H100i pumpen för oväsen, går det att lösa?

Permalänk
Medlem

H100i pumpen för oväsen, går det att lösa?

Som produkt i originalutförande måste jag säga att jag är extremt missnöjd med mitt Corsair H100i.

Det första klagomålet var att de medföljande fläktarna lät på tok för mycket, så jag köpte ett par Corsair SP120 Quiet Performance som även dessa visade sig låta en hel del OCH inte heller gick att styra genom deras egna Link-mjukvara.

Så jag köpte ytterligare två fläktar som jag vet är tysta, Noctua NF-P12. Dessa visade sig vara extremt tysta med ULNA-adaptern (830 RPM) men hade ett lågfrekvent vågigt ljud som kom hela tiden. Kopplade bort dessa från pumpens Y-kontakt och direkt till min PSU, tog bort ULNA-adaptern och hade ett 7V-motstånd emellan, perfekt. Inget ljud alls. Tillsammans med mina 3st Be Quiet 140mm Silent Wings 2 fläktar som jag har i mitt Design Define R4 chassi är fläktarna i princip HELT tysta vilket jag är extremt nöjd med.

MEN denna jävla pump ska föra ett något fruktansvärt irriterande högfrekvent ljud. Ljudnivån på det är medelhögt, men det är tillräckligt högt för att jag konstant ska känna av det (kör med högtalare och inte hörlurar som stänger ute allt ljud). Har testat koppla bort strömmen för att verkligen försäkra mig om att det är pumpen och då försvinner ljudet.

Så är det någon annan med samma problem och som har lyckats lösa det utan att behöva lämna in den och få den utbytt eller blir jag illa tvungen?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är något fel? H100i-pumpen är väl inte känd för att vara tyst, åtminstone inte jämfört med fläktar från Noctua och Be Quiet. Det du kan göra är väl att undervolta den.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk

Jag hade samma problem med min pump på min H60, Jag löste det med att köra den i hastigheten 80% då det skrap/ knaster ljudet försvinner.

Du kan antingen köpa en fläktkontroller och sätta den på 80% där igenom, eller om du har ett moderkort med inbyggt fancontroller som ASUS har på många modeller så kan man sätta den så den går i 80% där med

Så kan pump problemet lösas

Permalänk
Medlem

Jag har en Antec KÜHLER H2O 620 i min dator och den "knakade" lite i början! Så jag tog hela datorn och vred den i olika vinklar samtidigt som den var igång! Då hörde man att den flyttade luft som hade blivit kvar i pumpen! Och nu är den i stort sett tyst!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

Se den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Min pump lät som ett tröskverk men med den nya firmwaren blev det grym skillnad! Prova!
/Fredrik

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - MSI GeForce GTX 580 - Corsair HX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bango79:

Jag har en Antec KÜHLER H2O 620 i min dator och den "knakade" lite i början! Så jag tog hela datorn och vred den i olika vinklar samtidigt som den var igång! Då hörde man att den flyttade luft som hade blivit kvar i pumpen! Och nu är den i stort sett tyst!

gjorde samma med min gamla antec 620 och då försvann också ljudet 😊

TS - min h100 låter inte något, det är bara fläktarna dom hörs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bideberg92:

Jag hade samma problem med min pump på min H60, Jag löste det med att köra den i hastigheten 80% då det skrap/ knaster ljudet försvinner.

Du kan antingen köpa en fläktkontroller och sätta den på 80% där igenom, eller om du har ett moderkort med inbyggt fancontroller som ASUS har på många modeller så kan man sätta den så den går i 80% där med

Så kan pump problemet lösas

Har ett Gigabyte G1 Sniper 3 moderkort så det bör ha integrerad fläktkontroller. Du menar alltså att jag ska gå in i bios och ställa in hastigheten på min "CPU Fan" till något lägre? För det är där jag har kopplat kontakten från min pump.

Skrivet av Jutman:

Se den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Min pump lät som ett tröskverk men med den nya firmwaren blev det grym skillnad! Prova!
/Fredrik

Laddade ner filen men den har filnamnet .s19 och jag lyckas inte öppna den. Ska det installeras på ett speciellt sätt?

Permalänk

[QUOTE="Cebius;13300068"]Har ett Gigabyte G1 Sniper 3 moderkort så det bör ha integrerad fläktkontroller. Du menar alltså att jag ska gå in i bios och ställa in hastigheten på min "CPU Fan" till något lägre? För det är där jag har kopplat kontakten från min pump.

Ja exakt, bara du vet vilken fläkt ingång som din pump sitter i så går du in i Bios och sänker den nuvarande hastigheten med ca 20% min pumps hastighet på max är 4800 (säger Bios) (480 * 0,80 = 3840) så satte den runt 3900 så den tystnade, hastigheten sänkningen som krävs för att få bort ljudet kan variera från pump till pump då din är en annan modell osv

Sen vet jag inte hur gigabytes fläktkontroller serut i Bios, men jag antar att det skall gå att ställa helt egna fläkt hastigheter

Detta borde fungera

Permalänk
Medlem

Min går på 2250RPM och det fanns inget sätt för mig att justera om det, kunde dock välja "Silent, Manual" osv... men det påverkade inte RPM.

Någon som har koll på hur man installerar firmware? Ska se om det löser problemet.

Permalänk
Skrivet av Cebius:

Min går på 2250RPM och det fanns inget sätt för mig att justera om det, kunde dock välja "Silent, Manual" osv... men det påverkade inte RPM.

Någon som har koll på hur man installerar firmware? Ska se om det löser problemet.

Det finns info i tråden som Jutman länkade till, har du kollat på Corsairs forum i den länkade tråden? Jag hade oxå problem med att min h80i lät som ett tröskverk. Medföljade fläktar och pump är tysta, eller iaf ska vara tysta när allt funkar som det ska.. Jag kör på quiet och då är det tyst. Jag behövde dock uppdatera firmwaren på min enhet. Efter omflash så tystnade mina fläktar/pump direkt.. Läs igenom ordentligt dock innan du uppdaterar så du inte "brickar" enheten.

Visa signatur

Asus p8Z77pro-m|| i7-3770k @ 4.5Ghz||H80i||eVGA GTX260||Corsair Vengeance 32Gb 8-8-8-23-27||SSD FORCE GT 120GB||2x3tb 2X750GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Som produkt i originalutförande måste jag säga att jag är extremt missnöjd med mitt Corsair H100i.

Det första klagomålet var att de medföljande fläktarna lät på tok för mycket, så jag köpte ett par Corsair SP120 Quiet Performance som även dessa visade sig låta en hel del OCH inte heller gick att styra genom deras egna Link-mjukvara.

Så jag köpte ytterligare två fläktar som jag vet är tysta, Noctua NF-P12. Dessa visade sig vara extremt tysta med ULNA-adaptern (830 RPM) men hade ett lågfrekvent vågigt ljud som kom hela tiden. Kopplade bort dessa från pumpens Y-kontakt och direkt till min PSU, tog bort ULNA-adaptern och hade ett 7V-motstånd emellan, perfekt. Inget ljud alls. Tillsammans med mina 3st Be Quiet 140mm Silent Wings 2 fläktar som jag har i mitt Design Define R4 chassi är fläktarna i princip HELT tysta vilket jag är extremt nöjd med.

MEN denna jävla pump ska föra ett något fruktansvärt irriterande högfrekvent ljud. Ljudnivån på det är medelhögt, men det är tillräckligt högt för att jag konstant ska känna av det (kör med högtalare och inte hörlurar som stänger ute allt ljud). Har testat koppla bort strömmen för att verkligen försäkra mig om att det är pumpen och då försvinner ljudet.

Så är det någon annan med samma problem och som har lyckats lösa det utan att behöva lämna in den och få den utbytt eller blir jag illa tvungen?

Jag har precis samma irriterande ljud i min pump!
Jag vill inte montera bort alltihop och skicka iväg det, så jag håller på och provar med olika motstånd för att se om det försvinner vid lägre varvtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nonjapps:

Jag har precis samma irriterande ljud i min pump!
Jag vill inte montera bort alltihop och skicka iväg det, så jag håller på och provar med olika motstånd för att se om det försvinner vid lägre varvtal.

Byt firmware?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Fattar inte ens varför folk köper dom där svindåliga systemen. Låter lika mycket som luft och kyler sämre än luft. Dyra också.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Fattar inte ens varför folk köper dom där svindåliga systemen. Låter lika mycket som luft och kyler sämre än luft. Dyra också.

Håller inte riktigt med dig. Dyra jämfört med vad? Jag fick min H80 för några hundringar.
Den kyler bättre (med utblås) än min gamla noctua nh-d14 som byttes pga att den inte fick plats.
Så fördelarna jag ser med sånt här system är ju självklara. Kyler bättre, tar mindre plats och billigare.
Fläktarna som medföljde åkte iof i soptunnan och ersattes med en Gentle typhoon 1450 rpm.

Nackdelar jag märkt är, med p&p susar det en del men det räcker med en fläkt.
Pumpen puttrade ganska högljutt två första dagarna, sen blev det tyst.
Saknar också den enorma klumpen när jag öppnar datorn

Så till TS: Kör på intensivt ett par dagar eller vecka och se om det löser sig. Annars är det väl bara att reklamera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Som produkt i originalutförande måste jag säga att jag är extremt missnöjd med mitt Corsair H100i.

Det första klagomålet var att de medföljande fläktarna lät på tok för mycket, så jag köpte ett par Corsair SP120 Quiet Performance som även dessa visade sig låta en hel del OCH inte heller gick att styra genom deras egna Link-mjukvara.

Så jag köpte ytterligare två fläktar som jag vet är tysta, Noctua NF-P12. Dessa visade sig vara extremt tysta med ULNA-adaptern (830 RPM) men hade ett lågfrekvent vågigt ljud som kom hela tiden. Kopplade bort dessa från pumpens Y-kontakt och direkt till min PSU, tog bort ULNA-adaptern och hade ett 7V-motstånd emellan, perfekt. Inget ljud alls. Tillsammans med mina 3st Be Quiet 140mm Silent Wings 2 fläktar som jag har i mitt Design Define R4 chassi är fläktarna i princip HELT tysta vilket jag är extremt nöjd med.

MEN denna jävla pump ska föra ett något fruktansvärt irriterande högfrekvent ljud. Ljudnivån på det är medelhögt, men det är tillräckligt högt för att jag konstant ska känna av det (kör med högtalare och inte hörlurar som stänger ute allt ljud). Har testat koppla bort strömmen för att verkligen försäkra mig om att det är pumpen och då försvinner ljudet.

Så är det någon annan med samma problem och som har lyckats lösa det utan att behöva lämna in den och få den utbytt eller blir jag illa tvungen?

Det högfrekventa ljudet kan vara från fläktarna. Kontakta corsairs support så kan du få ersättning gratis och behålla de gamla fläktarna, de skickar nya. De är 4-pin pwm styrda. funkade för mig

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Det högfrekventa ljudet kan vara från fläktarna. Kontakta corsairs support så kan du få ersättning gratis och behålla de gamla fläktarna, de skickar nya. De är 4-pin pwm styrda. funkade för mig

Jag provade och bytte mina fläktar till Noctua NF-P12 och då försvann det högfrekventa ljudet och det vart i stort sett tyst.
Vet inte om det beror på det eller om jag lyckats ta bort någon luftficka när jag vridigt och vänt på grejorna.
Noctua fläkten går att styra via Link programvaran, så nu är jag nöjd

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av thompo:

Är du säker på att det är något fel? H100i-pumpen är väl inte känd för att vara tyst, åtminstone inte jämfört med fläktar från Noctua och Be Quiet. Det du kan göra är väl att undervolta den.

det var H100 som känd för att ha en högljud pump inte H100i. jag har haft både jag vet skillnaden i ljudet.

Skrivet av Cebius:

Som produkt i originalutförande måste jag säga att jag är extremt missnöjd med mitt Corsair H100i.

Det första klagomålet var att de medföljande fläktarna lät på tok för mycket, så jag köpte ett par Corsair SP120 Quiet Performance som även dessa visade sig låta en hel del OCH inte heller gick att styra genom deras egna Link-mjukvara.

Så jag köpte ytterligare två fläktar som jag vet är tysta, Noctua NF-P12. Dessa visade sig vara extremt tysta med ULNA-adaptern (830 RPM) men hade ett lågfrekvent vågigt ljud som kom hela tiden. Kopplade bort dessa från pumpens Y-kontakt och direkt till min PSU, tog bort ULNA-adaptern och hade ett 7V-motstånd emellan, perfekt. Inget ljud alls. Tillsammans med mina 3st Be Quiet 140mm Silent Wings 2 fläktar som jag har i mitt Design Define R4 chassi är fläktarna i princip HELT tysta vilket jag är extremt nöjd med.

MEN denna jävla pump ska föra ett något fruktansvärt irriterande högfrekvent ljud. Ljudnivån på det är medelhögt, men det är tillräckligt högt för att jag konstant ska känna av det (kör med högtalare och inte hörlurar som stänger ute allt ljud). Har testat koppla bort strömmen för att verkligen försäkra mig om att det är pumpen och då försvinner ljudet.

Så är det någon annan med samma problem och som har lyckats lösa det utan att behöva lämna in den och få den utbytt eller blir jag illa tvungen?

Corsair är inte kända för att skicka med tysta fläktar när du köper en av deras vattenkylare. men om det är en H100i som du har och pumpen låter mycket så kontakta dom, för att min H100i pump är tyst.

Skrivet av deadich:

Fattar inte ens varför folk köper dom där svindåliga systemen. Låter lika mycket som luft och kyler sämre än luft. Dyra också.

vattenkylning kyler lika bra eller bättre än vissa luftkylare. men dom blåser ut värmen direkt hur chassi medans en luftkylare gör inte det, luftkylare "dumpar" värmen i chassit.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

vattenkylning kyler lika bra eller bättre än vissa luftkylare. men dom blåser ut värmen direkt hur chassi medans en luftkylare gör inte det, luftkylare "dumpar" värmen i chassit.

Med det argumentet så kan man ju istället säga att luftkylare kyler komponenterna runt processorn, sen har nog dom flesta chassifläktar

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb