Permalänk

Laser för svartvitt och bläck för färg?

Jag är mitt inne i att köpa ny skrivare. Jag funderar på om det skulle vara värt att istället för en köpa två skrivare:

1. en laserskrivare för svartvitt (tänkte då multifunktion, dvs. även scanner och kopiator). Denna tänkte jag använda då jag behöver skriva ut (mångsidiga) dokument i svartvitt.

2. en bläckstråleskrivare i färg. Denna tänkte jag använda för att skriva ut färgbilder och foton.

Jag tänker att om man har dessa två och använder dem så som jag angett så borde det vara mest ekonomiskt lönsamt? Vad tror ni? Vill gärna ha era åsikter.

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem

Eller så köper du en HP Officet serie skrivare.

8500 - Använder HP 940 serien av patroner
8600 - Använder HP 950 serien av patroner

Ekonomisk som en Laser fast med bläck som ger bra kvalitet. (Dom är multifunktion med Wifi/USB/fax/kopiator/scan/SD-kort m.m.)

Som privatperson så tror jag du kommer undan med att byta bläckpatroner kanske en gång vartannat år om du kör på XL storlek.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

8600 är en ruskigt bra skrivare. Bättre och mer ekonomisk än en laser. Hade nyss en HP kille här som demade den och skulle lätt köpt den om jag var i behov av en ny skrivare.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nä det tjänar du inte så mycket på, köp en ekonomisk multifunktions bläckstråleskrivare istället för en del utav dom skrivare så billigt i svart att det är svårt att hitta en monolaser (svart) som skriver så mycket billigare än så. Det är dessutom så att en bläckstråleskrivare som inte används så ofta (om du skriver det mesta på lasern istället) kommer att göra av med en större del av bläcket till rengöring av skrivarhuvudena istället.

Edit: Jag håller helt klar med ovanstående och en patron med svart bläck till HP OfficeJet Pro 8600 som räcker till 2300 sidor kostar 149kr på Handyink, kan du hitta en laser som skrivare så mycket billigare än så?

Permalänk
Medlem

Anser att Officjet serien sedan 7XXX är det bästa som har hänt i skrivarvärlden för SOHO.
Helt galna maskiner med tanke på priset.

*Edit*

Gunmoses: Jag kan berätta svaret.

Man måste upp i prisklasserna 5-6kkr + moms för att få en stor laserskrivare (50kg klump utan multifunktion) som har laserkasetter som mäktar med 10-20k blad. Då börjar laser löna sig igen. Men jämför man med en hemma laser för 1500kr i din lokala el-handel, där ligger en Toner som klarar ca 3000 sidor på 800kr. Då får man Svartvit mono kvalitet....

Flera nätbutiker har ett paket med 950XL i alla färger för total omladdning för 800kr (inkl ett paket A4 papper)... Då snackar vi färg utskrifter i fotokvalitet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Okej! Officejet verkar va det man bör satsa på med andra ord.

Ser att Officejet 7500 kostar ungefär lika mycket som 8600, men skillnaden är att 7500 klarar av att skriva ut på A3-papper? Detta känns önskvärt för min del då jag tycker om att skriva ut stora bilder. Är 7500 också en ekonomiskt lönsam skrivare? Är 8600 mycket bättre än 7500? Synd att inte 8600 klarar av A3 också.

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Okej! Officejet verkar va det man bör satsa på med andra ord.

Ser att Officejet 7500 kostar ungefär lika mycket som 8600, men skillnaden är att 7500 klarar av att skriva ut på A3-papper? Detta känns önskvärt för min del då jag tycker om att skriva ut stora bilder. Är 7500 också en ekonomiskt lönsam skrivare? Är 8600 mycket bättre än 7500? Synd att inte 8600 klarar av A3 också.

7500 kör på patron systemet 920. Det är specificerat till lägre antal sidor än 940/950 systemet. Inte för jag själv provat men enligt
HPs egna rekomendationer håller en 920 hälften så många sidor som en 950.

Jag hade sattsat på Officejet 8600. För jag tror personligen att en A3 utskrift i färg är svår att jämföra ekonomiskt. Kommer gå åt en otrolig massa bläck för det. Då får man acceptera priset för att då få funktionen A3. Man kan inte ha kakan och äta den också

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Enligt de flesta bläck försäljnings sidor innehåller 940XL (som är till 8500 versionen) mest bläck av de olika tre systemen. Kanske du hittar någon utförsäljning av 8500 Pro någonstans...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

7500 kör på patron systemet 920. Det är specificerat till lägre antal sidor än 940/950 systemet. Inte för jag själv provat men enligt
HPs egna rekomendationer håller en 920 hälften så många sidor som en 950.

Jag hade sattsat på Officejet 8600. För jag tror personligen att en A3 utskrift i färg är svår att jämföra ekonomiskt. Kommer gå åt en otrolig massa bläck för det. Då får man acceptera priset för att då få funktionen A3. Man kan inte ha kakan och äta den också

Hm... det går väl ungefär lika mycket bläck till en A3 som till två A4?

En av huvudanledningarna till att jag vill skaffa en skrivare är att jag vill skriva ut mycket bilder... och stora bilder är ju häftigare. Finns det ingen skrivare som klarar att skriva på A3 men ändå är billig i drift?

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Hm... det går väl ungefär lika mycket bläck till en A3 som till två A4?

En av huvudanledningarna till att jag vill skaffa en skrivare är att jag vill skriva ut mycket bilder... och stora bilder är ju häftigare. Finns det ingen skrivare som klarar att skriva på A3 men ändå är billig i drift?

Jag tror säkert 7500 är så billigt det bara går. Menade bara på att det inte blir laser kvantiteter om du drar på med A3 bilder ifrån en 7500.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Är faktiskt riktigt osäker på vilken skrivare jag ska köpa nu, såg att 7500 inte klarar av att skriva ut dubbelsidigt...

Hm... tolkar jag det rätt att 8500 är den som är billigast i drift (kostnad i bläckmängd/sida)? Av vad jag kan se när jag jämför dem: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=719993,736594,1070237,10... så är 8500 även bäst överlag!

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Är faktiskt riktigt osäker på vilken skrivare jag ska köpa nu, såg att 7500 inte klarar av att skriva ut dubbelsidigt...

Hm... tolkar jag det rätt att 8500 är den som är billigast i drift (kostnad i bläckmängd/sida)? Av vad jag kan se när jag jämför dem: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=719993,736594,1070237,10... så är 8500 även bäst överlag!

Jag tror att endast Plus varianterna av 8500 och 8600 kan kopiera dubbelsidigt när man använder den automatiska dokumentmataren.

Permalänk

Hur är det med skrivarhuvuden, sitter de i patronerna på 8500 och 8600? Om nej, kan man låta en sådan skrivare stå några månader utan problem med intorkning?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Milky Way:

Hur är det med skrivarhuvuden, sitter de i patronerna på 8500 och 8600? Om nej, kan man låta en sådan skrivare stå några månader utan problem med intorkning?

Enligt min erfarenhet av officejet pro, avstängd nej. Påslagen (där den kör regelbundna rengöringar): inga problem.

Jag har en Officejet pro 7480 som jag gav 995 för. Den har fungerat mycket bra och patronerna räcker väldigt länge. Svart 88 XL t ex över 2500 sidor för 300kr (originalpatron). Använder enbart originalpatroner och toner. Handlar man på rätt ställen är merkostnaden hanterbar och värt driftsäkerheten och jämna utskriftskvaliteten. Inet är faktiskt en av de billigaste på sådant, lite förvånande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Jag är mitt inne i att köpa ny skrivare. Jag funderar på om det skulle vara värt att istället för en köpa två skrivare:

1. en laserskrivare för svartvitt (tänkte då multifunktion, dvs. även scanner och kopiator). Denna tänkte jag använda då jag behöver skriva ut (mångsidiga) dokument i svartvitt.

2. en bläckstråleskrivare i färg. Denna tänkte jag använda för att skriva ut färgbilder och foton.

Jag tänker att om man har dessa två och använder dem så som jag angett så borde det vara mest ekonomiskt lönsamt? Vad tror ni? Vill gärna ha era åsikter.

Om jag var dig skulle jag helt enkelt ringa HP och höra om det där med A3. HPs officiella online-butik 08-593 66 418

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Hur är det med skrivarhuvuden, sitter de i patronerna på 8500 och 8600? Om nej, kan man låta en sådan skrivare stå några månader utan problem med intorkning?

Nej skrivarhuvudena sitter inte i patronerna. Båda modellerna har 2 utbytbara skrivarhuvuden som är separata från patronerna (varje skrivarhuvud tar 2 färger för totalt 4 färger Cyan/Magenta & Yellow/Key). Ett skrivarhuvud till 8500 Pro kostar 539kr på Webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/127056-hp_skrivarhuvu...

Eftersom skrivaren rengör skrivarhuvudena automatiskt så lär man ju inte behöva byta dom i regel men det är ju bra att det går.

Permalänk
Medlem

Min 7500 klarade av 4 år utan att skrivhuvden torkade, var klart påslagen hela tiden. Bytta skrivarnhuvuden en gång vid 5500 sidor blev det ränder på pappret av igensatta huvuden. Det var ungefär exact efter 2 år, sen efter 4 år och 12000 sidor så gav jag den till en bekan (han använder den fortfarande) då jag köpte mig en 8500 Pro för att få WiFi.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Min 7500 klarade av 4 år utan att skrivhuvden torkade, var klart påslagen hela tiden. Bytta skrivarnhuvuden en gång vid 5500 sidor blev det ränder på pappret av igensatta huvuden. Det var ungefär exact efter 2 år, sen efter 4 år och 12000 sidor så gav jag den till en bekan (han använder den fortfarande) då jag köpte mig en 8500 Pro för att få WiFi.

Skriver man ut lite drygt 8 sidor om dagen så är det väl iofs inte så konstigt att den inte hinner torka, om du inte skriver ut i batcher om ett par hundra varje gång vill säga

Mycket intressant läsning iaf! Jag har länge letat efter en vettig skrivare och hade nog köpt en svartvit laserskrivare om det inte varit för denna tråden.

Innan jag genomför köpet är jag dock lite nyfiken på hur skrivarna fungerar när man använder dem mer sporadiskt (någon gång i månaden).

Permalänk
Medlem

8 om dagen blev det inte. Den stog utan att köras och 1 gång i månaden gick den varmt, inför bokföringen kanske jag brände av 100-150 sidor på 1-2 dagar. Sen skrev vit ut allt till bröllopet också. 100 gäster, matsedel, inbjudnings kort osv. Tror att av de 12.000 var 4000 sidor till bröllopet. Men den skrev alltid ut något var 30 dag iaf, minst.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

8 om dagen blev det inte. Den stog utan att köras och 1 gång i månaden gick den varmt, inför bokföringen kanske jag brände av 100-150 sidor på 1-2 dagar. Sen skrev vit ut allt till bröllopet också. 100 gäster, matsedel, inbjudnings kort osv. Tror att av de 12.000 var 4000 sidor till bröllopet. Men den skrev alltid ut något var 30 dag iaf, minst.

Note to self: Gift dig aldrig.

Det är ju inga jättestora pengar det handlar om. Lyckas jag få ut 5000 sidor innan den kläggar igen så innebär det nog att den kommer hålla sådär åtta år vilket borde vara mer än tillräckligt för att skriva av den.

Permalänk

Patronerna räcker alltså längre om man skriver ut ofta? Man kanske skulle ha det som något slags återkommande alarm Med vilket intervall är det mest lönsamt att skriva ut?

On topic: jag har fortfarande inte bestämt vilken skrivare jag ska köpa. Väljer nu mellan typ dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=719993,736594,1070237,10... Att kunna skriva ut A3 känns ju lockande och om det inte hade varit för att 7500:an saknar "automatiskt duplex" (dvs. förmåga att skriva ut dubbelsidigt) så hade jag tagit den. Duplex känns dock väldigt viktigt. Lutar då åt 8500A, som verkar klart bäst på alla punkter, dock stör det mig att den är så mycket dyrare än de andra. 8500A Plus då, den är nästan lika bra som 8500A, enda skillnaden är - enligt prisjakts uppgifter - att scannerns optiska upplösning är 4800x1200 dpi istället för 4800x4800 dpi och att scannerns färgdjup är 24 bitar istället för 48 bitar. Vet dock inte hur stor betydelse dessa ting har när man scannar?

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Patronerna räcker alltså längre om man skriver ut ofta? Man kanske skulle ha det som något slags återkommande alarm Med vilket intervall är det mest lönsamt att skriva ut?

On topic: jag har fortfarande inte bestämt vilken skrivare jag ska köpa. Väljer nu mellan typ dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=719993,736594,1070237,10... Att kunna skriva ut A3 känns ju lockande och om det inte hade varit för att 7500:an saknar "automatiskt duplex" (dvs. förmåga att skriva ut dubbelsidigt) så hade jag tagit den. Duplex känns dock väldigt viktigt. Lutar då åt 8500A, som verkar klart bäst på alla punkter, dock stör det mig att den är så mycket dyrare än de andra. 8500A Plus då, den är nästan lika bra som 8500A, enda skillnaden är - enligt prisjakts uppgifter - att scannerns optiska upplösning är 4800x1200 dpi istället för 4800x4800 dpi och att scannerns färgdjup är 24 bitar istället för 48 bitar. Vet dock inte hur stor betydelse dessa ting har när man scannar?

För det första.. Får du tag på 8500-serien från en vettig återförsäljare? Den är ju förmodligen ersatt av 8600 och finns inte så många butiker på prisjakt iaf.
48-bitar är felaktigt. Kolla specs på hemsidan.

Vad är problemet med 8600-serien (förutom ej kompatibel med A3)?

Permalänk
Skrivet av jika:

För det första.. Får du tag på 8500-serien från en vettig återförsäljare? Den är ju förmodligen ersatt av 8600 och finns inte så många butiker på prisjakt iaf.
48-bitar är felaktigt. Kolla specs på hemsidan.

Vad är problemet med 8600-serien (förutom ej kompatibel med A3)?

Okej. Är den optiska upplösningen korrekt då?

Jämför man 8500 med 8600 (på sidan jag länkade t.ex.) så är ju 8500 bättre på i princip allt. Framför allt är utskriftshastigheten snabbare. Jag förstår dock inte varför en senare modell (numret låter ju senare iaf) är sämre jämfört med en tidigare... ?

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Okej. Är den optiska upplösningen korrekt då?

Jämför man 8500 med 8600 (på sidan jag länkade t.ex.) så är ju 8500 bättre på i princip allt. Framför allt är utskriftshastigheten snabbare. Jag förstår dock inte varför en senare modell (numret låter ju senare iaf) är sämre jämfört med en tidigare... ?

Om man känner att information upplevs märklig eller felaktig, finns det ofta en anledning till det
Den ena siffran för utskriftshastighet är baserad på utkast (draft) och den andra på normal. 8600-serien presterar likvärdigt med 8500-serien på den punkten:

Citat:

Pro 8600
Utskriftshastighet för svartvitt (utkast, A4) Upp t 32 sid/min
Utskriftshastighet för svartvitt (normal, A4) Upp t 18 sid/min
Utskriftshastighet för färg (utkast, A4) Upp t 32 sid/min
Utskriftshastighet för färg (normal, A4) Upp t 13 sid/min

Utöver detta använder den en annan färgpatron.
Men det hela är som sagt i det närmaste irrelevant eftersom 8500-serien verkar ordentligt utgången.

Kolla HPs produktsida för korrekt information.

Permalänk
Skrivet av jika:

Utöver detta använder den en annan färgpatron.
Men det hela är som sagt i det närmaste irrelevant eftersom 8500-serien verkar ordentligt utgången.

Ytterligare en grej som talar för 8500 är att den har större bläckpatroner (mer bläck till mindre pris). Vilket var en av grejerna jag var ute efter - låga förbrukningskostnader.

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Ytterligare en grej som talar för 8500 är att den har större bläckpatroner (mer bläck till mindre pris). Vilket var en av grejerna jag var ute efter - låga förbrukningskostnader.

Men det som INTE talar för 8500 är ju att den typ inte går att få tag på

Du kan printa ut fler sidor per ml bläck med originalpatronen till 8600 (58ml(?) - 2300* sidor jämfört med 8500 (69ml - 2200* sidor). Det verkar inte finnas (större) piratpatroner med mer bläck till 8600, som det gör till 8500. Detta spelar föga roll då dessa är mindre effektiva och också bara räcker till 2300 sidor.

Så kontentan blir att du får betala ungefär 150kr mer per 2300 sidor du skriver ut med en skrivare som du faktiskt får tag på.

*enligt HP

Permalänk

Jag tycker Brother 5910DW känns vettigare. A3 och känns stabilare än Officejet Pro 8500 vilken jag fått lite tveksamt intryck till.