Få Windwos Server 2012 att sova?

Permalänk
Medlem

Få Windwos Server 2012 att sova?

Hej!

Jag har en Windows Server 2012 Datacenter maskin som min main server men eftersom har långt ifrån konstant access på sig så skulle jag vilka att den går ner i sleep-mode några nätter i veckan. För att uppnå detta tänkte jag med hjälp av schemaläggaren kör konsol-kommandon för sleep. Här stötte jag däremot på patrull, det finns inget alternativ för sleep när jag tittar i shutdown /help.

Just nu är jag alltså lost och skulle uppskatta hjälp med vad jag ska ta mig till. Behövs det tredjeparts mjukvara eller hur ska jag lösa detta?

//atriix

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Hej!

Jag har en Windows Server 2012 Datacenter maskin som min main server men eftersom har långt ifrån konstant access på sig så skulle jag vilka att den går ner i sleep-mode några nätter i veckan. För att uppnå detta tänkte jag med hjälp av schemaläggaren kör konsol-kommandon för sleep. Här stötte jag däremot på patrull, det finns inget alternativ för sleep när jag tittar i shutdown /help.

Just nu är jag alltså lost och skulle uppskatta hjälp med vad jag ska ta mig till. Behövs det tredjeparts mjukvara eller hur ska jag lösa detta?

//atriix

shutdown /h borde väl fungera. Det är ju viloläge

Permalänk

Det borde gå att lösa på något sätt, men det är ju kanske inte den mest primära funktionen på WS2012 DC att få den att gå i sovläge.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heggrik:

shutdown /h borde väl fungera. Det är ju viloläge

Ah självklart tänkte inte så långt. Nu fungerar det utmärkt. Tack för ledningen

Skrivet av Delarium.:

Det borde gå att lösa på något sätt, men det är ju kanske inte den mest primära funktionen på WS2012 DC att få den att gå i sovläge.

Jo precis, antagligen därför jag behövde slå på hibernate i systemet först så funkar det med hibernate.

//atriix

EDIT:
Lite OT men...
För övrigt hade jag omedvetet bockat i att det behövdes magick-package för att få den att vakna igen, vilket jag tog bort.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch