Permalänk
Medlem

Ny klock(3570k)

Tja! Har matat in en ny klock på min 3570k. Det är inte första gången jag överklockar men tycker ändå om att få feedback.
Har inte fått några felmeddelanden i prime eller några bsods hittils. Jag använder mig utav "Manual" istället för "Offset" vad gäller volt(Har inte vant mig vid offset ännu). Men 1.128v borde inte vara några problem för idle tycker jag.

Tempen i load överskrider ej 60c°C och idle ligger runt 30-35°C.

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av metaldb:

Tja! Har matat in en ny klock på min 3570k. Det är inte första gången jag överklockar men tycker ändå om att få feedback.
Har inte fått några felmeddelanden i prime eller några bsods hittils. Jag använder mig utav "Manual" istället för "Offset" vad gäller volt(Har inte vant mig vid offset ännu). Men 1.128v borde inte vara några problem för idle tycker jag.
http://i46.tinypic.com/34y92ea.jpg

Tempen i load överskrider ej 60c°C och idle ligger runt 30-35°C.

Tacksam för svar!

Oj, tycker det verkar vara ett mycket bra resultat! Själv blev jag tvungen att gå upp till 1,288V för 4,5 Ghz (jag kör dock med offset voltage).

Hur länge kör du Prime?

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Oj, tycker det verkar vara ett mycket bra resultat! Själv blev jag tvungen att gå upp till 1,288V för 4,5 Ghz (jag kör dock med offset voltage).

Hur länge kör du Prime?

Jo, känns som en möjlig sweetspot jag hittat. Jag körde prime i en timme efter klockningen var klar. Ska precis slå på det igen, fast denna gång i tolv timmar.

Var mest fundersam över hela faderullan med Offset och Manual. Men kom själv fram till att vid mätningar under 1.250-ish volt så borde det inte spela någon roll.

Ska se efter detta prime-test om jag kan höja min multipel med något högre utan större förändringar i volt-väg(I förutsättning att denna klock är stabil).

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaldb:

Jo, känns som en möjlig sweetspot jag hittat. Jag körde prime i en timme efter klockningen var klar. Ska precis slå på det igen, fast denna gång i tolv timmar.

Var mest fundersam över hela faderullan med Offset och Manual. Men kom själv fram till att vid mätningar under 1.250-ish volt så borde det inte spela någon roll.
Ska se efter detta prime-test om jag kan höja min multipel med något högre utan större förändringar i volt-väg(I förutsättning att denna klock är stabil).

Mvh

Skillnaden är ju att sätter du spänningen manuellt så ignoreras ju spänningskurvan helt.
Du får alltid den satta spänningen även vid idle vilket både sliter på CPU'n och ger en massa onödig värme i rummet.
Med offset spänning så justerar du ju kurvan uppåt eller nedåt, på så sätt kan du få den spänning du behöver vid max frekvens samtidigt som du inte eldar för kråkorna vid idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skillnaden är ju att sätter du spänningen manuellt så ignoreras ju spänningskurvan helt.
Du får alltid den satta spänningen även vid idle vilket både sliter på CPU'n och ger en massa onödig värme i rummet.
Med offset spänning så justerar du ju kurvan uppåt eller nedåt, på så sätt kan du få den spänning du behöver vid max frekvens samtidigt som du inte eldar för kråkorna vid idle.

Antar att du har rätt på den punkten, har själv inte sett saken ur det perspektivet. Får la mixtra lite med offset ändå då.

Mvh

Permalänk
Medlem

Nu har jag mixtrat lite med off-set och allting ser förvånansvärt bra ut. Dock så stötte jag på ett problem. Jag kan inte öka min multipel till mer än 44 dvs 4.4Ghz. Någon som vet något om detta?

3570k
Asus Sabertooth Z77

EDIT: Detta problem är nu löst, och kan glatt meddela om att jag nått en klock på 4.6ghz vid 1.2V som verkar stabil.

Mvh

Permalänk
Skrivet av metaldb:

Nu har jag mixtrat lite med off-set och allting ser förvånansvärt bra ut. Dock så stötte jag på ett problem. Jag kan inte öka min multipel till mer än 44 dvs 4.4Ghz. Någon som vet något om detta?

3570k
Asus Sabertooth Z77

EDIT: Detta problem är nu löst, och kan glatt meddela om att jag nått en klock på 4.6ghz vid 1.2V som verkar stabil.

Mvh

Kul! Då har du bannemig fått ett riktigt fint exemplar till processor!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Jag är avis! Det verkar som sagt vara ett ypperligt ex till chip du fått tag i där!
Ska jag tex över 4.4GHz på mitt chip kräver det spänningar över 1.35V.

Bara att gratulera!

Permalänk
Medlem

Tycker den va najs

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 690 Signature 4096MB x 2, Samsung 830 512 GB x2 RAID 0, Corsair 16GB CL9 2400Mhz DOMINATOR PLATINUM, Asus RAMPAGE IV EXTREME, Cooler Master Silent Pro M2 1500W, Intel Core i7 3930K, 2TB Seagate Barracuda 7200rpm

Permalänk

Trevligt, vad har du för batch ?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]