig kommer inträffa annat än just i det testet, rullar i 24h. Känns inge vidare för degraderings faktorn. Tänk om skyddsmekanismerna failar, bränt system! Ej kul

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Det som spelar roll för mig är att datorn aldrig krashar när jag använder den. Alltså jag kör stresstester osv, och folk snackar om degradering av cpu's. Ett sånt extrem stresstest, en last som aldrig kommer inträffa annat än just i det testet, rullar i 24h. Känns inge vidare för degraderings faktorn. Tänk om skyddsmekanismerna failar, bränt system! Ej kul

Har du koll på vad Ivy Bridge tål?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du koll på vad Ivy Bridge tål?

TjMax 105C

Loopade lite Cinebench precis, 88 grader på varmaste kärnan. Men då med överdriven V-core på 1,44V under last. Körde bara i 4,8Ghz men drog på Vcore för att kolla temps.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

TjMax 105C

Loopade lite Cinebench precis, 88 grader på varmaste kärnan. Men då med överdriven V-core på 1,44V under last. Körde bara i 4,8Ghz men drog på Vcore för att kolla temps.

TJMax = Throttling Påbörjas.
Ivy Bridge stänger av sig med hjälp av hårdvarusensorer. Detta sker på under 10µs vid 130°C eller mer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

TJMax = Throttling Påbörjas.
Ivy Bridge stänger av sig med hjälp av hårdvarusensorer. Detta sker på under 10µs vid 130°C eller mer.

130 är default, sen kan du öka det med vissa moderkot, eller helt stänga av det.

Jag är jätte medveten om detta, så har det vart i ganska många år på dom allra flesta cpus'

Men jag kommer ändå göra allt för att hålla så låg temeratur som möjligt(bortsett från att sänka klocken då

Har stora problem att få min över 90, såvitt jag ve har den aldrig gjort det. 88grader på varmaste kärnan är rekordet. Men det gills ju inte riktigt eftersom jag ökade Vcore 50-60mV över vad som behövs för den klocken.