Testar kylpastor, moddar, mäter temp för att sen klocka max!

Permalänk
Medlem

Testar kylpastor, moddar, mäter temp för att sen klocka max!

Startar denna tråd då jag tänkt jämföra lite resultat på kylpastor, appliceringssätt osv.

Det hela startade med att jag köpte vattenkylning, en smidig liten lösning från Corsair, H80i heter den och är bara att skruva dit, redo att användas efter montering!

Efter att ha startat datorn och sett tempen var jag helnöjd, bara någon vecka efteråt hjälpte jag en vänn att montera en dator och fick med mig lite MX-2 pasta hem och bestämde mig efter att ha läst lite på nätet att prova denna då den beskrevs sänka tempen jämfört med den förapplicerade pastan.

Sagt och gjort, bytte pastan och applicerade den enligt vad jag läst mig till den mest idiotsäkra appliceringen(riskornet)...och resultatet? Gråtfärdig...

Tempen höjdes (utan att ha räknat ordentligt på det) ca 10 grader både på idle och full load med MX-2 pastan.

Kommer bli ett LÅNGT första inlägg med mycket siffror sammanfattat från olika trådar jag gjort inlägg i, may the force be with you att ni orkar läsa.

Lite datorbiografi:
Datorer har för mig aldrig varit något jag haft ett större intresse för, det hela började med att jag blev sjukskriven i december 2012 och fortfarande är, har nu börjat göra enkla saker och skruvar nu i min dator för fulla muggar.
Denna dator byggde jag i slutet av 2011 för att spela Battlefield 3 som verkade ballt, men det blev aldrig av pga bristande intresse, den totala speltiden sen okt 2011 fram tills idag uppgår till, håll i hatten... 11 timmar.
Därför tänkte jag se om man kunde göra något roligt med datorn när jag nu vet att spela inte är något av mina större intressen, datorer är fortfarande inget intresse och jag vet inte mycket om dom, men jag gillar utmaningar, och skruva har jag gjort i det mesta från miniräknare till lastbilar och bilar.
Till min hjälp har jag en komplett bilverkstad att använda mig av i verktygsväg etc.

Datorn består idag av:
Fractal Design R3 chassi.
2 st Schythe Gentle Typhone 1850 RPM i fronten och en i botten som suger in luft.
H80i vattenkylning med 2 st Scythe Glide Stream PWM 1900RPM fläktar i bakkant som trycker ut luft.
Chassit är tätat på en nivå där jag inte gått All In så att säga, tejpat för hål osv så det enbart grafikkort och radiator som trycker ut luft för ett maximalt flöde genom dessa.
Processorn är en Intel i7 2600k 3.4Ghz som i skrivande stund är klockad till 4.0 Ghz
Moderkortet är ett Gigabyte Z68-UD3H-B3
Minnen Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz
Grafikkort Asus Geforce 560TI
Ljudkort Xonar DS
Nättagregat OCZ 700W 80+

Och så lite resultat på tidigare uppmätningar:

Corsair H80I med ORIGINAL FÖRACPLICERAD PASTA
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
100% load 10 minuter, vattenkylen på lägsta fläkthastighet
60
58
55
50
IDLE
glömt dokumentera detta men ca 30 grader på den varmaste kärnan och runt 20 på den lägsta

Corsair H80I med Arctic Cooling MX-2 pasta
4011mHZ Multiplier 40 autovolt 1.272 volt
Applicerad enligt riskorns-metoden
100% load 10 minuter, vattenkylen på lägsta fläkthastighet
63 grader
66 grader
65 grader
56 grader
IDLE autovolt pendlar ca 0.996-1.068volt
40
40
39
37

Corsair H80I med Arctic Cooling MX-2 pasta
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
Applicerad enligt riskorns-metoden
100% load 10 minuter, vattenkylen på lägsta fläkthastighet
72
70
67
61
IDLE autovolt pendlar ca 0.996-1.092 volt
39
37
36
30

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4011mHz Multiplier 40, autovolt 1.272 volt
Applicerad enligt riskorns-metoden
100% load 10 minuter, vattenkylen på lägsta fläkthastighet
63
69
68
61
IDLE autovolt pendlar ca 0.984-1.140 volt
39
36
33
27

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
Applicerad enligt riskorns-metoden
100% load 10 minuter, vattenkylen på lägsta fläkthastighet
68
75
73
65
IDLE autovolt pendlar ca 0.984-1.140 volt
41
38
39
34

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
Applicerad enligt riskorns-metoden
100% load 10 minuter, vattenkylen på HÖGSTA fläkthastighet
63
71
69
62
IDLE autovolt pendlar ca 0.984-1.140 volt på HÖGSTA fläkthastighet
38
33
31
26

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4412mHz Multiplier 44, autovolt 1.284 volt
kylpasta enligt arctics egna monteringsanvisningar för silver 5 pastan, en sträng uppifrån och ner som slutar ca 5 mm från processorns kanter
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet
63
66
65
57
IDLE autovolt pendlar ca 0.984-1.140 volt
36
31
31
24

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4011mHz Multiplier 40, autovolt 1.272 volt
kylpasta enligt arctics egna monteringsanvisningar för silver 5 pastan, en sträng uppifrån och ner som slutar ca 5 mm från processorns kanter
100% load 20 minuter, vattenkylen på HÖGSTA fläkthastighet med nya fläktarna
58
60
59
53
IDLE autovolt pendlar ca 0.984-1.140 volt direkt efter full load i 20 minter
38
31
33
28

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4011mHz Multiplier 40, autovolt 1.272 volt
arctic silver 5 utspacklad i ett tunt lager
100% load ca 30sek, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet med nya fläktarna
75-80 grader på samtliga
IDLE inte mätt pga irritation över det dåliga resultatet

Corsair H80I med Arctic Silver 5 pasta
4011mHz Multiplier 40, autovolt 1.272 volt
arctic silver 5 utspacklad i ett tjockt lager
100% load 10 minuter, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet med nya fläktarna
63
68
68
63
IDLE
42
40
37
32

Dom nya fläktarna jag köpte heter Scythe glide stream 1900rpm PWM och flyttar 109cfm per fläkt, dessa sitter monterade med dubelhäftande skumgummitejp mellan fläktram och radiator för obefintligt luftspill. Har även tätat chassits alla hål så att fläktarna fram och i botten suger in luft och att dom enda 2 öppningarna i chassit är via grafikkortet och radiatorn, borde hjälpa till att öka lufttrycket i burken även vid låg fläkthastighet.

Såhär såg det ut med Arctic silver 5 pastan applicerad enligt riskornsmetoden.

Såhär vill Arctic själva att man monterar deras Sivler 5-pasta, och jag förstår dom, den spred sig allra bäst på detta vis men gav fortfarande en högre snitt-temp på ca 10 grader per kärna än med den förapplicerade pastan från Corsair.

Lagret med Arctic Silver 5 som jag spacklade ut såg ut så vid montering.

Efter att ha tagit loss kylet efter det tunna lagret med pasta fick jag se detta.

Den enda appliceringsmetoden och pastan som varit under den förapplicerades temp är med Arctics egna appliceringsmetod.

Jag antar att vi alla är överens om att antingen/både och min kylare och/eller processor inte är plana, nästa uppdrag får bli att plana båda två för att se vilken lägsta temp jag kan komma till med 4011Mhz klocken.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Losgard:

Kör Intel Burn test i Torture mode eller högsta möjliga belastning och "bränn" in pastan ordentligt innan du börjar mäta.
Hur länge körde du varje enskild pasta innan du mäter?

Tips:
Ditt moderkort saknar vettig kylning över VRM (ingen heatsink eller fläns) så se till att ha duktigt med kontinuerligt luftflöde över dessa.

Om din tidsram är att du applicerar och kör prime95 i 10min och sedan mäter så tror jag nog att man ska bort se från dina värden.
De flesta kylpastorna har flera dygns inbränningstid, detta passar även med att du tycker de täcker dåligt över IHS. Vid upphettning så flyter pastan ut lite. Bäst är att hetta upp och kyla ner i cykler för att sprida pastan ordentligt för att sedan köra ett ordentligt burntest på 30-60min innan man mäter temperaturen.

Min kylpasta Arctic Ceramiqué har en inbränningstid på upp till 300h innan man når "optimal" spridning och temperatur:
http://www.arcticsilver.com/ceramique.htm
Absolut minimum är 25h enligt tillverkaren själva (se länk ovan).
Lycka till!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kul med sådana här trådar, kan bli intressant. Tyvärr blir det inte så den här gången, som David ovan är inne på. Det syns ju tydligt att pastan fortfarande är ny och fräsch.
Vi pratar liksom om en "break-in" period på närmare 200 timmar för AS5 och för Ceramique minst 25 timmar.
Ceramique är väl dessutom lämpligast för GPU-core har jag för mig.

Inte för att vara negativ eller elak, men gör om och gör rätt.

Permalänk
Medlem

Det har fått bli lite så att jag kört på en och samma pasta, monterat på olika sätt och sen kört Prime, jag tycker förutsättningarna för varje monteringsmetod tillåts bli ganska jämn, inget monteringstest har bättre förutsättningar än det andra, även fast temperaturerna inte är dom slutgiltliga så ger det en fingervisning om vilken metod som ger lägst temp.

Trial and error verkar vara det som gäller, alla verkar har olika åsikter utan att presentera olika resultat.

Skulle ju kunna låta datorn stå på 300 timmar mellan varje gång, men då skulle jag aldrig komma fram till något förrän tills nästa år eller liknande, jag gissar på att pastan inte sänker tempen med några 10 grader efter inbränning utan snarare mindre än så.

Det sitter vettiga fläktar som löser luftflöde inne i burken, kan som sagt inte så mycket om datorer och undrar då vad en VRM är och vad den gör.

Innan jag monterar pasta för sista gången och låter den bränna in 300 timmar skall processorn och kylflänsen till den planas, och pastan skall bytas ut under IHS, än så länge gissar jag på att det blir Arctic Silver 5 överallt där pasta skall användas, om ingen kommer med tips på annan mirakelpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losgard:

kan som sagt inte så mycket om datorer och undrar då vad en VRM är och vad den gör.

VRM betyder voltage regulator module d.v.s spänningsregulator.

Skrivet av Losgard:

Innan jag monterar pasta för sista gången och låter den bränna in 300 timmar skall processorn och kylflänsen till den planas, och pastan skall bytas ut under IHS, än så länge gissar jag på att det blir Arctic Silver 5 överallt där pasta skall användas, om ingen kommer med tips på annan mirakelpasta.

Jag föredrar Noctuas H1, men skillnaderna är nog väldigt små skulle jag säga.
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=13...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460665

Ett roligt omdöme från Inet och MX-4 pastan.
" Tommy Kaj Betyg: 5
Drog ner min temp med ca 50 grader, från 90 grader till 30-40 grader, grym kylpasta för ett bra pris och snabb leverans! Rekomenteras starkt!
"

Permalänk
Medlem

Luftflödet är enligt mig ganska tilltaget, det blåser på rejält på baksidan.

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att använda Silver 5 pastan och alla temp-mätningar i slutet är uteslutande med denna pastan.

Som jag förklarade så ger det en fingervisning att rita en smiley med pastan på processorn eller göra ett riskorn på processorn, med en och samma pasta och sen köra prime 10 minuter.

Förstå mig rätt, jag har inte all tid i världen, men jag försöker att göra testerna med så jämna förutsättningar för varje test så det skall peka åt rätt håll.. Får jag 10 grader lägre temp på ett monteringssätt så kommer det vara bättre hela vägen, med samma pasta blir inbränningens effekt linjär hela vägen till 100% inbränning.

Kommer fortsätta pyssla med datorn i vilket fall och resultaten kommer ni se här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losgard:

Kommer fortsätta pyssla med datorn i vilket fall och resultaten kommer ni se här!

Som sagt, det var inget illa menat från min sida alls och jag vågar också påstå att Davids kommentar inte heller var "illa menat" utan snarare för din information.

Fortsätt du, det är alltid kul.
Det finns förövrigt en massa tester om du googlar arctic silver 5 och/eller Noctua H1.

Permalänk
Medlem

Jo jag förstår, tänkte bara påpeka att projektet drivs vidare. Och ja, att googla och söka och få svar från olika personer är livsfarligt, den ena monterar på ett sätt och får 10 grader lägre temp än original, den andra monterar på ett annat sätt och får 25 grader lägre temp än original på full load. Båda två är övertygade om att deras appliceringsmetod är den bästa.

Själv jagar jag bara den bästa monteringsmetoden just nu för att senare använda det jag kommer fram till när det är dags för den slutgiltliga monteringen (får mig att tänka på den slutgiltliga lösningen och Hitler, https://www.youtube.com/watch?v=wJFW7-hyWpE&feature=player_detailpage#t=50s )

För övrigt får Prime gå ca 1 timma efter montering innan jag gör 10minuters testet.

Permalänk
Medlem

Skall se om jag inte kan ragga tag på lite Noctua H1-pasta imorgon och utvärdera denna, den verkar ha minimal inbränningstid.

Som lite kuriosa tyckte jag detta var roligt.
Rosa läppstift, tandkräm både i färsk och inbränd formula, choklad och majonäs är testat som kylpasta.

Enligt testet är majonäs, arctic mx-4 och noctua H1-pastan likvärdig, dock förmodligen inte i längden.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Losgard:

Det har fått bli lite så att jag kört på en och samma pasta, monterat på olika sätt och sen kört Prime, jag tycker förutsättningarna för varje monteringsmetod tillåts bli ganska jämn, inget monteringstest har bättre förutsättningar än det andra, även fast temperaturerna inte är dom slutgiltliga så ger det en fingervisning om vilken metod som ger lägst temp.

Trial and error verkar vara det som gäller, alla verkar har olika åsikter utan att presentera olika resultat.

Skulle ju kunna låta datorn stå på 300 timmar mellan varje gång, men då skulle jag aldrig komma fram till något förrän tills nästa år eller liknande, jag gissar på att pastan inte sänker tempen med några 10 grader efter inbränning utan snarare mindre än så.

Det sitter vettiga fläktar som löser luftflöde inne i burken, kan som sagt inte så mycket om datorer och undrar då vad en VRM är och vad den gör.

Innan jag monterar pasta för sista gången och låter den bränna in 300 timmar skall processorn och kylflänsen till den planas, och pastan skall bytas ut under IHS, än så länge gissar jag på att det blir Arctic Silver 5 överallt där pasta skall användas, om ingen kommer med tips på annan mirakelpasta.

Skrivet av Falcon:

Som sagt, det var inget illa menat från min sida alls och jag vågar också påstå att Davids kommentar inte heller var "illa menat" utan snarare för din information.

Fortsätt du, det är alltid kul.
Det finns förövrigt en massa tester om du googlar arctic silver 5 och/eller Noctua H1.

Absolut inget illa menat.
Utan mer en upplysning om att om du kör 10-15min så kommer värden vara helt åt helskotta.

Jag hade en lite märklig kurva med min kylpasta som var 87°C till 69°C Pendlandes fram och tillbaka lite under första gångerna jag belastade processorn. Sedan slutade det med att den la sig strax över 70°C. Kan säga att det helt klart var över 10°C även om man måste tänka på eventuell temperaturväxlingsbeständig i rummet vid drift.

Skrivet av Losgard:

Skall se om jag inte kan ragga tag på lite Noctua H1-pasta imorgon och utvärdera denna, den verkar ha minimal inbränningstid.

Som lite kuriosa tyckte jag detta var roligt.
Rosa läppstift, tandkräm både i färsk och inbränd formula, choklad och majonäs är testat som kylpasta.

Enligt testet är majonäs, arctic mx-4 och noctua H1-pastan likvärdig, dock förmodligen inte i längden.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/601379...

Absolut, Choklad ska man akta sig för och köp för gud skull inte majonäs och stoppa in under IHS

Nej men 24-28h tycker jag du kan gotta dig mellan byte mellan kylpastorna innan du mäter av värden.
Som sagt Ceramiqué har 25h minimum inbränningstid innan man ens kan titta på det och belasta processorn fullt. (Dvs man måste låta processorn och pastan kylas ner lite då och då). Full inbränning sker mellan 100-300h och där efter får man beständighet i resultaten. Artic Silver och mx-4 har lite kortare starttider då de är flyktigare men desto längre inbränningstid för den slutgiltiga tiden då de just är flyktigare.

Kuriosa:
Jämför man:
Artic Silver med ett Grampris på ca 20kr/gram
Artic Ceramiqué med ett grampris på ca 4kr/gram
så är Delta T 0°.

Ceramiqué kommer i en stor 22g tub och kostar lite. Dessutom lite tjockare och är således lättare att rensa bort från IHS.
Därför valde jag att köpa just denna då den har 0° högre temp än den populära silver som är 5ggr dyrare.
Nackdel är väl att den är lite trögare och behöver lite tid och värme för att flyta ut ordentligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mja, nu vet jag inte om du har gjort det men, efter att du har kört på med riskornet och tryckt dit kylaren så ska man absolut inte ta lös igen för att "verifiera" att pastan har spridit sig.
Då klämmer man bara in en massa luft när man monterar nästa gång.

Annars så är det ganska svårt med de här testerna då skillnaderna kan vara väldigt små. En liten honör dock till att du försöker.

Permalänk

Jävlar va kärnorna har olika temp, 12 c skillnad .... wow!

Min ena kärna är pendlar som mest 7-8 grader... gillar det inte alls :/

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Här skall varken majonäs eller choklad in, tänkte ta tandkräm på en sked och likt heroinister elda på det för att få den s.k inbränningen!

Jag har inte tagit lös och montera kylflänsen med samma pasta, det du ser är före och efterbilder när pastan inte fått något att fästa mot, processor rusade upp i över 70 grader så fort prime sattes igång, sedan stängde jag ner burken och tog loss den och kollade hur det satt, fotot är från samma tillfälle.

Rengör grundligt med isopropanol som verkar vara rekommenderat.

Kostnaden är inte något problem i sig, om tuben kostar 10 eller 110 så är det ändå inte några pengar vi talar om.
Har applicerat säkert 6-7 gånger med min ena 3.5grams tub och det är nog kvar till en 5 gånger åtminstone.

På tal om inget, beställde nyss Noctuas H1-pasta, med lite tur finns den att hämta på fredag, finns ingen butik här i krokarna som har den hemma på hyllan.

Permalänk
Medlem

Hört detta tidigare att folk får sämre temps när de tar bort Corsairs förapplicerade pasta. Pastan som Corsair faktiskt använder är av mycket högkvalitet och en märke som man kanske inte direkt tänker på. För H50 som jag själv har är det Shin-Etsu X23-7783D vilket är en mycket bra kylpasta. Min gissning är att de kör på samma ännu.

http://www.frozencpu.com/products/8922/thr-58/Shin-Etsu_X23-7...

Denna ska vara bättre än MX-2, AS5 och andra (enligt vissa). Dock verkar den svår att få tag på i Sverige.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Dawidowski:

Jävlar va kärnorna har olika temp, 12 c skillnad .... wow!

Min ena kärna är pendlar som mest 7-8 grader... gillar det inte alls :/

Ivy Bridge? Efter att jag plockat bort IHS och bytt pasta så blev kärnorna mer jämna i temp. SKall lappas också så går det nog att få ordning även på en Ivy CPU.

Det är väldigt ofta en kärna som är svalare eller varmare än övriga, av nån anledning

Permalänk
Medlem

Inte testat den själv men läst många bra recensioner om http://www.maingear.com/epic/epict1000.php
T.ex. http://www.legitreviews.com/article/1852/4/
Kan vara värt att kika på?

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

en fråga som är OT.
nån som vet ifall man kan köpa denna Coollaboratory Liquid Pro http://coollaboratory.com/shop/product_info.php/products_id/2... i butik i Sverige?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

en fråga som är OT.
nån som vet ifall man kan köpa denna Coollaboratory Liquid Pro http://coollaboratory.com/shop/product_info.php/products_id/2... i butik i Sverige?

Japp, ska också beställla den tänkte jag.

http://www.coolerkit.se/shop/coollaboratory-liquid-712p.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Den verkar livsfarlig?
Hur fungerar det egentligen på CPU-coren då? Vad är den uppbyggd av, endast kisel?
Den verkar ju onekligen väldigt bra, samtidigt så är den ju 100% ledande. hmm...

" NOTE:
Coollaboratory Liquid PRO was designed for use with high quality coolers made of copper or silver. Aluminum coolers are unsuitable for use with Liquid PRO.

DO NOT USE ALUMINUM COOLERS
or allow Liquid Pro to come in contact with any aluminum, or other non-copper surfaces. Aluminum is not resistant against Liquid Pro and will result in damages to any aluminum surface. Aluminum will dissolve when in contact with Liquid PRO.

"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Och jag som beställde direkt från coollaboratory
Beställde då 2 Pro & 2 Ultra.
Lär nog komma vilken dag som helst.

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.co.uk/forum/274824-11-thermal-compoun...

Garantier som försvinner för att man applicerar kylpasta verkar inte riktigt ok, enligt mig.
Dessutom är den tydligen jävligt svår att få bort och enligt testerna ovan skiljer det ju väldigt lite, även om den vinner.

Nä, jag håller mig till Noctuas H1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

tack..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Då var det dags för slipning, lappning, planing etc.
Hoj oj!

Permalänk
Medlem

Kan konstateras att både processor och kylarflänsen inte var plana, 20 minuters prime har gett mellan 64-57 grader på kärnorna och det skiljer nu "endast" 7 grader mellan den varmaste och den svalaste kärnan.

Permalänk

Typ alla i US osv kör collaboratory på sina ivy's, känns som garantin är rätt körd redan när man satt kniven i cpu och lossat IHS

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Typ alla i US osv kör collaboratory på sina ivy's, känns som garantin är rätt körd redan när man satt kniven i cpu och lossat IHS

Haha, ja det känns så va

Ska ge mig på att plocka av IHS på min egen snart tänkte jag.
Men kan det verkligen vara så illa att 1 kärna går ~10c varmare än övriga 3 pga av detta problem med dålig pasta under IHS?

Har nämligen trott att det vart knas med något annat, typ sensorer som ger felaktiga värden eller liknande.
Men efter all läsning kring detta ämne så börjar man ju undra hur det ligger till under IHS på dessa processorer egentligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyrst:

Haha, ja det känns så va

Ska ge mig på att plocka av IHS på min egen snart tänkte jag.
Men kan det verkligen vara så illa att 1 kärna går ~10c varmare än övriga 3 pga av detta problem med dålig pasta under IHS?

Har nämligen trott att det vart knas med något annat, typ sensorer som ger felaktiga värden eller liknande.
Men efter all läsning kring detta ämne så börjar man ju undra hur det ligger till under IHS på dessa processorer egentligen..

Det är inte dålig pasta som är problemet. det är att IHSen inte riktigt har kontakt med själva processorn p.g.a limmet som håller fast den. Plockar man bort IHSen så plockar man även bort limmet vilket gör att man får bättre kontakt mellan CPU och IHS.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det är inte dålig pasta som är problemet. det är att IHSen inte riktigt har kontakt med själva processorn p.g.a limmet som håller fast den. Plockar man bort IHSen så plockar man även bort limmet vilket gör att man får bättre kontakt mellan CPU och IHS.

Ok, då är jag med!

Det förklarar ju en del.

Permalänk
Skrivet av Hyrst:

Haha, ja det känns så va

Ska ge mig på att plocka av IHS på min egen snart tänkte jag.
Men kan det verkligen vara så illa att 1 kärna går ~10c varmare än övriga 3 pga av detta problem med dålig pasta under IHS?

Har nämligen trott att det vart knas med något annat, typ sensorer som ger felaktiga värden eller liknande.
Men efter all läsning kring detta ämne så börjar man ju undra hur det ligger till under IHS på dessa processorer egentligen..

Dels det och även ojämn IHS, efter man har lappat IHS/kylare så brukar tempsen blir helt jämna.

Att lossa IHS var enklare än jag trodde, skär man runt hela processorn så ramlar IHS i princip av. Syntes väl att det inte alls var full kontakt mellan IHS och cpu, kylpastan var stenhård.

Permalänk
Medlem

Dagens lilla mätning efter att ha planslipat processorn och lite på H80in, tycker inte att det var nån jätteskillnad.
Den stora skillnaden kanske kommer efter att ha bytt pasta under IHS-en?

Corsair H80i med Noctua H1 pasta
4412mHz Multiplier 40, autovolt 1.284 volt
Noctua H1 som en liten ärta i mitten på processorn (enligt Noctuas egna anvisningar)
100% load lite över 2 timmar, vattenkylen på LÄGSTA fläkthastighet med nya fläktarna
63
70
70
67
Vattentemp i systemet:
45 grader på LÄGSTA fläkthastighet

Skall göra en mätning senare för att se vad full fläkthastighet kan åstadkomma för temperaturer.

Gårdagens impulsköp och dagens pasta från brevlådan, Audio Technica ATH-M50! Underbara lurar men måste kopplas på förstärkare.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/74487_...