Nvidia släpper Geforce Drivers 314.14 Beta för Sim City och Heart of the Swarm

Permalänk
Medlem

Öh, var får ni Simcity från, det nämns inte av nvidia?

För övrigt, det heter "simcity", inte "sim city"

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om Nvidia kunde fixa (eller kanske har fixat med denna version?) buggen rörande Team fortress 2, där texturerna blinkar som på ett disco när man kör med DirectX 8. Tråkigt att behöva köra med ett halvår gamla drivare på grund av detta.
Visst, det går att köra med DirectX 9, men väldigt många, inklusive mig, gillar att köra med DX8 på grund av det renare utseendet och bättre prestandan.
Känns så onödigt att behöva välja mellan att köra med gamla drivare eller DX9 bara pga denna bug.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Får hoppas denna går att installera, det gjorde inte den innan med mitt system.

Samma här, fick black screen när jag installera förra uppdateringen på Win8 vilket bidrog till en hard reset vilket jag inte behövt göra på väldigt länge. Dock fungerade det sen när jag gjorde en clean install.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

märker ingen särskild prestanda boost med gtx Titan. Men annars verkar dom fungera bra för mig med win8 pro.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Öh, var får ni Simcity från, det nämns inte av nvidia?

För övrigt, det heter "simcity", inte "sim city"

Skrivet av BasseBaba:
  1. Titeln lockar med HOtS och SimCity men artikeln innehåller inga siffror?

  2. Siffrorna baseras lite vagt på 680 och 680 SLI, detta får mig att tro att man alltså knappast kommer se samma procentuella ökningar oberoende av vilket graffekort man har?

Väldigt skeptisk till detta....

Enligt Release notes:

Citat:

What’s New in Version 314.14

Game Highlights:

This is the GeForce Game Ready driver for SimCity, StarCraft 2: Heart of the Swarm, Resident Evil 6, Hawken with PhysX, and Tomb Raider.

Permalänk
Medlem

Bara jag som har problem med att skärmen blir svart med nVidias senaste drivers? typ 1 sek, sen kommer bilden tilbaka igen, gäller bara i Windows.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Beta driver, testad

Jag testade 314.14 mot 314.07 i 3DMark basic under gårdagen.

Intel Core i5-3570K 4,2GHz
NVIDIA GeForce GTX 670 1175 MHz
16GB RAM 1600MHz

314.07
166290 Ice Storm

17763 Cloud Gate

5744 Fire Strike

314.14
170313 Ice Storm

18103 Cloud Gate

5837 Fire Strike

Inga problem att installera 314.14, upplevde en svalare GPU och även en mindre prestanda-förbättring i Borderlands 2.

Permalänk
Medlem

Oneone

Citat:

Bara jag som har problem med att skärmen blir svart med nVidias senaste drivers? typ 1 sek, sen kommer bilden tilbaka igen, gäller bara i Windows.

Det är Nvidia-driver som kraschar. Bara haft det problemet med 314.07.
Byt till 314.14 betan, tycker att den fungerar utmärkt!

Permalänk
Skrivet av BooliBoo:

Men när kommer uppdateringar för Fifa 13? Har ett GTX 690 och ibland går inte ens kortet på halvfart. Oftast så flyter ju spelet på perfekt men ibland när man startar upp så hackar det något så enormt och när man klickar ur sig och kikar i Afterburner så ser man att kortet arbetat i typ 10% per kärna vilket inte är ok. Det kanske är värt att uppdatera drivarna igen och hoppas detta är löst?

Du vet att ibland är lagom bäst. Ett 690 är lite overkill för att spela Fifa med

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

SimCity, årets bencmark?

Tvivlar skarpt på det. Spelet är designat att fungera på en så stor mängd datorer för alla ålders-grupper, så det lär nog inte bli särskilt krävande även på de högre inställningarna.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Viktigaste nyheten kräver dock lite läsande i releasenotes då det ser ut att Throttlingbuggen för GPU-boost är löst för 680 och Titan då flertalet användare rapporterat att betan löst problemet.

Skrivet av Christoffer1989:

Konstigt att Trees FX laggar på nVidia kort? Samma sak som PhysX på AMD kort^^

Roligt att se nVidia droppa lite drivers, tycker annars det mest är AMD på senaste tiden då kanske 7970 och 680 ligger i samma nivå på fler spel nu

Är ju att nyare nvidia (baserade på GK104)efter GTX500 är stympade fram tills Titan. Tress FX är inte som PhysX då det fungerar bra på Nvidia OM kortet har kraften på GPGPU området dvs GTX580 eller Titan.
Att PhysX laggar på AMD har ju att göra med att det då körs via CPU som är flertalet gånger slöare, här är det GPGPU kraften som avgör prestandan och kan mycket väl vara framtidens melodi då det inte bergänsas av AMD eller Nvidia.

Permalänk

Fint, HOTS kommer allt närmre!

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mimematis:

Hade exakt samma problem!
Kör med 4skärmar och win8 som kanske är orsaken men fann iaf en lösning på problemet, installera i safe mode.

Skrivet av Mocka:

Samma här, fick black screen när jag installera förra uppdateringen på Win8 vilket bidrog till en hard reset vilket jag inte behövt göra på väldigt länge. Dock fungerade det sen när jag gjorde en clean install.

Nu kör jag Windows 7 men med tre skärmar. Blir väl likt er att felsöka om denna nya också krånglar. SimCity ska spelas om jag så får stoppa i ett annat kort för att få spelet att rulla på bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Antagligen för att de jobbat väldigt hårt och redan från start lagt mycket resurser på drivrutinerna till GTX680, eftersom att det var deras flaggskepp vid release. Därför tror jag att de flesta optimeringarna redan är gjorda.

Ah, lät som ett mycket bra svar. Tack för upplysningen!

Permalänk
Skrivet av Gamers:

Är ju att nyare nvidia (baserade på GK104)efter GTX500 är stympade fram tills Titan. Tress FX är inte som PhysX då det fungerar bra på Nvidia OM kortet har kraften på GPGPU området dvs GTX580 eller Titan.
Att PhysX laggar på AMD har ju att göra med att det då körs via CPU som är flertalet gånger slöare, här är det GPGPU kraften som avgör prestandan och kan mycket väl vara framtidens melodi då det inte bergänsas av AMD eller Nvidia.

Självklart. Menade mer att det är "skönt" att AMD har något som Nvidia inte kan utnyttja, än, ordentligt. Förhoppningsvis kommer Tress FX kunna köras bra på nästa generations grafikkort så alla kan få ha ögongodis. Hoppas lika mycket på att nvidia släpper på tyglarna runt PhysX så amd kan få utnyttja detta.
Fast sammtidigt förstår man att nvidia inte vill släppa detta så att AMD blir ännu mer prisvärt.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Räcker med "gårdagens" GTX580 eller "dagens" Titan för att ha GPGPU prestanda liksom 7970.
Behöver inte vänta på att dra nytta av detta då det snarare är drivrutiner och spelutvecklares tur att implementera och optimera då det handlar om vad kortena klarar av eller inte och detta är ju just det område där GTX600/GK104 är stympad jmf GF110 och GK110.
Ett beggat 580 är inte dyrt idag även om värdet ligger lite högre än förväntat.

Permalänk
Medlem

Någon som märkt någon mätbar skillnad i SC 2 med dessa drivers från förra?

för mig laggar SC 2 (single player campign) apa med de 5 senaste drivers från Nvidia.

om dessa är optimerade för Heart of the Swarm så borde väl vanliga SC 2 också flyta bättre ?

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold