Zeiss Cinemizer är OLED-glasögon med rörelsesensorer

Permalänk
Melding Plague

Zeiss Cinemizer är OLED-glasögon med rörelsesensorer

Tyska Carl Zeiss satsar på både proffs och hemanvändare med Cinemizer, glasögon med inbyggda OLED-skärmar. Under Cebit 2013 visar företaget uppgraderingar i form av rörelsesensorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänkte de vara en Oculus Rift-konkurrent?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Med respekt för dom på bilderna men det ser för jä*** roligt ut haha
känns som dom fått designen (och ide'n) från nån 80-tals science fiction-serie.

Electrix: Du har nog helt rätt tror jag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nyfiken på alla dessa "reality" prylar!

Permalänk
Medlem

Låter som att det är ganska skadligt för ögonen att fokusera på något så nära. Eller är det någon teknik som gör att man får skarp bild om man fokuserar längre bort som dessutom kan lura ögat till mer normal fokusering?

Permalänk
Medlem

Trevligt att fler utvecklar dessa magiska VR glasögon, bra med konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Låter som att det är ganska skadligt för ögonen att fokusera på något så nära. Eller är det någon teknik som gör att man får skarp bild om man fokuserar längre bort som dessutom kan lura ögat till mer normal fokusering?

Och om man tänker ett steg till. Hur är det att köra bil efter man fokuserat blicken 3cm fram i 3 timmar?
Faktiskt inte tänkt på bieffekterna av dessa lösningar innan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Och om man tänker ett steg till. Hur är det att köra bil efter man fokuserat blicken 3cm fram i 3 timmar?
Faktiskt inte tänkt på bieffekterna av dessa lösningar innan!

De skriver 40" på 2m för att det är så man fokuserar ögonen. Allt är i brytningen som linsen står för. Är man sjukt närsynt skulle man kunna ha dessa utan glas och då få lite lättare enhet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

jag känner att de vore riktigt coolt att ha en video kamera som filmar dig från en annan vilkel och visar de i glasögonen.
eller att bygga en kamera i glasögonen och konkurera med google glass men att man kan modifiera de man ser mycket mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killra:

jag känner att de vore riktigt coolt att ha en video kamera som filmar dig från en annan vilkel och visar de i glasögonen.
eller att bygga en kamera i glasögonen och konkurera med google glass men att man kan modifiera de man ser mycket mer

Kameran skulle vara monterad på en rig som svänger runt dig när du kollar åt sidorna. Så då kunde man betrakta sig själv genom tredjepersonsperspektiv. Vore rätt cool.......meningslöst måhända men coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

De skriver 40" på 2m för att det är så man fokuserar ögonen. Allt är i brytningen som linsen står för. Är man sjukt närsynt skulle man kunna ha dessa utan glas och då få lite lättare enhet

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det där "motsvarar 40" på 2m" brukar ju vara att det tar upp lika stor del av synfältet, i grader, som angiven storlek på sagt avstånd.

Bild som beskriver hur jag menar:

Om man ska skymma fyren med en 30% så stor modell, så behöver den placeras på 30% av avståndet från betracktaren.

Dold text

Men det måste nog som du säger vara en lins som hjälper till med fokus. Åtminstone jag kan inte alls fokusera på min nästipp eller något på samma avstånd.

Permalänk
Medlem

40" på 2m. Pass mao. Det är på tok för liten FOV.

Hade det varit 60" på 2m så kanske det varit lönt för då får man iaf lite biokänsla.

Oculus Rift verkar vara de enda som fattat detta.

Permalänk
Medlem

För låg upplösning, och 40" på 2 meter är för litet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekta brillor för kapten blåtand!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara intresserad av liknande typ av HMD (Head Mounted Display), OM den varit mer högupplöst. Skulle vara perfekt att ha på sommaren då man vill jobba med laptoppen utomhus. För ska man inte lira så spelar FOV:en inte så stor roll, IMO. Headtracking på en sådan modell är dock ganska bortkastat kan jag tycka, dvs, om man inte kan koppla den till någon annan funktion istället, som byte av aktuellt virtual desktop t.ex (fast det går bra att göra med mus/t-bord också).

En nätt och högupplöst HMD, utan headtracking, för att jobba/surfa med skulle va grymt najs! Vore bra om man också kunde välja om man vill att enheten ska blockera synfältet runt skärmarna eller inte. Någon enkel "clip-on" eller skuva av/fast plastkåpa lösning vore najs. Dom skulle kunna skicka med två kåpor, en öppen och en inneslutande, eller så kan den inneslutande fungera så att den bara täcker det som inte täcks i öppet läge.

För gaming, ja då blire en Oculus Rift så klart (eller kanske en "Oculus Rift 2").

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem

Verkar mycket sämre än Oculus Rift. Både dyrare och så täcker den inte hela synfältet.

Permalänk
Medlem

när det kommer 1080p i samma prisklass kmr jag def. plocka upp några.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk

Helt fel prislapp för oss dödliga, men så brukar det vara med zeis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Helt fel prislapp för oss dödliga, men så brukar det vara med zeis

Skickades från m.sweclockers.com

Sonys kostar ännu mer så de här är billiga i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Tänkte de vara en Oculus Rift-konkurrent?

nej, dessa är helt klart för antingen film eller det som beskrivs i videon. för spel funkar de såklart, men man får lite av tittskåpskänsla vilket Oculus är menat att undvika på bekostnad av annat användande.

Skrivet av Aleshi:

Låter som att det är ganska skadligt för ögonen att fokusera på något så nära. Eller är det någon teknik som gör att man får skarp bild om man fokuserar längre bort som dessutom kan lura ögat till mer normal fokusering?

Skrivet av Superolle:

Och om man tänker ett steg till. Hur är det att köra bil efter man fokuserat blicken 3cm fram i 3 timmar?
Faktiskt inte tänkt på bieffekterna av dessa lösningar innan!

som apan säger. men för skojs skull kan ni ju försöka fokusera på nått 3cm från ögonen öht. jag ger er max en minut innan det börjar kännas rejält..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Dem var häftiga, men Tobii var roligare...

Testade CZ googles på mässan, det var fantastiskt, man ville bara hoppa fram tio år och se om folk spelade battlefield 2023 med högupllösta googles. Men det som (i "samma kategori") var häftigare var Tobii's eye tracking som dem visade upp på mässan. Jag testade bara spela counter strike med dem, dem var inte färdig utvecklade, men det var galet roligt att springa runt och titta dit man ville gå! Dem hade programmerat in så om du tittade på en fiende, sen tryckte på leftmouse så inom en microsekund så hade pistolen avfyrats där du tittade! sjukt häftigt, det var inte 100% men det kommer garanterat att bli det. Tänk alla sätt man kan använda det till!
exempel, du spelar något strategispel, håller man inne TAB eller något, så tittar kartan fram på skärmen, titta dit du vill flytta kameran och sedan släpper knappen, man kommer kunna förflytta sig på tiondels sekunder! (detta visade dem också upp).
Det är kul att sånna här olika prylar utvecklas, plötsligt gör dem något som alla kommer "behöva"!