Permalänk
Medlem

Överklocka eller ny processor?

Hej.
Jag har en Packard Bell dator som jag haft i några år nu, och jag undrar om ni kan hjälpa mig välja.Vet inte hur man överklockar själv, men ni har någon instruktions film. Eller om ni tycker att det är bättre att jag köper ny processor och intern minne. Datorn heter ialllafall imediaS3210, inget bra men jag vill jättegärna kunna spela vissa spel utan att det laggar. Har inte bytt ut något.
MVH En frustrerad gamer!

Permalänk
Medlem

Överklocka en märkesdator är en väääldigt dålig idé om det änns går utan att steka moderkortet!

satsa du på en ny rigg!

det jag skulle gjort är att stoppa i ett http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p... och bara kört på om jag inte hade haft råd att fixa en ny dator

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Säger: ny processor & överklocka

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Vad vill du spela?
Borde hur som haver gå att överklocka processorn via AMD Overdrive. Utan att steka moderkortet. Förutsatt att man har koll på temperaturerna.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Vad vill du spela?
Borde hur som haver gå att överklocka processorn via AMD Overdrive. Utan att steka moderkortet. Förutsatt att man har koll på temperaturerna.

efter en snabb googling får man upp massvis med trådar om värmeproblem och låsta bios på denna datorn han har så det bästa är att köpa ett billigt strömsnålt grafikkort och hoppas att processorn inte flaskar allt för mycket

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Vad vill du spela?
Borde hur som haver gå att överklocka processorn via AMD Overdrive. Utan att steka moderkortet. Förutsatt att man har koll på temperaturerna.

S3210 står ju för att det är Intel 3210 som moderkort, så det är nog tveksamt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att inte röra den. Märkesdatorer är inte gjora för att "mecka" med. Dem säljs som dem är och bör inte förändras.
Jag ser heller inga större prestandaförbättringar/vinster med en meningslös och potentiell "förstörande" överklockning av ett gammalt system. Signifikant bättre spelupplevelse kommer du ändå inte kunna uppnå. Köp ett modernt system om du ska spela modernare spel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Överklocka en märkesdator är en väääldigt dålig idé om det änns går utan att steka moderkortet!

satsa du på en ny rigg!

det jag skulle gjort är att stoppa i ett http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p... och bara kört på om jag inte hade haft råd att fixa en ny dator

Ett DDR 3 Minne? Han kommer ju knappt kunna lira bf3 med det.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Så jag borde köpa ny låda helt enkelt? Och jag spelar CS:GO, 1.6 och League of Legends. Kan hända att man köper GC och lirar wow men inte ofta.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

S3210 står ju för att det är Intel 3210 som moderkort, så det är nog tveksamt.

Det är en AMD CPU, Athlon X2 240 på 2,8 Ghz. Intel gör inga moderkort till socket AM3.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Ett DDR 3 Minne? Han kommer ju knappt kunna lira bf3 med det.

GDDR3*

det är verkligen ingen flaskhals på ett lowend kort och kommer ge han en rejäl prestandaökning sen kan man inte ha bättre grafikkort i en märkesdator av denna typ utan att smälla / byta nätagget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

GDDR3*

det är verkligen ingen flaskhals på ett lowend kort och kommer ge han en rejäl prestandaökning sen kan man inte ha bättre grafikkort i en märkesdator av denna typ utan att smälla / byta nätagget.

Du måste inte sätta "G" för det står för graphics och efter dessutom det är disskussionsområdet så kändes det onödigt.
Men till sak ett DDR3 minne kommer söla ner allt och inte sprängs nätagget av ett low end spelkort. Men det där 7750 är verkligen inte optimalt för att spela de nya spelen.

Jag kollade på benchmarks och såg att ett 7750 DDR3 presterar som ett Nvidia 450.

Och det kostar 200kr mer för ett 7770, annars ta ett 650. Eller 650TI, kolla i dagens fynd tråden.
Ha det bra lycka till

Skrev jätte "klumpigt" för jag är på lektion

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaarM:

Så jag borde köpa ny låda helt enkelt? Och jag spelar CS:GO, 1.6 och League of Legends. Kan hända att man köper GC och lirar wow men inte ofta.

Tycker det är en bra idé! Om du inte vill spendera så mycket, kan du enkelt lappa ihop ngt på budget exempelvis:

- en intel i3 eller amd (4-kärnig) för runt 1000:-
- ett instegs-moderkort ligger på ca 500:-
- ett grafikkort ca 1000:- (7770 el. 650Ti - däromkring)
- en billig burk på 500:-
- och en massa minnen så man spyr, 500:-
------------------------------------------------------------
Totalt: 3500:-

resten (dvd-brännare, hdd, nätagg? etc.) kan man ta från gamla burken. Funkade i alla fall för mig

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

plus en vettig nätdel på 500w den som sitter i är inte mycket att hurra för
så bygg en ny dator och ta reda på det som går att använda hdd dvd det är i stort all som går att använda eller sälj den.

Permalänk
Medlem

Okej.Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Du måste inte sätta "G" för det står för graphics och efter dessutom det är disskussionsområdet så kändes det onödigt.
Men till sak ett DDR3 minne kommer söla ner allt och inte sprängs nätagget av ett low end spelkort. Men det där 7750 är verkligen inte optimalt för att spela de nya spelen.

Jag kollade på benchmarks och såg att ett 7750 DDR3 presterar som ett Nvidia 450.

Och det kostar 200kr mer för ett 7770, annars ta ett 650. Eller 650TI, kolla i dagens fynd tråden.
Ha det bra lycka till

Skrev jätte "klumpigt" för jag är på lektion

så du menar att detta kort t.ex. http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-285/... blir nersölat bara för det har GDDR3 minne? sen är GDDR3 modifierade DDR2 kretsar som jag har sett minnesöverklockning på upp emot 3200mhz+ GDDR4/5 är däremot baserat på DDR3 kretsar.

http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR3
http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR5

rekommenderade enbart 7750 eftersom det är idiotsäkert och plug and play om han snabbt och enkelt bara vill plugga in ett nytt grafikkort och kräma ur lite mer fps i hans gamla märkesdator innan det är dags att skrota den.

så om du vill ha ett billigt nytt kort kör på ett 7750/GTX 650 (GTX 650 drar ungefär 10-15w mer så ska inte vara någon fara) eller leta begagnade kort som inte behöver extern ström, allt annat känns bara väldigt riskfullt i en så gammal burk fast det bästa skulle ju vara att bygga en ny dator!

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_650_oc_1gb_...
http://netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-pci-e...

GTX 650 presterar ungefär 10-15% bättre än 7750 och jag tror du kan få GTX 650 rätt billigt från cdon med sweclockers rabatt, dock är det fraktfritt från netonnet.. så du får helt enkelt bestämma dig hur mycket du vill ge för att väcka liv i din gamla dator

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Det är en AMD CPU, Athlon X2 240 på 2,8 Ghz. Intel gör inga moderkort till socket AM3.

Aha, ok. Stod ju inte vilken CPU det var först och när jag googlade lite snabbt på modellen fick jag upp:

"I en Packard Bell iMedia kan det sitta olika moderkort eftersom det finns olika undermodeller av denna. S3210 är inte ett giltigt modellnummer på dessa datorer, utan S3210 är i själva verket namnet på Intel S3210-moderkortet."

Men det är uppenbarligen felaktig information eftersom jag sett flera ställen nu som säger Athlon X2 precis som du säger.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX