Får ingen bild vid startup GIGABYTE 7970

Permalänk
Medlem

Får ingen bild vid startup GIGABYTE 7970

Tja byggde en ny dator igår. Nu när jag skulle sätta igång den så visar de sig att jag inte får nån signal via grafikkortet till skärmen. Dock så fungerar den intrigerade grafiken utmärkt. Har installerat drivrutiner för kortet men utan resultat. Har också uppdaterat BIOS till det senaste.

Mina specs:
Intel i5 3570k
ASUS P8Z77-V LX2
8GB Cosair Vengeance ram
XFX pro 650W
Gigabyte Radeon 7970 3GB OC

Vad ska jag felsöka mer? Får inte kortet tillräckligt med ström? På grafikkortet finns det en 6+2 och en 6pin kontakt.

Tack

Permalänk
Skrivet av niisse96:

Tja byggde en ny dator igår. Nu när jag skulle sätta igång den så visar de sig att jag inte får nån signal via grafikkortet till skärmen. Dock så fungerar den intrigerade grafiken utmärkt. Har installerat drivrutiner för kortet men utan resultat. Har också uppdaterat BIOS till det senaste.

Mina specs:
Intel i5 3570k
ASUS P8Z77-V LX2
8GB Cosair Vengeance ram
XFX pro 650W
Gigabyte Radeon 7970 3GB OC

Vad ska jag felsöka mer? Får inte kortet tillräckligt med ström? På grafikkortet finns det en 6+2 och en 6pin kontakt.

Tack

Skulle du kunna få möjlighet till att testa graffekortet på en annan dator? skulle nog hjälpa en del.

Permalänk

testa dem olika uttagen på baksidan av grafikortet

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

Till att börja med, verkar kortet leva? Fläktar går igång och så? Testat med både DVI och HDMI? Du kanske måste pilla i skärmens menyer och manuellt ange vilken anslutning som ska användas.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Skulle du kunna få möjlighet till att testa graffekortet på en annan dator? skulle nog hjälpa en del.

Har testat på en kompis dator nu och det funkade inte där heller!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Till att börja med, verkar kortet leva? Fläktar går igång och så? Testat med både DVI och HDMI? Du kanske måste pilla i skärmens menyer och manuellt ange vilken anslutning som ska användas.

Japp det lever alla fläktar snurrar och testat med både DVI och HDMI!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

testa dem olika uttagen på baksidan av grafikortet

Testat för länge sedan med både HDMI och DVI!

Permalänk
Medlem

Testa olika PCI-E 16x-slottar på moderkortet.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Testa olika PCI-E 16x-slottar på moderkortet.

Redan gjort det också :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av niisse96:

Tja byggde en ny dator igår. Nu när jag skulle sätta igång den så visar de sig att jag inte får nån signal via grafikkortet till skärmen. Dock så fungerar den intrigerade grafiken utmärkt. Har installerat drivrutiner för kortet men utan resultat. Har också uppdaterat BIOS till det senaste.

Mina specs:
Intel i5 3570k
ASUS P8Z77-V LX2
8GB Cosair Vengeance ram
XFX pro 650W
Gigabyte Radeon 7970 3GB OC

Vad ska jag felsöka mer? Får inte kortet tillräckligt med ström? På grafikkortet finns det en 6+2 och en 6pin kontakt.

Tack

Och du har kopplat in båda strömkontakterna?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Om du har gjort allt ovan är nog ditt kort defekt tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Om du har gjort allt ovan är nog ditt kort defekt tyvärr

Tråkigt, men förmodligen sant.

Kortet har ju biosswtich, har du provat den andra disten som finns?

Permalänk
Medlem

Antingen är kortet defekt eller så kan det vara kompabilitetsproblem, vilket är rätt vanligt när man kombinerar gigabyte grafikkort och asus moderkort.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

10721a;13305415]Tråkigt, men förmodligen sant.

Kortet har ju biosswtich, har du provat den andra disten som finns?[/QUOTE]

Ja tyvärr funkade inte det heller. ;'(

Skrivet av vikham:

Antingen är kortet defekt eller så kan det vara kompabilitetsproblem, vilket är rätt vanligt när man kombinerar gigabyte grafikkort och asus moderkort.

Asså? Har ju testat kortet i min kompis dator som rullar ett Gigabyte moderkort. Samma fel där! Fan helvetes piss skit

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Av rättviseskäl (så att alla har samma chans att få svar på sina frågor) tillåter vi bara att man skapar en tråd om samma sak, jag sammanfogade trådarna och flyttade alla inlägg till den forumdel jag tror du får mest hjälp i.

Permalänk
Medlem

10721a;13305415]Tråkigt, men förmodligen sant.

Kortet har ju biosswtich, har du provat den andra disten som finns?[/QUOTE]

Tror du citerade fel ?

Permalänk

Jag har det felet också och jag har samma moderkort som du :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borjesson2:

Jag har det felet också och jag har samma moderkort som du :/

Åkte till Inet igår och dom fick inte heller fram någon bild i sina test datorer med mitt grafikkort, alltså är det sönder. Tyvärr köpte jag det på cdon.com vilket kommer bli jobbigt nu, inet hade bytt ut de direkt. Nästa gång är inet självklart val även ifall det kostar lite mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niisse96:

Åkte till Inet igår och dom fick inte heller fram någon bild i sina test datorer med mitt grafikkort, alltså är det sönder. Tyvärr köpte jag det på cdon.com vilket kommer bli jobbigt nu, inet hade bytt ut de direkt. Nästa gång är inet självklart val även ifall det kostar lite mera.

det tog mig 2 dagar att få igenom en reklamation på cdon, på just ett gigabyte 7970,

jag skapade ett ärende och förklarade grundligt vad jag hade gjort och felsökt, jag fick svar inom 48h att dom skapat ett reklmationsärende och skickat ett brev till mig med papper för att skicka paketet till Gandalf Data AB (vilket namn jag vet) , brevet kom dagen efter och jag packade in kortet väl i en låda gick till ett posten ombud och skickade iväg paketet, meddelade cdon att det var skickat och då skickade dom mig ett nytt samma dag som jag skickade det trasiga, så innan den veckan var slut satt jag med ett fungerande kort i datorn igen,

Så nog kan cdon sköta sig bra allt,