Permalänk
Medlem

H80i blåsa in eller ut?

Hej har en h80i som jag ska montera nu och dålig beskrivning och vet inte om fläktarna ska blåsa in i chassit eller om dom ska blåsa ut. Kan någon ge mig ett snabbt svar. Om det inte spelar något roll kan det ge vara skillnad på ljud. Tänker om dom blåser utåt så låter det mer men om man gör så fläktarna blåser inåt så kanske det blir tystare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzard:

Hej har en h80i som jag ska montera nu och dålig beskrivning och vet inte om fläktarna ska blåsa in i chassit eller om dom ska blåsa ut. Kan någon ge mig ett snabbt svar. Om det inte spelar något roll kan det ge vara skillnad på ljud. Tänker om dom blåser utåt så låter det mer men om man gör så fläktarna blåser inåt så kanske det blir tystare?

Utåt!

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

H100i då? Enligt manualen ska man ha dom att suga in luft. Har min radiator i taket med fläktarna att suga in. Skäl att vända på dom?

Permalänk
Skrivet av Pussmunnen:

H100i då? Enligt manualen ska man ha dom att suga in luft. Har min radiator i taket med fläktarna att suga in. Skäl att vända på dom?

Radiatorn blir varm, värmen ska ut. Nu har jag inte sett manualen, men jag tror inte den visar att fläktarna ska blåsa in, snarare att de kanske ska monteras på en viss sida av radiatorn/chassit.

Sen beror det på om du har ett befintligt luftflöde kan det vara vettigt att följa det eller vända övriga fläktar beroende på hur radiatorn monteras. Men så länge den sitter i taket/bakkant ska den i princip alltid blåsa ut.

Permalänk

Det beror lite på var du monterar din H80i. Suger den luft in i lådan så får du bättre radiator kyl prestanda kan jag tänka mig eftersom luften e kallare utanför chassiet än i burken. Corsair rekomenderar väl den lösningen att man suger luft utifrån och in i chassiet i manualen. Dock har jag så att den suger luften från chassit genom radiatorn och ut ur burken. Har monterat min radiator bak i chassiet å har fläktar framtill i chassiet som sig bör och vill då få ett naturligt flöde ut ur burken

Visa signatur

Asus p8Z77pro-m|| i7-3770k @ 4.5Ghz||H80i||eVGA GTX260||Corsair Vengeance 32Gb 8-8-8-23-27||SSD FORCE GT 120GB||2x3tb 2X750GB||

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Radiatorn blir varm, värmen ska ut. Nu har jag inte sett manualen, men jag tror inte den visar att fläktarna ska blåsa in, snarare att de kanske ska monteras på en viss sida av radiatorn/chassit.

Sen beror det på om du har ett befintligt luftflöde kan det vara vettigt att följa det eller vända övriga fläktar beroende på hur radiatorn monteras. Men så länge den sitter i taket/bakkant ska den i princip alltid blåsa ut.

Blev osäker på om jag sett fel, men kollade i manualen igen och det ska sugas in. Beror helt säkert på att luften utanför är svalare som en annan sa(surferjox). Sen får man väl vända dom andra fläktarna man har därefter kanske?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

H100i då? Enligt manualen ska man ha dom att suga in luft. Har min radiator i taket med fläktarna att suga in. Skäl att vända på dom?

Efter att ha läst en artikel om att prestandaskillnaden mellan att köra PULL vs PUSH var i princip obefintlig bestämde jag mig för att testa min H100i i PULL dvs. fläktarna suger luft genom radiator och blåser ut luften. Det för mig blev det ca 1c skillnad. Fördelen med PULL är att man inte behöver montera isär hela mynningen för att göra rent eftersom inget damm fastnar mellan radiator och fläkt. Kan varmt rekommendera denna lösning för H100-serien.

När det gäller H80 är den P&P och helst vill man transportera ut varm luft, inte in. Ljudnivå bör dessutom vara mikroskopiskt lägre.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

jag kör mina fläktar in, har ett Corsair C70 chassi med hål överallt (dessutom takfläkt) gjorde 5grader om jag minns rätt skillnad på insug mot utblås

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

Ska ta och köra lite OCCT en stund med fläktarna i performance mode för att sedan vända på steken å se vad det visar för mig. Återkommer senare.

Permalänk

Ok då var det färdigt. Men det var inte kul att svänga på s*iten. 41c med fläktarna att dra in och 42c med att blåsa ut, jämt skägg alltså. Men kom på efter jag svängt på fläktarna att man borde kanske kört ett GPU test på samma gång för att få upp lite temp i burken. Men svänger inte tillbaka på ett tag, för så kul var det inte. Menpå plussidan blev radiatorfläktarna faktiskt lite tystare jejj