Permalänk
Medlem

Kompatibla fläktar-Corsair H100i/H80i

Hej alla glada!

Jag gissar att många där ute i stugorna har, precis som jag, köpt sig en H100i eller en H80i, och har märkt att dess kylningsförmåga är helt löjligt bra. Det vi däremot inte är så nöjda över är de små barnsjukdomarna dessa enheter åkt på, och därför tänkte jag att vi kan starta en tråd där vi gemensamt skapar en kompatibilitetslista. Syftet med denna lista är att när gemene man/kvinna/murmeldjur vill byta ut stockfläktarna, eller köra Push/Pull så ska denne kunna göra det, bara genom att traska in i denna tråd, och välja en efter smak och tycke, utan att behöva oroa sig för att kontrollenheten inte ska kunna styra dem.

Förfarandet är likt övriga insamlingstrådar ganska enkelt. Det enda ni gör är att skriva vilken/vilka fläktar ni använder, och hur det fungerar. Jag skulle dock vilja om ni har en fläkt som inte fungerar att ni innan ni publicerar konfiguration uppdaterar enhetens mjukvara, så att listan blir så konsekvent och enkel att använda som möjligt. Om ni skulle vara så observanta att ni ser en fläkt ni fått fungera som står i listan över ej godkända får ni väldigt gärna specificera närmare vad ni använder för konfiguration för att det ska fungera.

Nuvarande version av Corsair Link 2

Version 2.3.4816
Download

Dold text

Till att börja med kommer jag skriva upp de fläktar jag testat, samt en liten lista över de fläktar jag vet att både jag och många andra gärna ser resultat på. Denna lista kommer också agera som en förfrågningslista, där populära önskemål kommer läggas. I början kommer listorna samlas i ett separat inlägg, och vid behov kommer den splittras till flera inlägg.

Exempel:

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: Scythe Gentle Typhoon 1850rpm
Anslutning: 3-Pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Nej
Kommentar: Fläktarna går inte att styra alls, utan ligger på maximalt varvtal konstant.

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: Stockfläkt
Anslutning: 3-pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Kommentar: Går att konfigurera hela vägen från 500rpm upp till 2700rpm utan problem.

Dold text

Om ni tycker att något saknas, eller om ni har någon åsikt om strukturen får ni gärna kontakta mig via PM eller i tråden, men håll gärna tråden fri från OT. Om ni har en fläkt ni gärna ser testad så säg till så lägger jag till den i förfrågningslistan.

By a request from a good friend of mine, I've decided to describe this thread in a "understandable" language, as well as Swedish Basically, this thread was started to collect and organize a list of compatible fans for the H80i, and the H100i, due to the fact that there aren't so many out there that actually works, beside Corsair's stock SP120L. For your convenience I've double-posted the headline in both English and Swedish. Besides from that, the thread i fairly straight forward to understand. You just put your fan config in a post, describe the fans functionality, and lastly just rubber stamp it with a "Approved" or "Disapproved".

/Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Godkända / Approved:

Stockfläktarna - Deathdancer

Cougar Vortex CF-V12HP - Kuiper

Cougar Vortex CF-V12S - EvilWord

Noctua NF-F12 - wRRM & minh

Corsair SP120 Performance Edition - punchline82

Ej godkända / Disapproved:

Scythe Gentle Typhoon 1850RPM - Deathdancer

Corsair SP120 Quiet Edition - Nebu

Förfrågningar / Requests:

Noctua NF-P12
Noiseblocker B12-P
Noiseblocker B12-1/2/3/4/5
Scythe Gentle Typhoon 3000/4250/5000rpm (både med och utan PWM-mod)
Silverstone AP-121 Air Penetrator
Bitfenix Spectre 3-pin & PWM

Obs. Även om du hittar din fläkt redan godkänd/inte godkänd så får du ändå väldigt gärna fylla på. Desto fler lika resultat, desto mindre chans för felande faktorer blir det, och sannolikheten för funktionaliteten ökar.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Med glädje framför jag att Inet meddelat att de gärna sponsrar projektet med ett gäng fläktar. Dessa fläktar kommer testas så fort de kommer till förfogande, och jag tackar Inet så mycket för deras förtroendet för projektet!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration:Cougar Vortex CF-V12S
Anslutning: 3-Pin
Kompatibelt(Ja/Nej): ja
Kommentar: dom kyler bra och är tysta om man jämnför med stockfläktarna i 12v. jag kan bestämma varvtalet på dom. men eftersom att jag stör mig inte mycket på ljudnivån så kör jag på ca 1100rpm som är max hastighet på dom.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag inte orkar använda mallen
Jag har 2st H100 och en H100i
På min ena H100 kör jag 4st Fractal Design 120mm fläktar p/p, nästan ljudlöst.
Men på den andra H100 och på H100i har jag prövat Noctua NF-P12, men det låter högt, som om de snurrar för fort vid idle.
Nu när jag har plockat ner min ena ARC med FD fläktar ska jag flytta över dessa fläktar, för att höra om det kan vara fel på styrningen på den ena H100an, H100i har ju Corsair Link som jag tycker är skit
Jag återkommer om detta...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration:Corsair SP120 Quiet Edition
Anslutning: 3-Pin
Kompatibelt(Ja/Nej): ja
Kommentar: Kyler bra och är någorlunda tysta, enligt mina öron. Kör på lägsta nivån och har inte link.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ursäkta att jag inte orkar använda mallen
Jag har 2st H100 och en H100i
På min ena H100 kör jag 4st Fractal Design 120mm fläktar p/p, nästan ljudlöst.
Men på den andra H100 och på H100i har jag prövat Noctua NF-P12, men det låter högt, som om de snurrar för fort vid idle.
Nu när jag har plockat ner min ena ARC med FD fläktar ska jag flytta över dessa fläktar, för att höra om det kan vara fel på styrningen på den ena H100an, H100i har ju Corsair Link som jag tycker är skit
Jag återkommer om detta...

Jag håller med om att Link inte är särskilt bra. I teorin är det överklockarens dröm, men i praktiken föll det på för dålig mjuk/hårdvara från Corsair's sida.

Tack för ditt engagemang!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration:Corsair SP120 Quiet Edition
Anslutning: 3-Pin
Kompatibelt(Ja/Nej): ja
Kommentar: Kyler bra och är någorlunda tysta, enligt mina öron. Kör på lägsta nivån och har inte link.

Hur lyckas du köra fläktarna lågt utan Link? Har du en extern fläktkontroller? Om du orkar får du väldigt gärna kolla om det går att styra fläktarna med mjukvaran

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: CF-V12HP i push, toppen som utblås.
Anslutning: 4-Pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Kommentar: Fläktarna går att styra. Ger ifrån sig lite irriterande klickljud vid uppstart men tystnar efter några sekunder. Mycket nöjd med dessa. Kör en 2500K@4.6GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Hur lyckas du köra fläktarna lågt utan Link? Har du en extern fläktkontroller? Om du orkar får du väldigt gärna kolla om det går att styra fläktarna med mjukvaran

H80/H100 har ju inbyggd kontroller med knapp på pumpen, som har 3 lägen, där jag kör på lägsta.

Med Link menar jag dessa..
http://www.corsair.com/en/corsair-link/corsair-link-kits.html

Mjukvaran har jag haft lite problem med och jag har inte orkat engagera mig så mycket i det. Men kan kolla upp det i veckan eventuellt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kylare: H100i & H80i
Fläktkonfig: 2/4 st Corsair SP120mm superquiete
Kompatibilitet: Nej
Kommentar: Går ej styra i link

Har även prövat med Noctua 120mm och Fractal Designs chassifläktar, men ingen av dessa har fungerat i Link för mig tyvärr.

edit: kan tillägga att jag kopplat samtliga Corsairfläktar till en fläktkontroller i fronten nu istället.
på lägsta och mellanvolt så hörs dom verkligen inte, på 12volt kan man höra ett litet susande ifrån datorn. Men jag kör dom aldrig på 12v.. Behövs inte

Datorn är sval dygnet runt och så gott som ljudlös!
Valde att sätta in en H80i i mitt R2 XL chassi för att få plats med det ovanför nätagget, då slipper jag ha det i fronten eller toppen (slipper ta bort ljudisoleringen )

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

H80/H100 har ju inbyggd kontroller med knapp på pumpen, som har 3 lägen, där jag kör på lägsta.

Med Link menar jag dessa..
http://www.corsair.com/en/corsair-link/corsair-link-kits.html

Mjukvaran har jag haft lite problem med och jag har inte orkat engagera mig så mycket i det. Men kan kolla upp det i veckan eventuellt..

Okej, då tror jag att du har en H100, och inte en H100i. H100i har Link inbyggt i pumpenheten, och det är den frågeställningen jag är ute efter

Stort tack iaf!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebu:

Kylare: H100i & H80i
Fläktkonfig: 2/4 st Corsair SP120mm superquiete
Kompatibilitet: Nej
Kommentar: Går ej styra i link

Har även prövat med Noctua 120mm och Fractal Designs chassifläktar, men ingen av dessa har fungerat i Link för mig tyvärr.

edit: kan tillägga att jag kopplat samtliga Corsairfläktar till en fläktkontroller i fronten nu istället.
på lägsta och mellanvolt så hörs dom verkligen inte, på 12volt kan man höra ett litet susande ifrån datorn. Men jag kör dom aldrig på 12v.. Behövs inte

Datorn är sval dygnet runt och så gott som ljudlös!
Valde att sätta in en H80i i mitt R2 XL chassi för att få plats med det ovanför nätagget, då slipper jag ha det i fronten eller toppen (slipper ta bort ljudisoleringen )

Tack för ditt svar!

Vilken modell är det på Noctua-fläkten? Är det möjligtvis NF-P12 eller NF-F12?

Plockar in dina resultat i listan.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Okej, då tror jag att du har en H100, och inte en H100i. H100i har Link inbyggt i pumpenheten, och det är den frågeställningen jag är ute efter

Stort tack iaf!

Har inte satt mig in så mycket i det hela.. men ska kolla upp det. Har en H100i..

Edit: Var jag som blandade ihop den med en H80 som jag hade tidigare. Det finns ingen knapp på denna pump. Dock får jag inte Link-programet att fungera.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroXofant:

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: CF-V12HP i push, toppen som utblås.
Anslutning: 4-Pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Kommentar: Fläktarna går att styra. Ger ifrån sig lite irriterande klickljud vid uppstart men tystnar efter några sekunder. Mycket nöjd med dessa. Kör en 2500K@4.6GHz.

Stort tack, nu börjar listan arta sig! Har kikat på dessa själv, men har inte vågat slå till pga styrningen.

Skrivet av DaBone:

Har inte satt mig in så mycket i det hela.. men ska kolla upp det. Har en H100i..

Gör det, och återkom gärna när du vet

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Okej.. Har kollat nu.

Fick igång mjukvaran till Link och det går att styra fläktarna. Var ju tvungen att dubbelklicka på ikonen jämte klockan..

Fanns lite olika nivåer Quiet, performance etc. och fläktarna ändrade hastighet. Det var inställt på quiet och det räcker för mig..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: 4x Noctua 120mm NF-F12-PWM Push n Pull, fläktarna suger in luft som det ser ut just nu(Testar lite olika configs)
Anslutning: 4-Pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Kommentar: Fläktarna går att styra procentuellt, vid enstaka tillfällen kan en av de 4 fläktarna stängas av och sedan sättas på igen(Har ingen aning om varför detta händer). Fungerar helt utan problem med bara 2 fläktar.

Temperaturer är följande:

Idle: 24-30c beroende på rums temp, oftast är rums tempen på 17-20c.
Load: 60-65c(Mätprogram)och 40-55c(Spel) här igen beroende på rums temp men samma gäller som ovanstående.

Dessa siffror får jag när jag kör alla fläktar 800-1000 RPM och dem hörs inte speciellt mycket.

Permalänk
Medlem

Kylare: H80i
Fläktkonfig:2 st Noctua F12 Push/Pull
Anslut: 4 pin
Komp: Ja?

Jag har det på Quitet profil på corsair link program och tycker de är ganska tysta inte så mkt tystare än orginal men de kyler bättre på något konstig sätt...
Kör ett 3770K på 4,5 ghz maxa 80 c som mest och ligger i 1,18 vcore i bios, personligen tycker man kanske skulle köpa H100i istället men tråkigt nog har jag har Antec P280 VIT! så det är inga fläkta på toppen...:(

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Okej.. Har kollat nu.

Fick igång mjukvaran till Link och det går att styra fläktarna. Var ju tvungen att dubbelklicka på ikonen jämte klockan..

Fanns lite olika nivåer Quiet, performance etc. och fläktarna ändrade hastighet. Det var inställt på quiet och det räcker för mig..

Härligt Och fläktarna följer profilen du väljer? Dvs. om du först har dem på Quiet, och sedan byter till Maximum, så går de från närmare 6-700rpm, till uppemot 13-1400rpm?

Skrivet av wRRM:

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: 4x Noctua 120mm NF-F12-PWM Push n Pull, fläktarna suger in luft som det ser ut just nu(Testar lite olika configs)
Anslutning: 4-Pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Kommentar: Fläktarna går att styra procentuellt, vid enstaka tillfällen kan en av de 4 fläktarna stängas av och sedan sättas på igen(Har ingen aning om varför detta händer). Fungerar helt utan problem med bara 2 fläktar.

Temperaturer är följande:

Idle: 24-30c beroende på rums temp, oftast är rums tempen på 17-20c.
Load: 60-65c(Mätprogram)och 40-55c(Spel) här igen beroende på rums temp men samma gäller som ovanstående.

Dessa siffror får jag när jag kör alla fläktar 800-1000 RPM och dem hörs inte speciellt mycket.

Strålande Då har vi en till fläkt som hamnar på den godkända listan

Skrivet av minh:

Kylare: H80i
Fläktkonfig:2 st Noctua F12 Push/Pull
Anslut: 4 pin
Komp: Ja?

Jag har det på Quitet profil på corsair link program och tycker de är ganska tysta inte så mkt tystare än orginal men de kyler bättre på något konstig sätt...
Kör ett 3770K på 4,5 ghz maxa 80 c som mest och ligger i 1,18 vcore i bios, personligen tycker man kanske skulle köpa H100i istället men tråkigt nog har jag har Antec P280 VIT! så det är inga fläkta på toppen...:(

Stort tack ska du ha

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Kylare: H80i
Fläktkonfiguration: Corsair SP120 High Performance
Anslutning: 3-Pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Kommentar: Fläktarna går att styra via Corsair Link

Permalänk
Medlem

Kylare: H80i
Fläktkonfiguration: 2x Noctua 120mm NF-P12-PWM Push n Pull
Anslutning: 4-Pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Nej
Kommentar: Fläktarna går endast att styra genom manuell rpm och %
Profilerna fungerar inte i link

Permalänk

Kylare: H80i
Fläktkonfiguration: 2x Noctua NF-F12
Anslutning: 4-pin PWM till moderkortet
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja? Kompatibelt så att det kyler eller via Link?

Kopplat fläktarna till moderkortet och styr dem därifrån.
Med stockfläktarna kopplade till pumpen kommer det ett högfrekvent ljud. Med dem bortkopplade, eller kopplade till moderkort/fläktkontroller är det ljudet borta. Har inte testat om der är så med Noctuafläktarna, då jag kopplade dem direkt till moderkortet när jag köpte dem.

Kör också på den uppdaterade firmware som corsair tog bort från sin hemsida efter ett tag.

Fläktarna funkar finfint, håller processorn sval även om de körs på lägre RPM. Vid ganska tungt spelande hålls min 3570k (4,2) på 60-65 grader när fläktarna fortfarande snurrar på mellan 700-1000RPM. De hörs heller inte förrän man kommer upp över 1000-1100RPM+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Härligt Och fläktarna följer profilen du väljer? Dvs. om du först har dem på Quiet, och sedan byter till Maximum, så går de från närmare 6-700rpm, till uppemot 13-1400rpm?

Ja, de följer profilen. Testade idag att skapa en egen profil och det fungerar också..

Däremot så har min led slutat fungera.. lyser bara grönt av någon anledning. Ställer jag om till någon annan färg så släcks det ner.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ja, de följer profilen. Testade idag att skapa en egen profil och det fungerar också..

Däremot så har min led slutat fungera.. lyser bara grönt av någon anledning. Ställer jag om till någon annan färg så släcks det ner.

Strålande Nu har fått en som inte kan köra SP120 QE, och en som kan, så vi avvaktar tills det kommit in flera resultat.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: 2x Noctua NF-F12 och 2 Noiseblocker NB-eLoop B12-PS
Anslutning: 4-pin PWM till H100i
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja

Jag styr mitt rpm via LINK mjukvaran och det fungerar bra enligt mig.

Permalänk

Bra tråd!
Har en h100i med stockfläktarna just nu, men har två st corsair sp120 performance som ligger och väntar på att testas. Återkommer när jag gjort det!

Går förövrigt o väntar på att de ska släppa en ny firmware eftersom fläktarna ger ifrån sig ett högfrekvent ljud, för er också?
Fixas inte detta så blir det en fläktkontroller i fronten så att jag kan styra dem manuellt eftersom fläktarna bara låter när de är kopplade till h100i..

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Godkända / Approved:

Stockfläktarna - Deathdancer

Cougar Vortex CF-V12HP - Kuiper

Cougar Vortex CF-V12S - EvilWord

Noctua NF-F12 - wRRM & minh

Corsair SP120 Performance Edition - puchline82

Ej godkända / Disapproved:

Scythe Gentle Typhoon 1850RPM - Deathdancer

Corsair SP120 Quiet Edition - Nebu

Förfrågningar / Requests:

Noctua NF-P12
Noiseblocker B12-P
Noiseblocker B12-1/2/3/4/5
Scythe Gentle Typhoon 3000/4250/5000rpm (både med och utan PWM-mod)
Silverstone AP-121 Air Penetrator
Bitfenix Spectre 3-pin & PWM

Obs. Även om du hittar din fläkt redan godkänd/inte godkänd så får du ändå väldigt gärna fylla på. Desto fler lika resultat, desto mindre chans för felande faktorer blir det, och sannolikheten för funktionaliteten ökar.

Har alla dom du listar förutom alla NB, har NB E-loop B12-P PWM, och ingen bitfenix 3 pin, dock pwm.

Jag kör fläktarma direkt på moderkortet, mkt smidigare att ha all fläktkontroll i ett program. Och det lilla jag testat med link var ju sisådär lol

Ska försöka samla kraft å köra igenom skiten nån dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preorded:

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: 2x Noctua NF-F12 och 2 Noiseblocker NB-eLoop B12-PS
Anslutning: 4-pin PWM till H100i
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja

Jag styr mitt rpm via LINK mjukvaran och det fungerar bra enligt mig.

Nu börjar det rassla till med riktigt intressanta fläktar. Tack för ditt engagemang!

Skrivet av Spaderkung:

Bra tråd!
Har en h100i med stockfläktarna just nu, men har två st corsair sp120 performance som ligger och väntar på att testas. Återkommer när jag gjort det!

Går förövrigt o väntar på att de ska släppa en ny firmware eftersom fläktarna ger ifrån sig ett högfrekvent ljud, för er också?
Fixas inte detta så blir det en fläktkontroller i fronten så att jag kan styra dem manuellt eftersom fläktarna bara låter när de är kopplade till h100i..

Kör själv också på stockfläktarna, och det är som du säger en del missljud när de kopplas via Link, men sålänge man inte försöker pressa fläktarna under 700rpm så tycker iaf inte jag att det stör allt för mycket. Men det finns där, vilket är fel.

Skrivet av thereal_twisted:

Har alla dom du listar förutom alla NB, har NB E-loop B12-P PWM, och ingen bitfenix 3 pin, dock pwm.

Jag kör fläktarma direkt på moderkortet, mkt smidigare att ha all fläktkontroll i ett program. Och det lilla jag testat med link var ju sisådär lol

Ska försöka samla kraft å köra igenom skiten nån dag

Du blir klart min favoritperson om du orkar ta dig igenom fläktarna. Det skulle göra att listan kommer närmare 100% än 0% Jag har styrt upp en lista med alla tänkbara fläktar, och som det ser ut nu så finns det runt 35st fläktar som folk använder sig utav.

Grymt tack på förhand!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Cougar Vortex CF-V12HP 2st på H80i som intake rear. 4st Fractal Design R2 140mm : 1st roof midle exthaus 1st door intake 2st Front intake. 32dB 31grader idle 53 grader load. Chassi Define R4 cpu: A10-5800k@4,4GHz

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Nu har jag testat Corsair SP120 high performance till min h100i..

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: Corsair SP120 high performance
Anslutning: 3-pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Kommentar: Går att styra någerlunda bra i link2, tar lite tid för fläktarna att ändra varvtal efter att man tryckt bara.
Gick dock inte att få ner hastigheten till under 1000 rpm om man inte har motståndet inkopplat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB