Permalänk
Medlem

Meningen med att klocka?

Nästan alla kör med överklockad cpu.
Dom flesta gör det så fort dom får hem sin nya cpu.

Med vad är meningen med det om man spelar och inte sitter på en rejäl rigg ned låt säga, 2x680 eller bättre?

Dom flesta jag sett sitter ofta på ett 670/7950. Det finns ingen chans i världen att en 3570k flaskar det alls, som många verkar tro.

Så varför överklockar just du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av palusa:

Nästan alla kör med överklockad cpu.
Dom flesta gör det så fort dom får hem sin nya cpu.

Med vad är meningen med det om man spelar och inte sitter på en rejäl rigg ned låt säga, 2x680 eller bättre?

Dom flesta jag sett sitter ofta på ett 670/7950. Det finns ingen chans i världen att en 3570k flaskar det alls, som många verkar tro.

Så varför överklockar just du?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är gratis, det är kul, ger högre prestanda och man lär sig att optimera volt osv. Man kan ganska enkelt kalla det en intresse.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det är gratis, det är kul, ger högre prestanda och man lär sig att optimera volt osv. Man kan ganska enkelt kalla det en intresse.

I dom flesta spel är det GPU som sätter gränsen och därmed ska det inte vara någon egentlig skillnad i flyt om inte GPU flaskar.

Testat att klocka min till 4.2ghz och i crysis 3 gjorde det noll skillnad i prestanda vad jag kunde se så förstår inte riktigt meningen med att köra en cpu i 70-80c när man kan köra den som jag i ca 45c load i standard frekvens.

Förstår som sagt att vissa klockar pga sli tex..
Men om man sitter på budget/mainstream?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Min processor flaskar mitt 690 totalt oftast, men i endel spel så behövs ju mer cpu kraft osv, sen är det ju kul också
(tex i arma 3 får jag 20-30 fps med standard klock och ca 50 fps i 4,5GHz)

edit : Glöm inte att man även kan klocka graffet (Och i "icke-SLI" datorer så vill man ju få ut max prestanda)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

I dom flesta spel är det GPU som sätter gränsen och därmed ska det inte vara någon egentlig skillnad i flyt om inte GPU flaskar.

Testat att klocka min till 4.2ghz och i crysis 3 gjorde det noll skillnad i prestanda vad jag kunde se så förstår inte riktigt meningen med att köra en cpu i 70-80c när man kan köra den som jag i ca 45c load i standard frekvens.

Förstår som sagt att vissa klockar pga sli tex..
Men om man sitter på budget/mainstream?

Skickades från m.sweclockers.com

testa i ett spel som till exempel starcraft, då blir det nog skilldnad

sen sitter ju inte alla men nyaste processorn heller, min 965a går oklockat upp i 95% använding under bf3 som ändå är ett shooter

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

jag använder inte mer kraft än jag får av en vek i3 prolle, men ändå klockar jag gärna en 3930k bara för att det är intressant att se den teoretiska kraften, och vad man klarar av att ta den till.

Ingen som helst praktisk användning, bara mental tillfredsställelse

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

I dom flesta spel är det GPU som sätter gränsen och därmed ska det inte vara någon egentlig skillnad i flyt om inte GPU flaskar.

Testat att klocka min till 4.2ghz och i crysis 3 gjorde det noll skillnad i prestanda vad jag kunde se så förstår inte riktigt meningen med att köra en cpu i 70-80c när man kan köra den som jag i ca 45c load i standard frekvens.

Förstår som sagt att vissa klockar pga sli tex..
Men om man sitter på budget/mainstream?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på vilket spel man spelar, klart det ger prestanda att överklocka!

Men som andra säger det är riktigt kul att testa gränserna och se vad hårdvaran klarar av. Tävla med kompisarna i 3DMark poäng och liknande.

Ser ingen anleding varför man inte skulle klocka sin prylar!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Nästan alla kör med överklockad cpu.
Dom flesta gör det så fort dom får hem sin nya cpu.

Med vad är meningen med det om man spelar och inte sitter på en rejäl rigg ned låt säga, 2x680 eller bättre?

Dom flesta jag sett sitter ofta på ett 670/7950. Det finns ingen chans i världen att en 3570k flaskar det alls, som många verkar tro.

Så varför överklockar just du?

Skickades från m.sweclockers.com

För att det är gratis prestanda? Och för att det är kul?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av palusa:

Nästan alla kör med överklockad cpu.
Dom flesta gör det så fort dom får hem sin nya cpu.

Med vad är meningen med det om man spelar och inte sitter på en rejäl rigg ned låt säga, 2x680 eller bättre?

Dom flesta jag sett sitter ofta på ett 670/7950. Det finns ingen chans i världen att en 3570k flaskar det alls, som många verkar tro.

Så varför överklockar just du?

Skickades från m.sweclockers.com

E-penis.

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem

1. Det är kul att optimera.
2. Jag spelar Civ 5. Där gör det skillnad.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk

E-penis!!!!!!

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

För att det går. (inte på min nuvarande burk, men historiskt)
För att det hjälper en del spel faktiskt (mmo).
För att rendering och bildbehandling också går snabbare.

Klockar aldrig så hårt att CPU ligger "på gränsen" när det gäller temp, men t.ex. 70-75 grader klarar alla CPU fint utan att det skulle vara problem, så varför inte.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av palusa:

Nästan alla kör med överklockad cpu.
Dom flesta gör det så fort dom får hem sin nya cpu.

Med vad är meningen med det om man spelar och inte sitter på en rejäl rigg ned låt säga, 2x680 eller bättre?

Dom flesta jag sett sitter ofta på ett 670/7950. Det finns ingen chans i världen att en 3570k flaskar det alls, som många verkar tro.

Så varför överklockar just du?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag överklockar för att det är kul, för att få mer prestanda än jag har betalat för och för att jag kör ett spel där även en 3570k överklockad till 4,4GHz är en stor flaskhals (p.g.a dålig optimering). En 2-3 gånger så stark CPU hade kanske inte stoppat mitt 7870 längre.

Permalänk
Medlem

Det är ju kul

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

I dom flesta spel är det GPU som sätter gränsen och därmed ska det inte vara någon egentlig skillnad i flyt om inte GPU flaskar.

Testat att klocka min till 4.2ghz och i crysis 3 gjorde det noll skillnad i prestanda vad jag kunde se så förstår inte riktigt meningen med att köra en cpu i 70-80c när man kan köra den som jag i ca 45c load i standard frekvens.

Förstår som sagt att vissa klockar pga sli tex..
Men om man sitter på budget/mainstream?

Skickades från m.sweclockers.com

70-80ºC vid 4.2GHz? Körde du på Auto-volt eller fick du bara en "dålig" processor?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

I dom flesta spel är det GPU som sätter gränsen och därmed ska det inte vara någon egentlig skillnad i flyt om inte GPU flaskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem har sagt att detta är ett SPELFORUM ? Börja med att läsa namnet sweCLOCKERS

Permalänk
Skrivet av palusa:

Nästan alla kör med överklockad cpu.
Dom flesta gör det så fort dom får hem sin nya cpu.

Med vad är meningen med det om man spelar och inte sitter på en rejäl rigg ned låt säga, 2x680 eller bättre?

Dom flesta jag sett sitter ofta på ett 670/7950. Det finns ingen chans i världen att en 3570k flaskar det alls, som många verkar tro.

Så varför överklockar just du?

Skickades från m.sweclockers.com

En 25%-ig överklockning borde väl ge en 25%-ig boost till alla enkeltrådade program/processer? Jag inbillar mig iaf att mitt Windows startar 25% snabbare.

Och om jag inte överklockade, vad skulle jag annars haft min vattenkylning till?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Varför ? Därför !
Kör dock undervoltat 24/7 för lägre ljudnivå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Högre CPU klock ger t.ex. snabbare level-load och allmänt snabbare dator när du gör allt möjligt. Plus att det är kul.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av palusa:

I dom flesta spel är det GPU som sätter gränsen och därmed ska det inte vara någon egentlig skillnad i flyt om inte GPU flaskar.

Testat att klocka min till 4.2ghz och i crysis 3 gjorde det noll skillnad i prestanda vad jag kunde se så förstår inte riktigt meningen med att köra en cpu i 70-80c när man kan köra den som jag i ca 45c load i standard frekvens.

Förstår som sagt att vissa klockar pga sli tex..
Men om man sitter på budget/mainstream?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom allra flesta gör ju även annat än bara spela men jag kan ställa en motfråga; varför köpte du en Intel i7 3930k när du ändå bara har ett 7970? Ger ju ingen mening......

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Dom allra flesta gör ju även annat än bara spela men jag kan ställa en motfråga; varför köpte du en Intel i7 3930k när du ändå bara har ett 7970? Ger ju ingen mening......

Köpte inte den bytte denna rig mot min laptop med en på forumet.

Hade klarat mig lika bra på en i5.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

I dom flesta spel är det GPU som sätter gränsen och därmed ska det inte vara någon egentlig skillnad i flyt om inte GPU flaskar.

Testat att klocka min till 4.2ghz och i crysis 3 gjorde det noll skillnad i prestanda vad jag kunde se så förstår inte riktigt meningen med att köra en cpu i 70-80c när man kan köra den som jag i ca 45c load i standard frekvens.

Förstår som sagt att vissa klockar pga sli tex..
Men om man sitter på budget/mainstream?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan göra mer på datorn än spela spel.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jag gillar hellre att Undervolta mina prylar så mycket det går för att hålla så låga temperaturer som möjligt.

Förstår dom som har sli/690 osv.. Men inte dom som kör en 3570k och 7950 som bara spelar bf3. Vilket det finns många som gör. Dessutom sitter många på 60hz skärm.

Förstår inte varför man så ska köra sin ivy i 75c när prestandan lär vara densamma i orginalklock och 50c..

Att man gör det för att bencha som vissa säger och testa hårdvaran. Sure, har jag med gjort.

Men varför köra den i. 4.7 ghz för att sitta på Facebook och spela lite bf3..

Intressant att se varför folk klockar, alla har olika anledningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Meningen att klocka för mig är att imponera på damerna. Dock har jag ej ännu hittat ett fruntimmer som överklockar utan endast överdriver om annat ointressant.

Till topic så är det så att det är gratis och gratis är gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

70-80ºC vid 4.2GHz? Körde du på Auto-volt eller fick du bara en "dålig" processor?

Menade mer att folk kör sina ivy i dom tempsen. Jag får 45c i stock. Och runt 65c vid 4.2ghz.

En 3930k är inte så jäkla lätt att kyla som en i5 direkt 4ghz =ca 150w vid full load.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Jag klockar min processor, sitter på en amd X4 640, för mig så blir det skillnad på 3Ghz och 3,6Ghz
ger mig prestanda skillnad i WOW som är med CPU krävande än GPU krävande.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Jag klockar min processor, sitter på en amd X4 640, för mig så blir det skillnad på 3Ghz och 3,6Ghz
ger mig prestanda skillnad i WOW som är med CPU krävande än GPU krävande.

Det kan jag förstå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av palusa:

Nästan alla kör med överklockad cpu.

Jag tror du överskattar andelen personer som överklockar .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Högre klock = större e-penis

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

När det kommer till överklockning idag så överklockar iaf jag främst för att få ut mer prestanda men också som en kul grej.

När man överklockar sin cpu så gör man de för att man kanske göra någonting som är väldigt cpu intensivt och att man vill dra ner på tiden det tar att utföra denna uppgift.
Kan man då överklocka ett antal hundra mhz kan det ge en hel del i tid.
Sen är det ju också kul att se vad man kan komma upp i frekvenser och om man haft tur fått ett bra exemplar som klockar bra på låg volt.
Och framförallt idag när det blivit så enkelt att alla kan överklocka så finns det ju inga direkta hinder emot de förutom att man har tillräckligt bra kylning.
Sen om man kör 2 grafikkort eller fler så kan ju processorn bli en flaskhals.

När det kommer till gpu klockning så handlar det väll främst om att korten kommer idag med helt ok eftermarknadskylare och temperaturerna är väldigt låga vid stock frekvenser vilket gör att det finns lite svängrum att överklocka komponenter.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|