Permalänk
Medlem

För hög cpu spänning vid OC

Som titeln säger. Jag sitter just nu på en i5-2380p med moderkortet MSI Z77A-G41. Standard frekvensen på 2380p är 3.1 GHz och max turbo är 3.4 GHz. Högsta jag kan komma(tack vare moderkortet tror jag) är 3.8 GHz. Oavsett om jag klockar bara till 3.2 eller 3.5 ex. så ökas spänningen från 0.96 upp till hela 1.32v vilket inte är ok. Temperaturerna ökas från 30 till 47 idle och går upp till 80 grader när jag spelar spel vilket är något man absolut inte vill uppleva... Vad är det som orsakar processorn att gå upp i spänning hela tiden? Jag har disablat de flesta sakerna som kan orsaka just detta men den vill fortfarande inte..

Permalänk
Medlem

okej, tror du borde öka volten, helst till 1,38 eller 1,4:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

okej, tror du borde öka volten, helst till 1,38 eller 1,4:)

Kanske skulle vara med specifikt om det hela med spänningen.... Saken är att jag kan överhuvudtaget INTE bestämma spänningen alls. Varför jag inte kan göra det är en bra fråga... Även just nu på 3.1 GHz ligger den på 1.2-1.3v utan att jag höjt den själv.

Permalänk

du ska inte ha auto voltage utan manuellt och så låg volt per ghz som blir stabilt. testa med prime95

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

du ska inte ha auto voltage utan manuellt och så låg volt per ghz som blir stabilt. testa med prime95

Asså jag har inga problem med överklockningen förutom att den justerar cpu spänningen utav sig själv. jag kan inte ställa in om jag vill ha det på 1.5v eller 0.5v utan den kör på random spänningar hela tiden. Oavsett vad jag än gör.

Permalänk
Medlem

Jaha... Ingen som har en aning om varför den automatiskt justerar utav sig själv när man överklockar?