Permalänk

Kylning av moderkortet?

Tjenare!

Jo, jag satt och tänkte på detta med kylningen av datorn. Man vet ju temperaturerna för processorn och grafikkortet. Det jag däremot kom och tänka på är om där är annat i datorlådan som kanske inte får den kylning som krävs bara för man t.ex. har chassifläktarna på bara 5 volt, alltså lägsta hastigheten. Trots processorn och grafikkortet har bra temperaturer, är där annat som kan ta stryk av värmen i lådan som vi dator användare inte tänker på?

T.ex. mitt system:

Chassit är Fractal design r4 med 3 chassi fläktar 2x 140mm och 1x 120mm. 2 inblås och 1 utblås.
Fläktarna går alltså på bara 5 volt vilket är lägsta hastigheten.
Grafikkortet håller 87 grader i full load och processorn 74 grader i load oklockad.
Nätaggregatet är riktat så den tar luft utanför chassit underfrån.

Om där är någon som gömmer information om detta så skriv gärna upp det här, hittar inte direkt mitt svar på google så då försöker jag här!

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

diskarna är viktiga att ha bra kylning på modekortet brukar tåla mycket agget tål med mycket värme om det tex siter 105 c japanska i det.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att moderkortets kylning är riktigt oviktig, om man inte typ ökar V jättemycket?
Är inte System Temperature en mätare på moderkortet? Antar att det är OK sålänge inget blir över 120 grader typ.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Tänk på att du ska ha cirkulation i lådan.

Om du får flera fläktar att press in luft från olika håll så ger du det motsatt effekt.

tex cpu som sitter ganska centralt får all värme på sig istället.

Då tänker jag är en utsugs fläkt till allt det där verkligen tillräckligt.

Permalänk
Medlem

You know yesterday..I called ASUS tech Support USA , just out of curiosity ,,and the TECH person said that around 50-55c you need to pay attention..and around 55-60c that what they call as danger ZOne ,so i think we are all in good shape then...

Men den klarar nog upp till 70 innan något påverkas.

Permalänk

Tack för era svar. Hoppas fler svar kommer.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tednasadator:

Tack för era svar. Hoppas fler svar kommer.

Hur har du fläktarna i ditt chassie? Vilken CPU-fläkt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Med de där stora fläktarna och dess placering ska väl värme och luftflöde inte vara några problem. En fråga är dock hur mycket luft fläkten mot golvet får i sig? Ser inte ut att vara speciellt stor spalt emot golvet, jämfört med fläktens area. Men som sagt, du kör ju också fläktarna på lågvarv.

Ser att du kör Asus moderkort. Varför reglerar du inte fläktarna via programmet Fan Xpert 2? Då kan du ju ställa fläkthastighet beroende på värmen helt fritt, själv.

//Lasse

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Hur har du fläktarna i ditt chassie? Vilken CPU-fläkt?

Jag har två i fronten, 1 original fractal design fläkt 140mm och en 120mm noctua 9 blads och en fractal design fläkt 140mm där bak. Cpu kylaren är en thermalright black edition med en 120mm noctua pwm 9 blads fläkt.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tednasadator:

Jag har två i fronten, 1 original fractal design fläkt 140mm och en 120mm noctua 9 blads och en fractal design fläkt 140mm där bak. Cpu kylaren är en thermalright black edition med en 120mm noctua pwm 9 blads fläkt.

Hur blåser dessa? En bra sak kan vara att skaffa/flytta en av fläktarna till sidan som sedan blåser in på graffet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Hur blåser dessa? En bra sak kan vara att skaffa/flytta en av fläktarna till sidan som sedan blåser in på graffet.

De i fronten tar in luft, jag har demonterat övre hårddiskburen så det blåser bort på grafikkortet och processorfläkten. Den där bak blåser ut.
Det jag har funderat på är om man hade kunnat köra chassifläktarna pwm styrda? Jag verkar ha en 4 pins kontakt på moderkortet där det står chassi fan, men även 1 till 4 pins för cpu fläkt. Hur många pwm styrda fläktar kan man ha från samma 4 pins fläktuttag? Det hade ju varit suveränt om fläktarna varvade av sig själva när det börjar bli varmt för övriga komponenter.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

De i fronten tar in luft, jag har demonterat övre hårddiskburen så det blåser bort på grafikkortet och processorfläkten. Den där bak blåser ut.
Det jag har funderat på är om man hade kunnat köra chassifläktarna pwm styrda? Jag verkar ha en 4 pins kontakt på moderkortet där det står chassi fan, men även 1 till 4 pins för cpu fläkt. Hur många pwm styrda fläktar kan man ha från samma 4 pins fläktuttag? Det hade ju varit suveränt om fläktarna varvade av sig själva när det börjar bli varmt för övriga komponenter.

Du kan styra i princip hur många som helst. PWM is the shiet for shizzles!
Däremot så är det inte dumt att ge dem separat ström (istället för att seriekoppla dem vilket ofta är möjligt).
Med en sådan här kan du koppla in (och styra 3 tre fläktar via ett uttag. Du får även rpm-signalen från en av dessa (den du väljer att sätta i "cpu-kontakten"). Med andra ord kan du koppla in dina chassifläktar i denna adapter och sedan dra den till chassi fan-uttaget medan du låter cpu-fläkten sitta kvar sitt uttag. Har du fler fläktuttag på moderkortet kan du ju dela upp fläktarna därefter och därmed kontrollera dem ännu bättre genom Asus Fan Xpert (se nedan).

Permalänk
Skrivet av jika:

Du kan styra i princip hur många som helst. PWM is the shiet for shizzles!
Däremot så är det inte dumt att ge dem separat ström (istället för att seriekoppla dem vilket ofta är möjligt).
Med en sådan här kan du koppla in (och styra 3 tre fläktar via ett uttag. Du får även rpm-signalen från en av dessa (den du väljer att sätta i "cpu-kontakten"). Med andra ord kan du koppla in dina chassifläktar i denna adapter och sedan dra den till chassi fan-uttaget medan du låter cpu-fläkten sitta kvar sitt uttag. Har du fler fläktuttag på moderkortet kan du ju dela upp fläktarna därefter och därmed kontrollera dem ännu bättre genom Asus Fan Xpert (se nedan).

http://www.youtube.com/watch?v=zcUz0SjBKGY

Nä, det var just en sån fördelar jag undrade över om det var ok och ha 3 fläktar på samma uttag. Då är det grönt alltså, kan hända det blir att investera en sån då.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

En fråga: Om jag skulle koppla mina befintliga 3 pins fläktar via ett 4 pins uttag med en sån fördelare. Kommer mina 3 pins fläktar styras via 4 pins uttaget via bios eller krävs det att fläktarna i sig har 4 pins?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

En fråga: Om jag skulle koppla mina befintliga 3 pins fläktar via ett 4 pins uttag med en sån fördelare. Kommer mina 3 pins fläktar styras via 4 pins uttaget via bios eller krävs det att fläktarna i sig har 4 pins?

Fördelaren jag länkade till kan endast styra 4-pins (pwm) eftersom spänningen till fläktarna kommer vara konstant (från molex) och hastigheten regleras genom att variera pulslängden på signalkabeln (den fjärde kabeln). För att styra 3-pinsfläktar måste man reglera spänningen. Det finns 3-pinsfördelare som kan användas för att koppla in fler fläktar på samma moderkortsuttag men jag skulle inte rekommendera att använda en sådan. Den traditionella lösningen är en vanlig fläktkontroller. Men då tappar man ju funktionen att allt styrs automatiskt via mjukvara.

Pwm-fläktar är billiga. Jag använde mig av 3x ARCTIC COOLING F12 PWM i båda mina senaste byggen. Har fungerat prima

Permalänk
Skrivet av jika:

Fördelaren jag länkade till kan endast styra 4-pins (pwm) eftersom spänningen till fläktarna kommer vara konstant (från molex) och hastigheten regleras genom att variera pulslängden på signalkabeln (den fjärde kabeln). För att styra 3-pinsfläktar måste man reglera spänningen. Det finns 3-pinsfördelare som kan användas för att koppla in fler fläktar på samma moderkortsuttag men jag skulle inte rekommendera att använda en sådan. Den traditionella lösningen är en vanlig fläktkontroller. Men då tappar man ju funktionen att allt styrs automatiskt via mjukvara.

Pwm-fläktar är billiga. Jag använde mig av 3x ARCTIC COOLING F12 PWM i båda mina senaste byggen. Har fungerat prima

Ok, tack ska du ha för hjälpen!

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I