Permalänk
Medlem

Vmware Server

Hejsan jag har satt upp en vmware workstation med windows 2011 SBS. Och gjort ett lokalt domän...
När jag startar om datorn.. kan jag inte logga in i domänen eftersom vmware ej har startat såklart... kan man starta vmware workstation med bios?

Alltså jag vill hosta servern och logga in på domänet på samma dator..

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

tja, du kan fixa till det men jag hade inte gjort det,
det blir ju en "hönan eller ägget" situation av det...
om jag minns rätt så skall du i "library -> shared VMs" ha ett option autostart VMs.
men du måste ju vänta _ganska_ länge innan du kan logga in...
(edit: workstation tjänsten kan ju givetvis inte logga in med ett domän konto utan det måste vara lokalt...)

Permalänk
Medlem

Det finns alltså inget bra sätt att göra på?
Någon annan variant eller så?

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Din host:s Windows borde väl cache:a inloggningen - så även om domänen inte är tillgänglig (eftersom VMen som är DC inte hunnit starta ännu) så ska det gå att logga in. Det kanske inte är default dock att den ska cacha inloggningen, minns inte.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Du har rätt Micke!

Känns inte som det här är så smart... känns så invecklat..

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

låter lättare att köra ESXi istället eller en helt egen fysisk dator

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Som Micke O säger så kommer din maskin att ha cached credentials mot domänen så du kommer in ändå. Det du vill göra låter dock onödigt krångligt, kör ESXi istället.

Permalänk

gör som så istället att du skapar en gäst till och kör den i domänen istället. alltså, en server och en klient gäst alltså.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Hur fungerar ESXi?

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

ESXi är en hypervisor, det innebär att hypervisorn "hostar" flera virtuella maskiner i en och samma dator. Kan tänka dig Workstation med flera VMs i fast på en separat server som är dedicerad åt att köra virtuella maskiker.

ESXi är en väldigt tunn och kan köras på flesta system men är rätt specifikt på vilken nätverkskort man har vilket gör det rätt begränsat i dagsläget. Själv köpte jag en dedicerad server å har ESXi på och ett antal VMs på.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

DomäneN! För fan :).
Jo som de har sagt, kör ESXi med gäster på så blir det fint. Kör 13 maskiner på min setup, fungerar fint.