Permalänk
Medlem

Skillnad på minne och minne?

Asså jag förstår inte det här med minnen känner jag.
Vad är det för skillnad på ett par 1600mhz minnen för 500 spänn och ett par för 1000 när det är samma hastighet, volt osv. på dem?
Kör på ett par low end, low profile 4x2gb skitminnen idag. 1333mhz. Har kört dessa minnen i 2 år på datorn i sign, som är överklockad. Utan problem.
Kan förvisso inte klocka dem (nästa steg är 1600mhz så..) men det är ju ingen garanti att det går o klocka dyrare minnen heller, om jag förstått det rätt?
Dessutom är det väll bara en minioritet av folk som ids bry sig om klockning, vad har svensson för nytta av att köpa dyrare minnen om han bara ska sätta dem i burken och köra?
Dessutom, kylflänsrar på minnen? Blir de faktiskt varma eller äre bara en plojgrej? Vill minnas att jag kört dessa i 1.9v ett tag utan problem o de ska köras i 1.55...

Ser även att snabbare minnen från samma företag hare lösare timings. Vilket tyder på att allt e same shit.

Permalänk
Medlem

Det är väl mest e-penis men även ibland lite bättre prestanda och utrymme för överklockning.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

kylflänsar är mest bara en cool grej
gör inte så mycket o du inte överklockar dom extremt
och om du gör det har du oftast ett eget vatten kylnings system

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Mjo, det jag tänkte
Förstår om man är seriös o ska klocka, men då gör väll ändå inte minnerna sån extrem skillnad?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om det faktiskt är någon större skillnad mellan olika tillverkare eller prisklasser när det kommer till minnen. Brukar dock själv köpa antingen Corsair eller något annat välkänt märke bara för att vara säker på att det inte är några problem med minnena.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Asså jag förstår inte det här med minnen känner jag.
Vad är det för skillnad på ett par 1600mhz minnen för 500 spänn och ett par för 1000 när det är samma hastighet, volt osv. på dem?
Kör på ett par low end, low profile 4x2gb skitminnen idag. 1333mhz. Har kört dessa minnen i 2 år på datorn i sign, som är överklockad.
Kan förvisso inte klocka dem (nästa steg är 1600mhz så..) men det är ju ingen garanti att det går o klocka dyrare minnen heller, om jag förstått det rätt?
Dessutom är det väll bara en minioritet av folk som ids bry sig om klockning, vad har svensson för nytta av att köpa dyrare minnen om han bara ska sätta dem i burken och köra?
Dessutom, kylflänsrar på minnen? Blir de faktiskt varme eller äre bara en plojgrej? Vill minnas att jag kört dessa i 1.9v ett tag utan problem o de ska köras i 1.55...

Sorterar man bort minnen som inte längre är aktuella (gamla priser/finns inte i lager) på prisjakt så blir prisintervallet betydligt smalare. Där har du en stor del av svaret.
Kollar vi i den högre prisklassen i sorteringen ovan så finner vi att de allra dyraste har stöd för ECC. Med även dessa borträknade så är prisskillnaden mellan billigaste och dyraste 8Gb-paket med 1600MHz-minne omkring 300:-
Förutom prisskillnaderna olika p.g.a. olika latencies och klockvänlighet så gäller den generella regeln "du får vad du betalar för" till viss del här. Även om det innebär att du får (och betalar för) den så kallade "e-penisen".

Jag ställer mig skeptisk till behovet av kylfläns på ramminnena i alla "inextrema" situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Mjo, det jag tänkte
Förstår om man är seriös o ska klocka, men då gör väll ändå inte minnerna sån extrem skillnad?

Minnena gör ingen skillnad, köp de billigaste du hittar för prestandan är den samma.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Sorterar man bort minnen som inte längre är aktuella (gamla priser/finns inte i lager) på prisjakt så blir prisintervallet betydligt smalare. Där har du en stor del av svaret.
Kollar vi i den högre prisklassen i sorteringen ovan så finner vi att de allra dyraste har stöd för ECC. Med även dessa borträknade så är prisskillnaden mellan billigaste och dyraste 8Gb-paket med 1600MHz-minne omkring 300:-
Förutom prisskillnaderna olika p.g.a. olika latencies och klockvänlighet så gäller den generella regeln "du får vad du betalar för" till viss del här. Även om det innebär att du får (och betalar för) den så kallade "e-penisen".

Jag ställer mig skeptisk till behovet av kylfläns på ramminnena i alla "inextrema" situationer.

ECC stöd är väl något onödigt om man nu inte kör någon form av server som är uppe 24/7?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

ECC stöd är väl något onödigt om man nu inte kör någon form av server som är uppe 24/7?

Typ, vet du inte att du behöver det behöver du det förmodligen inte.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Mjo, det jag tänkte
Förstår om man är seriös o ska klocka, men då gör väll ändå inte minnerna sån extrem skillnad?

Skillnaden i t.ex spel mellan 1333 och allt ovanför som DDR3 klarar ger så lite skillnad i FPS att det ligger inom felmarginalen. Således, överklockning är onödigt, och kylflänsar tillför inget. Anandtech gjorde ett test på detta för ett bra tag sedan.

Hastigheten påverkas av både timings och hastighet men som sagt gör det ingen märkbar skillnad. Därför, välj billiga men med bra kvalitetsrykte och/eller bra garanti.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

ECC stöd är väl något onödigt om man nu inte kör någon form av server som är uppe 24/7?

Inte nödvändigtvis. Men helt onödigt med felkorrigering för den vanliga användaren. Det var också därför dessa var de första som jag räknade bort, förutom de som inte går att få tag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Skillnaden i t.ex spel mellan 1333 och allt ovanför som DDR3 klarar ger så lite skillnad i FPS att det ligger inom felmarginalen. Således, överklockning är onödigt, och kylflänsar tillför inget. Anandtech gjorde ett test på detta för ett bra tag sedan.

Hastigheten påverkas av både timings och hastighet men som sagt gör det ingen märkbar skillnad. Därför, välj billiga men med bra kvalitetsrykte och/eller bra garanti.

Med klausulen att ovanstående inte gäller när man använder sig av integrerad grafik. Då vill man ha så snabba minnen som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Med klausulen att ovanstående inte gäller när man använder sig av integrerad grafik. Då vill man ha så snabba minnen som möjligt.

Korrekt, men nu rör vi oss lite utanför nivån på frågan.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pan.Pan:

ECC stöd är väl något onödigt om man nu inte kör någon form av server som är uppe 24/7?

Skrivet av Cruentusa:

Typ, vet du inte att du behöver det behöver du det förmodligen inte.

Dessutom kan de flesta "vanliga" moderkort inte använda dessa så då har man/du köpt grisen i säcken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kapar tråden och ställer en liten fråga angående minnen, e http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/129166-corsair_xms3_4... och http://www.webhallen.com/hardvara/115177-corsair_xms3_4gb_ddr... samma sort förrutom att det första e specat för att klara 1600 MHZ, har nämligen det första och behöver mer ram så tänkte köpe den andra då den e 50kr billigare. Så jag undrar ju om dom kommer funka tillsammans eller om man ska lägga på 50kr för att va säker.

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden då jag inte ids göra en ny o cluttra forat ytterligare.
Jag behöver Nya minnen till min rigg, gärna 16 gb så det känns som en uppgradering och svarta eller röda så det matchar bygget.
Har en Dark Rock2 som täcker minnerna så kan tyvärr inte ha vengence eller dominator stickor :/
"Corsair Low Vengeance Heatspreader" verkar bara finnas upp till 1600mhz också, vilket känns lite onödigt när jag för närvarande för mina 1333or i 1600 utan problem. CORSAIR XMS3 8GB (2X4) 1333MHz, kör jag på nu, pyntade en 500lapp för dem men de känns lite "meh" i ett nytt system som pallar upp till 2800mhz :/