Fläktplacering i Fractal Define R4 chassi.

Permalänk
Medlem

Fläktplacering i Fractal Define R4 chassi.

Tjenare, sitter här och monterar ihop min dator.
Men har beslutsångest om hur jag skall montera mina chassi fläktar. Två stycken 140mm sitter ju i chassit från början, som intag ifram och utblås bak.
Men jag köpte till två stycken till fractal fläktar 140mm, men är som sagt väldigt kluven på hur jag ska montera dessa. Har även 2st 120mm Gentle Typhoon fläktar som jag kan montera.
Jag har en Phanteks ph-tc14pe processor kylare med dubbla fläktar med riktning utblås bak och ett Gigabyte Windforce 680GTX grafikkort, jag kommer nog även att ta bort båda hårddiskburarna för att få bästa luftflöda och hänga upp mina hårddiskar i 5,25" utrymmena.

Kommer en bild hur det ser ut original. Ni får gärna tipsa om hur jag ska montera dessa fläktar 2x FD R2 140mm 2x Gentle Typhoon 120mm för optimal kylning och tystnad
Jag har även tänkt att använda mig av R4:ans volt reglering till fläktar och har en fläktstyrning till ett r3 chassi över.

Permalänk
Medlem

Du kan inte få "optimal" kylning och låg ljudnivå samtidigt. Det är antingen eller, alternativt en kompromiss mellan de 2.

Om du vill ha tyst: En fläkt i fronten som insug och en i bak som inblås. På processorkylaren kan du ta bort en fläkt. Dra kablar bra och det kommer bli tyst och tillräckligt svalt för stock-klock och eventuellt någon lättare överklock.

Om du vill ha svalt: Proppa in fläktar överallt där det får plats. Insug i fronten och utblås bakåt och uppåt.

Kompromiss: Utgå ifrån ett fullproppat chassi och plocka bort fläktar tills du själv tycker att du uppnått en bra kompromiss.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

Sätt dina gentle typhoon i fronten. De 2 fractal fläktarna sätter du en bak uppe och en i sidan, bredvid grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Du kan inte få "optimal" kylning och låg ljudnivå samtidigt. Det är antingen eller, alternativt en kompromiss mellan de 2.

Om du vill ha tyst: En fläkt i fronten som insug och en i bak som inblås. På processorkylaren kan du ta bort en fläkt. Dra kablar bra och det kommer bli tyst och tillräckligt svalt för stock-klock och eventuellt någon lättare överklock.

Om du vill ha svalt: Proppa in fläktar överallt där det får plats. Insug i fronten och utblås bakåt och uppåt.

Kompromiss: Utgå ifrån ett fullproppat chassi och plocka bort fläktar tills du själv tycker att du uppnått en bra kompromiss.

Jo självfallet så vill man ju kompromissa de båda. Men eftersom jag har dubbla fläktkontroller så kan jag ju dra ner alla fläktar till låga rpm när man vill ha det tyst, och öka vid eventuell belastning/klockning.

Funderar på om jag ska proppa det fullt och med hjälp av fläktstyrningen kunna styra allting till vad som behövs?
Då är ju frågan var jag ska placera 2x Gentle Typhoon fläktarna 120mm samt 2x FD R2 140mm.
Vad tror ni om Insug: 2x FD R2 i fronten, 1x FD R2 Botten Utsug: 1x FD R2 bak, 2x Gentle Typhoon topp
eller tvärtom på 2x GT fläktarna och 2x FD R2 uppe och front

Samt att ha insug inkopplade på en fläktkontroller samt utsug på den andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khazod:

Jo självfallet så vill man ju kompromissa de båda. Men eftersom jag har dubbla fläktkontroller så kan jag ju dra ner alla fläktar till låga rpm när man vill ha det tyst, och öka vid eventuell belastning/klockning.

Funderar på om jag ska proppa det fullt och med hjälp av fläktstyrningen kunna styra allting till vad som behövs?
Då är ju frågan var jag ska placera 2x Gentle Typhoon fläktarna 120mm samt 2x FD R2 140mm.
Vad tror ni om Insug: 2x FD R2 i fronten, 1x FD R2 Botten Utsug: 1x FD R2 bak, 2x Gentle Typhoon topp
eller tvärtom på 2x GT fläktarna och 2x FD R2 uppe och front

Samt att ha insug inkopplade på en fläktkontroller samt utsug på den andra?

Ja, det är ju väldigt individuellt vad man menar med tyst. En fläktkontroller är, enligt mig, högt överskattad. Jag har 2 chassifläktar i mitt R2-chassi som konstant går på lägsta hastighet, inställt direkt i BIOS. Något annat skulle jag inte kunna leva med och skulle gärna plocka bort någon fläkt om jag kunde.

Typhoon-fläktarna är bäst lämpade ihop med kylflänsar, alltså bör du ha dem på processorkylaren. Personligen tycker jag att platsen i botten mest är i vägen och det är bättre att låta det vara.

Om jag var du skulle jag hoppa botten och meka i fläktarna fram, bak och i topp. Använd Typhoon-fläktarna på processorkylaren och sen kan du använda de överblivna processorfläktarna hur du anser bäst. Koppla till dina fläktkontroller, men tänk på att kabeldragning är relativt viktig vid en sån här kompromiss. Sen är det ju bara att pröva sig fram lite. Som sagt är det svårt att veta vad just du tycker är en lagom nivå.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tänkte jag provar GT fläktarna i front, 2x FD r2 tak , 1x FD r2 bak 1x FD r2 botten. Blir lite lättare sen när man har datorn igång och kan plocka och prova hur man vill. Kabeldragning är jag mycket petig med och har alltid varit!